رسالة ماجستير

 

الكفايات المهنية للمعلم  الداعمة  للتعليم الإلكترونى فى مرحلة التعليم الثانوى  

 

رسالة مقدمة من

إبتسام السيد ثابت عبدالرحمن 

لنيل درجة الماجستير فى التربية

"تخصص أصول التربية"

 

إشــــراف

الأستاذ الــــدكتور

محمد الأصمعى محروس

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية- جامعة سوهاج

السيد الـــــدكتور

 محمد فوزى زيدان

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية - جامعة سوهاج

 

 

1440هـ/ 2019م

 

مستخلص الدراسة باللغة العربية

    هدفت  الدراسة الحالىة  إلى الوقوف على أهمية التعليم الإلكتروني في مراحل التعليم الثانوي ، والتعرف على متطلبات تطبيق التعليم الإلكتروني فى مرحلة التعليم الثانوي العام فى مصر،والتعرف على أدوار ومواصفات المعلم اللازمة لتطبيق التعليم الإلكتروني, والوقوف على العقبات التى تواجه المعلمين أثناء تطبيق التعليم الإلكتروني, والتعرف على واقع استخدام التقنيات الحديثة ومدى امتلاك معلمي التعليم الثانوى الكفايلت المهنية للتعليم الإلكتروني, ووضع تصور مقترح لتنمية الكفايات المهتية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي العام, ولتحقيق ذلك مرت الدراسة بمجموعة من الإجراءات تمثلت فى تأصيلا نظريا يشمل ما يلى:-

  • الإطار العام للدراسة.
  • التعليم الإلكتروني ومتطلبات تطبيقه بالتعليم الثانوى.
  • الكفايات المهنية المأمولة لدى معلم التعليم الإلكتروني بالتعليم الثانوى.

وتلا ذلك إعداد الدراسة الميدانية حيث تم إعداد أداة متمثلة فى استبانة تهدف إلى الكشف عن الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوى , وطبقت على عينة من معلمي ومديرى التعليم الثانوى العام بمحافظة سوهاج وهى: (طما,المراغة,سوهاج,البلينة,جرجا,أخمبم ساقلته)., قوامها323من معلمى ومدبرى التعليم الثانوى العام .

واستخدمت فى ذلك المنهج الوصفى من خلال جمع الدراسات ذات الصلة بموضوع الدراسة وتحليلها والإفادة منها ,واستخدام التحليل الإحصائى فى الدراسة الميدانية ,الذى يسهم فى التعرف الفعلي على الكفايات المهتية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني فى مرحلة التعليم الثانوى العام .

وبناء على ذلك قدمت الدراسة تصورا مقترحا لتنمية الكفايات المهتية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوى العام .

وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها قلة الوعى لدى بعض المعلمين بأهمية التعليم الإلكترونى وفائدته للطلاب , وقصور اهتمامهم بالمشاركة فى وضع المقررات بما يتناسب مع خصائص واحتياجات وميول الطلاب .

 

 

Abstract of study

     The study aimed at identifying the challenges which face the application of e-learning in the secondary stage, identifying the roles and specifications of the teacher in the e-learning, identifying the obstacles and problems facing teachers during the application of e-learning, identifying the competencies and their different patterns and revealing the reality of the use of modern technologies and the extent to which secondary stage teachers possess the professional competencies of e-learning. The study used the descriptive approach, as it is appropriate to the study. The study used a questionnaire to reveal the reality of the desired professional competencies of the teacher which support the achievement of the requirements of e-learning in the secondary stage and it was applied to a sample of (323) secondary stage teachers in Sohag governorate. The study reached the following results: The teachers' weak awareness of the importance of e-learning and its usefulness to students, and their lack of interest in participating in the design of curricula which are suitable to the characteristics, needs and tendencies of students.

      There is a lack of inclusion of pictures, in the teacher of educational Poor teachers' awareness of the importance of e-learning and its usefulness to students, and their lack of interest in participating in the development of courses commensurate with the characteristics, needs and tendencies of students.

There is a lack of inclusion of educational images, multimedia and educational films by the teacher which aims at the consolidation of students' concepts, ideas and information, and the lack of availability of the devices for students in the secondary schools to implement e-learning.

The study also put a suggested scenario for the application of the e-learning through teacher's own of professional competencies which support the e-learning. the e-learning   that the teacher should seek to develop his ability in dealing with technology and information sources, and that the teacher should realize his role in implementing and activating e-learning in the field of e-learning at the General Secondary Schools>

 

 

ملخص الدراسة:

الكفايات المهنية للمعلم الداعمة  للتعليم الإلكترونى

فى مرحلة التعليم الثانوى

مقدمة :

 من الحقائق التي باتت واضحة أن التعليم الإلكتروني أصبح أحد الأركان الأساسية في منظومة التعليم وهدفا استراتيجيا للتعليم في القرن الحالي, وضرورة حتمية تمليها التحديات المعاصرة والمستقبلية للتعليم في مجتمعاتنا، ففي ظل التقدم المذهل والمتسارع لمنظومة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات تجسد العالم كله في قرية كونية صغيرة, وأسهمت الشبكة العنكبوتية في نقل الثورة المعلوماتية والتكنولوجية بين دول العالم وفتحت آفاقا جديدة وفرصا واسعة للتعليم تستند إلى أسس ومبادئ فلسفية تمثلت في التعلم الذاتي, والتعلم المرن, التعلم النشط, فظهر ما يسمى بالتعليم الإلكتروني E- Learning .

 ولكي يقوم المعلم بأدواره المتعددة يحتاج أن يتوفر لديه مجموعة من الكفايات التي لا يمكن أن يكتسبها إلا من خلال برنامج إعداد خاص يوفر له مجموعة من الخبرات ويتيح له التفاعل معها, مما يكسبه من المعارف والمهارات والقيم والاتجاهات والميول التي تمكنه من أداء مهامه بفعالية.

مشكلة الدراسة :

 تفرض بيئة التعليم الإلكتروني دورا جديا على المعلم ومختلف عن دوره في بيئة التعليم التقليدي، ففي بيئة التعليم الإلكتروني يكون المعلم مسئولا عن متابعة طلابه وتقديم المساعدة لهم متى احتاجوا إليها وتسهيل وتوجيه تعلمهم، ويجب عليه أن يمتلك مهارات استخدام وتوظيف الكمبيوتر في العملية التعليمية ومن بين أدوار المعلم الإلكتروني اختيار وإعداد برامج التعليم الإلكتروني، وذلك بمراعاة خصائص الطلاب والأهداف المرجو تحقيقها واختيار نمط التعليم الإلكتروني ونمط التقويم، ونظراً لعدم وعي المعلمين بكيفية استخدام التقنيات التي يعتمد عليها نظام التعليم الإلكتروني, وعدم اقتناعهم بأهمية استخدام هذا النظام في العملية التعليمية, خاصة وأن أدوار المعلم قد تغيرت وتتطلب مجموعة من الكفايات لم تكن موجودة عنده من قبل ومن هنا تتضح مشكلة الدراسة في ضرورة تنمية الكفايات المهنية لمعلم التعليم الإلكتروني في مدارس التعليم الثانوي.

أسئلة الدراسة :

  1. ما أبعاد التعليم الالكترونى ، وما أهميته ، وما أهدافه ، وما متطلبات تطبيقه بالتعليم الثانوى؟
  2. ما أدوار ومواصفات معلم التعليم الالكترونى وكفاياته المهنية المأمولة فى هذا المجال؟
  3. ما واقع الكفايات المهنية لمعلمي التعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي؟
  4. ما التصور المقترح لتنمية الكفايات المهنية للمعلم الداعمة لتحقيق التعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي؟

أهداف الدراسة

تهدف الدراسة إلى تحقيق الأهداف التالية:

  1. التعرف على أبعاد التعليم الالكترونى ، وما أهميته ، وما أهدافه ، وما متطلبات تطبيقه بالتعليم الثانوى.
  2. التعرف على أدوار ومواصفات معلم التعليم الالكترونى وكفاياته المهنية المأمولة فى هذا المجال.
  3. الكشف عن واقع الكفايات المهنية لمعلمي التعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي.
  4. التوصل إلى التصور المقترح لتنمية الكفايات المهنية للمعلم الداعمة لتحقيق التعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي.

أهمية الدراسة:

تتضح أهمية الدراسة في النقاط التالية:

  1. تقدم الدراسة رؤية تحليلية ناقدة لواقع استخدام التقنيات الحديثة في التعليم والصعوبات التي تحد من ذلك بما يفيد المهتمين ومتخذي القرار التربوي في بناء تصور واضح عن كيفية معالجة إحدى الصعوبات التي تعيق تطبيق التعليم الإلكتروني بمدارس التعليم الثانوي بمحافظة سوهاج.
  2. تقدم الدراسة رؤية واضحة عن كيفية إعداد معلمي التعليم الثانوي القادريين على استخدام التعليم الإلكتروني بما يفيد في تطوير المناهج الدراسية لاستيعاب الكم الهائل من المعلومات.
  3. تفيد الدراسة في معرفة المعلم الكفايات المهنية التى تمكنه من القيام بدوره على أكمل وجه لتربية جيل قادر على مواكبة التطورات السريعة والهائلة في مجال التكنولوجيا.

منهج الدراسة:

 سوف تستخدم الباحثة في الدراسة الحالية المنهج الوصفي الذي يقوم على تفسير الوضع القائم للظاهرة أو المشكلة من خلال تحديد ظروفها وأبعادها وتوصيف العلاقات بينها بهدف الانتهاء إلى وصف علمي دقيق متكامل للظاهرة أو المشكلة يقوم على الحقائق المرتبطة بها.

حدود الدراسة:

  1. الحدود الموضوعية:اقتصرت الدراسة الحالية على تحديد الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مدارس التعليم الثانوي بمحافظة سوهاج.
  2. الحدود الجغرافية: اقتصرت عينة الدراسة على بعض المدارس التي طبقت بها التعليم الإلكتروني بالفعل.
  3. الحدود البشرية:اقتصرت الدراسة على عينة مديري ووكلاء المدارس الثانوية العامة الذين مارسوا التعليم الإلكتروني في محافظة سوهاج.

أداة الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الدراسة استبانه للتعرف الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مدارس التعليم الثانوي.

خطوات السير في الدراسة:

لإنجاز هذه الدراسة اتبعت مجموعة من الخطوات جاءت على النحو التالي:

 أولا: الكفايات المهنية الداعمة لمعلم التعليم الإلكترونى فى مرحلة التعليم الثانوى، والذي نبعت منها مشكلة الدراسة، فضلاً عن تحديد المنهجية المستخدمة فى الدراسة، وكذلك مصطلحاتها، وحدودها وجاء ذلك فى الفصل التمهيدى من فصول الدراسة وشمل ذلك الفصل الأول.

 وستقوم الباحثة بإعداد إطار نظري للدراسة يتضمن فصول الدراسة، وستقوم الباحثة بالرجوع إلى المراجع العلمية والدراسات المتخصصة للإجابة عن أسئلة الدراسة، والتوصل إلى فصول الدراسة وهي:

  1. التعرف على أبعاد التعليم الالكترونى ، وما أهميته ، وما أهدافه ، وما متطلبات تطبيقه بالتعليم الثانوى وهذا ما يتضمنه الفصل الثاني.
  2. أدوار ومواصفات معلم التعليم الالكترونى وكفاياته المهنية المأمولة فى هذا المجال . وهذا ما يتضمنه الفصل الثالث.
  3. واقع الكفايات المهنية لمعلمي التعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي، وهذا ما يتضمنه الفصل الرابع مع تفسير نتائج الدراسة الميدانية.
  4. سيتم عرض لأهم النتائج والتوصيات في شكل تصور مقترح لتنمية الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي، . وهذا ما يتضمنه الفصل الخامس.

ملخص نتائج الإطار النظري للدراسة

 توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول" تنمية الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي من وجهة نظر عينة الدراسة (مديري ونظار ووكلاء المدارس الثانوية العامة وبعض المعلمين)، وهي كالتالي.

  1. يعي بعض المعلمون أهمية مراعاة الفروق الفردية بين الطلاب سواء في إعداد المقررات أو تصميم الاختبارات، كما أن هناك قصورا لدى المعلم في مهارة توفير المواصفات التربوية والفنية الخاصة بالاختبارات الإلكترونية، مع ضعف دوره في تقديم التعليمات والمساعدات للطلاب أثناء تأدية الاختبارات، فهو ليس لديه المهارات الكافية لإعداد وتطبيق الاختبارات وطرق التقويم الإلكترونية، كما أنه يميل إلى الأساليب التقليدية في التقويم.
  2. عدم وجود وعي لدى المعلمين بأهمية التعليم الإلكتروني وفائدته للطلاب، وعدم اهتمامهم بالمشاركة في وضع المقررات بما يتناسب مع خصائص واحتياجات وميول الطلاب، كما أن هناك ضعف وقصور في تضمين المعلم للمقرر صور تعليمية ووسائط متعددة وأفلام تعليمية تعمل على ترسيخ المفاهيم والأفكار والمعلومات لدى الطلاب.
  3. عدم الوعي بأهمية التعليم الإلكتروني من قبل من جميع فئات المجتمع وعدم التشجيع على تطبيقه، وعدم الوعي بأهمية الشراكة المجتمعية في تفعيل هذا النوع من التعليم ودورها في تبادل الخبرات بين المؤسسات المختلفة.
  4. وجود عجز وقصور في توافر الأجهزة اللازمة للطلاب في المدارس الثانوية لتطبيق التعليم الإلكتروني، إما قصور كمي أي قصور في العدد أو قصور كيفي بمعني توافر عدد الأجهزة ولكنها تالفة ومعطلة وتحتاج إلى صيانة.
  5. هناك قصور من قبل المسئولين عن التعليم في الحرص على تدريب المعلمين على ما يستجد من مهارات تكنولوجية في مجال التعليم الإلكتروني.
  6. بعض المعلمين على علم بخصائص نمو الطلاب ولديهم وعي بأهمية مراعاة الفروق الفردية بينهم، بيما لا يراعي البعض هذه الفروق ويتعامل مع الطلاب على أنهم قدرات وميول ورغبات واحدة.
  7. عدم حرص المعلم على التنمية المهنية له وضعف اهتمامه بتحسين المستوى العلمي والثقافي والمهني، حيث إن الدورات التدريبية والندوات أو جلسات المناقشة تسهم جميعها في النمو المهني له ورفع كفاءته، أو من خلال الانضمام إلى بعض الجمعيات التربوية أو حضور الندوات والمؤتمرات العلمية التي تسهم في التعرف على كل ما هو جديد في مجال تخصصه وفي المجالات الأخرى، فالمعلم لا يبحث على ما ينمي ويحسن أداءه المهني أو يكسبه المعلومات والمهارات العلمية، بل اكتفى بإعداده المهني وخبرته العملية دون التفكير في التحسين أو التطوير.
  8. ضعف مشاركة المعلم وتعاونه مع زملائه والتواصل معهم، فهو يتجاهل ولا يسعى لأي تطوير لقدرته وأدائه في مجال التعامل مع التكنولوجيا والتقنية الحديثة، وعدم اهتمامه بكتابة تعليقات خلال شرح المقرر إلكترونياً، ويرجع ذلك لكونه لا يشجع التعامل مع التكنولوجيا ولا يقدر أهمية التعليم الإلكتروني.
  9. على الرغم من أن المعلم حريص على اكتساب الطلاب المعلومات والمهارات الجديدة بشكل صحيح وسريع، إلا إنه لا يحرص على تنمية مستوى الطلاب المعرفي والثقافي، فهو لا يحفزهم على التعلم المستمر ولا يوفر لهم الفرص التي تشجعهم على ذلك.
  10. تشجيع المعلم للتعليم التقليدي القائم على التلقين واسترجاع المعلومات دون التفكير الإبداعي أو الابتكاري للطلاب، وعدم وعي المعلمين بأهمية تدريب الطلاب على مهارات التفكير العلمي.
  11. عدم حرص المعلم على التعرف على الاستراتيجيات الحديثة مثل التعلم التعاوني وأسلوب حل المشكلات وغيرها من الإستراتيجيات التدريسية، وعدم تشجيعه التعامل مع التكنولوجيا الحديثة وعدم استخدامها في التدريس أو استخدامها في التقويم أو التعليم الفردي والجماعي للطلاب.
  12. كما تم التوصل الى تصور مقترح تصور لتنمية الكفايات المهنية للمعلم الداعمة للتعليم الإلكتروني في مرحلة التعليم الثانوي.

 

 

Summary of the study

 

Introduction:

 One of the obvious facts is that e-learning has become a cornerstone of the education system, a strategic goal of education in the current century, and an imperative necessity dictated by the contemporary and future challenges of education in our societies. The Internet in the fabulous transfer of information and technological revolution among the countries of the world and opened new horizons and opportunities for education based on bases and philosophical principles represented by self-learning, flexible learning, active learning, thus the so-called E- Learning has emerged.

 In order for the teacher to fulfill his multiple roles he needs to have a range of competencies that can only be acquired through a special preparation program that provides him with a range of experiences and allows him to interact with them, which enrich his knowledge, skills, values, trends and tendencies that enable him to perform his tasks effectively.

The problem of the study:

 The e-learning environment requires a serious role from the teacher which is different from his role in the traditional learning environment. In an e-learning environment, the teacher is responsible for following up his students and helping them when they need, facilitating and guiding their learning. He must possess the skills of using and employing the computer in the educational process. The roles of the e- teacher are to choose and prepare the e-learning programs, taking into account the characteristics of the students, the required objectives, and the choice of the e-learning style and the evaluation pattern. Because of the lack of teachers' awareness of how to use the techniques on which the e-learning system is based, and their lack of conviction of the importance of the use of this system in the educational process, especially as the role of the teacher has changed and require a range of competencies did not exist at the past and hence the problem of study is the need to develop the professional competencies of the teacher of e-learning in the secondary schools.

Questions of the study:

  1. What are the dimensions of the e-learning, its significance, its objectives, and the requirements of its application in the secondary education?
  2. What are the roles and specifications of the e-learning teacher and his professional qualifications in this field?

 

  1. What is the reality of the professional competencies of the e-learning teachers in secondary education?
  2. What is the proposed scenario for developing the professional competencies of the teacher which support the achievement of the e-learning in secondary education?

Objectives of the study:

The study aims to achieve the following objectives:

  1. Identifying the dimensions of the e-learning, its importance, its objectives, and the requirements of its application in the secondary education.
  2. Identifying the roles and specifications of the e-learning teacher and his professional qualifications in this field.
  3. Revealing the reality of the professional competencies of the e-learning teachers in the secondary education.
  4. Presenting a proposed scenario for the development of the professional competencies of the teacher which support the achievement of the e-learning in the secondary education.

Significance of the study:

 The significance of the study is illustrated in the following points:

  1. The study presents a critical analytical view of the reality of the use of modern technologies in education and the difficulties that limit it to benefit the interested and the educational decision-makers in introducing a clear vision of how to address one of the difficulties that impede the application of the e-learning in the secondary schools in Sohag.
  2. The study provides a clear vision of how to prepare the secondary education teachers who are capable of the use of the e-learning to benefit the development of the curricula to absorb the vast amount of information.
  3. The study is useful in identifying professional competencies that enable the teacher to play his role to the fullest to raise a generation capable of keeping with the rapid and huge developments in the field of technology.

Method of the study

The researcher adopts the descriptive approach in the current study, which is based on interpreting the status of the phenomenon or the problem by determining its conditions and dimensions and characterizing the relations between them, with the aim of having a complete scientific description of the phenomenon or problem based on the facts associated with it.

 

 

 

Limitations of the study

  1. Objective Limitations: The current study was limited to determining the professional competencies of the teacher which support the e-learning in secondary schools in Sohag governorate.
  2. Geographical boundaries: The study sample was limited to some schools where e-learning has already been applied.
  3. Human Limitations: The study was limited to a sample of principles and deputy principles of public secondary schools, who practiced e-learning in Sohag governorate.

Tool of the study: To achieve the objectives of the study, the study used a questionnaire to identify the professional competencies of the teacher which support the e-learning in secondary education schools.

Procedures of the study

In order to accomplish this study, a series of steps were followed as follows:

 First: the professional competencies which support the e-learning teacher in the secondary education stage, from which the problem of study stemmed, as well as the methodology used in the study was determined according to it. It also determined the terms and limitations of the study. This was in the introductory chapter of the study, including the first chapter.

 The researcher prepared a theoretical framework for the study that includes the study chapters. The researcher pointed to the scientific references and specialized studies to answer the study questions and reach the chapters of the study:

  1. Identifying the dimensions of the e-learning, its importance, its objectives, and the requirements of its application in the secondary stage which was included in Chapter two.
  2. The roles and specifications of the e-learning teacher and his professional qualifications in this field which was included in Chapter three.
  3. The reality of the professional competencies of the teachers of e-learning in the secondary education stage, which is included in the fourth chapter with the interpretation of the results of the field study.
  4. The main findings and recommendations were presented in the form of a proposed vision for the development of the professional competencies of the teacher which support the e-learning in secondary stage. This was in chapter five.

 

 

 

Summary of the results of the theoretical framework of the study

 The study found many results concerning the development of the professional competencies of the teacher which support the e-learning in secondary stage from the point of view of the sample of the study (principals, and deputy principals of general secondary schools and some teachers). They are as follows:

  1. Some teachers are aware of the importance of taking into account individual differences among the students in the preparation of the courses or the design of the tests. The teacher has a lack in the skill of providing educational and technical specifications for electronic tests, with weak of his role in providing instructions and assistance to students during the tests. He has no sufficient skills to prepare and apply tests and electronic assessment methods, and tends to traditional methods of assessment.
  2. Lack of awareness among teachers of the importance of the e-learning and its benefits to students, and their lack of interest in participating in the design of courses commensurate with the characteristics, needs and tendencies of students. There is also weakness and lack of teacher's inclusion of multimedia images and educational films that promote the concepts, ideas and information of students in the courses.
  3. Lack of awareness of the importance of e-learning by all groups of society and not to encourage its application, and lack of awareness of the importance of community partnership in activating this type of education and its role in the exchange of experiences among different institutions.
  4. There is a lack and shortage in the availability of equipment for students in secondary schools to apply the e-learning, either quantitative deficiency, shortage in the number, or qualitative lack; availability of equipment but they are damaged and disabled and need to be maintained.
  5. There is a shortage of education officials in ensuring that teachers are trained in the latest technological skills in the field of e-learning.
  6. Some teachers are aware of the characteristics of the growth of students and have an awareness of the importance of taking into account the individual differences amongst them, while some do not take into account these differences and deal with the students as having the same abilities, tendencies and desires.
  7. The teacher's lack of professional development and his lack of interest in improving the scientific, cultural and professional level. Training courses, seminars or discussion sessions all contribute to the professional growth and efficiency of the teacher, or by joining some educational associations or attending scientific seminars and conferences that contribute to identify all that is new in the field of specialization and in other areas. The teacher is not looking at what develops and improves his professional performance or earns him the information and scientific skills, but only the professional preparation and practical experience without thinking about improvement or development.
  8. The weakness of teacher's participation and cooperation with colleagues and communication with them. He ignores and does not seek any development of his ability and performance in the field of dealing with technology and modern technology, and the lack of interest in writing comments during explaining of the course, because he does not encourage dealing with technology and does not value the importance of e-learning.
  9. Although the teacher is keen to acquire students the new information and skills correctly and quickly, but is not keen to develop the level of students of knowledge and culture, as he does not motivate them to continuous learning and does not provide them with opportunities that encourage them to do so.
  10. he teacher 's encouragement of traditional learning which is based on lecturing and retrieval of information without creative thinking of students, and the lack of teachers' awareness of the importance of training students in the skills of scientific thinking.
  11. The teacher is not keen to learn about modern strategies such as cooperative learning, problem solving and other teaching strategies. He does not courage dealing with modern technology, or using it in teaching, or using it in the assessment or individual and collective education of students.

A suggested vision was also reached to develop the professional competencies of the teacher supporting e-learning in the secondary stage.