رسالة ماجستير

متطلبات تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الثانوية الفنية في بعض ضوء الاتجاهات المعاصرة

 

رسالة مقدمة للحصول علي درجة الماجستير في التربية

"تخصص أصول تربية"

إعداد الباحثة

مـــروة محمد راغب عطـا

                 ليسانس الآداب والتربية – شعبة اللغة الفرنسية
                            كلية التربية – جامعة سوهاج

 إشراف

الأستاذ الدكتور

محمد الأصمعي محروس

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية - جامعة سوهاج

 السيد الدكتور

محمد السيد محمد إسماعيل

 مدرس أصول التربية

    كلية التربية - جامعة سوهاج

1442هـ/2021م

مستخلص الدراسة

 هدفت الدراسة إلي التعرف علي واقع التعليم الفني ومتطلبات تحقيق التنافسية بمؤسساته في ضوء الاتجاهات المعاصرة, والوقوف علي الاتجاهات المعاصرة التي أحرزت تقدماً في التعليم الفني وأهم التحديات التي تواجه تحقيق التنافسية بمرحلة التعليم الثانوي الفني, ووضع تصور مقترح لتحقيق الميزة التنافسية بالمدارس الثانوية الفنية, وقد استعانت الدراسة بالمنهج الوصفي, نظراً لمناسبته لطبيعتها, مستخدمة الاستبانة التي تم إعدادها, وتقنينها, وتطبيقها علي عينة من الخبراء والمعلمين , للوقوف علي واقع التميز المؤسسي في التعليم الفني وأهم متطلباته, وأهم التحديات التي تواجه تحقيق التنافسية في التعليم الفني, حيث بلغت عينة الدراسة (550) من المجتمع الأصلي(3496),حيث جاء توزيعها كالتالي: )100) من الخبراء من كليتي التربية والتكنولوجيا والتعليم (التعليم الصناعي سابقاً), و(450) من المعلمين بمدارس التعليم الثانوي الفني بسوهاج.

وقد توصلت الدراسة إلي مجموعة من النتائج أهمها: وجود بعض جوانب القصور في واقع متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بمدارس التعليم الثانوي الفني, وضرورة وجود عدة متطلبات (تكنولوجية حيث جاءت بوزن نسبي (2.76)، تشريعية حيث جاءت بوزن نسبي (2.72), موارد بشرية حيث جاءت بوزن نسبي(2.71), وإدارية حيث جاءت بوزن نسبي(2.66)، تمويلية حيث جاءت بوزن نسبي(2.49)) لتحقيق الميزة التنافسية وكانت هناك موافقة كبيرة بين أفراد العينة علي أهميتها, كما كانت هناك موافقة كبيرة علي وجود مجموعة من  التحديات من أهمها( قلة التشريعات التي تدعم التنافسية, نقص الامكانات المادية, قلة استخدام التكنولوجيا الحديثة والمتطورة, القصور في إعداد معلم التعليم الثانوي الفني مهنياً وتربوياً وتكنولوجياً, ضعف استخدام الأساليب الإدارية الحديثة, ضعف تشجيع طلاب التعليم الثانوي الفني علي الابداع والابتكار. ضعف الموارد المالية المخصصة للتعليم الثانوي الفني)  التي تواجه تحقيق الميزة التنافسية بمدارس التعليم الثانوي, كل ذلك أعطي الباحثة صورة محددة عن واقع التعليم الفني وأهم متطلبات تحقيق التنافسية في ضوء بعض الاتجاهات العالمية, فقدمت الدراسة تصوراً مقترحاً لتحقيق الميزة التنافسية في التعليم الثانوي الفني.

الكلمات المفتاحية: المدارس الثانوية الفنية- الميزة التنافسية في المؤسسات التعليمية.

 

Abstract of the study

     The study aimed to identify the reality of technical education and the requirements for achieving competitiveness in its institutions in light of contemporary trends, to identify contemporary trends that have made progress in technical education and the most important challenges facing achieving competitiveness in the technical secondary stage, and to develop a proposed conception to achieve the competitive advantage in technical secondary schools. The study used the descriptive method, due to its relevance to its nature, using the questionnaire that was prepared, codified, and applied to a sample of Experts and teachers, to find out the reality of institutional excellence in technical education and its most important requirements, and the most important challenges facing achieving competitiveness in technical education, as the study sample reached (550) from the original community (3496), as it was distributed as follows: (100) experts from my college Education, Technology and Education (formerly industrial education), and (450) teachers in technical               secondary schools in Sohag.                                                                                   

     The study reached a set of results, the most important of which are: the presence of some deficiencies in the reality of the requirements for achieving competitive advantage in technical secondary schools, and the necessity of having several requirements (technological(2.76), legislative(2.72), human(2.71), administrative(2.66) and financial(2.49)) to achieve the competitive advantage and there was great agreement among the sample members on Its importance, as there was a great agreement on the existence of a set of challenges, the most important of which were (lack of legislation that supports competitiveness, lack of financial resources, lack of use of modern and advanced technology, deficiency in the professional and educational preparation of technical secondary education teachers. And technologically, the weak use of modern administrative methods, the weak encouragement of technical secondary education students for creativity and innovation. Weak financial resources allocated to technical secondary education) facing the achievement of competitive advantage in secondary education schools. All this gave the researcher a specific picture of the reality of technical education and the most important requirements for achieving competitiveness in light of some global trends, so the study presented a proposed vision to achieve the competitive advantage in technical secondary education.

Key words : (1) Technical Secondary Schools (2) Competitive advantage in educational institutions.