رسالة ماجستير

 

غياب الأب وعلاقته بكل من الصلابة النفسية والمسـاندة

الاجتماعية لدى عينة من تلاميذ الحلقة الثانية

من التعليم الأساسي

"دراسة سيكومترية - كلينيكية"

 

رسالة مقدمة من

أمـين محـمد أمـين إبراهـيم

معلم كيمياء بإدارة جرجا التعليمية

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "صحة نفسية"

 

إشراف

 

أ.د/ يوسف عبدالصبور عبداللاه صالح

أستـــاذ الصــحة النفســـــــية

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

 

د/ وائل أحــمد سليــمان الشــاذلي

مدرس الصـــحة النفســــــــية كلية التربـية – جامعة سـوهاج

 

1441هـ / 2020م

 

المستخلص:

هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة غياب الأب بمستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى الأبناء بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي وتكونت عينة الدراسة من (440) تلميذًا وتلميذة بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي أعمارهم (14: 16) سنة وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الصلابة النفسية (إعداد: الباحث) ومقياس المساندة الاجتماعية (إعداد: أسماء السرسي وأماني عبدالمقصود 2014) واختبار تفهم الموضوع (TAT) وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة بين الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية ووجود فروق دالة في متغيري الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية تُعزى لمتغير حالة الأب لصالح الأبناء حاضري الأب ووجود فروق دالة في الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية تُعزى لسبب غياب الأب لصالح غائبي الأب بالوفاة، وعدم وجود فروق تُعزى لمتغير الجنس إلا في بُعد الالتزام من الصلابة النفسية لصالح الإناث وفيما يتعلق بنتائج الفرض الكلينيكي فقد جاءت متسقة مع النتائج السيكومترية المذكورة، وتم مناقشة النتائج في ضوء التراث السيكومتري والكلينيكي السابق في هذا الموضوع، بالإضافة للخبرات والشواهد اليومية.

كلمات مفتاحية: غياب الأب، الصلابة النفسية، المساندة الاجتماعية.

 

Abstract

The purpose of the study is to identify father's absence relationship with the level of psychological hardiness the social support for the students in prep stage, the practical study examined a sample consisted of (440) prep school students, the search methodology was based on study tools about the psychological hardiness scale which (developed by: the researcher) the social support scale which (developed by Asmaa Elsersy & Amany Abd Elmqsuod 2014). The study results a significant correlative relationship between the psychological hardiness the social support, there were significant differences according to the variables of the level of psychological hardiness the social support in the variable of father’s attending for the students who have father’s attending, there were significant differences according to the variables of the level of psychological hardiness the social support in the variable of father’s absence for the students who have father’s absence because of death, there were no significant differences according to the variable of the gender except in commitment component in the psychological hardiness, as for the results of the clinical hypothesis, they were consistent with the mentioned psychometric results, and they were discussed in the light of the psychometric and clinical heritage in this subject, and the daily experiences and evidences.

Keywords: psychological hardiness, social support, father’s absence

 

ملخص الدراسة:

مقدمة:

تعد مرحلة المراهقة من أخطر المراحل التي يعيشها الفرد في حياته، إذ ينتقل من مرحلة الطفولة إلى الرشد التي يصبح فيها الفرد عضوًا منتجًا في بيئته ويسهم في تقدم المجتمع ورقيه، ويصاحب هذه المرحلة الحرجة العديد من التغيرات المتعلقة بجوانب النمو المختلفة، كما يتعرض فيها الفرد للكثير من الصراعات والاضطرابات الخارجية والداخلية، لذا حظيت مرحلة المراهقة بأهمية ومكانة كبيرة بين مختلف الثقافات والبيئات والشعوب.

ومن ثَم يجب الاهتمام بدراسة العديد من الجوانب التنموية مثل المساندة الاجتماعية والصلابة النفسية لدى الأبناء، فالمساندة الاجتماعية والصلابة النفسية من أهم العوامل المساعدة التي تمكن الأفراد من التفاعل بإيجابية مع ما يتعرضون له من مواقف تحدي وأحداث ضاغطة.

ويعد التفاعل الطبيعي بين الآباء وأبنائهم السياق الأهم في اكتساب الصلابة النفسية كما ترى نظرية التحليل النفسي، كما أن الفرد الذي يتمتع بمساندة اجتماعية منذ صغره يتمتع بالثقة بالنفس، ويصبح أقل عرضة للاضطرابات النفسية وأكثر قدرة على حل مشكلاته ومواجهتها.

ونظرًا لما يمر به الأبناء في مرحلة المراهقة من اضطرابات وصراعات يتحتم على الآباء أن يبذلوا قصارى جهدهم في رعايتهم وتنشئتهم لتخطي تلك المرحلة الصعبة في حياة الأبناء ومساعدتهم على التوافق والتكيف مع التغيرات المتلاحقة التي يمرون بها.

ومن ثَم هناك ضرورة بحثية لدراسة العلاقة بين غياب الأب ومستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى الأبناء والتي سعت الدراسة للكشف عنها.

مشكلة الدراسة:

في ضوء ما سبق عرضه في المقدمة وخلاصته يتضح أن الأبناء خلال مرحلة المراهقة يتعرضون للعديد من الضغوط والمواقف الحياتية التي يحتاجون فيها إلى وجود الأب ومساعدته لتخطي هذه العقبات ولتشجيعهم على المبادأة والاقتحام، ونتيجة غياب الأب عنهم يشعرون بكثرة الضغوط عليهم، واضطراب البناء النفسي، وانخفاض مستوى المسئولية الاجتماعية، وانخفاض دافعيتهم للإنجاز وضعف استعداداتهم الدراسية.

وقد استرعى انتباه الباحث خلال ملاحظته للتلاميذ غائبي الأب في المرحلة الإعدادية والثانوية أن بعض هؤلاء الأبناء يظهر عليهم انخفاض قدرتهم على مواجهة المشكلات التي يتعرضون لها والمواقف الحياتية الضاغطة، ويصعب عليهم الاحتفاظ بصحتهم النفسية، والتي اتضح من خلالها اختلاف السلوك العام عن التلاميذ حاضري الأب، وهو ما يلفت الانتباه إلى أهمية دراسة أثر غياب الأب عن الأبناء بصفة عامة وفي هذه المرحلة العمرية بصفة خاصة.

وفي ضوء ذلك كله يبدو أن هذه الدراسة أثارت عددًا من الأسئلة البحثية وسعت للإجابة عنها:

  • ما العلاقة بين مستوى الصلابة النفسية ومستوى المساندة الاجتماعية لدى الأبناء المراهقين؟
  • ما مدى اختلاف مستوى الصلابة النفسية تبعًا لاختلاف متغير حالة الأب (حاضر/ غائب) لدى الأبناء المراهقين؟
  • ما مدى اختلاف مستوى المساندة الاجتماعية تبعًا لاختلاف متغير حالة الأب (حاضر/ غائب) لدى الأبناء المراهقين؟
  • ما مدى اختلاف مستوى الصلابة النفسية تبعًا لاختلاف متغير الجنس (ذكور/ إناث) لدى المراهقين غائبي الأب (بالوفاة/ بالسفر للعمل بالخارج)؟
  • ما مدى اختلاف مستوى المساندة الاجتماعية تبعًا لاختلاف متغير الجنس (ذكور/ إناث) لدى المراهقين غائبي الأب (بالوفاة/ بالسفر للعمل بالخارج)؟
  • هل يختلف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى الأبناء حاضري الأب والأبناء غائبي الأب في متغيري الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية؟

أهداف الدراسة:

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على:

  • العلاقة بين الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
  • مستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة.
  • تأثير متغير حالة الأب (حاضر/ غائب) على مستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى أفراد العينة.
  • تأثير متغير الجنس (ذكور/ إناث) على مستوى الصلابة النفسية لدى غائبي الأب من أفراد العينة.
  • تأثير الجنس (ذكور/ إناث)على مستوى المساندة الاجتماعية لدى غائبي الأب من أفراد العينة.
  • البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى الأبناء حاضري الأب والأبناء غائبي الأب "بالوفاة وبالسفر للعمل بالخارج" في متغيري الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى عينة الدراسة.

أهمية الدراسة:

 تحددت أهمية الدراسة فيما يلي:

  • أهمية المتغيرات التي تناولتها الدراسة، فهي تتناول عاملين من عوامل المقاومة النفسية، وهما الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية.
  • أهمية المرحلة العمرية التي تناولتها الدراسة، حيث تستهدف الأبناء في مرحلة المراهقة.
  • تركيزها على الجوانب الإيجابية في الشخصية مقارنة بالعديد من الدراسات الأخرى على المدى الطويل التي ركزت على الجوانب المرضية.
  • المنهجية المتبعة، فهي تمتاز بالتعددية المنهجية، حيث تجمع بين المنهج الوصفي السيكومتري الذي يحاول التوصل إلى التقدير الكمي، والمنهج الكلينيكي الذي يعمل على تدعيم نتائج الدراسة السيكومترية.
  • أهمية النتائج التي أسفرت عنها الدراسة، حيث يمكن أن تكسب تلك النتائج أهمية نظرية تتمثل فيما كشفت عنه خصائص نفسية الأبناء غائبي الأب مما قد يدفع الباحثين نحو إجراء المزيد من الدراسات في هذا المجال، فضلًا عما قد تكتسبه تلك النتائج من أهمية تطبيقية تتمثل في تصميم برامج إرشادية تقدم لمنخفضي الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية.

محددات الدراسة:

تمثلت محددات الدراسة فيما يلي:

- المحددات الزمانية:

تحدد زمن الدراسة  بالفصل الدراسي الأول من العام (2017/2018).

 

- المحددات المكانية:

تحددت الدراسة ببعض مدارس المرحلة الإعدادية بإدارة جرجا التعليمية وهي: مدرسة بندار الرملية ع – مدرسة نجوع بندار- مدرسة رزق الله مشرقي- مدرسة نجع الشيخ يوسف- مدرسة البربا- مدرسة أولاد بهيج – مدرسة المساعيد – مدرسة نجع خليفة – جرجا الإعدادية بنين.

- المحددات البشرية:

تحددت الدراسة بعينة قوامها (440) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي تراوحت أعمارهم من 14 إلى 16 سنة.

- المحددات الإجرائية:

تحددت الدراسة بتناول متغيرات غياب الأب، والصلابة النفسية، والمساندة الاجتماعية، والمتغيرات الديموجرافية: الجنس، وتحددت أدوات الدراسة بالأدوات الآتية:

  • مقياس الصلابة النفسية (إعداد: الباحث).
  • مقياس المساندة الاجتماعية        (إعداد: أسماء السرسي وأماني عبدالمقصود 2014). 
  • اختبار تفهم الموضوع للكبار (TAT)   (إعداد: موراي ومورجان).

كما اعتمدت هذه الدراسة على التعددية المنهجية، المتمثلة في "المنهج الوصفي" القائم على الوصف الكمي والموضوعي الدقيق للمتغيرات موضوع الدراسة، ودراسة العلاقة القائمة بينهما، كما اعتمدت على المنهج الكلينيكي القائم على البحث العميق للحالات الفردية مما يُمكن من فهم أعمق للظاهرة.

وتحددت الدراسة الحالية بالأساليب الإحصائية الآتية في ضبط أدواتها، ومعالجة بياناتها:

  • معامل الارتباط البسيط.
  • المتوسط الحسابي.
  • الانحراف المعياري.
  • معامل ثبات التجزئة النصفية.
  • معامل ثبات "ألفا كرونباخ"

كما تم استخدام استمارة " بيللاك" في وصف القصص على بطاقات اختبار تفهم الموضوع (TAT) المستخدمة في الدراسة كأسلوب معالجة كلينيكية.

فروض الدراســــــــــــة:

أ- الفروض السيكومترية

  1. توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين درجات الأبناء من أفراد عينة الدراسة على مقياس الصلابة النفسية ودرجاتهم على مقياس المساندة الاجتماعية.
  2. توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الأبناء تُعزى لمتغير حالة الأب (حاضر/ غائب بالوفاة/ بالسفر للعمل بالخارج) على مقياس الصلابة النفسية.
  3. توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الأبناء تُعزى لمتغير حالة الأب (حاضر/ غائب بالوفاة/ بالسفر للعمل بالخارج) على مقياس المساندة الاجتماعية.
  4. توجد فروق دالة أحصائيًا بين متوسطات درجات الأبناء غائبي الأب تُعزى لمتغيري سبب الغياب (وفاة/ سفر للعمل بالخارج)، والجنس (ذكور / إناث) على مقياس الصلابة النفسية.
  5. توجد فروق دالة أحصائيًا بين متوسطات درجات الأبناء غائبي الأب تُعزى لمتغيري سبب الغياب (وفاة / سفر للعمل بالخارج)، والجنس (ذكور/ إناث) على مقياس المساندة الاجتماعية.

ب- الفرض الكلينيكي

  1. يختلف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى الأبناء حاضري الأب والأبناء غائبي الأب "بالوفاة وبالسفر للعمل بالخارج" في متغيري الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي.

نتائج الدراســـة:

توصلت نتائج الدراسة إلى:

  • وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين الدرجة الكلية للصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية.
  • وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) تعزى لمتغير حالة الأب في متغيري الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لصالح الأبناء حاضري الأب.
  • وجود فروق دالة إحصائيًا في عند مستوى (0.01) تعزى لسبب غياب الأب في مقياسي الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لصالح غائبي الأب بالوفاة.
  • عدم وجود فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير الجنس إلا في بُعد الالتزام من الصلابة النفسية لصالح الإناث.
  • أما الفرض الكلينيكي فقد جاءت نتائجه متسقة مع النتائج السيكومترية المذكورة حيث كشفت الدراسة الكلينيكية عن وجود بناء نفسي قوي لدى مرتفعي الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية من الأبناء حاضري الأب، ووجود بناء نفسي ضعيف دال على سوء التوافق لدى منخفضي الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية من الأبناء غائبي الأب.

وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء ما توفر لدى الباحث من تراث سيكولوجي نظري وإمبريقي في هذا المجال, بالإضافة إلي الوقائع والخبرة والملاحظات اليومية, وفي ضوء ذلك تم تقديم بعض التوصيات التربوية والمقترحات البحثية ذات العلاقة.

كما يمكن من خلال تلك النتائج اقتراح تصورات لبرامج إرشادية تقدم للأبناء غائبي الأب بهدف مساعدتهم على زيادة مستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لديهم ليكونوا أكثر توافقًا نفسيًا واجتماعيًا.

 

 

Summary

Introduction:

Adolescence is considered to be the most dangerous phases in life because of moving from childhood to adulthood as a productive member in the environment and sharing Community progress. In the other hand there are many changes in growth coming with this critical phase, the individual is also exposed to many internal and external conflicts. So, adolescence had a great importance and stature among different cultures, environments and nations.

 Consequently, studying aspects of growth should be taken into account such as social support and psychological hardiness for the children because they are one of the most important factors that enable individuals to interact positively with their challenging situation and stressful events that they face.

 Natural interaction between parents and their children’s is considered to be the most important contest in the acquisition of psychological hardiness as the theory of psychological analysis sees, and the children’s who has social support since his childhood have self-confidence, and become less prone to psychological disorder and more able to solve problems and face them.

 Parents must do their best in caring and up bringing their children’s to overcome this difficult phase in their life and helping them adapt to sequential changes which that are going through.

Then there is a research necessity to study the relationship among father absence, the level of psychological hardiness and social support of children, which the study seeks to detect it.

The Study Problem:

According to the above, it is clear that children’s through adolescence are exposed to many stresses and life attitude in which they need to father's presents and his help to overcome these obstacles and encourages them to start and intrusion, as the result of their father's absence, they feel a lot of stresses, the disruption of psychological construction, low level of social responsibility, declining their motivation for achievement and the weaknesses of their reading study.

The researcher pays attention during his absorption of the pupils who have absent father in preparatory and secondary school, that some of them have a decline in their ability to face the problems and stressful life situation.

It's hard for them to keep their psychological hardiness which approved the Different general behavior between them & the other children’s who have fathers present which is reflecting the importance of studying the effect of father absent from children’s at all & in the prep & secondary phase specially.

According to the above, this study seems to raise a number of research questions and sought to answer it:

  1. What is the relation between the psychological hardiness and social support for the adults?
  2. How the level of psychological hardiness is changing according to the father case (present/ absent) for the adults?
  3. How the level of social support is changing according to the father case (present/ absent) for the adults?
  4. How the level of psychological hardiness is changing according to gender variable (male/female) for the adults who have father absent because of death or travelling for work?
  5. How the level of social support is changing according to gender variable (male/female) for the adults who have father absent because of death or travelling for work?
  6. Is there are any changing in psychological structure and character dynamics for the children who have existing father and the children suffering from fathers absent in the variables of psychological hardiness and social support?

The Study Objectives:

This study aimed at identifying:

 

  • The relationship between psychological hardiness and social support that the students of Preparatory School have.
  • The level of their psychological hardiness and social support for the adults study sample.
  • The effect of father case variable (absent/ exist) on the level of psychological hardiness and social support for the adults study sample.
  • The effect of gender variable (male/ female) on the level of psychological hardiness for the adults who have absent father in the study sample.
  • The effect of gender variable (male/ female) on the level of social support for the adults who have absent father in the study sample.
  • the psychological structure and the character Dynamics for The pupils who have existing father and other who haven’t because of (death, and travelling abroad to work) in the variables of psychological hardiness  & social support For the study sample.

The Study Importance:

The importance of the study identified as following:

 

  • Studying psychological hardiness and social support which considered to be two factors from the psychological resistance.
  • The importance of the age phase that the study had, as targeting pupils in adolescence.
  • Focusing on the positive Aspects in the character comparing with many other studies which Focus on negative aspect.
  • The followed methodology, characterized by methodological pluralism, it Gathering between psychometric descriptive methods which tries to reach to quantitative estimation to support the results of the psychometric study.
  • the importance of the results that the study revealed, where those results can gain a theoretical importance Represent in the characteristics of the psychology of the children who have absent father which could motivate the researchers toward conducting more studies in this field, as well as these results could gain a practical importance represented in designing guidance programmers which is given to those who have low hardiness psychological and social support.

 

 

 

The Study Limitations:

The study Limitations were determined as following:

Temporal Limitations:

The temporal of study is determined by the first semester of the year (2017-2018).

Spatial limitations:

The study in some Preparatory School in the educational administration of Gerga which is: " Pindar elramlia school _negoa bendar school_Rezk alla mashreky school _ naga elshikh youssef school _ elberba school _ aolad baheeg school _ elmaseed school _ naga khalifa shool_ Gerga preparatory school for boys".

Human Limitations:

The study is determined that with a sample (440) boys and girls from Preparatory School pupils.

Procedural Limitations:

The study was determined with many variables as Father's absent, psychological hardiness, social support and demographic changes: the gender, and the study tools were determined with these tools:             

  • the scale of psychological hardiness (by: the researcher)
  • the scale of social support (by: Asmaa Elsersy and Amany Abelmaksoud)
  • The test of understanding the topic for adults (TAT) (by: Moray and Morgan).

This study depended on the methodological pluralism represented on the descriptive method which based on Quantitative and objective descriptions of study variables,  and studying the relationship between them, also it depending on the clinical approach which based on deep research for separate cases, which enabling a deep understanding of the phenomenon.

The current study was determined by these statistical methods in controlling its tools and processing its data:

  • simple correlation coefficient.
  • arithmetic mean & standard deviation.
  • the coefficient of Semi- split stability.
  • coefficient of stability (alpha kronpakh).

Also, the form of "Billack" was used to describe the stories on test card, which enabling to understand the topic (TAT) which is used in studying as a clinical treatment method

The Study Hypotheses:

  • Psychometric Hypotheses:

 

  1. There is a statistically significant correlation between the level of psychological hardiness & the level of social support for the students in the study sample.
  2. there are statistically significant differences on the level of psychological hardiness scale for the pupils in the sample study according to the father case variable ( existing, death & travelling for work abroad).
  3. there are statistically significant differences on the level of social support scale for the pupils in the sample study according to the father case variable (existing, death & travelling for work abroad).
  4. there are statistically significant differences on the level of psychological hardiness scale for the pupils who have father absent according to the reason of absence (death or travelling for working abroad) & gender (male/ female).
  5. there are statistically significant differences on the level of social support scale for the pupils who have father absent according to the reason of absence (death or travelling for working abroad) & gender (male/ female).

B- Clinical Hypothesis:

  1. the psychological structure and personality dynamics for the pupils who have a father existing and the pupils who have absent father (by death, travelling abroad to work) are different in the variable of psychological hardiness and social support for the students on prep schools.

The Study Results

The study reached to many results as following:

 

  • there was a positive correlation relationship and statistical function at the level of (0.01) between the total level of psychological hardiness and social Support.
  • they were statistically significant differences at the level (0.01) to the variables of the level of psychological hardiness & the social support in the variable of father’s attending for the students who have father’s attending.
  • there were a statistically significant differences at the level (0.01) due to the variables of the level of psychological hardiness & the social support in the variable of father’s absence for the students who have father’s absence because of death
  • there were no statistically significant differences according to the variable of the gender except in commitment component in the psychological hardiness for female,
  • the results of the clinical hypothesis, has came consistent with the mentioned psychometric results.

These results was discussed in the light of the psychometric and clinical heritage in this subject, and the daily experiences and evidences, according to that educational recommendations and research suggestions were submitted.

Also, through these Results, it is possible to suggest perceptions to guidance programs which is submitted to the pupils who have absent father, to help increasing the level of psychological hardiness and social support to become more compatible psychologically and socially.