رسالة ماجستر

متطلبات تحقيق العدالة التعليمية بمدارس التعليم

الأساسي على ضوء مواد الدستور المصري

 

 

رسالة مقدمة من الباحثة

إسراء عبده قرين السيد

 

ليسانس في الآداب والتربية شعبة اللغة الفرنسية

 

للحصول على درجة الماجستير في التربية

"تخصص أصول التربية"

 

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

 

الأستاذة الدكتورة

عمـــــاد صموئيـــل وهبـــــه

 

فيفـــي أحمـــــد توفيـــــق

أستاذ أصول التربية ووكيل الكلية

لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة

كلية التربية ــ جامعة سوهاج

 

أستاذ أصول التربية
كلية التربية ــ جامعة سوهاج

 

 

1442 هـ - 2021م

 

مستخلص الدراسة

الباحثة : إسراء عبده قرين السيد

عنوان الدراسة : "متطلبات تحقيق العدالة التعليمية بمدارس التعليم الأساسي على ضوء مواد الدستور المصري"

 استهدفت الدراسة الحالية التعرف على واقع تحقيق العدالة التعليمية بمدارس التعليم الأساسي، والكشف عن تحدياتها، ومعرفة متطلبات تحقيقها في مدارس التعليم الأساسي من خلال آراء عينة من معلمي ومديري ووكلاء وأعضاء مجلس الأمناء وأولياء الأمور بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج.

استخدمت الباحثة فى هذه الدراسة المنهج الوصفي باعتباره أنسب المناهج لهذه الدراسة، وقد كانت أداة الدراسة عبارة عن استبانة من إعداد الباحثة تكونت من ثلاثة محاور، طبقت على عينة حجمها(633) ستمائة وثلاثة وثلاثون فردا من أولياء الأمور، والمعلمين، وأعضاء مجلس الأمناء، والمديرين، والوكلاء بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج، في عدد (20) عشرين مدرسة موزعة على (5) خمس إدارات تعليمية تمثل محافظة سوهاج جغرافيًا هي: (إدارة طهطا التعليمية – وإدارة جهينة التعليمية – وإدارة أخميم التعليمية– وإدارة جرجا التعليمية – وإدارة سوهاج التعليمية)، بواقع مدرستين في كل إدارة تعليمية .

 وأسفرت الدراسة الحالية بشقيها النظري والميداني عن عديد من النتائج  تبيَّن غياب تحقيق العدالة التعليمية بمدارس التعليم الأساسي، والتي تتمثل في: التفاوت في الإنفاق الحكومي على المدارس بين المحافظات المختلفة، وتدني مستوى الأبنية بالمدارس وتعدد الفترات الدراسية ونقص المقاعد والسبورات وتقلُّص الأنشطة الأدبية والعلمية والفنية والرياضية في بعض مدارس التعليم الأساسي، بالإضافة إلى انتشار دعوات للتخلي عن مجانية التعليم و سيادة مبدأ أن التعليم لمن يدفع أكثر لا لمن يقدر عليه.

وفي نهاية الرسالة قدمت الباحثة تصورًا مقترحًا يمكن الاستعانة به لتحقيق العدالة التعليمية بمدارس التعليم الأساسي على ضوء مواد الدستور المصري، وذلك بتنفيذ بعض المتطلبات التي من أهمها:  تطوير البنية التحتية لمدارس التعليم الأساسي من مناهج وكتب مدرسية وأجهزة وأدوات وتجهيزات ووسائل تمكن جميع مؤسسات التعليم الأساسي من تقديم تعليم عالي الجودة وبشكل ميسر، ودعم المنشآت التعليمية الحكومية والحد من الكثافات الطلابية بالفصول، والتوسع في إنشاء مدارس للتعليم الأساسي في القرى والمناطق النائية، وكذلك تعديل أجور ومرتبات المعلمين؛ محاولًة للنهوض بالمستوى المادي والاجتماعي للمعلمين، بالإضافة إلى العمل على تأهيل المعاقين وذوي الاحتياجات الخاصة بتلبية احتياجاتهم انطلاقًا من أن لهم الحق في الرعاية الشاملة التي كفلها لهم الدستور بكافة نواحي حياتهم.

 الكلمات المفتاحية : متطلبات - العدالة التعليمية التعليم الأساسي الدستور المصري .

 

Abstract of the Study

The reasearcher: Esraa Abdou Krian Elsayed

The title of study: Requirements Of Educational Equity in Basic Education Schools According To Constitutional Amendments.

The current study aimed to identify the reality of the educational justice in basic education schools, expose their challenges and know the requirements for achieving the educational equity in basic education schools through the opinion of a sample of Teachers, principals, agents, members of board of trustees and parents at schools of basic education in sohag Governorate.

 In this study the reseacher used the descriptive method as the most appropriate curriculum for this study, and the study used a questionnaire prepared by the researcher, this questionnaire consisted of three axes. The field study was conducted on a sample of (633) parents, teachers, members of board of trustees, principals and agents at schools of basic education in sohag Governorate. This sample was at (20) schools in (5) educational administration, with two schools in each administration.

The current study, both theoretical and field, resulted in many results showing the absence of achieving educational justice in basic education schools, which are: the disparity in government spending on schools between the different governorates, the low level of buildings in schools and the multiplicity of study periods, the lack of seats and blackboards, and the curtailment of literary, scientific, artistic and sports activities in some basic education schools, in addition to the spread of calls for the abandonment of free education and the rule of the principle that education is for the one who pays more, not for those who can afford it.

At the end of the thesis, the researcher presented a proposed vision that can be used to achieve educational justice in basic education schools in light of the articles of the Egyptian constitution, by implementing some requirements, the most important of which are: developing the infrastructure for basic education schools, including curricula and books. School equipment, tools, equipment and means that enable all basic education institutions to provide high-quality education in an affordable manner, support government educational facilities and reduce student densities in classes, expand the establishment of basic education schools in villages and remote areas, as well as adjust teachers, wages and salaries; In an attempt to improve the material and social level of teachers, in addition to working to rehabilitate the handicapped and those with special needs to meet their needs based on the fact that they have the right to the comprehensive care guaranteed by the constitution to them in all aspects of their lives.

Key Words: Requirements- Educational equity- Basic education –Egyptian Constitution.