وقدمت في هذه الورقة البحثية إجابة تطبيقية على تساؤلي السالف الذكر من خلال طرح تصور ليبست للديمقراطية وأجبت من خلال عرض تصوره على بعض التساؤلات:

  • ما هو البعد المعرفي للديمقراطية عنده؟.
  • ما هي متطلبات الديمقراطية كما يُسطرها؟.
  • ما هي معوقات الديمقراطية كما يراها؟.
  • وإلي أي مدرسة فكرية ينتمي ليبست في طرحه هذا؟ وهل كان صاحب مشروع سياسي أم صاحب خطاب سياسي؟.

وخلصت إلي القول بأن الديمقراطية على المستوى المعرفي عنده مرادفة لجدلية العلاقة بين الصراع والاتفاق، إنها مرادفة للتغيير مع الحفاظ على الموروث. وللديمقراطية كما يراها العديد من المتطلبات على شتى المستويات المختلفة. فهي تستلزم التنمية الاقتصادية، الشرعية، والفعالية السياسية، وإعادة بناء الواقع الاجتماعي والقيم الأخلاقية. الأمر الذي ترتب عليه أن أضحى التسلط ألد أعدائها. وإذا ما نظرنا إلي ليبست من خلال هذا الطرح لتسنى لنا القول بأن طرحه يتسم بعبثية المفهوم هذا من ناحية، ومن الناحية الأخرى فإنه كان صاحب خطاب سياسي لا صاحب مشروع سياسي.

   وفي نهاية هذه الورقة البحثية طرحت العديد من التساؤلات، لعل القارئ يحاول أن يُقدم إجابات عليها، لعلنا نخرج من عبثيتنا التي نعيش فيها إلي حياة سياسية ذات معنى. لعلنا نتيقن من أن غاية الاختلاف هي الاتفاق، وأن الانقسام أو الصراع لا يمكن أن يكون غاية في ذاته، لأن النتيجة التي تترتب عليه هي الفوضى، ذلك المرض الذي نبحث لأنفسنا عن علاج منه.

Abstract

The article addresses a number of research issues at the core of which is the question of whether democracy is a well-articulated concept, or merely an absurdity? Has it ever been effectively practiced in reality or proved to be too fragile to be practiced.

In order to answer these questions, the article examines the major philosophical and political theories that have addressed the issue of democracy- those that offer a traditional interpretation as well as those that offer a modern one. The theories surveyed in the article are the modernist theory, the theory of economic development and the theory of democracy first. On the other hand, the article explores explains whether democracy is  utopia, structuralist or ideological concept or simply an absurdity.

The questions and issues introduced above are addressed through an examination of lipest's conceptualization of democracy under the following subheadings:

- The cognitive/ intellectual dimension of democracy in lipest's conceptualization.

- lipest's requirements for democracy.     

- Obstacles on the way to democracy according to Lipest.

- The trend to which Lipest belongs, given his conceptualization.

- Is the conceptualization a political enterprise or project, or simply an instance of political discourse?

Ata cognitive intellectual in Lipest's conceptualization, democracy is synonymous with the dialectical relationship between accord and discord, to change the maintains tradition. For Lipest, requirements of democracy include economic development, legitimacy, political efficiency as well as restoration of social structure and moral values, Thus, authoritarianism is the staunch enemy of democracy.

Lipest's view of democracy seems to be characterized by conceptual absurdity and fragility in practice. His is merely an instance of political discourse; he does not seem to be a political theorist.

The article closes, not with answers, but with a number of questions answers to which may help build a more meaningful and less absurd political environment and lead to a conviction that differences are meant to create accord and harmony. Discord or conflict cannot be an end in itself. Because its ultimate outcome is chaos. a disease we are all in bad need of recovering from.