رسالة دكتوراه

 

إستراتيجية مقترحة لترشيد الإنفاق في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء بعض نماذج التميز

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

"تخصص أصول التربية"

 

إعداد

غادة محمد أحمد على

معلمة العلوم بمدرسة نيدة الإعدادية القديمة

 

إشراف

    أ.د/ خلف محمد  البحيري

د/ محمد فوزي زيدان

أستاذ أصول التربية ووكيل كلية التربية السابق

كلية التربية – جامعة سوهاج

مدرس أصول التربية المتفرغ

كلية التربية - جامعة سوهاج

 

1441هـ/ 2019م

 

المستخلص:

بحث بعنوان: "إستراتيجية مقترحة لترشيد الإنفاق على التعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء بعض نماذج التميز".

هدف البحث إلي التوصل لإستراتيجية مقترحة لترشيد الإنفاق في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء النموذج المقترح للتميز في مصر, واتساقاً مع أهداف البحث فقد  اعتمد على المنهج الوصفي وأسلوب SWOT للتحليل البيئي لمؤسسات التعليم قبل الجامعي, وكانت الأداة المستخدمة في هذا البحث عبارة عن استبانة موجهة لعينة من مسئولي التعليم العام(المدراء والوكلاء) للوقوف على واقع ترشيد الإنفاق على التعليم العام في مصر في ضوء بعض نماذج التميز, وقد تم اختيار عينة قوامها 100 مدرسة بمدارس التعليم قبل الجامعي تشمل المرحلة الابتدائية والإعدادية والثانوية في محافظات سوهاج وأسيوط وقنا.

وقد أسفرت الدراسة الميدانية عن بعض النتائج أهمها: ضعف التواصل بين مدارس التعليم قبل الجامعي ومؤسسات سوق العمل, وغياب الدورات التدريبية للطلاب - بهذه المدارس- على المهن الموجودة بالمجتمع, وافتقارها لتوصيف معتمد لمعارف ومهارات العاملين في الوظائف المختلفة, وقلة اهتمامها ببناء دليل إجرائي يوضح للعاملين والطلاب -على السواء- كيفية ترشيد الإنفاق, وضعف التقويم الذاتي للعاملين بها باستخدام نماذج معتمدة لهذا الغرض, وضعف اهتمامها بقياس مردود البرامج التدريبية التي يتلقاها العاملون بها, ومحدودية التعاون بين المدارس القريبة في استغلال المعامل والوسائط التكنولوجية والتجهيزات والمكتبات, وانتهى البحث بوضع إستراتيجية مقترحة لترشيد الإنفاق في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء النموذج المقترح للتميز في مصر.

 

الكلمات المفتاحية: ترشيد الإنفاق, نماذج التميز, التعليم قبل الجامعي, إستراتيجية مقترحة.

 

 

Abstract

 

research entitled: "Proposed strategy to consuming expenditure on pre-university education in Egypt in the light of some models of excellence".

     The research aimed to arrive at a proposed strategy to rationalize expenditure on pre-university education institutions in Egypt in the light of the proposed model of excellence in Egypt. In line with the research objectives, the research based on the descriptive approach and SWOT method for environmental analysis of pre-university institutions, The search tool  was created  in a questionnaire addressed to a sample of public education officials (managers and agents) to determine the reality of rationalization of spending on public education in Egypt in the light of some models of excellence. A sample of 100 schools  was  selected in pre-university schools, including primary, Governorates of Sohag, Assiut and Qena.

      The study resulted in a number of results, such as: The lack of communication between pre-university education institutions and labor market institutions, the absence of training courses for students - in these schools - on the professions in the community, their lack - schools of pre-university education - for an authoritative description of the knowledge and skills of workers in various jobs, the lack of interest in building a procedural guide to explain to employees and students how to rationalize spending, the weakness of the self-assessment of the employees using the models approved for this purpose, the poor interest in measuring the return of training programs received by workers And the limited cooperation between nearby schools in the exploitation of laboratories, technological media, equipment and libraries, The research ended  with a proposed strategy to rationalize spending on pre-university education in Egypt in the light of the proposed model of excellence in Egypt.

 

Keywords: rationalization of expenditure, models of excellence, pre-university education, proposed strategy.