رسالة ماجستير

 

التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى عينة من طلاب كلية التربية بسوهاج دراسة سيكومترية-كلينيكية

 

رسالة مقدمة من

نوره عادل زكي السهولي

معيدة بقسم الصحة النفسية

كلية التربية- جامعة سوهاج

للحصول على درجة الماجستير في التربية

"تخصص صحة نفسية"

 

 

إشراف

 

أ.م.د/إيمان محمد أبو ضيف

د/ آمنة قاسم إسماعيل

أستاذ الصحة النفسية المساعد القائم بأعمال رئيس قسم الصحة النفسية

كلية التربية- جامعة سوهاج

مدرس الصحة النفسية

كلية التربية- جامعة سوهاج

 

 

1441هـ / 2020م

 

 

مستخلص الدراسة

       هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى التلكؤ الأكاديمي لدى عينة من طلاب كلية التربية, والتعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين التلكؤ الأكاديمي والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى أفراد عينة الدراسة, وتحديد الفروق بين الذكور والإناث, والفروق بين طلاب الفرقة الثانية و طلاب الفرقة الثالثة, والفروق بين طلاب التخصص الأدبي وطلاب التخصص العلمي في التلكؤ الأكاديمي, والتنبؤ بالتلكؤ الأكاديمي من خلال العوامل الخمسة الكبرى للشخصية, والتعرف على طبيعة البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى أفراد عينة الدراسة من مرتفعي ومنخفضي التلكؤ الأكاديمي, وتكونت عينة الدراسة من(437) طالباً وطالبة, تراوحت أعمارهم من (19-23) عاماً, بمتوسط عمري قدره (19,9), وانحراف معياري قدره (0,8), واستخدمت الدراسة مقياس التلكؤ الأكاديمي(إعداد/الباحثة), وقائمة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية (إعداد/كوستا وماكري, 1992, ترجمة/ بدر الأنصاري, 1997), وأسفرت نتائج الدراسة عن ارتفاع مستوى التلكؤ الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية, ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات أفراد عينة الدراسة على مقياس التلكؤ الأكاديمي ودرجاتهم على عامل العصابية, ووجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين درجات أفراد عينة الدراسة على مقياس التلكؤ الأكاديمي, ودرجاتهم على كل من عامل الانبساطية, والانفتاح على الخبرة, والمقبولية, ويقظة الضمير, ووجود فروق دالة إحصائياً على مقياس التلكؤ الأكاديمي بين الذكور والإناث لصالح الذكور, وبين طلاب الفرقة الثانية وطلاب الفرقة الثالثة لصالح طلاب الفرقة الثانية, وبين طلاب التخصص الأدبي وطلاب التخصص العلمي لصالح طلاب التخصص الأدبي, وأنه أمكن التنبؤ بالتلكؤ الأكاديمي من خلال العوامل الخمسة الكبرى للشخصية, كما أظهرت الدراسة اختلاف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى أفراد الدراسة من مرتفعي ومنخفضي التلكؤ الأكاديمي.

الكلمات المفتاحية:(التلكؤ الأكاديمي-العوامل الخمسة الكبرى للشخصية- طلاب كلية التربية).

 

 

Abstract

 

The aim of this study was to identify the level of academic procrastination in a sample of students of the Faculty of Education, and to identify the nature of the correlation between academic procrastination and the five major factors of the personality of the sample of the study, and determine the differences between males and females and differences between students of the second and third division students, the differences between students of literary specialization and students of scientific specialization in academic procrastination and predicting academic procrastination through the five major factors of the personality, and to identify the nature of psychological structure and personality dynamics among the study sample members of the high and low academic procrastination ,and be the study sample of (437) students, ranged in age from 19-23 with an average age of (19.9) and a standard deviation of (0.8), The study used the measure of academic procrastination (preparation / the researcher) and the list of the five major factors (preparation / Costa & McCrae 1992 , trans./ Badr Al- Ansari 1997 ), The results of the study revealed the high level of academic procrastination in the students of the Faculty of Education, The existence of a positive correlation between the scores of the sample members on the academic procrastination scale is statistically significant and their mean scores on the neuroticism factor ,and the existence of a negative correlative relationship is statistically significant between the average scores of the study sample members on the academic procrastination scale, and their average scores on the extraversion factor, and openness to experience ,and agreeableness, and conscientiousness and there are significant differences on the measure of academic procrastination between males and females for the benefit of males, and students of the second and third students for the second year students , and between students of literary specialization and students of scientific specialization for the benefit of students of literary specialization and it was possible to predict the academic procrastination through The five major factors of personality; the study also showed a difference in psychological structure and personality dynamics among the members of the study from high and low academic procrastination.

 

Keywords: (Academic  procrastination - The five major factors of personality - students of the Faculty of Education).