رسالة ماجستير

فعالية استخدام المدخل الجمالي في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية بعض مهارات التخيل والوعي البيئي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

إعداد الباحث

محمد عبده محمد حسين

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس 

تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية

1439هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص الدراسة:

العنــــــوان: فعالية استخدام المدخل الجمالي في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية بعض   مهارات التخيل والوعي البيئي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

 الكليـــــــــة: التربية      القسم: المناهج وطرق التدريس (الدراسات الاجتماعية)

 الــــدرجـــة : الماجستير           التاريخ : 1439هـ – 2017م

 البــاحــــث: محمد عبده محمد حسين

 المشرفان: أ. د/ مصطفى زايد محمد           أ. د/ أحمد يوسف عبدالعزيز

 هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فعالية استخدام المدخل الجمالى في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية بعض مهارات التخيل والوعى البيئى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتحددت مشكلة الدراسة فى ضعف مستوى مهارات التخيل والوعى البيئى لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وتمثلت مواد الدراسة فى قائمة بمهارات التخيل، كتيباً للتلميذ، دليلاً للمعلم، أما أدوات الدراسة فتمثلت فى اختبار مهارات التخيل، مقياس الوعى البيئى، استخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبى حيث تكونت مجموعة الدراسة من اثنين وسبعين تلميذاً وتلميذة قُسَمت إلى مجموعتين، تجريبية درست باستخدام المدخل الجمالى , وضابطة درست باستخدام الطريقة المعتادة, وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً لصالح المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لاختبار مهارات التخيل, ومقياس الوعى البيئى ، وأوصت الدراسة بتوظيف المبادئ الخاصة باستخدام المدخل الجمالى عند تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية والمراحل الدراسية الأخرى؛ نظراً لما أثبتته من فعالية فى تنمية المهارات العقلية والنواحى الوجدانية .

الكلمات المفتاحية: المدخل الجمالى، الدراسات الاجتماعية، مهارات التخيل، الوعى البيئى, المرحلة الإعدادية.

 

Abstract of the study:

 

Title: The Effectiveness of Using the Aesthetic Approach in Teaching Social Studies on Developing some of the Imagination Skills and the Environmental Awareness for the Preparatory Stage Students .

Faculty: Education Department: Curricula and Teaching Methods (Social Studies)     Degree: Master   Date: 1439 AH – 2017 AD

 

Researcher: Mohamad Abdou  Mohamad Hussein

Supervisors. Dr. Mustafa Zayed Mohammed.

                      Dr. Ahmed Youssef Abdel Aziz

     

The purpose of this study was to identify the effectiveness of the use of the aesthetic approach in teaching social studies on the development of some skills of imagination and awareness of the environmental awareness among students of middle school, and identified research problem at the low level of imagination skills, and environmental awareness in second grade middle school students, and  represented research material in the list of skills Imagine, a student handbook, a guide for the teacher, and the research tools represented in testing the skills of imagination,  environmental awareness scale, the study use the experimental group ,sample consisted of seventy-two male and female students were divided into two groups experimental is studied in the light of the aesthetic approach  while the control group is studied in the usual way  . the study results there are statistically significant differences in favor of the experimental group which studied the Aesthetic Approach in the dimensional application of testing the skills of imagination, environmental awareness scale  , the study recommended the employment of using the Aesthetic Approach principles when developing social studies curricula of middle school and other study stages; in view of the demonstrated effectiveness in mental skills and aspects affective development .

 

Key Words: the Aesthetic Approach, social studies, imagination skills, Environmental awareness, preparatory stage.

 

 

 

ملخص الدراسة:

إن تربية الإنسان تربية مستمرة مدى حياته تستدعى التنسيق في إنماء شخصيته ما يؤكد المزاوجة بين القوى الإدراكية وبين الدوافع الحسية والوجدانية، وإلى تحقيق التوازن بين القيم العلمية والتقنية وبين القيم الجمالية والروحية والخُلقية، ولذلك اهتمت الإتجاهات الحديثة في التربية بالجانب الجمالى والمتعة العقلية إلى الجانب العلمى؛ لأن من وظائف التربية المهمة أن تسمو بالمتعلم وأن يجد متعة في طبيعة ما يتعلمه، ويأتى دور المؤسسات التربوية في استثمار الحاجة الجمالية لدى الإنسان لتزويد النشء بالحس الجمالى وتقوية ملكة الملاحظة والتأمل وتشجيع القدرة الدقيقة على التعبير الفنى وإثراء ملكة التخيل عندهم مما يساعدهم على اكتساب كثير من الخبرات العلمية والخُلُقية والاجتماعية كما ينمى في نفوسهم روح المثالية والحس الجمالى ويمكن للتعليم تحقيق ذلك من خلال تقديم مجموعة من الظروف التى يمكن أن تطلق ينابيع الحياة لدى الإنسان من خلال إدماجه بخبرات جمالية.

 والمناهج الدراسية مطالبة بتوفير خبرات جمالية تحقق أهدافاً تربوية متنوعة يتكامل فيها تفكير المتعلم وفهمه مع مشاعره بالصورة التى تعكس شخصية المتعلم ومشاعره وتولد لديه الرغبة فى المعرفة وتحقق الترابط بين الجانب العقلانى والجانب الوجدانى فى عملية التعلم، وهذا لا يتحقق إلا من خلال تضمين الخبرة الجمالية معانِ ومعارف حقيقية تستثير عقل ووجدان المتعلم وخياله فيندمج ويتفاعل معها ويصبح جزءاً منها مكوناً علاقة جمالية تحقق له الاستمتاع المعرفى والوجدانى.

 وإذا كان الإحساس بالجمال وتقديره والاستمتاع به يرتبط بأساليب وإستراتيجيات التدريس باعتبارها فناً، فإن المعلم الكفء هو الذي يتناول مادته الدراسية من كل جوانبها للوصول إلى التعليم الفعال بما في ذلك التذوق الجمالي ونتيجة لذلك الاهتمام المتزايد بالجمال من جانب جميع عناصر المنهج ظهر إتجاه يؤكد أهمية دراسة المناهج الدراسية من منظور جمالى أو الفهم الجمالى للعلم وهو ما يطلق عليه المدخل الجمالى كمدخل تدريسي يقوم على استغلال الحاجة النفسية للجمال عند المتعلمين، وتوظيف البُعد الجمالى للمحتوى، واستثارة العواطف والخيال لتحقيق التذوق الجمالى ويتم ذلك عن طريق إعلاء عنصر الجمال في كل المواقف والأنشطة التعليمية وإبراز النواحى والأفكار الجمالية وإعطاء قدر أكبر من الأهمية للنواحي الوجدانية مع أهمية عدم الإخلال بالنواحى الموضوعية للمادة العلمية.

الملخص

 

ويمكن إتخاذ المدخل الجمالى كمدخل تدريسى لتحقيق أهداف مادة الدراسات الاجتماعية حيث أن مناهج الدراسات الاجتماعية تهتم بدراسة الظاهرات الطبيعية والبشرية فى الكون، ويعد المكون الجمالى جزءاً أصيلاً من مكونات هذا الكون؛ فمناهج التاريخ مليئة بإبداعات المصريين القدماء وانتصارات العرب المسلمين وابتكاراتهم العلمية، كذلك مناهج الجغرافيا مليئة بالآيات الجمالية الموجودة في الأرض والسماء والكون والتى تدل جميعها على عظمة الخالق سبحانه وتعالى.

وإذا كانت مهارات التخيل تعد أمراً مهماً وضرورياً في تعلم جميع المواد الدراسية، فإنها تعد أكثر أهمية وضرورة في تعلم الدراسات الاجتماعية؛ حيث يصعب على المتعلم دراسة أحداث الماضى وشخصياته ومظاهر الحياة فيه بدون التخيل، كذلك يصعب على المتعلم دراسة الظاهرات الجغرافية والتي لا يمكنه ملاحظتها أو تتبعها في كثير من الأحيان دون الاعتماد على التخيل؛ ففي هذا المجال الذي يحيط بالمتعلم في يوم ما سيشارك في تنظيمه، وكذلك سيشارك في تحسينه وتطويره وسيعمل على إيجاد الحلول لمشاكل البيئة التي تهدد عالم اليوم وهذا يتطلب إتاحة الفرصة له في المدرسة بأن يفكر مكان الإنسان في الفضاء والمجال الحيوي، وتفيد الجغرافيا فى ذلك حيث أنها تعمل على إثراء الخيال وتغذيته.

تحديد مشكلة الدراسة:

تحددت مشكلة الدراسة الحالية في ضعف مستوى مهارات التخيل وتدني الوعي البيئي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية من خلال دراسة الدراسات الاجتماعية.

أسئلة الدراسة:

حاولت الدراسة الحالية الإجابة عن الأسئلة التالية:

  1. ما مهارات التخيل التى يمكن تنميتها لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى من خلال دراسة مادة الدراسات الاجتماعية؟
  2. كيف يمكن تخطيط وتنفيذ وحدتين من منهج الدراسات الاجتماعية للصف الثانى الإعدادى باستخدام المدخل الجمالى؟
  3.  

الملخص

 
  • ما فعالية استخدام المدخل الجمالي في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية بعض مهارات التخيل والصور الخيالية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى؟
  1. ما فعالية استخدام المدخل الجمالي في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية الوعي البيئي لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى؟

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى ما يلى:

  1. التعرف على مدى نجاح استخدام المدخل الجمالى في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية بعض مهارات التخيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
  2. تقصى فعالية استخدام المدخل الجمالى في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية الوعى البيئى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

حدود الدراسة:

اقتصرت الدراسة الحالية على:

  • عينة الدراسة من تلاميذ وتلميذات الصف الثانى الإعدادى- بإحدى مدارس إدارة نجع حمادي التعليمية بمحافظة قنا.
  • وحدتي " خيرات وطننا العربي، ثروات وطننا العربي " بكتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثاني الإعدادي الفصل الدراسي الثاني (2016 - 2017).
  • بعض مهارات التخيل.
  • بعدا الوعي البيئي (التلوث البيئى– تدهور الموارد)

منهج الدراسة:

  • تم استخدام المنهج الوصفي عند وضع الإطار النظري ومواد البحث وأدواته.
  • تم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين حيث تطبق أدوات الدراسة قبلياً على عينة الدراسة (المجموعتين التجريبية والضابطة) ثم تدرس المجموعة التجريبية في ضوء المدخل الجمالي في حين تدرس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، ثم تطبق أدوات الدراسة بعدياً لتحديد فعالية استخدام المدخل الجمالي في التدريس (المتغير المستقل) على تنمية بعض مهارات التخيل والصور الخيالية والوعى البيئى (المتغيرات التابعة).

الملخص

 

مواد وأدوات الدراسة:

حيث تم إعداد المواد والأدوات الآتية:

(أ) مواد الدراسة:

  1. قائمة ببعض مهارات التخيل لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. (من إعداد الباحث)
  2. كتيب للتلميذ في الوحدتين المختارتين " في ضوء المدخل الجمالي ". (من إعداد الباحث)
  3. دليل للمعلم في الوحدتين المختارتين" في ضوء المدخل الجمالي ". (من إعداد الباحث)

(ب) أدوات الدراسة:

  1. اختبار لبعض مهارات التخيل. (من إعداد الباحث)
  2. مقياس الوعي البيئي. (من إعداد الباحث)

فروض الدراسة:

حاولت الدراسة اختبار صحة الفروض الآتية:

  1. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التخيل لصالح المجموعة التجريبية.
  2. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الوعي البيئي لصالح المجموعة التجريبية.

أهمية الدراسة:

تتمثل أهمية الدراسة الحالية في أنها قد تفيد في ما يلى:

  1. تتمشى الدراسة مع الإتجاهات والنظريات التربوية الحديثة التي تدعو إلى تنمية التفكير وقدرات جانبى الدماغ، التركيز على حاجات المتعلم، الاهتمام بالجمال من خلال جميع المواد الدراسية.
  2.  

الملخص

 
  • تقدم قائمة لمهارات التخيل، كتيباً للتلميذ، ودليلاً للمعلم في تدريس الدراسات الاجتماعية باستخدام المدخل الجمالي يمكن أن يفيد في تطوير برامج إعداد المعلم وكذلك برامج تدريبه.
  1. تقترح أدوات قياس تتمثل في اختبار مهارات التخيل، مقياس الوعي البيئي، يمكن استخدامهما من قِبل المعلمين في تقويم التلاميذ أو من قبِل باحثين آخرين.
  2. توجه أنظار مؤلفي الكتب والأدبيات لإلقاء الضوء على كل ما هو جميل في الطبيعة والكائنات والظواهر البيئية والكونية والبشرية التي هي محل دراسة مادة الدراسات الاجتماعية.

خطوات الدراسة:

للإجابة على أسئلة الدراسة وتحقيق هدفيه واختبار صحة فروضه تم إتباع الخطوات الآتية:

  • الإطار النظري: وتتضمن الدراسة النظرية المحاور الآتية:

 المدخل الجمالى - مهارات التخيل- الوعى البيئى.

  • الإطار التجريبى:
  • إعداد قائمة ببعض مهارات التخيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
  • إعادة صياغة الوحدتين المختارتين في ضوء المدخل الجمالي وكذلك إعداد دليل المعلم لهما.
  • إعداد أدوات الدراسة: اختبار مهارات التخيل، مقياس الوعي البيئي.
  • عرض مواد وأدوات الدراسة على السادة المحكمين وتعديلها.
  • إجراء التجربة الاستطلاعية لضبط أدوات الدراسة إحصائياً والتأكد من صلاحيتهم للتطبيق.
  • اختيار عينة الدراسة من بين تلاميذ الصف الثاني الإعدادي وتقسيمها إلى: تجريبية، ضابطة.
  • التطبيق القبلي لأدوات الدراسة على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة.
  • تدريس المجموعة التجريبية في ضوء المدخل الجمالي وتدريس المجموعة الضابطة في ضوء الطريقة المعتادة.
  •  

الملخص

 
  • التطبيق البعدي لأدوات الدراسة على المجموعتين.
  • معالجة النتائج إحصائياً .

نتائج الدراسة:

  • وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدى لاختبار مهارات التخيل وذلك لصالح المجموعة التجريبية.
  • وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الوعي البيئي لصالح المجموعة التجريبية.
  • توصيات الدراسة:
  • الاستفادة من قائمة مهارات التخيل التى وضعتها الدراسة عند تطوير مناهج الدراسات الاجتماعة بالمراحل الدراسية الأخرى مع إضافة بعض البنود الأخرى فى حالة الحاجة إلى ذلك.
  • توظيف المبادئ والمنطلقات الخاصة باستخدام المدخل الجمالى والتى توصلت إليها الدراسة عند تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية والمراحل الدراسية الأخرى؛ نظراً لما أثبته من فاعلية فى تنمية المهارات العقلية والنواحى الوجدانية مع الحرص على إعداد دليل المعلم الذي يحوى نماذج ومعلومات توضح كيفية استخدام المدخل الجمالى فى الدراسات الاجتماعية بما يساعد فى تحقيق نواتج التعلم المأمولة.
  • ضرورة الاهتمام بتنمية النواحى الوجدانية كالوعى البيئى وقضاياه والمزاوجة بين عقل المتعلم ووجدانه بما يكفل تنمية النواحى العقلية والوجدانية والمهارات المختلفة الأمر الذي يؤدى إلى النمو المتكامل لشخصية التلاميذ.
  • تضمين مناهج الدراسات الاجتماعية خبرات جمالية تستثير انتباه التلاميذ، وتجعلهم يشعرون بالمتعة والدهشة، وتعمل على استدعاء خيالهم بشكل يساعد على انتقاء الأنشطة التى تساعدهم على رؤية الارتباطات بين الأنشطة التى يمارسونها وبين حياتهم التى يعيشونها.
  •  

الملخص

 
  • أهمية تطوير المعلمين لأساليب وطرق تفكيرهم ليجعلوا من العملية التدريسية عملية سهلة وممتعة ومريحة للتلاميذ وذلك من خلال ملاحظة مدى استمتاع تلاميذهم بالخبرات التعليمية المقدمة لهم ومدى تعبيرهم عن تفاعلاتهم العاطفية معها، الأمر الذي يحقق فى النهاية أهداف التربية والمجتمع.
  • الاهتمام بتنمية مهارات التفكير العليا لدى التلاميذ مثل التخيل والإبداع والعمل على المزاوجة بين عقل التلميذ ووجدانه مما يعمل على تكامل وظيفة الدماغ لصالح العملية التعليمية.
  • توجيه أعضاء منظومة الإدارة المدرسية إلى أهمية الأنشطة كالزيارات والدراسات الميدانية والرحلات التعليمية وتنظيم المعارض المدرسية وتمثيل المسرحيات وتشكيل الجماعات المدرسية وغيرها؛ لما لهذه الأنشطة من تأثير فى سلوك التلاميذ وقدراتهم الأمر الذي يتطلب مرونة إدارية للمساعدة فى تنفيذ ذلك.

 

Summary:

الملخص

 

    The education of human beings is a lifelong education that calls for coordination in the development of his personality, which confirms the correlation between the cognitive forces and the sensory and emotional motives, and the balance between scientific and technical values ​​and aesthetic, spiritual and moral values. Because the important functions of education to become a student and find pleasure in the nature of what he learns, and comes the role of educational institutions in the investment of aesthetic need of the human to provide young people with a sense of beauty and strengthen gift of observation and reflection and encourage to accurate  the ability artistic expression and to enrich gift of imagination have, which helps them to gain a lot of scientific, ethical and social experiences as development  in them the spirit of idealism and aesthetic sense and education can be achieved by providing a range of conditions that can release the springs of life in humans through its integration experience aesthetic.

    The curriculums is required to provide aesthetic experiences that achieve a variety of educational objectives in which the learner's thinking and understanding are combined with his feelings in a way that reflects the personality of the learner and his feelings, generates the desire for knowledge and achieves the connection between the rational side and the emotional side in the learning process. This can only be achieved through the inclusion of aesthetic experience A real awakening mind and the learner's imagination and imagination merge and interact with them and become a part of it is an aesthetic relationship achieved by the enjoyment of knowledge and emotional.

   If the sense of beauty, appreciation and enjoyment is linked to the methods and strategies of teaching as an art, the competent teacher is the subject of the study material in all its aspects to access the effective education, including aesthetic taste and as a result of the growing interest in beauty by all elements of the curriculum, From the perspective of aesthetic or aesthetic understanding of science, which is called the aesthetic approach as a teaching entrance based on the exploitation of the psychological need for beauty of learners, and employ the aesthetic dimension of content, and to stimulate emotions and imagination to achieve aesthetic taste, through the enhancement of the element of beauty in all positions and educational activities and to highlight aspects and aesthetic ideas and give greater importance to the emotional aspects with the importance of non-disruption of the substantive aspects of the scientific material.    

       The aesthetic approach is an integral part of the components of this universe; the curricula of history are full of ancient Egyptian creations and the victories of Arab Muslims and their scientific innovations, as well as the curricula of geography filled with The aesthetic verses found in the earth, the sky and the universe, which all show the greatness of the Creator Almighty.

   If the skills of imagination are important and necessary in learning all subjects, they are more important and necessary in the study of social studies, where it is difficult for the learner to study the events of the past and characters and aspects of life without imagining, it is also difficult for the learner to study the geographical phenomena that cannot be observed or It is often followed without relying on imagination. In this area, the learner will one day participate in its organization, participate in its improvement and development, and will work to find solutions to the environmental problems that threaten the world today. This requires the opportunity for the school to think about the place Human being in space and dynamic field, and according to geography in it, where it works to enrich the imagination and nutrition

الملخص

 

 Identification of the study problem :

The study identified the current problem in the low level of imagination skills and low environmental awareness among students of middle school through the study of social studies.

Study Questions:

 The present study attempted to answer the following question:

  1 - What are the skills of imagination, which can be developed in the second grade through middle school students through studying social studies?

 2 - How can we plan and implement of two modules of the social studies curriculum for the second grade preparatory using the aesthetic approach?

3 - How effective is use of the aesthetic approach in the teaching of social studies on the development of some imaginative and imaginative skills of students in the second grade preparatory?

4 - How effective is use of the aesthetic approach in the teaching of social studies on the development of environmental awareness among students in the second grade preparatory?

Objectives of the study:

The present study aimed at the following:

1 . Identifying the success of using the aesthetic approach in the teaching of social studies on the development of some imaginative skills among students in the preparatory stage

. 2. fact effective use of the aesthetic approach in teaching social studies on the development of environmental awareness among students of the preparatory stage..

Study limits :

 The current study was limited to:

 * Sample of the study of students and students in the second grade preparatory - in one of the schools of management Naga Hammadi Education Qena Governorate.

 * Units of " resources our Arab homeland, the wealth of our Arab homeland" by the book of social studies for the second grade preparatory second semester (2016 - 2017).

* Some imagination skills.

الملخص

 

 * Environmental awareness (environmental pollution - degradation of resources).

Study Methodology: -

   The descriptive approach was used in developing theoretical framework and research materials and tools. The experimental group is used in the study sample (experimental and control groups). The experimental group is studied in the light of the aesthetic approach while the control group is taught in the usual way. The study tools are then applied periodically to determine the effectiveness of using the aesthetic input in teaching (Independent variable) on the development of some skills of imagination, environmental awareness and collection (dependent variables).

 Study materials and tools:  

The following materials and tools have been prepared:

  • Study materials: 1 - a list of some imagination skills of students in the second grade preparatory. (By researcher) 2. A booklet for the student in the two selected units "in the light of the aesthetic approach".

      (By researcher) 3 - Guide to the teacher in the two units selected "in the light of aesthetic input". (By researcher)

  • Study tools:    1 - Test for some imagination skills. (By researcher)

The enviromantal awareness scele  (By researcher)     

 Study hypotheses:

The study tried to test the validity of the following assumptions:

  1. There is a statistically significant difference (at 0.05) between the average scores of the students of the experimental and control groups in the post-application to test the skills of imagination in favor of the experimental group.
  2. There is a statistically significant difference (at 0.05) between the average scores of students The experimental and control groups in the post-application of the test Environmental awareness scale favor of  The experimental group.

The importance of studying :-

    The importance of the current study is that it may be helpful in:

 1 - The study is consistent with the trends and theories of modern education, which calls for the development of thinking and capabilities of the two sides of the brain, focusing on the needs of the learner, interest in beauty through all subjects.

 2 - Provide a list of skills of imagination, a booklet for the student, and a guide to the teacher in the teaching of studies Social Using the aesthetic portal can be useful in developing teacher preparation programs as well as programs Training. 3 - Measurement tools are proposed to test the skills of imagination, the scale of environmental awareness, a statistical test can be used by teachers in the evaluation of students or by other researchers.

 4 -to draw the attention of the authors of books and literature to shed light on everything that is beautiful in nature and the organisms and phenomena, environmental and global and human, which is the subject of study social studies.

الملخص

 

Study Steps:

   To answer the study questions, achieve its objectives and test the validity of its duties, the following steps were taken

1- Theoretical Framework: The theoretical study includes the following axes:     The aesthetic approach - Imagination skills - Environmental awareness. 2. Experimental Framework:

 - Preparation of a list of some imagination skills of students in the preparatory stage

. - Rewording the selected units in the light of the aesthetic input as well as preparing the teacher's guide for them.

 - Preparation of the study tools: test of imagination skills, environmental awareness scale.

 - Presentation of the study materials and tools to the arbitrators and amend them. - Conducting the pilot experiment to control the study tools statistically and ensure their validity for the application.

 - Selecting the sample of the study among the second grade students and dividing them into: experimental control.

 - The pre application of the study tools on the experimental and control research groups.

- Teaching the experimental group in the light of the aesthetic approach and teaching the control group in light  The usual way.

 - post application of study tools on both groups

Results : -

 -There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application to test the imagination skills in favor of the experimental group.

 - There is a statistically significant difference between the average degrees of application of the pre and the deviation in the scale of imaginary images in favor of the post application

. - There was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-application of the environmental awareness measure for the experimental group.

Study Recommendations:

 - Utilizing the list of imaginative skills developed by the research in the development of social studies curricula in the other stages of study, with the addition of some other items in case of need.

 - The use of the principles and principles of using the aesthetic approach, which reached the research in the development of curricula of social studies in the preparatory stage and other stages of the study, because of its proven effectiveness in the development of mental skills and areas, the preparation of the teacher's guide, which contains models and information showing how to use the aesthetic approach in social studies Helping to achieve the desired outcomes of learning.

الملخص

 

 - The need to pay attention to the development of emotional aspects such as environmental awareness and issues and the integration of the mind and the learner to ensure the development of mental aspects and different skills and emotional areas, which leads to the integrated development of the personality of students.

 - Incorporating social studies curricula with aesthetic experiences that attract students' attention, make them feel fun and surprise, and call their imagination in a way that helps them to select activities that help them see the links between their activities and their lives.

 - The importance of developing teachers to the methods and ways of thinking to make the teaching process easy and enjoyable and comfortable for students by observing the extent to which students enjoy the educational experiences provided to them and the expression of their emotional interactions with them, which ultimately achieve the goals of education and society.

 - Pay attention to the development of higher thinking skills of students such as imagination and creativity and work on the pairing between the mind of the student and his mind, which works to integrate the function of the brain in favor of the educational process.

 - To guide the members of the school administration system to the importance of activities such as visits, field studies, educational trips, organizing school exhibitions, acting and forming school groups and others. These activities have an impact on students' behavior and abilities. This requires administrative flexibility to help implement this.