رسالة ماجستير


فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية


إعداد الباحث
بلال لطفي محمود الهور
مصر - جامعة عين شمس
كلية البنات للآداب وا
لعلوم والتربية 
قسم المناهج وطرق التدريس
تخصص مناهج وطرق تدريس الجغرافيا 


2015م


تفضلوا المستخلص في المرفقات


وبالتوفيق

 

المستخلص:

عنوان الدراسة : فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .

الباحث : بلال لطفي محمود الهور .

الدرجة العلمية : ماجستير في التربية تخصص مناهج وطرق تدريس جغرافيا .

إشراف : أ.د/ فكري حسن ريان – أستاذ مناهج وطرق تدريس التاريخ – كلية البنات – جامعة عين شمس .

ومعاونة : أ.م.د / إيمان محمد عبد الوارث – مدرس مناهج وطرق تدريس الجغرافيا – كلية البنات – جامعة عين شمس .

المشكلة : يمكن صياغة مشكلة البحث في السؤال الرئيس التالي :    ما فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ؟

وتفرع من هذا السؤال الرئيس الأسئلة الفرعية التالية :

  1. ما فاعلية استخدام خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ؟
  2. ما فاعلية استخدام خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي في مادة الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ؟

الطرق والإجراءات : من الإجراءات التي تم اتباعها في البحث :

  1. إعادة صياغة وحدتين من منهج الصف الثالث الإعدادي وفقاً لخرائط التفكير .
  2. إعداد دليل المعلم ، وإعداد كتيب التلميذ وضبطهما .
  3. إعداد اختبار تحصيلي للمفاهيم الجغرافية ، واختبار مهارات التفكير الاستدلالي .

النتائج : أسفر البحث عن النتائج التالية :

  1. وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  2. وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  3. وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حدى لصالح المجموعة التجريبية .
  4. وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية .

 

Research Summary:

  • Introduction

The era in when we live is the era of knowledge explosion, and scientific and technological progress in all areas of life, resulting in inflated volume of information, so the man had to invest its energies and its potential to keep pace with this evolution. Hence, the education pledged the responsibility to prepare their children, hence those developments in the educational systems imposed this necessity. Therefore, no development  will happen among children without causing the development  in teaching methods.

The social studies in general and geography in particular is one of the important subjects, which is closely linked to thinking as subjects are dependent on the issues that need mental processes and inferential skills to have the  ability to understand them.  Hence the emphasis was on the importance of the development of thinking as a goal of teaching geography to raise the qualities of criticism counter balancing and weighing  evidence and  linking the cause to the effect.

the preparatory stage occupies a privileged position in the educational ladder, as it is the link between basic education and secondary education. Hence,  we must develop methods of teaching geography, as the traditional prevailing methods is characterized by stagnation and inactivity and do not help to achieve the objectives of the subject.  

So it was imperative for the Education to find modern and effective methods of teaching that shall develop the personality of the learner in all its aspects, and help to achieve the objectives of social studies in general and geography in particular, so researcher used thinking maps in the teaching of geography for the detection of its effectiveness in the development of geographic concepts and deductive thinking skills middle school students.

  • the research problem

The problem of the research was represented in the low level of understanding of geographical concepts, this as well as in the low level of possession of third preparatory graders for higher thinking skills, which called for the need to use the modern entrances and methods of teaching that will work on the development of learners in all aspects of their personality, and at the same time to contribute in achieving the educational goals when teaching social studies in general and geography in particular and improve the reality of teaching.

In light of what has already been mentioned before,  the research problem was identified the following question:

How  the effective are the maps thinking in the development of geographic concepts and inferential thinking skills among middle school students?

 

this main question has  the following sub-questions:

1- What skills deductive thinking appropriate among third grade secondary pupils ?

2- What preparation steps geography content the third preparatory grade using thinking maps ?

3- How effectiveness is the use of thinking maps in the development of geographic concepts at the third preparatory graders ?

4- How effective is the use of thinking maps in the development of deductive thinking skills in geography at the third preparatory graders?* research hypotheses

Current research sought to validate the following hypotheses:

Current research sought to validate the following hypotheses :

1- There is no statistically significant difference (0.05) between the averages of students experimental and control groups in the tribal application for : a- Test geographical concepts . b- Test deductive thinking skills.

2- the presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of the experimental and control groups in the post application to test the geographic concepts as a whole and in each level separately for the experimental group .

3- The presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental group in the pre and post applications to the test of geographic concepts as a whole and in each level separately for the post application .

4- The presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental and control groups in the post application to test inferential thinking skills as a whole and in each skill separately for the experimental group .

5- the presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of the experimental group in the pre and post application of the test of inferential thinking skills as a whole and in each skill separately for the post application

*  research objectives

The current research aimed to:

  1. Identifying the effectiveness of thinking maps in the development of geographic concepts at the third preparatory graders .
  2. Identifying the effectiveness of thinking maps in the development of inferential thinking skills at the third preparatory graders .

* The research limitations:-

The current study is limited to the following limitations:

1-  the sample was selected from third preparatory graders – Al Shouka school prep – for boys.

  1. two units have been prepared by using thinking maps, namely the second and the third unit (geological structure and topography, climate of the Arab world) of the curriculum of the geography of the  third preparatory grade in Gaza, because it contains many of the geographical concepts and topics.
  2. current research was limited to the development of geographic concepts in the light of the three levels (remembering, understanding, practice).
  3. the development of inferential thinking skills (inferential reasoning, inferential reasoning, inferential analog(

 The importance of research

Current research contributed  the following:

  1. development of geographic concepts in three levels (remembering, understanding, and application), and inferential thinking skills in geography at the third preparatory graders.

2-  providing a conceptual framework in which the researcher addressed the thinking maps and geographical concepts, and inferential thinking skills.

3- providing a test to measure the achievement of geographical concepts in three levels (remembering, understanding, and application), and also a test to measure the inferential thinking skills, as a useful  tool for teachers when assessing their pupils.

4-  providing test makers of social studies curriculum with two units that have been drafted in accordance with the thinking maps in geography.

5-  allowing the researchers to conduct researches and other studies using thinking maps Guy detection effectiveness in other subjects.

* the Research Methodology

Current research and its steps were conducted according to two approaches:

  1. The descriptive analytical approach: regarding the identification of the research problem and its dimensions and the theoretical framework of the research.
  2. The experimental pedagogical approach: with regard to the experiment of research by using the design of the two groups (experimental and control groups) and the disclosure of the validity of hypotheses.

* Research tools

The researcher prepared the following tools:

  1. Tools of experimentation: are represented in:
  2. teacher's guide for teaching the re-drafted two units by using thinking maps.
  3. The student handbook (subject handbook and educational activities(
  4. Measuring tools: are represented in:
  5. Testing geographical concepts in levels three (remembering, understanding, and practice)
  6. Testing inferential thinking skills.

* the research procedures

To answer the research questions and validate the hypotheses, the following procedures and steps were followed:

First, access to the literature and previous research studies relevant to the research topic.

Second: To answer the first and the second questions and validation of the  hypothesis then,

  1. reformulating the two selected units by using the thinking maps.

2-  preparation of teacher's guide to the teaching of the re-formulated two units by using thinking maps.

3- preparing the student handbook for the study of the re-formulated two units by using thinking maps.

4-  preparation of measurement tools (testing the geographical concepts, testing inferential thinking skills) and presenting them to the gentlemen arbitrators to make sure of the validity and reliability.

5-  choosing two random classes of third graders preparatory classes –al Shouka prep school - for boys in Rafah belonging to UNRWA at Gaza Strip.

6-  the pre-application for the measuring instruments on the two groups of research.

7-  teaching the two re-formulated units by using thinking maps for students in the experimental group and teaching the same units for students in the traditional manner for the control group.

8-  the post-application for the measuring instruments on the two groups of research.

9- Monitoring and processing the data statistically and reaching, analyzing and interpreting the results in the light of the research questions and hypotheses.

10- Making recommendations in light of the research results.

*  the research Results

The results of the current research were:

First, the results of testing the  geographical concepts

  1. There is statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental and control groups in the post application to test the concepts as a whole and in each geographic level separately for the experimental group .
  2. There is statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental group in the two pre and post applications for testing geographic concepts as a whole and in each level separately for the post application .

3- Effectiveness Maps thinking efficiency in the development of geographical concepts among students .

Second, the results of testing the inferential thinking skills

1- There is statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental and control groups in the post application to test inferential thinking skills as a whole and in each skill separately for the experimental group .

  1. There is statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of experimental group in the pre and post application for testing inferential thinking skills as a whole and in each skill separately for the post application .
  2. Effectiveness Maps thinking in achieving efficiency in the development of inferential thinking skills among students.

third : Recommendations

Reached the current search results to the effectiveness of the use of thinking maps in the teaching of geography in development the geographic concepts and skills of deductive thinking of the third preparatory graders , so the researcher recommends the following :

  • For curriculum planners
  1. Paying attention to the authors and developers geography curricula and teaching methods and curriculum development, according to the maps of thinking in different stages of education.
  2. do specialists in the field of curriculum and methods of teaching geography to prepare lists of inferential thinking skills that can be developed through the content of geography and included in the geography curriculum according to each stage of education.
  3. provide planners and developers of curriculum and curriculum especially geography results of studies that have proven the effectiveness of thinking maps so that they can develop the curriculum and teaching methods in the light.
  4. Prepare a private pupil booklets and maps according to the thinking of educational materials dealing with a variety of educational activities and cover the subjects studied during the school year.
  • For the teacher
  1. Preparation of training courses for teachers in service in order to train them in the use of modern methods and techniques in teaching for the development of higher-order thinking skills.
  2. pupils teachers training colleges of education on how to use the thinking maps and other modern teaching methods that prove effective.

Fourth: proposals

In light of the results of the current study and the extension of this study, the researcher suggests certain future following studies:

  1. Other research to demonstrate the effectiveness of the thinking Maps in the development of other types of thinking, such as reflective thinking and innovative thinking among students in various other subjects action.
  2. conduct a study to demonstrate the effectiveness of the thinking maps in the development of skills beyond knowledge in geography.
  3. conduct a study to demonstrate the effectiveness of thinking maps about the development trend and the tendency toward geography at various educational levels.
  4. The use of modern teaching strategies in the development of inferential thinking skills among students.
  5. Social Studies evaluating decisions in the light of their ability to develop inferential thinking skills

 

ملخص البحث:

  • مقدمة

إن العصر الذي نعيش فيه هو عصر الانفجار المعرفي ، والتقدم العلمي والتكنولوجي في جميع مجالات الحياة ، مما أدى إلى تضخم حجم المعلومات ، لذا كان على الإنسان أن يستثمر طاقاته وإمكاناته لمواكبة هذا التطور ، مما يلقي على عاتق التربية مسئولية كبيرة ألا وهي إعداد الأبناء وتنمية قدراتهم على المرونة وسرعة التكيف مع هذا التطور ، ولن يحدث أي تطور لدى الأبناء دون إحداث تطور في طرق التدريس  .

وتعد الدراسات الاجتماعية عامة ومادة الجغرافية خاصة أحد المواد الدراسية المهمة ، والتي ترتبط ارتباطاً وثيقاً بالتفكير حيث تعتمد موضوعاتها على قضايا تحتاج إلى العمليات العقلية والمهارات الاستدلالية للقدرة على فهمها ، ومن هنا جاء التأكيد على أهمية تنمية التفكير كهدف من أهداف تدريس الجغرافيا في إثارة ملكات النقد والمقابلة ووزن الأدلة وربط السبب بالنتيجة .

تعد المرحلة الإعدادية حلقة الوصل بين التعليم الابتدائي والتعليم الثانوي ، لذلك فهي تحتل مكانة متميزة في السلم التعليمي ، ومن هنا وجب على التربية تطوير طرق تدريس الدراسات الاجتماعية بصفة عامة وطرق تدريس الجغرافيا بصفة خاصة ، والبحث عن طرق تدريس حديثة وفعالة من شأنها أن تعمل على تنمية شخصية المتعلم في كافة جوانبها ، وتساعد على تحقيق أهداف مادة الدراسات الاجتماعية عامة ومادة الجغرافيا خاصة ، لذلك اتجه الباحث إلى استخدام خرائط التفكير في تدريس مادة الجغرافيا للكشف عن فاعليتها في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .

  • مشكلة البحث

تمثلت مشكلة البحث في تدني مستوى استيعاب تلاميذ الصف الثالث الإعدادي للمفاهيم الجغرافية ، هذا فضلاً عن تدني مستوى امتلاك تلاميذ الصف الثالث الإعدادي لمهارات التفكير العليا بصفة عامة ومهارات التفكير الاستدلالي بصفة خاصة ، مما دعت الحاجة إلى استخدام مداخل وطرق تدريس من شأنها أن تعمل على تنمية المتعلمين في جميع جوانب شخصيتهم ، وفي الوقت نفسه تسهم في تحقيق الأهداف التربوية عند تدريس الدراسات الاجتماعية عامة ومادة الجغرافيا خاصة وتحسن واقع التدريس .

وفي ضوء ما سبق تحددت مشكلة البحث في السؤال الرئيس التالي :

ما فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ؟

وتفرع من هذا السؤال الرئيس الأسئلة الفرعية التالية :

  1. ما مهارات التفكير الاستدلالي المناسبة لتلاميذ المرحلة الإعدادية ؟
  2. ما خطوات إعداد محتوى الجغرافيا للمرحلة الإعدادية باستخدام خرائط التفكير ؟
  3. ما فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ؟
  4. ما فاعلية خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي في مادة الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ؟
  • فروض البحث

سعى البحث الحالي إلى التحقق من صحة الفروض التالية :

  1. لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجوعتين التجريبية والضابطة في التطبيق القبلي لــ
  • اختبار المفاهيم الجغرافية .
  • اختبار مهارات التفكير الاستدلالي .
  1. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  2. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح التطبيق البعدي.
  3. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  4. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حده لصالح التطبيق البعدي .

 

 

 

  • أهداف البحث

هدف البحث الحالي إلى :

  1. التعرف على فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي .
  2. التعرف على فاعلية خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي .
  • حدود البحث

اقتصر البحث الحالي على الحدود التالية :

  1. تم اختيار عينة من تلاميذ الصف الثالث الإعدادي بمدرسة الشوكة الإعدادية - بنين .
  2. تم إعداد وحدتين دراسيتين باستخدام خرائط التفكير وهي الوحدة الثانية والثالثة ( البنية الجيولوجية والتضاريس ، ومناخ الوطن العربي ) من مقرر الجغرافيا للصف الثالث الإعدادي بغزة ، وذلك لأنها تحتوي علي العديد من المفاهيم والموضوعات الجغرافية .
  3. اقتصر البحث الحالي علي تنمية المفاهيم الجغرافية في ضوء المستويات الثلاث ( التذكر ، الفهم ، التطبيق ) .
  4. تنمية مهارات التفكير الاستدلالي وهي ( الاستدلال الاستقرائي ، الاستدلال الاستنباطي ، الاستدلال التمثيلي )
  • أهمية البحث

أسهم البحث الحالي : بما يلي :

  1. تنمية المفاهيم الجغرافية في المستويات الثلاث ( التذكر ، والفهم ، والتطبيق ) ، ومهارات التفكير الاستدلالي في مادة الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي .
  2. تقديم إطار نظري تناول فيه الباحث خرائط التفكير والمفاهيم الجغرافية ، ومهارات التفكير الاستدلالي .
  3. تقديم اختبار لقياس تحصيل المفاهيم الجغرافية بمستوياته الثلاث ( التذكر ، والفهم ، والتطبيق ) ، وأيضا اختبار لقياس مهارات التفكير الاستدلالي ، كأداة قد تفيد المعلمين عند تقويم تلاميذهم .
  4. إمداد واضعي مناهج الدراسات الاجتماعية بوحدتين تم صياغتهما وفقاً لخرائط التفكير في مادة الجغرافيا .
  5. إفساح المجال أمام الباحثين لعمل بحوث ودراسات أخرى تستخدم خرائط التفكير غي الكشف عن فاعليتها في المواد الدراسية الأخرى .
  • منهج البحث

تم إجراء البحث الحالي وخطواته وفقاً لمنهجين :

  1. المنهج الوصفي التحليلي : وذلك فيما يتعلق بتحديد مشكلة البحث وأبعادها والإطار النظري للبحث .
  2. المنهج التجريبي التربوي : وذلك فيما يتعلق بتجربة البحث باستخدام التصميم ذي المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) والكشف عن مدى صحة الفروض .
  • أدوات البحث

قام الباحث بإعداد الأدوات التالية :

  • أدوات التجريب : وتمثلت في :
  1. دليل المعلم لتدريس الوحدتين المعاد صياغتهما باستخدام خرائط التفكير .
  2. كتيب التلميذ ( كراسة المواد والأنشطة التعليمية ) .
  • أدوات القياس : وتمثلت في :
  1. اختبار المفاهيم الجغرافية بمستوياته الثلاث ( التذكر ، والفهم ، والتطبيق ) .
  2. اختبار مهارات التفكير الاستدلالي .
  • إجراءات البحث

للإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من صحة الفروض تم اتباع الإجراءات والخطوات التالية :

أولاً : الاطلاع على الأدبيات والبحوث والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث .

ثانياً : للإجابة عن السؤال الأول والثاني والتحقق من صحة فروضه تم :

  1. إعادة صياغة الوحدتين المختارتين باستخدام خرائط التفكير .
  2. إعداد دليل المعلم لتدريس الوحدتين والمعاد صياغتهما باستخدام خرائط التفكير .
  3. إعداد كتيب التلميذ لدراسة الوحدتين المصاغتين باستخدام خرائط التفكير .
  4. إعداد أدوات القياس ( اختبار المفاهيم الجغرافية ، اختبار مهارات التفكير الاستدلالي ) وعرضهما على السادة المحكمين للتأكد من صدقها وثباتها .
  5. اختيار فصلين عشوائيين من فصول تلاميذ الصف الثالث الإعدادي بمدرسة الشوكة الإعدادية – بنين بمحافظة رفح التابعة لوكالة الغوث الدولية قطاع غزة .
  6. إجراء التطبيق القبلي لأدوات القياس على مجموعتي البحث .
  7. تدريس الوحدتين والمعاد صياغتهما باستخدام خرائط التفكير لتلاميذ المجموعة التجريبية وتدريس نفس الوحدتين بالطريقة التقليدية لتلاميذ للمجموعة الضابطة .
  8. إجراء التطبيق البعدي لأدوات القياس على مجموعتي البحث .
  9. رصد البيانات ومعالجتها إحصائياً والتوصل إلى النتائج وتحليلها وتفسيرها في ضوء أسئلة البحث وفروضه .
  10. تقديم التوصيات في ضوء نتائج البحث .
  • نتائج البحث

أسفرت نتائج البحث الحالي عن :

أولاً : النتائج الخاصة باختبار المفاهيم الجغرافية

  1. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  2. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية ككل وفي كل مستوى على حده لصالح التطبيق البعدي .
  3. فاعلية خرائط التفكير في تنمية المفاهيم الجغرافية لدى التلاميذ .

ثانياً : النتائج الخاصة باختبار مهارات التفكير الاستدلالي

  1. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية .
  2. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير الاستدلالي ككل وفي كل مهارة على حده لصالح التطبيق البعدي .
  3. فاعلية خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى التلاميذ .

ثالثاً : التوصيات

توصلت نتائج البحث الحالي إلى فاعلية استخدام خرائط التفكير في تدريس الجغرافيا في تنمية المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ، لذلك يوصي الباحث بالآتي :

  • بالنسبة لمخططي المناهج
  1. ضرورة اهتمام واضعي ومطوري مناهج الجغرافيا وطرق تدريسها بتطوير المناهج وفقاً لخرائط التفكير في المراحل التعليمية المختلفة .
  2. قيام المختصون في مجال مناهج وطرق تدريس الجغرافيا بإعداد قوائم لمهارات التفكير الاستدلالي التي يمكن تنميتها من خلال محتوى مادة الجغرافيا وتضمينها في مناهج الجغرافيا تبعاً لكل مرحلة تعليمية .
  3. تزويد مخططي ومطوري المناهج ومناهج الجغرافيا خاصة بنتائج الدراسات التي أثبتت فاعلية خرائط التفكير حتى يتسنى لهم تطوير المناهج وطرق التدريس في ضوئها .
  4. إعداد كتيبات خاصة بالتلميذ وفقاً لخرائط التفكير تتناول مواد تعليمية وأنشطة تعليمية متنوعة تغطي الموضوعات التي يدرسها خلال العام الدراسي .
  • بالنسبة للمعلم
  1. إعداد دورات تدريبية للمعلمين أثناء الخدمة بهدف تدريبهم على استخدام الطرق والأساليب الحديثة في التدريس لتنمية مهارات التفكير العليا .
  2. تدريب التلاميذ المعلمين بكليات التربية على كيفية استخدام خرائط التفكير وغيره من طرق التدريس الحديثة التي تثبت فاعليتها .

رابعاً : المقترحات

في ضوء نتائج البحث الحالي وامتداداً لهذا البحث يقترح الباحث إجراء بعض الدراسات المستقبلية التالية :

  1. إجراء أبحاث أخرى لبيان فاعلية خرائط التفكير في تنمية أنواع أخرى من التفكير مثل التفكير التأملي والتفكير الابتكاري لدى التلاميذ في مختلف المواد الدراسية الأخرى .
  2. إجراء دراسة لبيان فاعلية خرائط التفكير في تنمية مهارات ما وراء المعرفة في مادة الجغرافيا .
  3. إجراء دراسة لبيان فاعلية خرائط التفكير في تنمية الاتجاه والميل نحو مادة الجغرافيا في المراحل التعليمية المختلفة .
  4. استخدام استراتيجيات تدريس حديثة في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى التلاميذ .
  5. تقويم مقررات الدراسات الاجتماعية في ضوء قدرتها على تنمية مهارات التفكير الاستدلالي .