رسالة ماجستير

أثر استخدام نموذج التعلم التوليدي في تدريس العلوم على تنمية بعض مهارات التفكير الناقد والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي

 

بحث مقدم للحصول علي درجة الماجستير فى التربية

تخصص المناهج وطرق تدريس العلوم

 

اعداد

هدير ابراهيم محمد ابراهيم

 

اشراف

أ0د / على كريم محمد محجوب

أ0د / عواطف حسان عبدالحميد

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم "المتفرغ"

كلية التربية– جامعة سوهاج

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم "المتفرغ"

كلية التربية– جامعة سوهاج

 

1443ه-2021 م

 

مستخلص البحث

الباحثة: هدير ابراهيم محمد ابراهيم عثمان.

عنوان البحث : أثر استخدام نموذج التعلم التوليدي في تنمية بعض مهارات التفكير الناقد والدافعية للتعلم في تدريس العلوم لدي تلاميذ الصف الرابع الابتدائي 0

للحصول علي درجة الماجستير في التربية تخصص (مناهج وطرق تدريس العلوم)

إشراف : أ.د/ علي كريم محمد محجوب، د./ عواطف حسان عبد الحميد .

التاريخ: 1442ه – 2021م 0

مشكلة البحث: ضعف مستوى بعض مهارات التفكير الناقد والدافعية للتعلم في مادة العلوم لدي تلاميذ الصف الرابع الابتدائي 0

أهداف البحث:

1-  تنمية مستوى بعض مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي 0

2-  تنمية الدافعية لتعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي 0

أسئلة البحث:

1-  ما أثر استخدام نموذج التعلم التوليدي فى تدريس العلوم على تنمية بعض مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي؟

2-  ما أثر استخدام نموذج التعلم التوليدي فى تدريس العلوم على تنمية الدافعية للتعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي؟

مواد وأدوات البحث: تم إعداد مواد وأدوات البحث التالية : كتيب للتلميذ معد وفقاً لنموذج التعلم التوليدي، دليل إرشادي للمعلم للتدريس وفقاً لنموذج التعلم التوليدى، اختبار مهارات التفكير الناقد، مقياس الدافعية لتعلم العلوم.

نتائج البحث :

1-  وجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الناقد لصالح المجموعة التجريبية.

2-  وجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للتعلم لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات المفتاحية: نموذج التعليم التوليدي- التفكير الناقد- الدافعية للتعلم.

 


Abstract

 

Title: The Effect of Using The Generative Learning Model in Science Teaching on Developing of some Critical Thinking Skills and Motivation to Learning for primary Fourth grade pupils."

Researcher name: Hadeer Ebrahim Mohamed Ebrahem

Degree:Master's Degree in Education (Curricula & Instruction Science)

Supervision:Prof.Ali koraiiem Mohamed Mahjoub& Prof. Awative Hassan Abdel-Hamid.

Date:1442 -2021.

The research problem :research problem is defined on developing of some Critical Thinking Skills and motivation to Learning for primary Fourth grade pupils. Students". So the research has addressed the deficiencies in these aspects through the Use of " the generative learning model " in teaching the unit of " living organisms".

Research Questions:

1- What is the effect of using " the generative learning model " in teaching science on the primary Fourth grade pupils?

2- What is the effect of using " the generative learning model " in teaching science on "the motivation to Learning " of the primary Fourth grade pupils ?

Research Objectives:

1-     The development of some Critical Thinking Skills of the primary Fourth grade pupils.

2-     The development of the motivation to Learning of the primary Fourth grade pupils.

Research Materials and Tools : A pupils is book for teaching the unit of " living organisms" using " the generative learning model". A teacher's guide for teaching the unit of " living organisms" using " the generative learning model". A Critical Thinking Skills test in the " living organisms" unit prescribed on the primary Fourth grade pupils. students, in the second semester. " the motivation to Learning " scale.

The research found the following results:

1-     There is a statistical significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of pupils of the two research groups in their achievement of the cognitive levels which compose the Critical Thinking Skills test, and that this difference is in favor of students of the experimental group who studied the unit of " living organisms" using " the generative learning model". This indicates the high level of achievement of the experimental group students of the information included in the unit of study.

2-     There is a statistical significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of students of the two research groups in the motivation to Learning scale. This difference is in favor of students of the experimental group who studied the unit of " living organisms" using " the generative learning model". This indicates the high level of the motivation to Learning of the experimental group students.

    Keywords: generative learning model - critical thinking - motivation for learning