رسالة ماجستير

التنمر المدرسي وعلاقته بالوحدة النفسية والتوافق النفسي

 لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية

دراسة سيكومترية كلينيكية

 

رسالة مقدمة من

الباحثة/ زينب حسن دنقل إسماعيل

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص صحة نفسية

 

إشراف

أ.م.د/ إيمان محمد أبو ضيف

أستاذ الصحة النفسية المساعد

كلية التربية- جامعة سوهاج

أ.م.د/ وائل أحمد سليمان

أستاذ الصحة النفسية المساعد

كلية التربية- جامعة سوهاج

 

د/ عبد العال محمد عبد الله (رحمه الله)

مدرس الصحة النفسية

كلية التربية- جامعة سوهاج

 

1443هـ/ 2022م

مستخلص الدراسة

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التنمر المدرسي والوحدة النفسية والتوافق النفسي لدى عينةٍ من تلاميذ المرحلة الابتدائية، وكذلك التعرف على البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى الحالات الطرفية للتنمر المدرسي. تكونت عينة الدراسة من (317) تلميذًا من تلاميذ المرحلة الابتدائية (9-12عاما)، طُبقت عليهم أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس التنمر المدرسي ومقياس التوافق النفسي للأطفال (إعداد الباحثة)، واختبار الوحدة النفسية (إعداد أماني عبد المقصود).

وتوصلت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات التنمر المدرسى ودرجات الوحدة النفسية، وسالبة بين درجات التنمر المدرسي ودرجات التوافق النفسي لدى عينة الدراسة، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث فى التنمر المدرسى والتوافق النفسي، في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث في الوحدة النفسية.

أما الجانب الكلينيكي فقد كشفت نتائجه عن بناء نفسي ضعيف وسوء توافق وشعور بالوحدة النفسية ورغبة في الانسحاب لدى مرتفعي التنمر المدرسي، كما كشفت عن نتائجه أيضاعن بناء نفسي قوي وتوافق نفسي وشعور بالحب والانتماء في ظل انخفاض مستوى التنمر المدرسي.

الكلمات المفتاحية: التنمر المدرسي، الوحدة النفسية، التوافق النفسي، دراسة سيكومترية كلينيكية، تلاميذ المرحلة الابتدائية.

 Abstract

    The current study aimed to identify the relationship between school bullying and psychological loneliness and psychological adjustment among asample of primary school students, as well as to identify the psychological structure and personality dynamics of the extreme cases of school bullying. The study sample consisted of (317) primary school students (9-12 years old), the study tools which were applied to them were: school bullying scale and psychological adjustment scale for children (prepared by the researcher), and psychological loneliness test (prepared by Amani Abdel-Maqsoud).

The results of the study found a high level of school bullying among primary school students, as well as a positive correlation between the scores of school bullying and and the scores of psychological loneliness, and negative correlation between and the scores of school bullying and and the scores of psychological adjustment among study sample. as well as the presence of statistically significant differences between the average scores of males and the average scores of females in school bullying, and psychological adjustment, while the results showed that there were no statistically significant differences between the average scores of males and the average scores of females in the psychological loneliness.

As for the clinical aspect, its results revealed a weak psychological structure, poor adjustment, a feeling of psychological loneliness, and a desire to withdraw among those who have high level of school bullying. Its results also revealed a strong psychological building, psychological adjustment and a feeling of love and belonging iamong those who have low level of school bullying.

key words: School bullying, psychological loneliness, psychological adjustment, psychometric clinical study, elementary school students.