رسالة ماجستير

أثر استخدام الألعاب الإلكترونية المبتكرة فى تنفيذ منهج رياض الأطفال على اكتساب المفاهيم الجغرافية والانتماء الوطني لدى أطفال الروضة

 

The effect of using innovative electronic games in implementing the kindergarten curriculum on the acquisition of geographical concepts and national belonging among kindergarten children

بحث مقدم من الباحثة

ولاء محمـــــد أحمـــــد فـرغلـــي

معلمة رياض أطفال مدرسة الشهيد أحمد عبد الكريم

 إدارة سوهاج التعليمية

للحصول على درجة الماجستير في التربية تخصص
 "مناهج وطرق تدريس الطفولة
"

 

إشراف

 

أ.د/ خالد عبد اللطيف محمد عمران

أ.د/ زيــنـب محمــــود أحمــــــد علــــــي

أستاذ المناهج وطرق التدريس

وعميد كلية التربية – جامعة سوهاج

أستاذ المناهج وطرق التدريس

وعميد كلية التربية النوعية – جامعة سوهاج

1443هـ -2021م

 

مستخلص البحث

عنوان البحث: أثر استخدام الألعاب الألكترونية المبتكرة فى تنفيذ منهج رياض الأطفال على اكتساب المفاهيم الجغرافية والانتماء الوطنى لدى أطفال الروضة.

اسم الباحثة: ولاء محمد أحمد فرغلى

إشراف: أ.د/ خالد عبد اللطيف محمد عمران         2- أ.د/ زينب محمود أحمد على

الدرجة العلمية: ماجستير

الجهة المانحة: كلية التربية – جامعة سوهاج             سنة المنح: 2021م

هدف البحث الحالى إلى التعرف على أثر استخدام الألعاب الألكترونية المبتكرة فى تنفيذ منهج رياض الأطفال على اكتساب المفاهيم الجغرافية والانتماء الوطنى لدى أطفال الروضة، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبى القائم على تصميم المجموعتين المتكافئتين إحداهما تجريبية طبق عليها البحث باستخدام استراتيجية الألعاب الإلكترونية المبتكرة وقوامها (30) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثانى بمدرسة الشهيد أحمد عبد الكريم بسوهاج، والأخرى ضابطة وطبق عليها تجربة البحث باستخدام الطريقة المعتادة وقوامها (30) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثانى بمدرسة الشهيد أحمد عبد الكريم بسوهاج، وتم إجراء المعالجة الإحصائية، وأسفرت نتائج البحث على أن استراتيجية الألعاب الإلكترونية المبتكرة فى تنفيذ منهج رياض الأطفال يؤدى إلى اكتساب المفاهيم الجغرافية والانتماء الوطنى لدى أطفال الروضة، وكانت من أهم توصيات البحث  تشجيع معلمات رياض الأطفال على تفعيل استراتيجية الألعاب الإلكترونية المبتكرة فى تنفيذ مناهج رياض الأطفال، وعقد ورش عمل للمعلمات من كيفية استخدام استراتيجية الألعاب الإلكترونية وتوظيفها فى اكتساب المفاهيم الجغرافية والانتماء الوطنى وتجنب الطرق التقليدية المعتمدة على الإلقاء والتلقين فى تعليم الأطفال.

الكلمات المفتاحية: الألعاب الإلكترونية المبتكرة – مرحلة رياض الأطفال – المفاهيم الجغرافية – الانتماء الوطنى.


Summary of the research

Research title: The effect of using innovative electronic games in implementing the kindergarten curriculum on the acquisition of geographical concepts and national belonging among kindergarten children.

Researcher name: Walaa Mohamed Ahmed Farghaly

Supervised by:

     Prof. Dr. Khaled Abdel Latif Muhammad Omran                                    

     Prof. Dr. Zainab Mahmoud Ahmed Ali

Academic degree: Master's degree

Awarding body: Faculty of Education - Sohag University Grant

 Date: 2021AD

The aim of the current research is to identify the impact of the use of innovative electronic games in implementing the kindergarten curriculum on the acquisition of geographical concepts and national belonging among kindergarten children. To achieve this goal, the researcher used the experimental approach based on the design of the two equal groups, one of which is experimental, on which the research was applied using the innovative electronic games strategy and its strength ( 30) boys and girls from the second level children at the Martyr Ahmed Abdel Karim School in Sohag, and the other is a control one and the research experience was applied to them using the usual method and its consisted of (30) boys and girls from the second level children at the Martyr Ahmed Abdel Karim School in Sohag, and the statistical treatment was carried out, and the results of the research resulted in: The innovative electronic games strategy in implementing the kindergarten curriculum leads to the acquisition of geographical concepts and national belonging among kindergarten children, and one of the most important recommendations of the research was to encourage kindergarten teachers to activate the innovative electronic games strategy in the implementation of kindergarten curricula, and to hold workshops for teachers on how to use the strategy Electronic games and their use in acquiring language concepts Rafia and national belonging and avoiding traditional methods based on recitation and indoctrination in educating children.

Keywords: Innovative electronic games - kindergarten stage - geographical concepts - national affiliation.