رسالة دكتوراه

 

أثر اختلاف بيئات التعلم الإلكترونية القائمة على النظرية التواصلية في تدريس الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات على تنمية مهارات لغة البرمجة والدافعية للتعلم لدى طلاب الصف الثالث الإعدادي

 

إعداد

خضر أحمد بكر عبد اللاه

مصر - سوهاج

جامعة سوهاج - كلية التربية

قسم المناهج وطرق التدريس

 

تخصص مناهج وطرق تدريس "الحاسب الآلي"

 

1441هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث:"أثر اختلاف بيئات التعلم الإلكترونية القائمة على النظرية التواصلية في تدريس الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات على تنمية مهارات لغة البرمجة والدافعية للتعلم لدى طلاب الصف الثالث الإعدادي"

هدف هذا البحث تنمية مهارات لغة البرمجة فيجوال بيسك، والدافعية للتعلم، تَمَّ استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على ثلاثة مجموعات (ضابطة- تجريبية أولى- تجريبية ثانية) قوامها 90 طالباً وطالبة من تلاميذ الصف الثالث الإعدادي بمدرسة الوقدة – إدارة المراغة - محافظة سوهاج، أعد الباحث أدوات القياس وهي: اختبار تحصيلي معرفي، وبطاقة ملاحظة، ومقياس دافعية، ثمَّ تَمَّ اختيار مجموعات البحث، وتَمَّ تطبيق الأدوات تطبيقاً قبلياً على الثلاث مجموعات، ثمَّ تنفيذ المقرر للمجموعة الضابطة بطريقة التدريس المعتادة، والمجموعة التجريبية الأولى من خلال بيئة التعلم الإلكترونية التشاركية، والمجموعة التجريبية الثانية من خلال بيئة التعلم الإلكترونية الشخصية، ثم تطبيق أدوات البحث تطبيقاً بعدياً، وتَمَّ معالجة النتائج إحصائياً، وأوضحت النتائج تفوق تلاميذ المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية على نظرائهم أفراد المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي المعرفي، و بطاقة الملاحظة، ومقياس الدافعية للتعلم، بينما تفوقت المجموعة التجريبية الأولى على نظرائهم أفراد المجموعة التجريبية الثانية في الاختبار التحصيلي المعرفي.

وكانت من أهم توصيات البحث:

  • ضرورة استخدام بيئات التعلم الإلكترونية (تشاركية-شخصية) في تدريس مقررات الحاسب الآلي، حيث تساعد الطلاب على اكتساب الجانبين المعرفي والمهاري بشكل أفضل.
  • تحويل جميع المقررات الورقية إلى إلكترونية بحيث يمكن تقديمها للطلاب من خلال المواقع التعليمية بصورة سهلة.
  • الاستعانة بأداوت التقويم التي تم بناؤها واستخدامها في البحث الحالي (الاختبار التحصيلي المعرفي، بطاقة الملاحظة، ومقياس الدافعية للتعلم) لتقويم مستوى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي.
  • تصميم وإنتاج بيئات تعلم إلكترونية أُخرى تكون مرتبطة بالنمذجة والواقع الافتراضي وتجريبها على الطلاب في البيئة المصرية.

الكلمات المفتاحية: بيئات التعلم الإلكترونية (تشاركية-شخصية)، النظرية التواصلية،  لغة البرمجة، الدافعية للتعلم.

 

Abstract

Research Title: The Variability of Connectivist Theory E-Learning Environments in Teaching Computer and Information Technology To Third Year Preparatory Students and Its Impact on Developing Their Programming Skills and Learning Motivation.

The Aim of this research is to develop the skills of Visual Basic Programming Language and Motivation for Learning The three-group quasi-experimental approach was used (Officer - first pilot - second pilot) consisted of 90 students from the Third Preparatory pupils at Al-Waqda School - Maragha Administration - Sohag Governorate. The Researcher prepared the measurement tools, namely: Cognitive Achievement test, Observation Card, and Motivation Scale, then the Research Groups were selected, and the tools were applied tribally to the three groups, Then the Course was implemented for the Control Group in the usual Teaching Method, the first Experimental Group through the participatory E-Learning Environment, And the Second Experimental Group through the Personal E-Learning Environment, and then the Application of Search tools after, and the results were treated statistically, The Results showed that the Students of the First and Second Experimental Groups outperformed their counterparts in the Cognitive Achievement Test. The Observational Card, the Measure of Motivation for Learning, while the First Experimental Group outperformed the members of the Second Experimental Group in the Cognitive Achievement Test.The most important Recommendations of the Research were:1-    The Need to use Electronic Learning Environments (Participatory-Personal) in the Teaching of Computer Courses, where it helps Students to Acquire Knowledge and Skills better.2-    Converting all paper Courses to Electronic so that they can be presented to Students through Educational sites in an easy way.3-    Using the Tools of Evaluation that have been built and used in the current Research (Achievement Test Cognitive, Observation Card, and Motivation Measure for Learning) to Assess the level of Third Grade Preparatory Students.4-    Designing and Producing other E-Learning Environments that are linked to Modeling and Virtual Reality and Experimenting with Students in the Egyptian Environment.

Keywords: E-learning Environments, (Participatory-Personal),  - Connectivism Theory, - Programming Language, - Motivation for Learning