رسالة دكتوراه

التخطيط الاستراتيجي مدخلًا لتحقيق التحول الرقمي بالجامعات المصرية

 لتحويلها إلى جامعات ذكية وتعزيز ميزتها التنافسية

(جامعة سوهاج نموذجًا)

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

تخصص أصول تربية

 

 إعداد

 عفيفه فتحي رفله لوس

معلم أول (أ) إدارة سوهاج التعليمية

 

إشراف

 

الأستاذ الدكتور/عبد المعين سعدالدين هندي

أستاذ أصول التربية ــ وكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة الأسبق-كلية التربية -جامعة سوهاج

 

الأستاذ الدكتور/ محمود السيد عباس

أستاذ أصول التربية – عميد كلية التربية

السابق -كلية التربية -جامعة سوهاج

  2023

مستخلص الرسالة

اسم الباحثة/ عفيفه فتحي رفله لوس

عنوان الدراسة/ التخطيط الاستراتيجي مدخلًا لتحقيق التحول الرقمي بالجامعات المصرية لتحويلها إلى جامعات ذكية وتعزيز ميزتها التنافسية (جامعة سوهاج نموذجًا)

جهة البحث/ قسم أصول التربية _ كلية التربية_ جامعة سوهاج

هدفت الدراسة الحالية إلى التوصل لاستراتيجية مقترحة لتحقيق التحول الرقمي بجامعة سوهاج، وذلك لتحويلها إلى جامعة ذكية وتعزيز ميزتها التنافسية، من خلال الاستفادة من نتائج الإطار النظري، ونتائج الدراسات السابقة، وكذلك الوقوف على واقع التحول الرقمي بجامعة سوهاج كي تصبح جامعة ذكية، من خلال الدراسة الميدانية، والتعرف على تأثير ذلك على الميزة التنافسية للجامعة، والوقوف على الفجوات المختلفة التي تعوق التحول الرقمي بالجامعة، وذلك لتحديد أهم المتطلبات اللازمة لتحقيق التحول الرقمي بها كي تصبح جامعة ذكية، بما يعزز من ميزتها التنافسية على المستوى المحلي والإقليمي والعالمي.

واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي باعتباره أنسب المناهج لهذه الدراسة، من خلال تجميع المادة العلمية ذات العلاقة بالتخطيط الاستراتيجي للتحول الرقمي لجامعة ذكية، والميزة التنافسية للجامعات، وكذلك في إعداد وتطبيق أدوات الدراسة، التي اشتملت على استبانتين ومقابلة مفتوحة، حيث تم تطبيق استبانة على المستوى التخطيطي على عينة الدراسة والتي شملت السادة رئيس الجامعة والنواب وأمين عام الجامعة وأمين عام مساعد، وعمداء الكليات ووكلائها، وبلغت العينة (74) فردًا،  وتطبيق استبانة أخرى على المستوى التنفيذي على عينة الدراسة والتي شملت السادة مديري مشروعات نظم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات (ICTP)، ووحدات الخدمات الإلكترونية بالكليات، ومشروع القياس والتقويم والنشر العلمي بالجامعة، والعاملين والفنيين بهذه المشروعات، وبلغت العينة (416) فردًا، وطُبقت المقابلات المفتوحة على السادة المسئولين على المستوى التخطيطي والتنفيذي، وبلغت العينة (70) فردًا، وتم تفسير النتائج التي توصلت إليها الدراسة.

وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها؛ عدم وجود خطة استراتيجية مستقلة واضحة المعالم والأهداف للتحول الرقمي لجامعة ذكية بجامعة سوهاج، ضعف الدعم المالي المناسب لأنشطة التحول الرقمي بالجامعة كي تصبح جامعة ذكية، ضعف البنية التحتية التكنولوجية الذكية اللازمة لتحقيق التحول الرقمي بجامعة سوهاج كي تصبح جامعة ذكية، عدم كفاية المتطلبات الأمنية عالية الكفاءة اللازمة لتحقيق أمن المعلومات للتحول الرقمي بجامعة سوهاج كي تصبح جامعة ذكية، قلة الموارد البشرية المدربة والمؤهلة التي تمتلك مهارات التحول الرقمي بجامعة سوهاج كي تصبح جامعة ذكية، وفي ضوء هذه النتائج قامت الباحثة بصياغة استراتيجية مقترحة لتحقيق التحول الرقمي بجامعة سوهاج كي تصبح جامعة ذكية وتعزز ميزتها التنافسية.

الكلمات المفتاحية: التخطيط الاستراتيجي – التحول الرقمي – الجامعة الذكية – الميزة التنافسية.

  

Abstract

Researcher: Afifa Fathi Rafla Loos

Title: Strategic Planning as an Approach to Achieve Digital Transformation of Egyptian Universities to Transform them into Smart Universities and to Enhance their Competitiveness (Sohag University as an Example)

Affiliation: Department of Fundamentals of Education, Faculty of Education, Sohag University

The present study aims to develop a proposed strategic that fulfills digital transformation, which converts Sohag University into a smart university and reinforces its competitive advantage by benefiting from the theoretical framework and the results of the previous studies. It also identifies the reality of digital transformation that converts Sohag University to a smart university through the field study and determines its effect on the university's competitive advantage, the different obstacles to digital transformation at the university, and the requirements that help achieve digital transformation at the university, which enhances its competitive advantage locally, regionally, and globally.

The study adopted the descriptive approach as the most appropriate to the nature of the study by collecting data associated with the strategic planning of the digital transformation of a smart university, the competitive advantages of universities, It adopted several tools in the field study, including a questionnaire on the planning level, a questionnaire on the executive level, and an open interview. The questionnaire on the planning level was applied to (74) participants, including the university president, vice presidents, secretary general, assistant secretary general, deans, and vice deans. The questionnaire on the executive level was applied to (416) participants, including directors of the projects of information and communications technology, electronic services units at the faculties, project of measurement, assessment and scientific publishing at the university, as well as the employees and technicians of these projects. The open interview was applied to (70) participants, including the officials of the planning and executive levels. The results of the study were discussed.

The results showed the lack of an independent strategic plan with elaborate goals and features of digital transformation that converts Sohag University to a smart university, the inadequate fund for digital transformation activities that converts University to a smart university, the poor technological smart infrastructure required for fulfilling digital transformation that converts University to a smart university, the inadequate high-efficiency security requirements necessary to achieve information security of digital transformation at University, and the inadequate trained human resources equipped with the skills of digital transformation that converts Sohag University to a smart university. In light of these results, the researcher formulated a proposed strategy to achieve digital transformation at Sohag University in order to become a smart university and enhance its competitive advantage.

Keywords: strategic planning- digital transformation- smart university- competitive advantage.