رسالة ماجستير 

معايير آداب الاختلاف من خلال التربية القرآنية

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

(تخصص أصول التربية)

 

إعداد

محمد رفاعي عبد القادر عثمان

إمام وخطيب ومدرس بوزارة الأوقاف

 

إشــــراف

الأستاذ الــــدكتور

فيصل الراوي رفاعي طايع

أستاذ أصول التربية المتفرغ

والعميد الأسبق

كلية التربية- جامعة سوهاج

الـــــدكتور

محمد السيد محمد إسماعيل

مدرس أصول التربية

كلية التربية - جامعة سوهاج

 

1442هـ/ 2021

 

مستخلص الدراسة

·        اسم الباحث: محمد رفاعي عبد القادر عثمان

·        عنوان الدراسة: معايير آداب الاختلاف من خلال التربية القرآنية

·        جهة البحث: كلية التربية – قسم أصول التربية – جامعة سوهاج

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على آداب وقواعد الاختلاف من خلال التربية القرآنية واتبع الباحث المنهج التحليلي، وقام الباحث ببيان الاختلاف في الإسلام، واختلاف الصحابة، أسباب الاختلاف، وأنواعه وضوابطه من خلال التربية القرآنية ببيان دور التربية القرآنية وأهدافها وأهميتها وخصائصها وأسسها في تحقيق آداب الاختلاف من خلال اختيار بعض النماذج من التربية القرآنية والتي تتحدث عن الاختلاف العقائدي والعلمي والاجتماعي والاقتصادي والسياسي، والاستفادة من هذه النماذج في كيفية تناول القضايا الخلافية في المجتمع وكيفية الوصول إلى الحلول النافعة.

وتوصلت الدراسة إلى أهمية دور التربية القرآنية في دراسة آداب الاختلاف، البعد عن الهوى والعصبية عند حل قضية من القضايا الخلافية، يتطلب الخلاف في حلوله الابتعاد عن الأجواء الانفعالية التي تبتعد بالإنسان عن الوقوف مع نفسه وقفة تأمل وتفكير فلا يخضع للجو الاجتماعي، قد يكون اختلاف الناس بسبب جهلهم وقد يكون سببه استعمال العلم في غير موضعه، العلم يؤدي إلى ارتفاع المستوى الخلقي إلى الأفراد والمجتمع مما يجعلهم في بعد عن صفة الاختلاف المذموم، أن المخالف المعتدي يعيش صراعًا نفسيًا وقلقًا واضطرابًا ويدفع صاحبه إلى الحيرة الدائمة، عدم المكابرة والاعتراف بالخطأ عند الاختلاف، آداب الاختلاف طريق صحيح لإصلاح كثير من الأوضاع العقائدية والعلمية والاجتماعية والاقتصادية ، وتوصلت الدراسة إلى تصور مقترح للتطبيقات التربوية لتحقيق آداب الاختلاف والاستفادة منها في المجتمع المعاصر.

الكلمات المفتاحية:  آداب الاختلاف  - التربية القرآنية

Abstract

Researcher : Mohammad Refa'ey Abd El Qader Othman.

Title : Standards ethics of difference through Qur'anic  education.

 Research Authority : Faculty of Education- Education Foundations Department- Sohag University.

The current study aimed to identify the ethics and rules of difference through Qur'anic education and the researcher followed the analytical approach, and the researcher showed the difference in Islam, the difference in the companions, the causes of difference, its types and its controls through Qur'anic education by showing the role of Qur'anic education, its objectives, its importance, its characteristics and its foundations in achieving the ethics of difference through the selection of some models of Qur'anic education, which talk about ideological, scientific, economic and political differences, and use these models in how to address the controversial issues in society and how to reach useful solutions.

The study reached the importance of the role of Qur'anic education in the study of the ethics of difference, distance from fancy and nervousness when resolving a controversial issue, the disagreement in its solutions requires moving away from the emotional atmosphere that keeps the human from standing with himself a stand of reflection and thinking is not subject to the social atmosphere, may be different people because of their ignorance and may be caused by the use of science misplaced, science leads to a rise in the moral level to individuals and society, which makes them far from the character of the self-esteem, the violator is living a psychological conflict with the aggressor. The study found a proposed vision of educational applications to achieve the morality of difference and benefit from it in contemporary society.

Keywords: The Etiquette of Difference - Qur'anic Education