رسالة ماجستير

الاحتياجات التربوية للأُميَّات في القرية المصرية 

(دراسة حالة على قرية بناويط بمحافظة سوهاج)

 

إعداد اباحثة

كاملة عمر أبو ضيف محمد

 

إشراف

أ.د/ مصطفي محمد أحمد رجب

أ.د/ فيفي أحمد توفيق

 

كلية التربية جامعة سوهاج

قسم اصول التربية

1442 هـ - 2021م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على أهم الاحتياجات التربوية للأميات في القرية الصرية، ممثلة في قرية بناويط بمحافظة سوهاج مركز المراغة، وكذلك التعرف على أهم المشكلات التي تعاني منها الأميات في هذه القرية من خلال آراء عينة من الأمُيَّات بهذه القرية.

 واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي بما يشتمل عليه هذا المنهج من خطوات علمية ومنهجية وتحليلية وميدانية، بدايةً من جمع المادة العلمية، وكتابة الإطار النظري للدراسة وإعداد أدواتها وتقنينها، وتطبيق أداة الدراسة التحليلية الميدانية، ووصولًا إلى تقديم التصور المقترح لتحقيق الاحتياجات التربوية للأميات في هذه القرية.

وكانت أداة الدراسة عبارة عن استمارة لمعرفة الاحتياجات التربوية للأميات في قرية بناويط من إعداد الباحثة، تكونت من سبعة محاور، وطبَّقت على عينة قوامها (230) مئتان وثلاثون أمُيَّة.

وأظهرت نتائج الدراسة وجود عديد من المشكلات التي تعاني منها الأميات في القرية المصرية (قرية بناويط)، التي منها ضعف الوعي التعليمي لدى الأميات، فكثير منهن يجهلن القراءة والكتابة، ويعانين من ضعف الوعي الديني، وانتشار كثير من الأفكار التي تخالف صحيح الدين، وتعاني الأميات كثيرًا من التدني في البعد الصحي، بالإضافة إلي غياب الوعي الاجتماعي لدي كثير منهن، ومنها أيضا ضعف الوعي السياسي لدى كثير منهن، والجهل بحقوقهن في الدستور، وليس لديهن أدنى معلومات عن المجلس القومي للمرأة، فضلاً عن المعاناة الاقتصادية ومشكلات البعد البيئي لديهن، كما أظهرت النتائج وجود مجموعة من الاحتياجات التربوية للأميات في القرية المصرية، ينبغي تعاون كافة الجهات المعنية بتوفيرها لهن.

وفي نهاية الرسالة وفي إطار ما توصلت إليه من نتائج  نظرية وتحليلية ميدانية، وذلك من خلال دراسة الواقع الراهن للاحتياجات التربوية للأميات في القرية المصرية، قدَّمت الباحثة تصورًا مقترحًا لتحقيق الاحتياجات التربوية للأميات في القرية المصرية، اشتمل على فلسفة وأهدف وآليات وضمانات للتنفيذ.

الكلمات المفتاحية: الاحتياجات التربوية، الأمُيَّات،  القرية المصرية.

 

 

Abstract of the Thesis

the study aimed at acknowledging the most important educational requirements of the illiterate woman in the Egyptian village represented in Banaweet village, Sohag governorate, Al-Maragha town and also the most important problems that the illiterate women suffer from in this village through the opinions of a sample of the illiterate women in this village.

The study used the descriptive system including field, analytical, systematic and scientific steps starting with collecting the scientific material, writing the theoretical form of the study ,preparing its tools as well as limiting them. Applying the field and analytical study tool and as a result  concluding a proposed perception to fulfill the educational needs of the illiterate women in such a village  .

The tool of the study was a form with seven axes prepared by the researcher  to know about the educational needs of the illiterate women in Banaweet village and it was applied on a sample ranging to (230) , two hundreds and thirty illiterate women .

The results of the research concluded many problems that the illiterate women suffer from in Banaweet village, of which the weakness of educational awareness of the illiterate females and that most of them ignore reading and writing .They suffer from the weakness of religious awareness and the widespread of many thoughts that disagree with the true religion. Many of the illiterate women suffer dearly from the inferiority in  health side.

The study concluded that they lack the political awareness and unaware of their rights in the constitution. They haven't got the least information about the Woman's National Council in addition to the economic suffering and the environmental dimensional problems. The results also showed the existence of a group of the educational needs to the illiterate women in the Egyptian village of which all the concerned institutions must collaborate to provide them.

At the end of the study and through the form of what ,it concluded from field, analytical and theoretical results and that was through studying the current reality of the educational needs of the illiterate women in the Egyptian village. The researcher offered a proposed perception to fulfil the educational needs of the illiterate women in the Egyptian village which included a philosophy, aims, tools and guarantees for application.

Keywords: The Educational needs, The Illiterate Women , The Egyptian Village.