رسالة ماجستير

 

تطوير أداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية

في ضوء مدخل الإبداع الإداري 

دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج

 

رسالة ماجستير مقدمة من

كارولين ثروت حليم لوقا

معلمة علوم بمدرسة السلام الخاصة للغات

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "إدارة تعليمية"

 

إشـــــــراف

الأستاذ الدكتور/نبيل سعد خليل           الأستاذ الدكتور/عبد الباسط محمد دياب

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المتفرغ              أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية

                                                         ووكيل الدراسات العليا والبحوث

 كلية التربية – جامعة سوهاج

2020م

 

مستخلص الدراسة:

تطوير اداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في ضوء مدخل الابداع الاداري دراسة ميدانيه في محافظه سوهاج

 اسم الباحثة: كارولين ثروت حليم   الدرجة العلمية: ماجستير   الكلية: كليه التربية جامعه سوهاج              

لجنه الاشراف: الاستاذ الدكتور / نبيل سعد خليل       الاستاذ الدكتور / عبد الباسط محمد دياب

   هدفت الدراسة الي وضع تصور مقترح لتطوير اداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في محافظه سوهاج في ضوء مدخل الابداع الاداري.

  استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وذلك لملائمته لموضوع الدراسة كما استخدمت الباحثة الاسلوب الاحصائي الوصفي لمعالجه نتائج الإطار الميداني.

اشتملت الدراسة على خمسه فصول، وتضمن الفصل الاول الإطار العام للدراسة، والفصل الثاني الإطار النظري لأداء القيادات المدرسية في الادبيات التربوية المعاصرة.

والفصل الثالث الإبداع الاداري لدي القيادات المدرسية، والفصل الرابع واقع اداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في محافظه سوهاج في ضوء مدخل الابداع الاداري، والفصل الخامس والاخير التصور المقترح لتطوير اداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في محافظه سوهاج في ضوء مدخل الابداع الاداري.

واستخدمت الباحثة الاستبانة كاداه بحثيه للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة لإتمام البحث وتحقيقا لأهدافه.

كما استخدمت الاجراءات العلمية للتأكد من صدق اداه البحث، وعدد من الاساليب الإحصائية في تحليل وتغيير بيانات البحث.

وطبقت الاستبانة على عينه من مديري ووكلاء المدارس الابتدائية بمحافظه سوهاج وبلغ حجم العينة (465) متمثلة في القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في محافظه سوهاج.

وقد توصلت الدراسة في ضوء ما تم عرضه في الإطار النظري ومن خلال الادبيات التربوية المعاصرة، وكذلك ما توصلت اليه الدراسة الميدانية، وتأسيسا على بنود الاستبانة تم التوصل الي تصور مقترح لتطوير اداء القيادات المدرسية في المدارس الابتدائية في محافظه سوهاج في ضوء مدخل الابداع الاداري.

 

 

Study abstract

Developing the performance of school leaders in primary schools in the light of the Approach of Managerial 

creativity : Afield study in Sohag Governorate

The Name of the Researcher: Caroline Tharwat Halim

Degree: Master of Education

College: College of Education - Sohag University              

Supervisory Committee: Prof. Dr. Nabil Saad Khalil

                                      Prof. Dr. Abdul Basit Mohamad Diab

The study aimed to develop a proposal to develop the performance of school leaders in primary schools in Sohag Governorate in light of the Approach of Managerial creativity.

The study used the descriptive method, in order to suit ( appropriate ) the subject of the study as the researcher used the descriptive statistical method to process the results of the field framework.

The study included five chapters, the first chapter included the general framework of the study, and the second chapter included the theoretical framework for the performance of the school leaders in contemporary educational literature.

The third chapter included the Managerial creativity of the school leaders, and the fourth chapter included the reality of the performance of the school leaders in the primary schools in Sohag province in light of the entrance of Managerial creativity, and the fifth and final chapter included the proposed vision to develop the performance of the school leaders in the primary schools in Sohag governorate in light of the entrance of Managerial creativity.

The researcher used the questionnaire as a research tool to obtain the data and information that is necessary to complete the research and achieve its objectives.

Scientific procedures have also been used to ensure the sincerity of the research tool, and a number of statistical methods in analyzing and changing the search data.

The sample was applied on a sample of the mangers and assistants of the primary schools in Sohag Governorate and reached the size of the sample (465) represented in the school leaders in the primary schools in Sohag Governorate.

The study found, in the light of what was presented in the theoretical framework and through contemporary educational literature, as well as the findings of the field study, and based on the terms of the questionnaire, a proposed vision found to develop the performance of the school leaders in the primary schools in the Sohag Governorate in light of the entrance of administrative creativity.