ملخص البحث

تدور هذه الدراسة حول كيفية صياغة مشروع متكامل لإحداث تغيير حقيقي في المجتمع الكائن بالفعل. وتعرضت في دراستي هذه للمشروع الذي طرحته المفكرة المجرية المعاصرة أجنس هيلر، التي أقرت بأن إحداث هذا التغيير في المجتمع هو الضمان الوحيد لتخلصنا من مشكلاتنا التي نعيشها. وجاء هذا المشروع في خطوات أربع هي:

  • الصمت.
  • الشخصية الفردية.
  • القيم.
  • اليوتوبيا العقلية.

حيث يستلزم التغيير أن نبدأ من الصمت لا الكلام، ذلك الصمت الإيجابي الفاعل، المرادف لإعمال العقل والتأمل. الأمر الذي يترتب عليه بالضرورة إعادة بناء للشخصية الفردية من ناحية، والقيم من الناحية الأخرى.ويأتي إطلاق العنان للخيال لينسج يوتوبيا يكون الواقع نقطة بدايتها وغايتها في ذات اللحظة.

وفي نهاية هذه الدراسة طرحت عدة تساؤلات لتداعب عقل القارئ العربي عامة والمصري خاصة لأننا في أمس الحاجة في تلك المرحلة الفارقة في تاريخنا إلي مثل هذا المشروع ألتغييري.

Abstract

This Paper concentrates on designing a scheme aiming to changing the established Social status quo. I build on the ideas of the Hungarian contemporary philosopher Agnes Heller(1929-?) who assumes that changing the structure of any society is the only way towards getting rid of its problems, we can sum these ideas in four points:

- Silence.

- Individual Personality.

- Values.

- Mental Utopia.

Change entails that we have to begin from silence, this positive silence equivalent to the works of the contemplating mind, something which entails building the individual personality on the one hand, and building the system of values on the other. Here imagination should be set free to build a utopia taking reality as its point of departure and destination as well.

In conclusion, I pose a number of questions to invite the Arabic and Egyptian mind to think of this practical method of change.

                                                 Key Words

Change, silence, individual personality, Values, Utopia, mind, society