رسالة دكتوراه

 

اثر اختلاف تصميم بيئات بناء المعارف التشاركية ونوع التخصص الأكاديمي في تحقيق مكاسب المعارف

 

إعداد

د. حنان إبراهيم عيسي

جامعة عين شمس - كلية التربية

قسم علم النفس التربوي

 

2015م

 

تفضلوا الملخص في المرفقات

وبالتوفيق

 

ملخص الدراسة:

 

مشكله الدراسة:

  1. توضيح طبيعة وفلسفه استراتيجيه بناء المعارف ، والتعرف على إجراءاتها في السياق الاكاديمى ، وتفعيل المهارات اللازمة لبيئة بناء المعارف من خلال التفاعل، والعمل التشاركى ، والمناقشة .

 

  1. كيفيه تصميم بيئات لبناء المعارف التشاركيه (المباشرة او الواقعيه /غير المباشرة أو الافتراضية ) تبعا لشروط ومبادئ استراتيجيه بناء المعارف مثل الارتقاء بالأفكار ، وديمقراطيه وتشاركيه المعارف ، وتقييم المشكلات الاصيله في بيئة التعلم للطلاب .

 

 هدف الدراسة :

 تصميم بيئات بناء المعارف التشاركيه التفاعلية المباشرة والتي تعتمد على التفاعل وجها لوجه ، والبيئات التفاعلية غير المباشره اى الافتراضية والتي تعتمد على احد مواقع التواصل الاجتماعي لطلاب الجامعة من التخصصات الجامعية المختلفة ،مثل تخصصي الكيمياء من طلاب المجال العلمي ،  وتخصص علم النفس في المجال الادبى

 

 تساؤلات الدراسة

1-ما هي المهارات المتضمنة في استراتيجيه بناء المعارف في ضوء مبادئها ، وإجراءاتها ؟

2- هل توجد فروق ذات دلاله احصائيه في متغير مكاسب المعارف بين طلاب التخصص العلمى فى البيئه الواقعيه المباشره  وطلاب التخصص الادبي فى البيئة غير المباشره الافتراضية ؟

3- ما هي مكاسب المعارف المتحققة من خلال بيئات بناء المعارف المختلفة ويتفرع من هذا السؤال الاسئله الاتيه ؟

ا-هل يختلف متغير مكاسب المعارف باختلاف نوع  بيئات بناء المعارف ؟

ب-هل يختلف متغير مكاسب المعارف باختلاف متغير التخصص الاكاديمى لطلاب الجامعه ؟

ج- هل يوجد تأثير لتفاعل متغير بيئة بناء المعارف ومتغير التخصص الاكاديمى على مكاسب المعارف ؟

4- ما راى الطلاب فى بيئه التعلم الافتراضيه وهل لها اثر على دراسه الطلاب ؟

 مصطلحات الدراسة:

1- بناء المعارف                        2- بيئة بناء المعارف                 3- مكاسب المعارف

الدراسات السابقة :

 تركزت الدراسات السابقة في ثلاث محاور رئيسية  :

1-دراسات سابقه ذات الصلة بمتغير بيئات بناء المعارف.

2-دراسات سابقه ذات الصلة بمتغير مكاسب المعارف

3-دراسات  سابقه ذات علاقه بمتغيرى التخصص الاكاديمى وبيئات بناء المعارف

فروض الدراسة :

  1. توجد فروق ذات دلاله احصائيه فى مكاسب المعارف لدى طلاب تخصص الكيمياء وتخصص علم نفس ترجع لاختلاف بيئات التعلم (الواقعيه /الافتراضيه
  2. لا توجد فروق ذات دلاله احصائيه فى مكاسب المعارف ترجع لاختلاف التخصص الاكاديمى لدى طلاب الجامعه .
  3. لا توجد فروق ذات دلاله احصائيه ترجع لتفاعل بيئة بناء المعارف والتخصص الاكاديمى على مكاسب المعارف.

الطريقة والإجراءات :

  1. منهج البحث

منهج  البحث التجريبي

  1. العينة:

تكونت العينة الاساسيه في:

 البيئة الاجتماعية التفاعلية المباشرة (قاعه الدراسة العادية )

30 طالب 20 طالبا وطالبه من التخصص العلمي قسم الكيمياء (16 من الذكور،4 إناث )،10 طلاب من القسم الادبى (3ذكور،7 إناث ).

وفى البيئة الاجتماعية التكنولوجية :

11 طالب وطالبه من التخصص العلمي( الكيمياء) ،19طالب وطالبه من التخصص الادبى (علم النفس)

3.  أدوات الدراسه :

1.   مقياس مكاسب  المعارف (إعداد الباحثة )

2. تصميم بيئات بناء المعارف (بيئة بناء المعارف التفاعلية التشاركيه المباشرة ، بيئة بناء المعارف التفاعلية التشاركيه الافتراضية ).(اعداد الباحثه )

3. موضوع إعداد القادة التربويين (هو الموضوع المطروح في بيئات التعلم لكي يتمكن الطلاب من بناء المعارف فيه )، متضمنة مهام فرديه ومهام جماعية تبعا لعناصر الموضوع.

4.   استطلاع رأى عن بيئات التعلم ينقسم إلى: (اعداد الباحثه )

*مجموعه من الاسئله تستطلع الراى للطلاب في القاعة الافتراضية عن بيئة التعلم

*ومجموعه اسئله أخرى تستطلع الراى عن تأثير بيئة التعلم على دراسة الطلاب

4.إجراءات وخطوات الدراسة :

تتمثل إجراءات الدراسة التجريبية في الاتى :

1-الاستفادة من الجزء النظري في بناء بيئات المعارف (الاجتماعية المباشره مع الطلاب / والافتراضية غير المباشرة عن طريق احد مواقع التواصل الاجتماعي ) في ضوء معايير ومبادئ بناء المعارف.

2- إعداد أدوات الدراسة (مقياس مكاسب المعارف ، موضوع إعداد القادة التربويين، المهام الفرديه والجماعيه ، استطلاع الراى للطلاب فى البيئه الافتراضيه )

3- تصميم بيئات بناء المعارف (المباشرة /غير المباشره ) لطلاب القسم الكيمياء وقسم علم النفس من طلاب كليه التربية

قبل البدء في البرنامج تم تطبيق مقياس مكاسب المعارف(تطبيق قبلي ) ثم تم تطبيق موضوع إعداد القادة التربويين وأثناء طرح الموضوع تم تطبيق مهام فرديه وأخرى جماعية كشرط من شروط بناء البيئات والاطمئنان إلى إنها تحقق الهدف منها.

5- التطبيق البعدى لمقياس مكاسب المعارف بعد انتهاء فعاليات الموضوع في كل من بيئات المعارف المباشرة وغير المباشرة

6- جمع البيانات ومعالجتها احصائيا بالاساليب المناسبه ( تحليل التباين الثنائى- تحليل التغاير )  لمناسبتها لفروض الدراسة .

7-تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة .

8- توصيات الدراسة للاستفاده منها فى المجال التربوى .

5.الأسلوب الاحصائى المستخدم :

تم معالجة البيانات بالأسلوب الاحصائى المناسب لفروض الدراسة ( تحليل التباين للتصميم العاملى الثنائي- تحليل التغاير  ).

  1. نتائج الدراسة :
  2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية فى مكاسب المعارف لدى طلاب تخصص الكيمياء وتخصص علم النفس ترجع لاختلاف بيئات التعلم (الواقعية /الافتراضية ) .
  1. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية فى مكاسب المعارف ترجع لاختلاف              التخصص الاكاديمى لدى طلاب الجامعة
  2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية ترجع  لتفاعل بيئة بناء المعارف والتخصص الاكاديمى على مكاسب المعارف.

 

Summery

The Problem of the study

A To identify the nature and philosophy of knowledge-building strategy, and to identify the procedures in the academic context, and activate the necessary environment for knowledge-building through interaction skills, and participatory action, and discussion.

 

B.how to design to build knowledge participative environments (or realistic direct / indirect or virtual) and according the terms of the principles of strategic knowledge-building, such as raising ideas, and democratic and participatory knowledge, and evaluate the problems authentic in the learning environment for students.

The purpose of the study

 The design of direct interactive participative knowledge building environments that are dependent on the interaction and face-to-face,and interactive indirec  tenvironment (virtual)which depend on a social networking sites for university students from various academic specializations such as specialty chemistry from the scientific field students, psychology in the literary field                                                     

The study questions

 1-What are the skills involved in building knowledge in strategy depending on principles, and procedures ?                                                        2-What are the knowledge gains realized through the various knowledge-building environments and the branching of this question, the following questions?                                                                                                                      

  1. A) Is gains knowledge variable varies depending on the type of knowledge-building environments

(B) Is the knowledge gains variable varies depending on variable academic specialization for university students?                                           

  1. C) Is there an effect of the interaction of knowledge building environment variable and specialization academic variable on knowledge gain? 

What is the students opinon in the virtual learning environment ? does have an impact on the study of the students?                                                 The study terms

1-Knowledge Building

2- Knowledge Building environment

3- Knowledge gains

Previous studies

Previous studies have focused on three axes:                                                                               

1- previous studies relevant studies variable knowledge-building environments.

2- previous studies relevant variable knowledge gains.

3-previous studies related specialization academic and, knowledge-building environment

 

 

 

Study hypotheses.

. 1-There are statistically significant differences in knowledge gains have differences Chemistry students &psychology are due to the difference of learning environments (realistic / virtual).

. 2-There are no statistically significant differences in knowledge gains due to the difference among academic specialization university students.

. 3-There are no significant differences due to the interaction of knowledge-building environment and specialization academic knowledge gains.

The method and procedures

. Research Methodology

Research Methodology Experimental

samples

Basic sample consisted in

Interactive direct social environment (regular study hall))

30students 20 students from scientific specialization Department of Chemistry (16 male 0.4 female) 10 students from the literary section (3 males 0.7 females)).

In the technological and social environment

   11students from the scientific specialization (chemistry) 19 students of     literary specialization (Psychology)                                                        )

 

 

. Tools of the study

1- Knowledge gain scale (prepared by the  researcher).

. 2-Design knowledge-building environments (interactive knowledge-building direct participative environment&, interactive virtual participative knowledge building environment). (Prepared by the researcher)

. 3-Multi preparing educational leaders (is the subject matter of learning environments for students to be able to build a knowledge), including individual and group Quests depending on the elements of the subject).

. 4-opinion quiz for learning environments is divided into: (prepared by the researcher)

  • A set of questions exploring the opinion of students in the virtual classroom learning environment

The total of other questions explore an opinion on the impact of the learning environment of students to study

Procedure  of the study :

1-Benefit from the theoretical part in the construction of knowledge environments (Social direct with students / virtual and indirect through one social networking sites)  according to of the standards and principles of knowledge building.

 

2-The preparation of the study tools (knowledge gains scale, the subject of the preparation of educational leaders, individual and collective tasks, the survey of students in the virtual environment)

 

3-The design of knowledge-building environments (direct / indirect) for students of chemistry department and the Department of Psychology of the students of the Faculty of Education

 

. 4-Before starting the program was applied knowledge gains Scale (pre-application) was then the subject of the application and prepare educational leaders to broach the subject during the application of individual and collective tasks other as a condition of building environments, and it is reassuring to achieve its objective.

 

. 5- post -application of the knowledge gains scale after the end of the activities of the subject in both the direct and indirect knowledge environments

 

6-Data collection and processed statistically using appropriate methods (analysis of variance - covariance analysis) for suitability to the study hypotheses.

 

7-Explanation  the results according to the theoretical framework and previous studies.

 

8-recommendations of the study to take advantage of them in the educational field.

Statistical methods:

The data processing statistical manner appropriate to the study )

          (analysis of variance  - covariance analysis).

The results of the study

. 1-There were no statistically significant differences in knowledge gains among Chemistry students and psychology due to the difference  learning environments (realistic / virtual)

 

2-There are no statistically significant differences in knowledge gains due to the different academic specialization among university students

. 3-There are no significant differences due to the interaction of knowledge-building environment and specialization academic knowledge gains