رسالة ماجستير

جودة البحث العلمي كمتطلب لتعزيز القدرة التنافسية لجامعة الكويت: دراسة ميدانية

 

رسالة مُقدَّمة لنيل درجة الماجستير في التَّربية

تخصص (إدارة تعليمية)

إعداد

ربيعة نصار مبارك الجودان العازمي

مُعلم التَّربية الخاصة (إسلامية – تفرق وابتكار)

مدرسة حمد الخالد الابتدائية للبنين

منقطة الأحمدي التَّعليمية بالكويت

 

إشــــراف

 

الأستاذ الدكتور

 محمد أحمد محمد عوض

أستاذ التَّربية المُارنة والإدارة التَّعليمية المُتفرغ

كلية التربية- جامعة سوهاج

الأستاذ الدكتور

عبد الباسط محمد دياب

أُستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية

ووكيل كلية التَّربية للدِّراسات العُليا والبُحُوث

كلية التَّربية - جامعة سوهاج

 

 

1442هـ / 2021م

 

مستخلص الدراسة

عنوان الدراسة: جودة البحث العلمي كمُتطلب لتعزيز القُدرة التَّنافسية لجامعة الكويت (دراسة ميدانية)

الباحثة: ربيعة نصار مبارك الجودان العازمي

هيئة الإشراف:

الأستاذ الدكتور/ محمد أحمد محمد عوض. أُستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية المُتفرغ كلية التَّربية– جامعة سوهاج

الأستاذ الدكتور/ عبد الباسط محمد دياب. أُستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التعليمية ووكيل كلية التَّربية للدِّراسات العُليا والبُحُوث– جامعة سوهاج

هدفت الدراسة التَّعرف على الأُسس النَّظرية والفكرية للقُدرة التَّنافسية في الأدبيات التَّربوية المُعاصرة، والتَّعرف على ملامح البحث العلمي في الأدبيات التَّربوية المُعاصرة، والكشف عن مُتطلبات تحقيق جودة البحث العلمي لجامعة الكويت، والكشف عن واقع جودة البحث العلمي ودوره في تعزيز القُدرة التَّنافسية لجامعة الكويت، وتقديم تصور مُقترح لتحقيق جودة البحث العلمي كمُتطلب لتعزيز القُدرة التَّنافسية لجامعة الكويت، واعتمدت الدِّراسة على المنهج الوصفي بوصفه المنهج الملائم لطبيعة الدِّراسة، كما قامت الباحثة بإعداد أداة الدِّراسة، وتمثلت في: استبانة، وقد طبقت على عينة عشوائية ممثلة أعضاء هيئة التدريس بجامعة الكويت.

ولقد مرّت الدِّراسة بمجمُوعة من الإجراءات بدأت بإعداد الإطار النَّظري، ثمَّ عرض إجراءات الدِّراسة الميدانية ونتائجها، ويليه ملخص نتائج الدِّراسة، ثمَّ صياغة تصور مُقترح لتحقيق جودة البحث العلمي كمُتطلب لتعزيز القُدرة التَّنافسية لجامعة الكويت.

وتوصلت الدِّراسة للعديد من النَّتائج، من أبرزها:

  1. ضعف اهتمام الجامعة بتأهيل وإعداد الباحثين في كافة التَّخصصات للاستفادة منهم.
  2. ضعف المُحفزات الكافية لإجراء البُحُوث العلمية ذات الجودة العَالية.
  3. ضعف الاستعانة بخبرات الجامعات الأخرى المعتمدة في تفعيل الخُطَّط الإستراتيجية.
  4. من مُعوقات جودة البحث العلمي: إجراء البُحُوث العلمية لأجل التَّرقية، ويغلب على البُحُوث طابع الجُهُود الشَّخصية لا الطَّابع المُؤسسي، وضيق الوقت المُخصص للبحث العلمي من قبل أعضاء هيئة التَّدريس.
  5. من مُتطلبات جودة البحث العلمي لتعزيز القُدرة التَّنافسية لجامعة الكويت منها: السَّعي لزيادة الوعي المُجتمعي بالأبحاث العلمية التي تجري لتحقيق نوع من التَّكامل بين المراكز والمُؤسسات التَّعليمية، ووجود آليات لتحقيق الاتصال المُستمر في جهات الإنتاج والخدمات ومراكز اتخاذ القرار.

الكلمات المفتاحية: جودة البحث العلمي، القدرة التَّنافسية، جامعة الكويت

Abstract of The Study

 Title of The Study: The Quality of Scientific Research as a  Requirement to Enhance Competitiveness  University of Kuwait: A Field Study

Researcher: Rabia Nassar Mubarak Al-Joudan Al-Azmi

Supervised By:

Prof. Mohamed Ahmed Mohamed Awad: Emeritus Professor of Comparative Education and Educational Administration, Faculty of Education -Sohag University

Prof. Abdel-Basset Mohamed Diab: Professor Of Comparative Education & Educational Administration, Vice Dean for Postgraduate Studies and Research, Faculty of Education-Sohag University. 

The Study aimed on the theoretical and intellectual learn Foundations of Competitive ability in light of contemporary Administrative literature, to identify the features of scientific research in contemporary administrative literature, to uncover the requirements for achieving the Quality of scientific research for Kuwait University, to reveal the reality of the Quality of scientific research and its role in enhancing the competitiveness of Kuwait University, and to present a perception. A proposal to achieve the quality of scientific research and its role in enhancing the competitiveness of Kuwait University, and the study relied on the descriptive curriculum as the curriculum appropriate to the nature of the study, and the researcher also prepared the study tool, which was: a questionnaire that was applied to a random sample Representing the Faculty Members of Kuwait university.

The Study went Through a Set of procedures that Started with preparing the Theoretical framework, then presenting the field study procedures and Results, followed by a Summary of The Results of the Study, then formulating a proposed vision to achieve the Quality of Scientific research and its role in Enhancing the Competitiveness of  Kuwait University.

The study Reached a set of Results، the Most Important of which are the following:

  1. The university’s weak interest in qualifying and preparing researchers in all disciplines to benefit from them.
  2. Weak Enough incentives to Conduct High-Quality Scientific Research.
  3. Weak use of the experiences of other accredited Schools in Activating Strategic plans.
  4. One of the obstacles to the quality of scientific Research: Conducting scientific research for the sake of promotion. Research is dominated by the character of personal efforts rather than the institutional nature، and the limited time allocated to scientific research by faculty members.
  5. One of the requirements for the quality of scientific research to achieve the competitiveness of Kuwait University, including: Striving to increase societal awareness of the scientific research that takes place within the achievement of some kind of integration between educational centers and institutions، and the existence of Mechanisms to achieve Continuous Communication in production، services and Decision-making centers.

KEY WQRDS: Quality of Scientific Research– The Enhance Competitiveness- Kuwait University.