رسالة دكتوراه

استراتيجية مقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية  في ضوء ثقافة الإبداع

إعداد الباحثة

دكتوره/ صفاء محمود على محمود

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية -  قسم أصول التربية 

تخصص أصول التربية 

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

 

المستخلص:

تدور الدراسة حول "استراتيجية مقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع".

وقد هدفت الدراسة الي محاولة للتوصل إلي استراتيجية يمكن من خلالها تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع. والتركيز بصفة خاصة علي التعرف مفهوم رأس المال الفكري ،وأهميته وأهم مكوناته وأهم مداخل و طرق قياسه ، عرض المقصود بثقافة الابداع ،و أهميته واهم مستويات نشر ثقافة الابداع واهم مراحل العملية الابداعية بكليات التربية وابرز معوقات ثقافة الابداع بكليات التربية،الإلمام بأهم اتجاهات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الابداع ،والكشف عن أهم ملامح واقع تنمية رأس المال الفكري في ضوء ثقافة الابداع ، وذلك من اجل المساهمة في الأدبيات التربوية التي تناولت ثقافة الابداع بكليات التربية، المساهمة بشكل تطبيقي في بلورة مفهوم تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية، وتحديد دور تنمية رأس المال  الفكري في تطوير كليات التربية في ضوء ثقافة الابداع.

وقد اعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي الذي يتلخص بتحديد المشكلة محل الدراسة من خلال الاطلاع علي عدد من البحوث والدراسات التي تناولت تنمية راس المال الفكري بكليات التربية، وثقافة الابداع بغية كتابة الفصول النظرية وإعداد أدوات الدراسة الميدانية وتتمثل في استبانة تدور حول استطلاع واقع تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية وتطبيقها علي عينة ممثلة من اعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بلغ حجمها 206عضوا بجامعات (عين شمس – المنصورة- السويس – سوهاج ) وتفسير النتائج التي تم الوصول إليها والتوصل إلي الاستراتيجية المقترحة.

وقد توصلت الدراسة الي مجموعة من النتائج من أهمها وجود الكثير من المميزات والفرص التي تتيحها كليات التربية ونقاط القوة التي يمكن تدعيمها وحسن استثمارها بالإضافة إلي وجود بعض نقاط الضعف الداخلية وبعض التهديدات التي يفرضها المجتمع الخارجي والتي يمكن تجنبها وتقليل أثارها والتي تم من خلالها التوصل الي وضع تصور لاستراتيجية مقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الابداع.

 

Abstract

The study revolves around " A suggested strategy for the development of intellectual capital in the faculties of education in the light of culture of creativity."

The study was aimed to try to come up with a strategy through which the intellectual capital of the faculties of education development in the light of the culture of creativity. And focus in particular to recognize the concept of intellectual capital, and its importance and the most important components and the main entrances and measurement methods, meant the culture of creativity review, and its importance and the most important levels of spreading the culture of creativity and the most important stages in the process of creative faculties of education and the main obstacles to a culture of creative faculties of education, knowledge of the most important capital development trends intellectual faculties of education in light of the culture of creativity, and the disclosure of the most important features of the reality of intellectual capital development in the light of the culture of creativity, so as to contribute to the educational literature that dealt with the culture of creative faculties of education, is a practical contribution in the development of the concept of intellectual capital faculties of education development, and to identify Dortnumeih intellectual capital in the development of colleges of education in light of the culture of creativity.

The study on the adopted curriculum is the descriptive approach, which boils down to identifying the problem under study, through access to a number of research and studies on the development of intellectual capital faculties of education, and culture of creativity with a view to writing theoretical chapters and the preparation of the field study tools and is in a questionnaire about the reality of the head of the development of poll intellectual capital faculties of education and applied to a representative sample of faculty members faculties of education size was 206 member universities (Ain Shams - Mansoura Suez - Sohag) and interpretation of the results that have been accessed and to reach the proposed appropriat.

The study found a range of results from the most important and having a lot of advantages and opportunities offered by colleges of education and strengths that can be strengthened and well-invested, which in addition to having some internal weaknesses and some of the threats posed by the external community and that can be avoided and reduce raised and through which to reach a position perception of asuggested strategy for the development of intellectual capital faculties of education in light of the culture of creativity.

 

ملخص الدراسة:

استراتيجية مقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية

في ضوء ثقافة الإبداع

مقــــدمـــــة:-

         شهد العصر الحالي تقدم وتغير سريع في مجالات العلوم والتكنولوجيا كان سببه الأساسي بروز ظاهرة العولمة والاندماجات والتحالفات الإستراتيجية بين المؤسسات المختلفة، بالإضافة إلي تحول الاقتصاد إلي ما يسمى اقتصاد المعرفة ،ويعد هذا التغير نتاج الظاهرة الإبداعية ، حيث تعمل الدول المتقدمة علي استثمار الطاقات الإبداعية لأبنائها إلي أقصي حد ، إيمانا منها بان المبدعين هم الأمل في حل المشكلات التي تواجه المجتمع.

فكليات التربية تواجه مهام صعبة يعد أبرزها  إعداد أفراد ذو كفاءة عالية يمتلكون مهارات التفكير الإبداعي ، بالإضافة إلي تفعيل علاقتها بالبيئة الخارجية وابتكار طرق غير تقليدية لتلبية طموحاتها وتحيق أهدافها، فدخول كليات التربية مجتمع المعرفة يتطلب منها مزيد من التطوير والتجديد خاصة في ظل ثقافة الإبداع.

ولذلك فان التحدي الرئيسي أمام كليات التربية لتحقيق أهدافها هو التأكد من توافر الأفراد المهرة المتميزين وتدريبهم وتنمية مهاراتهم وأفكارهم الإبداعية واستغلالها لتحقيق التفوق والتميز، اذ لم يعد معيار قوة الأمة معتمداً علي عدد سكانها بل بما يتاح من قدرتها علي تملك رأس المال الفكري ، وتنمية قدرات افراداها ومواهبهم ومهاراتهم وما يمتلكه الأفراد من مهارات وبخاصة المهارات الإبداعية، فثقافة الإبداع تعد أهم مظاهر التجديد التربوي.

 ونتيجة لذلك أصبح رأس المال الفكري هو العنصر الأساسي في نجاح المؤسسات وازدهارها وتميزها، حيث يتم استخدام عناصر رأس المال الفكري بصورة أفضل وأسرع لبلوغ الأهداف المراد تحقيقها ومن خلال ما سبق يتضح ضرورة الاهتمام بتنمية رأس المال الفكري كعنصر مهم من العناصر المؤثرة في تطوير كليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.

مشكلة الدراسة :-

ساهمت التغيرات العلمية المتمثلة في الثورة المعلوماتية والتكنولوجية في زيادة الرصيد المعرفي لدى الإنسان ، فقد أصبح يطلق علي المجتمع الحالي مجتمع المعرفة مما تطلب تطوير الأفراد والمؤسسات لقدراتهم وإمكانياتهم علي الإبداع والابتكار.

وفي هذا السياق تواجه كليات التربية ظروفا بالغة التعقيد في مدخلاتها وعملياتها ومخرجاتها ، حيث تجد معظم كليات التربية صعوبة بالغة في القيام بأدوارها المتعددة في القرن الحادي والعشرين في ضوء الواقع الحالي الذي يحتاج إلي تشخيص علمي يبين نواحي القصور ويعالجها ، ويوضح نقاط القوة ويعززها.

كما يشير الواقع الحالي إلي أن كليات التربية في مصر تشوبها عيوب خطيرة ،وتحديات كثيرة تحد من إسهامها في تحقيق أهدافها من حيث إعداد موارد بشرية مؤهلة تأهيلا جيدا ، وتنمية قدراتهم علي الإبداع والابتكار في شتي المجالات ، فمازالت كليات التربية تعد مصدراً لأعداد متزايدة من الخريجين اقل ما يوصفون به هو ضعف قدراتهم علي التخيل والإبداع في ظل مناخ يتسم بالتقليدية في الهياكل التنظيمية ، بالإضافة إلي ضعف صلة كليات التربية بالمستفيدين مما تقدمه من خدمات ، ومن ثم ، فإنه قد بدا واضحا أن التغيرات التي اتصف بها هذا العصر فرض ضرورة تطوير كليات التربية حيث انه لا يرقى إلي مواكبة هذه التغيرات سوى أصحاب العقول المتقدة الذين يتسمون بالفكر المبدع ، الأمر الذي تطلب البحث عن مداخل جديدة لمواجهة هذه التحديات .

ويعتبر رأس المال الفكري احد المداخل الحديثة التي يمكن من خلالها مواجهة هذه التحديات و الاستجابة لمتطلبات تطوير كليات التربية ودفعها لتحقيق أهدافها بفعل الطاقات الابتكارية والإبداعية للموارد البشرية الموجودة بها وكذلك زيادة فعالية الهياكل التنظيمية بها ، وتفعيل دورها في الاتصال بمحيطها الخارجي ، وبالتالي فان مشكلة الدراسة الحالية تكمن في كيفية وضع إستراتيجية متكاملة وتصور علمي وعملي لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.

تساؤلات الدراسة :-   

يمكن صياغة مشكلة الدراسة من خلال التساؤلات التالية:-

  • ما المقصود برأس المال الفكري؟ وما أهميته؟ وما أهم مكوناته؟ وما أهم مداخل و طرق قياسه؟
  • ما المقصود بثقافة الابداع ؟وما أهميتها ؟وما اهم مستويات نشر ثقافة الابداع؟ واهم مراحل العملية الابداعية بكليات التربية؟وما ابرز معوقات ثقافة الابداع بكليات التربية؟
  • ما أهم اتجاهات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الابداع؟
  • ما واقع تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع ؟
  • ما الإستراتيجية المقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع؟

أهـــداف الدراسة  :

   تتمثل أهداف الدراسة فيما يلي :-

  • التعرف علي مفهوم رأس المال الفكري ،وأهميته وأهم مكوناته وأهم مداخله و طرق قياسه.
  • الكشف عن المقصود بثقافة الإبداع ،وأهمية ثقافة الإبداع بكليات التربية واهم مستويات نشر ثقافة الإبداع واهم مراحل العملية الإبداعية بكليات التربية وابرز معوقاتها.
  • الإلمام بأهم اتجاهات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.
  • رصد أهم ملامح واقع تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.
  • التوصل إلي إستراتيجية لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.

أهميــــــة الدراسة:-

تنبع أهمية الدراسة من عدة اعتبارات يمكن عرض أبرزها فيما يلي:-

  • يستمد البحث الحالي أهميته من أهمية الموضوع الذي يتناوله وهو تنمية راس المال الفكري باعتباره راس المال الحقيقي الذي يمثل الاساس الذي يتم الارتكاز عليه لتحقيق اهداف كليات التربية وتطويرها، فبالرغم من أهمية هذا الموضوع إلا أن الاهتمام به في مصر ما زال محدوداً ولم تعط له الأولوية المناسبة، وهنا تبرز الحاجة إلي بلورة إطار فكري متكامل حول تنمية راس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع.
  • تكمن الأهمية التطبيقية لهذا البحث في تقديم إستراتيجية مقترحة لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع مما يفيد المسئولين ورجال التخطيط لتطوير كليات التربية ومساعدتهم في وضع البرامج المختلفة ورسم السياسات المختلفة .
  • تقديم أفكار وآراء قد تسلط الضوء علي أهم مستويات نشر ثقافة الإبداع والذي قد يساهم في دعم وتشجيع العملية الإبداعية بكليات التربية.
  • كما ترجع أهمية هذا البحث إلي حداثة الموضوع محل البحث في مجال الفكر التربوي المصري، وافتقار المكتبة العربية لهذا النوع من الدراسات التي يتطلبها الواقع العملي، واستكمال ما بدأه البعض.
  • إن استخدام تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية لم ينل حظه من الاهتمام الذي تستحقه في الدراسات التربوية العربية.
  • كما تكمن أهمية البحث في قلة الدراسات التي تناولت ثقافة الابداع في المؤسسات التعليمية والتربوية وبذلك فهي تكمل حلقة الدراسات التي تناولت هذا الموضوع.

منهج الدراسة:-

إن منهجية البحث العلمي المتبعة في هذا البحث هو المنهج الوصفي وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة حيث يهتم هذا المنهج بتحليل البيانات للوصول الي النتائج وتفسيرها، وتقصي الظواهر المجتمعية والتربوية التعليمية ،كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وتشخيصها وتحليلها وتفسيرها.

ويتمثل استخدام هذا المنهج في هذه الدراسة من خلال تحديد المشكلة محل الدراسة من خلال الاطلاع علي عدد من البحوث والدراسات التي تناولت تنمية رأس المال الفكري وكليات التربية، وثقافة الإبداع بغية كتابة الفصول النظرية وإعداد أداة بحثية يمكن من خلالها الوقوف علي واقع تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع تمهيدا لتطبيقها علي عينة من أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية، وتفسير النتائج التي يتم التوصل إليها، وتصنيف هذه النتائج باستخدام تحليل) SWOT للتعرف علي نقاط القوة والضعف وكذلك أهم الفرص والتهديدات الموجودة بواقع كليات التربية فيما يخص تنمية رأس المال الفكري في ضوء ثقافة الإبداع ومن ثم التوصل إلي الإستراتيجية المقترحة والتوصيات المناسبة.

أداة الدراسة :

للحصول علي المعلومات التي تتطلبها الدراسة ،اعتمدت الباحثة علي:-

- استبانه:

تمثلت أداة الدراسة في استبانه هدفت إلي التعرف علي الواقع الفعلي لتنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع، وتتكون هذه الاستبانة من خمسة محاور يعرض المحور الأول واقع ثقافة الإبداع بكليات التربية،المحور الثاني واقع تنمية رأس مال البشري "الموارد البشرية "بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع ،المحور الثالث واقع رأس المال الهيكلي بكليات التربية، المحور الرابع معوقات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية ،أما المحور الخامس  فيشمل الكشف عن متطلبات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع، وقد تطبيق الاداة علي عينة من اساتذة كليات التربية بجامعات (عين شمس – المنصورة – السويس – سوهاج).

 

خطوات السير في الدراسة:-

تسير الدراسة الحالية تبعا للخطوات التالية:-

  • عرض الإطار العام للدراسة وتشتمل علي (المقدمة، مشكلة الدراسة، الأهداف، الأهمية، المنهج المستخدم، الحدود، الاداة، العينة، مصطلحات الدراسة) وهذه الخطوة تشكل الفصل الأول في الدراسة.
  • إعداد إطار نظري حول رأس المال الفكري و وأهم مكوناته وابرز طرق قياسه وذلك من خلال الاطلاع علي الأدبيات التربوية، وتشكل هذه الخطوة الفصل الثاني والذي أجاب عن السؤال الاول للدراسة.
  • إعداد اطار نظري حول أهم ملامح بثقافة الابداع وما أهميتها و اهم مستويات نشر ثقافة الابداع واهم مراحل العملية الابداعية بكليات التربية وما ابرزمعوقات ثقافة الابداع بكليات التربية وتمثل هذه الخطوة الفصل الثالث والذي أجاب عن السؤال الثاني للدراسة .
  • عرض لأهم اتجاهات تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الابداع وتشكل هذه الخطوة الفصل الرابع والذي أجاب عن الثالث للدراسة.
  • لرصد واقع تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع تاتي الدراسة الميدانية وعرض نتائجها وتحليلها والتي شكلت الفصل الخامس .
  • للإجابة عن السؤال السادس والخاص بكيفية تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع سوف تعرض الدراسة لإستراتيجية مقترحة يمكن من خلالها تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية في ضوء ثقافة الإبداع والتي تم التوصل إلي محاورهاالاساسية لتشمل فلسفة الإستراتيجية، أهداف الإستراتيجية ،مجال تنفيذ الإستراتيجية ،المستفيدون من الإستراتيجية ،المرتكزات الأساسية للخطة الإستراتيجية، مصادر بناء الاستراتيجية المقترحة متطلبات لتحقيق الإستراتيجية المقترحة ،صياغة الإستراتيجية ،تحديد الرؤية والرسالة ،الأهداف الإستراتيجية ،مرحلة تنفيذ الاستراتيجية، معوقات تنفيذ الإستراتيجية المقترحة واليات التغلب عليها،والنتائج المتوقعة من الخطة الإستراتيجية.

نتائج الدراسة:-

أسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أهمها ما يلي:-

  • توافر المصادر المعرفية بكليات التربية لتنمية القدرة لإبداعية لأعضائها، كما تعمل كليات التربية علي الاستفادة من الخبرات المتراكمة لدي مواردها البشرية عن طريق تبادل هذه الخبرات وذلك بإقامة المؤتمرات والندوات المختلفة.
  • تقتنع الإدارة العليا بكليات التربية بأهمية التخطيط للموارد البشرية ، كما تعمل علي تطوير العمل بكليات التربية والتوسع في تقديم الخدمات الالكترونية ، وتكوين شراكات فاعلة لتنمية قدرتها التنافسية بما يدعم التواصل بين كليات التربية ومحيطها الخارجي لتحقيق التكامل بين النظرية والتطبيق.
  • ضعف اهتمام كليات التربية بنشر ثقافة الإبداع ومن أهم مظاهر هذا الضعف عدم توافر معايير محددة للإبداع والمخرج الإبداعي بكليات التربية ووجود قصور في توفير قيادات مبدعة تساير التطورات الجديدة ، وقصور تشجيع الدافعية نحو السعي وراء أفكار إبداعية يمكن من خلالها تطوير كليات التربية وقصور في آليات تشجيع المبدعين وتحفيزهم بالإضافة إلي التزام العاملين بكليات التربية بالتعليمات والأوامر الصادرة من الرؤساء دون ترك مساحة للإبداع إذ يقتصر الإبداع بكليات التربية علي الإبداع الفردي.
  • قصور اهتمام كليات التربية بالكفاءات البشرية التي تعتمد عليها في بناء استراتيجياتها وأساس الميزة التنافسية بها وقصور حرصها علي الحفاظ علي أفضل الأفراد ذوي القدرات العقلية والمهارات الذاتية وقصور في تكامل سياسة التخطيط للموارد البشرية والإستراتيجية العامة للكلية وتوفير الرضا الوظيفي وقصور في توفير برامج تطويرية تهدف إلي تطوير القدرات الإبداعية لدي الكادر التدريسي من خلال تعريفهم بأساليب التفكير الإبداعي واكتشاف المبدعين.
  • يوجد قصور في توفير المناخ المساند لتنمية التواصل بين العاملين بكليات التربية ومن ابرز مظاهره القصور وضع السياسات والخطط التي تهدف إلي تحقيق الرضا الوظيفي للموارد البشرية وقصور في توفير نظام معلومات إدارية للتخطيط للموارد البشرية، يتوفر نظام تقويم مستمر لتخطيط الموارد البشرية لتحقيق أهداف كليات التربية بالإضافة إلي انخفاض فرص التعلم الذاتي والتدريب المستمر لتنمية الإبداع لدي الموارد البشرية بكليات التربية.
  • تبني كليات التربية تطبيق سياسة المركزية، ، وضعف توفير معايير علمية محددة لاختيار الأفراد ذوي القدرات الإبداعية للعمل، وعدم إسناد العمل الملائم لخصائص الفرد وقدراته الذهنية ورغباته وتوجهاته النفسية والاجتماعية

وضعف توفير تدريب للعاملين على الإبداع الإداري لتحقيق الريادة في مجال الخدمات التي تقدمها كليات التربية وضعف سعي كليات التربية لوضع إجراءات إدارية تهدف إلي ربط الأجر بالعمل بحيث تكون أكثر فاعلية في الإبداع،أو توفير مبدأ الشفافية في الإعلان عن معايير تقويم الأداء والمكافأة علي الانجاز.

  • يوجد قصور في تحسين مناخ البحث وتوفير الموارد المادية والتقنية و الدعم المعنوي اللازم لدفع حركة البحث والتطوير بكليات التربية ، قصور جهود التنمية البشرية والتدريب والتطوير الذاتي بغرض تعزيز الطاقات الإبداعية بكليات التربية بالإضافة إلي القصور في توفير الدراسات الميدانية والبحوث لتسويق مخرجات كليات التربية.  
  • وجود كثير من المعوقات التي تعيق تنمية رأس المال الفكري بكليات التربية من أهمها افتقار كليات التربية لرأس المال المادي الكافي لإجراء الدراسات والبحوث اللازمة لتطوير رأس المال الفكري، ضعف جهود كليات التربية في تدريب المتميزين من مواردها البشرية علي كيفية تطبيق معايير قياس رأس المال الفكري، الافتقار إلي نظام تسويقي كفء للعديد من عناصر رأس المال الفكري، ضعف التعاون ما بين الجامعات ومراكز البحوث والقطاع الخاص لإجراء البحوث التي تؤدي إلي إيجاد وتكوين رأس المال الفكري. ضعف الثقة لدى إدارة كليات التربية بما يمكن أن يجلبه رأس المال الفكري من عائد اقتصادي في المستقبل. صعوبة تقدير العائد الاقتصادي المستقبلي للعديد من بنود رأس المال الفكري، قصور في وضع أساليب أو مؤشرات محددة تساعد علي قياس رأس المال الفكري بكليات التربية.
  • تعاني كليات التربية من قصور في ربط رؤيتها وأهدافها لتنمية رأس المال الفكري وتضمين إستراتيجيتها تحديدا للأدوار التي يلعبها رأسمالها الفكري في تحقيق أهدافها، بالإضافة إلي ضعف تبني مبدأ الإدارة الإبداعية في بعض أنشطتها وقصور تكيفها مع النمو التكنولوجي المتسارع لإحداث التطوير في أدائها وقصور في التسهيلات التي تقدمها لدعم البحوث والإبداع والابتكار وضعف تمويل الأفكار المبدعة واحترام وتقدير الإدارة العليا للإبداعات المقدمة.

 

Summary:

A suggested strategy for the development of intellectual capital in the faculties of education in the light of culture of creativity.

 

Introduction: -

Saw the current era offers a quick change in the areas of science and technology was the main caused by the emergence of the phenomenon of globalization and mergers and strategic alliances between different institutions, in addition to the transformation of the economy into the so-called knowledge economy, and this is changing the product of creative phenomenon, where developed countries working to invest the creative energies of their children to the maximum, in the belief that they are the creators hope to solve the problems facing the community.

Vklaat education face difficult tasks is notably preparing individuals highly efficient possess creative thinking skills, in addition to activating its relationship to the external environment and creativity of non-traditional ways to meet the ambitions and afflict objectives, entry of the faculties of education knowledge society requires them to further development and creativity especially in light of the culture of creativity.

Therefore, the main challenge for the faculties of education to achieve its objectives is to ensure the availability of skilled individuals distinguished, train and develop their skills, especially their wealth of intellectual and creative ideas and use them to achieve excellence, as is the standard power of the nation is no longer dependent on the population, but which the available capabilities to own intellectual capital has, and the development of Afradaha abilities and their talents and their skills and what is owned by individuals with the skills and especially creative skills, culture of creativity is the most important manifestation of educational creativity.

 As a result, intellectual capital is becoming a key element in the success of institutions, prosperity and excellence, where the use of intellectual capital elements better and faster to attain the objectives to be achieved through the above illustrated the need for attention to the development of intellectual capital as an important element of the actors in the development of the faculties of education in light culture of creativity.

Problem of the study:-

Contributed of information and technology revolution in increasing cognitive balance in humans and scientific changes, it has become known to the current society of the knowledge society, requiring the development of individuals and institutions for their abilities and their abilities to create and innovate.

In this context, the the faculties of education facing conditions very complex in their inputs, processes and outputs, where you find most of the the faculties of education very difficult to do multiple roles in the atheist and the twentieth century in light of the current reality that needs to be a scientific diagnosis shows the shortcomings and addressed, and illustrates the strengths and fostered.

Current fact also indicates that the the faculties of education in Egypt, marred by serious flaws, and many challenges limiting its contribution to the achievement of its objectives in terms of preparing qualified human resources are well qualified, and develop their creativity and creativity in various fields, are still the faculties of education are a growing numbers of graduates less what described is weak abilities of imagination and creativity in a climate characterized by the traditional organizational structures, in addition to the weak link the faculties of education beneficiaries from their services, and then, it may seem obvious that the changes that have been characterized by this age to impose the need to develop education colleges where She does not rise to keep pace with these changes only minds ardent owners who have a creative thought, requiring the search for new approaches to meet these challenges.

Intellectual capital and is considered one of modern doorways in which they can meet these challenges and to respond to the requirements of the development of the faculties of education and pushed it to achieve its goals by the energies innovative and creative human resources in them, as well as increase the effectiveness of regulatory their structures, and activate their role in the contact with the outside their environment, and therefore, the current study the problem lies in how to develop an integrated strategy and visualize scientific and practical for the development of intellectual capital faculties of education in light of the culture of creativity.

The study questions: -

Study questions: -

The problem of the study can be formulated through the following questions:

 What is intellectual capital? And its importance? What are the most important approaches and methods of measurement?

What is meant by a creative culture? What is its importance?

What are the most important trends for the development of intellectual capital?

What is the reality of the development of intellectual capital?

What is the strategy for the development of intellectual capital?

Research objectives:

The objectives of the study are as follows:

- Understanding the concept of intellectual capital, its importance and the most important components and the most important entries and methods of measurement.

- Explain the meaning of the culture of creativity, and the importance of the culture of creativity in the faculties of education and the most important levels of dissemination of the culture of creativity and the most important stages of the creative process in the faculties of education and the most prominent obstacles.

- Knowledge of the most important trends in the development of intellectual capital in the faculties of education in light of the culture of creativity.

- Monitoring the most important features of the reality of intellectual capital development in the faculties of education in the faculties of education in light of the culture of creativity.

- To reach a strategy for the development of intellectual capital in the in the faculties of education in light of the culture of creativity..

The importance of research: -

Determined the importance of research are as follows: -

- the importance of the study stems from several considerations, the most prominent of which can be presented as follows:

- The current research derives its importance from the importance of the subject matter which is the development of intellectual capital as the real capital which represents the basis on which to base it on achieving the goals of the the faculties of education and development. Despite the importance of this subject, the interest in Egypt is still limited and has not been given priority The need arises to crystallize an integrated intellectual framework on the development of intellectual capital in the faculties of education in light of the culture of creativity.

- The practical importance of this research lies in presenting a proposed strategy for the development of intellectual capital in the faculties of education in the light of the culture of creativity, which will benefit officials and planning people to develop faculties of education and help them in developing different programs and drawing different policies.

- Provide ideas and views that may highlight the most important levels of the dissemination of the culture of creativity, which may contribute to support and encourage the creative process in the faculties of education.

- The importance of this research is due to the novelty of the topic under discussion in the field of Egyptian educational thought, the lack of the Arab library for this kind of studies required by the practical reality, and the completion of what some started.

- The use of intellectual capital development in the faculties of education has not received the attention it deserves in Arab educational studies.

- The importance of research in the lack of studies on the culture of creativity in educational institutions and educational and thus complement the series of studies that dealt with this subject..

  • Study Approach:-

The scientific research methodology used in this research is descriptive approach that boils down to identifying the problem under study, through access to a number of research and studies on the development of intellectual capital faculties of education, and culture of creativity with a view to writing theory classes and preparation of field study instruments in preparation for the application and interpretation of the results that are accessible and come up with appropriate recommendations proposed strategy.

 

The limit of the study :

The study limits are as follows: -

The study is limited to the application of the faculty members of the faculties of education (Suhaj- Ain Shams, -asuez -almansourh).

Study tool:

To obtain the information required by the study, the researcher relied on:

- Questionnaire:

The study tool was designed to identify the actual reality of the development of intellectual capital in the faculties of education in the light of the culture of creativity. This questionnaire consists of five axes, the first one presents the reality of the culture of creativity in the faculties of education, the second axis is the development of human capital, In the light of the culture of creativity, the third axis is the reality of structural capital in the faculties of education. The fourth axis is the obstacles to the development of intellectual capital in the faculties of education. The fifth axis includes the disclosure of the requirements of intellectual capital development in the the faculties of education in light of the culture of creativity..

The study sample:-

It has been applied to the study tool on the sample of 206 members of the faculty members of the faculties of education at universities (Suhaj- Ain Shams, -asuez -almansourh).

Sir plan in the research: -

- Moving the current study, according to the following steps: -

- Access to the Arab and foreign references and studies related to the search topic.

- View the general framework of the study include (introduction, research problem, objectives, importance, the method used, the border, tools, sample, search terms) and this move constitutes the first chapter in the study.

- Set up a theoretical framework on intellectual capital and the most important components and the most prominent ways to measure and so by looking at their educational literature and form this step the second quarter, which answered the first question of the study.

- Preparation of theoretical framework about the most important features of the culture of creativity and the importance and the most important levels of spreading the culture of creativity and the most important stages of the creative process faculties of education and culture Aprzmaoqat creative faculties of education and the move represents the third chapter, which answered the second question of the study.

- Display of the most important intellectual capital development trends of the faculties of education in light of the culture of creativity and form this step the fourth quarter and the third who answered the study.

- To monitor the reality of intellectual capital development of the faculties of education in light of the culture of creativity comes the field study and its results were analyzed and which formed the fifth chapter.

- To answer the question the sixth and private how intellectual capital development of the faculties of education in light of the culture of creativity will be presented the study to Asuggestedstrategy by which intellectual capital faculties of education development in the light of the culture of creativity, which was reached axes through the theoretical part of this study and the results of the field study .

Results :-

The study resulted in many of the most important results as follows: -

- Cognitive faculties of education resources available for the development of the ability of the creative for its members, as the faculties of education to take advantage of the work I have accumulated human resources expertise by sharing these experiences and by establishing various conferences and seminars.

- Convinced senior management faculties of education of the importance of planning for human resources, is also working on the development of work faculties of education and the expansion in the provision of electronic services, the formation of effective partnerships for the development of their competitiveness to support communication between the the faculties of education and the outside perimeter of the integration of theory and practice.

- The weakness of the attention of the faculties of education to foster the culture of creativity is the most important manifestation of this weakness the lack of specific standards for creativity and director of creative faculties of education and the presence of deficiencies in the provision of innovative leaders keep pace with new developments, and failure to encourage motivation towards behind the innovative ideas from which to develop the faculties of education and a lack of encouragement mechanisms quest creators and motivate them in addition to the commitment of the faculties of education workers with the instructions and orders issued by superiors without leaving space for creativity because creativity is limited faculties of education on creativity singles.

- Lack of interest in education colleges human talent upon which to build strategies and basis of competitive out feature and palaces keenness to maintain the best individuals with mental abilities, skills and self-palaces in the integration planning policy, human and public strategic resources of the college and to provide job satisfaction and deficiencies in the provision of development programs aimed at developing creative capabilities of the teaching staff by introducing them in ways that creative thinking and the discovery of the creators.

- There is a lack of supporting the development of communication between workers faculties of education climate provide Among the most prominent manifestations palaces policies and plans aimed at achieving job satisfaction of human resources and deficiencies in the provision of management information for human resources planning system mode, a continuous assessment system for the planning of human resources to achieve the goals of the faculties of education as well as available to low self-learning and continuous training opportunities for the development of creativity among the faculties of education and human resources.

- Adopting education colleges applying the central policy, and the weakness of workers participate in decisions contribute to achieving the goals of the faculties of education, and the weakness of the right to accept the suggestions of employees and creativity and put them into practice, and the weakness of the adoption of the work between the HR teams style, and the weakness of the provision of specific scientific criteria for the selection of individuals with capacity creative work, and not to assign the appropriate action to the characteristics of the individual and mental abilities and desires and psychological and social orientations

And weak to provide training for workers at the administrative creativity to achieve leadership in the field of services provided by the the faculties of education and the weakness of seeking education colleges to develop administrative procedures aimed at linking pay to work so that they are more effective in creativity, or the provision of the principle of transparency in the announcement of the performance evaluation and reward achievement standards.

- The existence of shortcomings in the improvement of climate research and the provision of material and technical resources and moral support necessary to advance the movement of research and development faculties of education, lack of human development efforts, training and self-development in order to enhance the creative energies faculties of education in addition to the deficiencies in the provision of field studies and research for the marketing faculties of education outputs.

- The presence of many of the constraints that hinder the intellectual capital faculties of education in the development of the most important of which lack the faculties of education to physical capital sufficient to conduct studies and research necessary for the development of intellectual capital, the weakness of the faculties of education efforts in discerning the training of human resources on how to apply the intellectual capital measurement standards, lack of an efficient marketing system for many of the intellectual capital elements, twice as much as between universities, research centers and private sector cooperation to conduct research that leads to create and configure intellectual capital. Lack of confidence of faculties of education including management can bring intellectual capital of an economic return in the future. The difficulty of estimating the future economic return for many of the intellectual capital items, shortcomings in the development of methods or specific indicators to help measure the intellectual capital of the faculties of education.

- Suffer the faculties of education failure in connecting vision and objectives for the development of intellectual capital and included strategy specifically for the roles played by capital intellectual in achieving its objectives, in addition to the weakness of the adoption of the principle of creative administration in some of their activities and lack of adaptation to the technological growth accelerated to bring about development in its performance and lack of facilities provided to support research and creativity and the weakness of creative financing ideas, respect and appreciation of the senior management of the creations presented.