رسالة ماجستير

 

"تصور مقترح لتنمية ثقافة المواطنة الرقمية لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية"

 

رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير في التربية (تخصص أصول التربية)

 

إعــــــداد الباحثة

نجلاء قدري طايع عبد اللاه

معلم مواد تجارية بإدارة دار السلام التعليمية محافظة سوهاج

 

إشراف

       
 

الدكتور

محمد السيد إسماعيل

مدرس أصول التربية

كلية التربية – جامعة سوهاج

 
 

الأستاذ الدكتور

أحمد حسين الصغير

أستاذ ورئيس قسم أصول التربية

كلية التربية – جامعة سوهاج

 
 

 

1442 هـ-2020م 

 

 

مستخلص الدارسة:

    استهدفت الدراسة الحالية/ التعرف على مفهوم ثقافة المواطنة الرقمية وأهميتها وأهدافها وعلاقتها بالتربية والتعرف على المقصود بتنمية ثقافة المواطنة الرقمية، الوقوف على أبعاد ثقافة المواطنة الرقمية لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية وعلاقة تلك الأبعاد بالتربية، التعرف على واقع ثقافة المواطنة الرقمية لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية (زراعي-صناعي-تجاري)، ودور المدرسة في تنمية ثقافة المواطنة الرقمية لدى الطلاب، الوصول إلى تصور مقترح لتنمية ثقافة المواطنة الرقمية لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي بالاعتماد على الاستبانة والمقابلة شبه المقننة، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب ومعلمي ومديري المدارس الثانوية الفنية بمحافظة سوهاج، وبلغت عينة الدراسة عدد ثماني مائة من طلاب المدارس الثانوية الفنية(زراعي-صناعي-تجاري)، وعدد مائة من مديري ومعلمي المدارس الثانوية الفنية، ولمعالجة البيانات تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية(SPSS) للتحليل الاحصائي.

وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها:

1- أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 05,0 بين استجابات أفراد عينة الدراسة -من الطلاب- حول مستوى ثقافة المواطنة الرقمية لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية وفقًا لاختلاف متغير المدرسة لصالح طلاب المدارس الثانوية الفنية الزراعية.

2- أن نسبة تقدير أفراد العينة من مديري ومعلمي المدارس الثانوية الفنية(زراعي-صناعي-تجاري) لدور المدارس الثانوية الفنية في تنمية ثقافة المواطنة الرقمية لدى الطلاب تراوحت ما بين 50%-96%.

3- جاءت ثقافة الحقوق والمسؤوليات الرقمية في المركز الأول حيث حصل على متوسط حسابي قيمته (60‚2) ودرجة موافقة مرتفعة، وجاءت ثقافة القانون الرقمي في المركز التاسع والأخير حيث حصل على متوسط حسابي قيمته (06‚2) ودرجة موافقة متوسطة.

4- حصلت محاور الاستبانة ككل على متوسط حسابي قيمته (26‚2) ودرجة موافقة متوسطة.

 

 

Abstract: -

    The current study aimed at: identifying the concept of digital citizenship culture and its importance and goals and its relationship to education and identifying what is meant by developing a culture of digital citizenship, examining the dimensions of the digital citizenship culture of technical high school students and the relationship of those dimensions to education, identifying the reality of digital citizenship culture with technical secondary school students (Agricultural-Industrial-Commercial), and the school’s role in developing a culture of digital citizenship among students, reaching A Proposed Perception to Develop the Culture of Digital Citizenship with Students of Technical Secondary Schools, The study used the descriptive approach research based on the questionnaire and the semi-standardized interview, and the study population consisted of all students, teachers, and directors of technical secondary schools in Suhag Governorate, and the study sample reached 800 students of technical secondary schools (agricultural-industrial-commercial), 100 managers and teachers of Technical secondary school. To process the data, the Statistical Package Program (SPSS) was used for statistical analyses. The study reached a set of results, the most important of which were:                            

    1-There are statistically significant differences at the level of 0.05 between the responses of the study sample individuals - among students - about the level of digital citizenship culture among technical secondary school students according to the difference of the school variable in favor of agricultural technical high school students.                                                      

   2- The percentage of respondents estimating among the principals and teachers of technical secondary schools (agricultural - industrial - commercial) for the role of technical secondary schools in developing a culture of digital citizenship among students ranged between 50% - 96%.

  3- The culture of digital rights and responsibilities came in the first place, as it got an arithmetic average of (2.60) and a high degree of approval, and the culture of digital law came in the ninth and last place, as it got an arithmetic average of (2.06) and a moderate degree of approval                   .

   4- As a whole, the axes of the questionnaire got a mean of (2.26) and a moderate degree of agreement.