رسالة دكتوراه

 

مؤشرات القيمة المضافة بمدارس الفصل الواحد في بعض محافظات صعيد مصر

 

إعداد

سيد سيد أحمد شحات حسن

موجه التربية الاجتماعية بإدارة البياضية التعليمية - محافظة الأقصر

للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

(تخصص أصول التربية)

مصر - سوهاج

جامعة سوهاج - قسم أصول التربية

 

1441 هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

استهدفت الدراسة وضع معايير ومؤشرات للقيمة التعليمية المضافة بمدارس الفصل الواحد في مصر ،ودراسة واقع الفاعلية التعليمية بمدارس الفصل الواحد في بعض محافظات صعيد مصر، من حيث المتعلم  والمعلمة  والتنمية المهنية المستدامة وعلاقتها بالقيمة التعليمية المضافة.

استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقمت بتطبيق ثلاث استمارات لتحقيق أهدافها ،وهى كالتالي:

  • استمارة جمع بيانات درجات المتعلمين في مدارس الفصل الواحد ،وقد طبقت على (200) متعلم في مدارس الفصل الواحد ببعض محافظات جنوب صعيد مصر(أسوان– الأقصر–سوهاج ).
  • استمارة تقييم الأداء التعليمي لمدارس الفصل الواحد ،وتم تطبيقها على عينة قوامها (206) من المعلمات ورؤساء الأقسام وموجهي مدارس الفصل الواحد في بعض محافظات جنوب صعيد مصر (أسوان– الأقصر–سوهاج).
  • استمارة قياس الفاعلية التعليمية لمدارس الفصل الواحد ،وتم تطبيقها على عينة قوامها (206) من المعلمات ورؤساء الأقسام وموجهي مدارس الفصل الواحد في بعض محافظات جنوب صعيد مصر  (أسوان– الأقصر–سوهاج).

وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة طردية موجبة بين القيمة التعليمية المضافة والفاعلية التعليمية بمدارس الفصل الواحد،وقد بلغ المتوسط العام لدرجات الكسب للمتعلمين في مدارس الفصل الواحد عينة الدراسة من العام 2016 إلى عام 2018 في مادة اللغة الإنجليزية (5,88)،وبذلك جاءت الترتيب الأخير من بين المواد الدراسية المقررة على المتعلمين بمدارس الفصل الواحد،وحصلت مادة اللغة العربية على الترتيب الأول بمتوسط عام (8,78)،وحصلت مادة الرياضيات على الترتيب الثانى بمتوسط عام (8,56)، وقد حققت كلا من مادتي العلوم والدراسات الاجتماعية فروق متقاربة في درجات الكسب بلغت (6.57) في مادة العلوم،وبلغت (6.43) في مادة الدراسات الاجتماعية، وانتهت الدراسة بتصور مقترح لتحسين القيمة التعليمية المضافة بمدارس الفصل الواحد في ضوء نتائج الدراسة.

 

Abstract

The research targeted putting criteria and indicators for the added educational value in one classroom schools in Egypt and surveying the validity of the educational effectiveness in one classroom schools in some governorates of Upper Egypt in terms of the learner, the female teacher and the vocational sustainable development and its relation with the added educational value.

The research used the descriptive approach. The field study has used three forms to achieve its goals as follows:

  • a form of collecting data for learners' marks transcript in one classroom schools, the research has applied to (200) learners in one classroom schools in some governorates in the south of Upper Egypt (Aswan – Luxor – Sohag)
  • a form for measuring the educational performance in one classroom schools. It has been applied to a sample made of  (206) of female teachers, head departments and the inspectors of the one classroom schools in some governorates in southern Upper Egypt  ( Aswan – Luxor - Sohag )
  • A form for measuring the educational effectiveness of the one classroom schools. It has been applied on a sample made of (206) of female teachers, head departments and the inspectors of the one classroom schools in some governorates in southern Upper Egypt  ( Aswan – Luxor - Sohag )

the research has led to there was a positive direct correlation between the added educational value and the educational effectiveness in the one classroom schools.

The general average of earning grades for the pupils in the one-classroom schools the study sample from 2016 to 2018 n the English language (5, 88) and this ranked the final ranking among the subjects and got the Arabic language in the first order with an average (8, 78), Math got the order the second with a general average (8.56), Both science and social studies achieved close differences in earning scores of (6.57) in science and (6.43) in social studies.

The research has recommended setting proposed concept to improve the added educational value in one classroom schools.