رسالة ماجستير

أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا علي التحصيل المعرفي وتنمية بعض المهارات الجغرافية لدي طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري

إعداد

الباحث عاطف محمد أحمد محمد

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية

قسم المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية -(الجغرافيا)

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على التحصيل المعرفي وبعض المهارات الجغرافية لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري، واقتضت طبيعة البحث استخدام المنهج التجريبي التربوي ذو المجموعتين (التجريبية والضابطة)، حيث تكونت كل مجموعة من(30) ثلاثين طالبة، بمعهد الغريزات الثانوي الأزهري للعام الدراسي 2017/2018م، خلال الفصل الدراسي الأول، وتمثلت أدوات ومواد البحث في: قائمة بالمهارات الجغرافية المستهدفة، بيئة تعلم باستراتيجية الفصل المعكوس، كتيب للطالبة، دليل للمعلم، اختبار تحصيلي في الوحدتين المحددتين، اختبار في المهارات الجغرافية، ولضبط مواد وأدوات البحث تم تحكيمها من المتخصصين بالمناهج وطرق التدريس، ثم تطبيقها على مجموعة استطلاعية لاستكمال ضبطها إحصائيًا، للتأكد من تكافؤ المجموعتين، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا على مجموعتي البحث، ثم تطبيق تجربة البحث، التي استمرت (5) خمسة أسابيع، حيث درست المجموعة التجريبية باستراتيجية الفصل المعكوس، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، ثم التطبيق البعدي لأدوات البحث وإجراء التحليلات الإحصائية اللازمة، حيث أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في التطبيق البعدي لاختباري التحصيل المعرفي، والمهارات الجغرافية لصالح المجموعة التجريبية، كما كان حجم الأثر لهذه الاستراتيجية كبيرًا، وأوصى البحث بأهمية استخدامها، وإعداد دورات تدريبية للمعلمين في كيفية تطبيقها مع تضمين المناهج الدراسية أنشطة تساعد على تنمية المهارات الجغرافية المختلفة.

Abstract:

The current research aims to find out the effect using the flipped classroom strategy in teaching geography on the cognitive achievement and some geographical skills development for Al-Azhar secondary female students. The nature of the research required the use of the educational experimental curriculum with the two groups (experimental and control) Each group consisted of (30) Thirty female students in Al-Goryzat Secondary Institute of Al-Azhar, for the academic year 2017/2018 during the first term. The research tools and materials consisted of: A list of the geographical skills, a learning environment in the flipped classroom, a booklet for the student, a guide for the teacher in the two units determined, an achievement test and geographical skills test, in the two units specified. To adjust the research materials and tools were arbitrated by specialists in the curricula and methods of teaching, then applied to a survey group to complete the statistical control, To make sure of the equivalence of the two groups, The research tools were pre-applied to the two research groups, followed by applying the research experience for a period of (5) five weeks, teaching using the flipped classroom for the experimental group, while the other group study in the traditional method,  followed by the post-application of the research tools and statistical analysis required, where the results of the research showed to a statistically significant difference at level (0.05) between the mean scores of the experimental female students group which studied using flipped classroom strategy, compared with the control group female students which studied in the traditional method, in the post-test of the cognitive achievement, geographic skills tests, For experimental group, The effect size of using this strategy was great. The research recommends to the importance of using flipped classroom strategy, Preparing teachers to implement the strategy, And include activities in the curricula that help to develop different geographical skills.

 

أولًا: ملخص البحث باللغة العربية:

يتناول هذا الجزء ملخصًا للبحث من حيث مشكلة البحث وخطة دراستها والنتائج التي تم التوصل إليها والتوصيات والبحوث المقترحة.

عنوان البحث: أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على التحصيل المعرفي وتنمية بعض المهارات الجغرافية لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري".

أولًا: مشكلة البحث وخطة دراستها:

رغم أن التحصيل المعرفي يعد من الأهداف الرئيسية التي تسعى الجغرافيا لتحقيقها في كافة المراحل التعليمية، ومع ذلك فهناك ضعفًا ملحوظًا في التحصيل المعرفي لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري لمادة الجغرافيا، وقد أكد ذلك العديد من الدراسات السابقة.

وتعد تنمية المهارات الجغرافية كمهارات حياتية للمتعلم من الأهداف الرئيسية للجغرافيا، إلا أن المتأمل في أساليب تدريس مادة الجغرافيا يرى أنها مازالت تركز على نقل المعلومات والحقائق للمتعلمين، بدلاً من التركيز على تنمية المهارات الجغرافية، مما ترتب عليه وجود ضعف ملحوظ لدى المتعلمين في أداء المهارات الجغرافية المختلفة، وهذا ما أكدته نتائج العديد من الدراسات السابقة.

وقد عزت معظم البحوث والدراسات السابقة هذا الضعف سواء في التحصيل المعرفي أو في المهارات الجغرافية إلى الأساليب التقليدية المستخدمة في تدريس الجغرافيا، الأمر الذي يدعو إلى البحث عن استراتيجيات وأساليب تدريسية جديدة، يمكنها تنمية المهارات الجغرافية المختلفة، وزيادة مستوى التحصيل المعرفي.

وعليه تحددت مشكلة البحث الحالي في ضعف مستوى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري في التحصيل المعرفي وضعف تمكنهم من بعض المهارات الجغرافية ولذلك يحاول البحث الحالي معرفة أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في التغلب على هذه المشكلة.

هدفا البحث:

يهدف البحث الحالي إلى:

  • رفع مستويات التحصيل المعرفي لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري.
  • تنمية بعض المهارات الجغرافية لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري.

وذلك من خلال استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا.

 

أسئلة البحث:

يحاول البحث الحالي الإجابة عن الأسئلة التالية:

  1. ما المهارات الجغرافية (مهارات فهم الخريطة، ومهارات التفكير الجغرافي) المتضمنة بمقرر الجغرافيا بالصف الأول الثانوي الأزهري؟
  2. ما أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على التحصيل المعرفي لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري؟
  3. ما أثر استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على تنمية بعض المهارات الجغرافية (فهم الخريطة -التفكير الجغرافي) لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري؟

فرضا البحث:

سعي البحث الحالي إلى اختبار صحة الفرضين التاليين:

  1. يوجد فرق دال إحصائي عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية، التي درست وحدتي المقرر "الموقع ومظاهر سطح مصر"، "المناخ والحياة النباتية والحيوانية في مصر" باستخدام استراتيجية الفصل المعكوس، ودرجات طالبات المجموعة الضابطة التي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
  2. يوجد فرق دال إحصائي عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية، التي درست وحدتي المقرر "الموقع ومظاهر سطح مصر"، "المناخ والحياة النباتية والحيوانية في مصر" باستخدام استراتيجية الفصل المعكوس، ودرجات طالبات المجموعة الضابطة التي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار المهارات الجغرافية لصالح المجموعة التجريبية.

أهمية البحث:

تبرز أهمية البحث الحالي في الجوانب التالية:

  • الاستفادة من بعض التقنيات التكنولوجية في العملية التعليمية ودراسة الجغرافيا خاصة.
  • توجيه أنظار المعلمين لأهمية استراتيجية الفصل المعكوس، كاستراتيجية تساير التطورات التربوية الحديثة.
  • توجيه أنظار المعلمين إلى أهمية تنمية المهارات الجغرافية لدى المتعلم وخاصة بالمرحلة الثانوية.
  • يقدم البحث أدوات تقويم كاختبار للتحصيل المعرفي، واختبار في المهارات الجغرافية.
  • نتائج هذا البحث ربما تفتح المجال أمام أبحاث أخرى تتعلق بتطبيق هذه الاستراتيجية.

 منهج البحث:

استخدم هذا البحث المنهج التجريبي التربوي (ذو التصميم شبه التجريبي) في دراسة أثر المتغير المستقل (استخدام استراتيجية الفصل المعكوس) على المتغيرات التابعة (التحصيل المعرفي، بعض المهارات الجغرافية) ويستخدم الباحث تصميم المجموعتين المتكافئتين وطريقة القياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث التابعة.

حدود البحث:

اقتصر البحث الحالي على الحدود التالية:

  • طُبق البحث على مجموعة من طالبات معهد فتيات الغريزات بمنطقة سوهاج الأزهرية، تمثلت في اختيار فصلين من فصول طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري، بلغ عددها (60) طالبة، مقسمة لمجموعتين (تجريبية) وعددها (30) طالبة، (ضابطة) وعددها (30) طالبة.
  • الوحدتين الأولى والثانية (الموقع ومظاهر سطح مصر)، (المناخ والحياة النباتية والحيوانية في مصر) من محتوى كتاب الجغرافيا المقرر للصف الأول الثانوي.
  • الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2017/2018م.
  • تحصيل طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري للمعلومات المتضمنة بالوحدة المختارة وفقًا لمستويات تصنيف "بلوم" للمجال المعرفي.
  • بعض المهارات الجغرافية واقتصر البحث على مهارتي (فهم الخريطة، التفكير الجغرافي).

مواد وأدوات البحث:

قام الباحث بإعداد المواد والأدوات التالية:

أولًا: مواد البحث وتضمنت:

  • قائمة بالمهارات الجغرافية (مهارات فهم الخريطة، ومهارات التفكيرالجغرافي).
  • بيئة تعلم خاصة بتطبيق استراتيجية الفصل المعكوس تضمنت:

(فيديوهات شرح الدروس- اختبارًأ إلكترونيًا لكل درس، -كتابًا إلكترونيًأ  لمقرر الجغرافيا للصف الأول الثانوي- قناة على موقع "يوتيوب خاصة بشرح الدروس- صفحة خاصة بمجموعة الطالبات (التجريبية) على "الفيسبوك" - موقعًأ يوفر الروابط والفيديوهات والاختبارات ومواد إثرائية خاصة بالمقرر- اسطوانة تعليمية تشتمل على فيديوهات شرح الدروس والاختبارات الكترونية والكتاب الإلكتروني).

  • كتيبًا للطالبة معدًا وفق استراتيجية الفصل المعكوس وتحكيمه.
  • أوراق عمل وأنشطة للطالبات.
  • دليلًا للمعلم في الوحدتين المحددتين وفق استراتيجية الفصل المعكوس وتحكيمه.

ثانيًا: أدوات البحث وتضمنت:        

  • اختبارًا تحصيليًا في الوحدتين المحددتين وتحكيمه وضبطه إحصائيًا.
  • اختبارًا للمهارات الجغرافية في المهارات المحددة وتحكيمه وضبطه إحصائيًا.

متغيرات البحث:

  • المتغير التجريبي (المستقل):

تمثل المتغير المستقل في "استراتيجية الفصل المعكوس" التي تم استخدامها في التدريس لطالبات المجموعة التجريبية

  • المتغيرات التابعة:  

تمثلت المتغيرات التابعة في البحث الحالي في:

  • التحصيل المعرفي.
  • المهارات الجغرافية

إجراءات البحث:

سار البحث وفقاً للخطوات التالية:

أولاً: الجانب النظري للبحث ويتضمن:

الاطلاع على المراجع والبحوث والدراسات السابقة ذات العلاقة بموضوع البحث وذلك للاستفادة منها في إعداد الإطار النظري للبحث الذي يشمل:

  • استراتيجية الفصل المعكوس.
  • المهارات الجغرافية (مهارات فهم الخريطة الجغرافية، مهارات التفكير الجغرافي).

ثانيا: الجانب التجريبي للبحث ويتضمن:

  • إجراء الدراسة الاستطلاعية لأدوات البحث لضبطها احصائيًا.
  • اختيار مجموعتي الدراسة (المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة).
  • التطبيق القبلي لاختباري التحصيل المعرفي والمهارات الجغرافية على المجموعتين.
  • تطبيق تجربة البحث (تدريس الوحدتين المحددتين باستخدام الفصل المعكوس للمجموعة التجريبية، بينما تدرس المجموعة الأخرى نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة).
  • التطبيق البعدي لاختباري التحصيل المعرفي والمهارات الجغرافية على المجموعتين.
  • المعالجة الإحصائية للنتائج وتحليلها وتفسيرها.
  • تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء ما تسفر عنه نتائج البحث.

نتائج البحث:

من خلال الدراسة التجريبية للبحث الحالي تم التوصل للنتائج التالية:

  • النتائج الخاصة بالاختبار التحصيلي:

"يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية التي درست وحدتي المقرر "الموقع ومظاهر سطح مصر"، "المناخ والحياة النباتية والحيوانية في مصر" باستخدام استراتيجية الفصل المعكوس، ودرجات المجموعة الضابطة التي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية".

  • النتائج الخاصة باختبار المهارات الجغرافية:

"يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية التي درست وحدتي المقرر -الموقع ومظاهر سطح مصر، المناخ والحياة النباتية والحيوانية في مصر- باستخدام استراتيجية الفصل المعكوس والمجموعة الضابطة التي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار المهارات الجغرافية لصالح المجموعة التجريبية".

توصيات البحث والبحوث المقترحة:

  • توصيات البحث:

لما كانت نتائج البحث الحالي قد كشفت عن التأثير الكبير لاستراتيجية الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على التحصيل المعرفي وتنمية بعض المهارات الجغرافية لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري، وعليه يوصى الباحث بما يلي:

  • في مجال المناهج الدراسية:
  • توظيف التكنولوجيا في إعداد ونشر المناهج الدراسية، لتوفير مصادر تعلم لا تقتصر على الكتاب المدرسي فقط.
  • العمل على توفير مقررات الجغرافيا في صورة فيديوهات تعليمية تفاعلية.
  • بناء المنهج بما يساعد في تنمية مهارات التفكير، كمهارات حياتية للمتعلم، خاصة في العصر الحاضر.
  • تضمين المناهج الدراسية أنشطة تساعد على تنمية المهارات الجغرافية الحياتية بشكل واقعي، وعدم التركيز على حشو ذهن المتعلم بمعلومات أصبح من الممكن الحصول عليها مع ما وصلت إليه نظم المعلومات والاتصالات من تقدم.
  • في مجال الإعداد والتنمية المهنية للمعلم:
  • الاهتمام بتدريب الطالب المعلم على استخدام التكنولوجيا، سواء في إعداد الدروس أو تنفيذها.
  • إعداد دورات تدريبية للمعلمين في كيفية تطبيق استراتيجية الفصل المعكوس.
  • تنمية مهارات المعلم في استخدام بعض برامج إنتاج الفيديو التعليمي.
  • تدريب المعلم على انتاج اختبارات إلكترونية، تكون بمثابة بنوك للأسئلة وتيسيرًا على تقويم المتعلم لنفسه.
  • في مجال طرق التدريس:
  • تشجيع المعلمين على استخدام استراتيجية الفصل المعكوس في التدريس.
  • الاهتمام باستخدام أدوات الجيل الثاني للويب وخاصة (اليوتيوب- الفيسبوك- المدونات) في العملية التعليمية.
  • الاستفادة من التقنيات التكنولوجية المتوفرة مع المتعلمين (كالهاتف النقال) وتوظيفه في العملية التعليمية.
  • في مجال التقويم:
  • الاهتمام بالتنوع في أساليب التقويم، خاصة ما يهتم بالجانب المهاري والوجداني.
  • استخدام التكنولوجيا في بناء اختبارات إلكترونية، تساعد المتعلم لتقويم ذاته.
  • استخدام برامج أو مواقع تعمل على إنشاء الاختبارات الإلكترونية والواجبات والتمارين وتصحيحها ورصد الدرجات آليا، تيسيرًا على المعلم، وتوفر تغذية راجعة فورية للمتعلم.

 ه – في مجال اهتمام المسئولين عن العملية التعليمية:

  • تنوير الفكر المجتمعي بإيجابيات استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية.
  • العمل على توفير الإنترنت بالمؤسسات التعليمية، وخارجها لما له من أهمية في مجال العملية التعليمية عامة والتدريس خاصة.
  • توفير الموارد المادية والبشرية لتدريب المعلم والمتعلم على استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية.
  • المتابعة الجدية داخل المؤسسات التعليمية لتفعيل استخدام التكنولوجيا في التعليم.
  • إنشاء قنوات خاصة على يوتيوب لتعلم الجغرافيا.
  • البحوث المقترحة:
  • استخدام الفصل المعكوس في تنمية أنواع أخرى من التفكير (الناقد –التأملي..).
  • إجراء دراسات حول معوقات تطبيق استراتيجية الفصل المعكوس وطرق علاجها.
  • فاعلية استراتيجية الفصل المعكوس باستخدام "المنصات التعليمية" على متغيرات جغرافية مختلفة.
  • أثر استخدام الفصل المعكوس في تدريس الجغرافيا على تنمية الوعي البيئي.
  • دراسة لاتجاهات المعلمين حول استخدام استراتيجية الفصل المعكوس.
  • دراسة مقارنة استراتيجية الفصل المعكوس، وإحدى استراتيجيات التعلم النشط الأخرى وأثرها على أحد المتغيرات الجغرافية.
  • إجراء أبحاث مشابهة باستخدام الفصل المعكوس في البيئة المصرية لمواد دراسية أخرى.

 

Research Summary:

This section deals with a summary of the research in terms of the research problem, the research plan, research results, recommendations and the research suggestion.

Title of Research:  The effect of using flipped classroom strategy in teaching geography on the cognitive achievement and some geographical skills development of Al-Azhar secondary female students.

Research Problem:

Although cognitive achievement is one of the main objectives that geography seeks to achieve at all stages of education, there is a significant weakness in the geography cognitive achievement, in the first grade of Al-Azhar secondary female students, as confirmed by many previous studies.

The development of geographic skills as the life skills of the learner, it is also one of the main objectives of geography. However, the contemplator in the methods of teaching geography sees that it still focuses on transferring information and facts to learners rather than focusing on the development of geographical skills. This is also confirmed by the results of many previous studies.

Most of the previous studies have attributed this weakness, both in cognitive achievement and in geographical skills to the traditional methods used in teaching geography, which calls for searching for new strategies that can develop the various geographical skills and increase the level of cognitive achievement.

the current research problem is determined by the weakness level of female students in the first grade of Al-Azhar secondary female students in the cognitive achievement, weak ability to some of the geographical skills, and therefore the current research tries to know the effect of using flipped classroom strategy on overcoming this problem.

Research Goals:  The current research aims at:

- Raising the levels of cognitive achievement at the first grade of Al-Azhar secondary female students.

- Development of some of the geographical skills at the first grade of Al-Azhar secondary female students.

Through using flipped classroom strategy in the teaching of geography.

Research questions:  The current research tries to answer the following questions:

  1. What are the geographical skills involved in geography content for the first grade of Al-Azhar Secondary Institutes?
  2. What is the effect of using flipped classroom strategy in teaching geography on the cognitive achievement for female students at the first grade of Al-Azhar secondary Institutes?
  3. What is the effect of using flipped classroom strategy in teaching geography on the development of some Geographical Skills (Understanding the map - Geographical thinking) for female students at the first grade of Al-Azhar secondary Institutes?

 

 

Research Hypotheses:

The current research tries to test the validity of the following hypotheses:

  1. There is a statistically significant difference at level (0.05) between the mean scores of the experimental female students group which studied the two units "The location and Manifestations of Egypt surface", "Climate, Plant and Animal life in Egypt" using flipped classroom strategy and the control group which studied the same units by the traditional method in the post-test of the cognitive achievement test, for the experimental group.
  2. There is a statistically significant difference at level (0.05) between the mean scores of the experimental female students group- which studied the two units "location and Manifestations of Egypt surface ", "climate, plant and animal life in Egypt" using flipped classroom strategy - and the control group which studied the same units by the traditional method in the post-test for geographic skills, for the experimental group.

Research Importance: The current research highlights the following aspects:

  • Taking advantage of some technological techniques in the educational process and studying geography in particular.
  • To draw the attention of teachers to the importance of the flipped classroom, as a strategy to keep pace with modern educational developments.
  • To draw the attention of teachers to the importance of developing the geographical skills of the learner, especially the secondary stage.
  • The research provides assessment tools as a test for cognitive achievement and a test in geographic skills.
  • The results of this research may open up other research related to the application of this strategy

Research limits: The current research was limited to the following:

  1. The research was applied to a group of female students of Al-Goryzat Girl’s institute -Al-Azhar- ​​Sohag Area, was the selection of two classes of female students of the first secondary grade, (60) female students, divided into two groups (30 female Students as experimental group), (30 female students as a control group.
  2. The first and second units (Location and Surface of Egypt), (Climate, Plant and Animal life in Egypt) from the content of geography book for the first grade.
  3. The first term of the 2017/2018 an academic year.
  4. Achievement of female students of Al-Azhar first secondary grade for information contained in the selected unit according to levels of classification "Bloom".
  5. Some geographical skills, the research was limited to (Map Understanding, Geographical Thinking Skills).

Research Materials and Tools: The Researcher prepared the following:

  • First: Research Materials:
  • List of Geographic Skills (Map understanding skills, Geographic thinking skills).
  • Learning environment for the application of the flipped classroom strategy, included:

(Videos of lessons, Electronic test for each lesson, E-book of the geography course for the first secondary grade, a Channel on the YouTube site for explaining the lessons, a Special page for the experimental group on Facebook, a Website that provides links, videos and tests, an enrichment material -CD containing lesson videos, electronic tests and e-book).

  • A booklet for the student prepared according to the flipped classroom strategy and its arbitration.
  • Worksheets for students.
  • Teacher guide in the two units determined according to the strategy of the flipped classroom and its arbitration.
  • Second: Research Tools:

- Achievement test in the two units specified, arbitrarily and statisticaly controlled.

- A test of the geographical skills in the skills identified, arbitrarily and statistical controlled.

Research Methodology:

This research used the experimental educational methodology to study the effect of the independent variable (using the flipped classroom strategy) on dependent variables (cognitive achievement, some geographical skills). The researcher uses the design of the two equal groups and the method of pre - post measurement for the dependent variables.

Search Variables:

  1. The experimental Variable (Independent) is "The flipped classroom strategy" used in teaching the experimental group’s female students
  2. Dependent variables are:
  • Cognitive Achievement
  • Geographic Skills

Search procedures:

  • First: Theoretical framework:

Review references, previous studies related to the subject of the research in order to benefit from the preparation of the theoretical framework, which includes:

  • The flipped classroom strategy.
  • Geographic skills (Understanding Geographical Map Skills & Geographical Thinking Skills).
  • Second: The experimental side of the research includes:
  1. Conducting the exploratory experiment of the research tools for its Statistical adjustment.
  2. Selecting study groups (experimental group, control group).
  3. Applying the two pre-tests of cognitive achievement and geographic skills on both groups.
  4. Applying the research experience (teaching the two units determined using the flipped classroom for the experimental group, while the other group study the same units in the traditional method).
  5. Applying the two post-tests of cognitive achievement and geographic skills on both groups.
  6. Statistical processing of the results, analysis and explanation.
  7. Providing the recommendations and proposals according to the research results.

Research Results:

  1. Results of the Achievement Test:

There is a statistically significant difference at level (0.05) between the mean scores of the experimental female students group which studied the two units "The location and Manifestations of Egypt surface", "Climate, Plant and Animal life in Egypt" using flipped classroom strategy and the control group which studied the same units by the traditional method in the post-test of the cognitive achievement test, For the experimental group.

  1. Results of Geographic Skills Test:

There is a statistically significant difference at level (0.05) between the mean scores of the experimental female students group- which studied the two units "location and Manifestations of Egypt surface ", "climate, plant and animal life in Egypt" using flipped classroom strategy - and the control group which studied the same units by the traditional method in the post-test for geographic skills, For the experimental group.

Recommendations and Research Suggestions:

  • First: Research Recommendations:

As the results of the current research have revealed the great effect of the flipped classroom strategy in the teaching of geography on the cognitive achievement and the development for some of the geographical skills of female students in Al-Azhar secondary first grade, and therefore the researcher recommended that:

  1. In the domain of curriculum:
  • Employment of technology in the preparation and dissemination of curricula, to provide sources of learning not limited to textbook only.
  • To provide courses of geography in the form of interactive educational videos.
  • Building the curriculum to help in the development of thinking skills, as the life skills of the learner, especially in the present age.
  • To include activities in the curriculum that help to develop real life skills, and not focus on filling the mind of the learner with information that has become possible with the information and communication systems of progress.
  1. In the domain of preparation and professional development of the teacher:
  • Taking care of the training of the student teacher on the use of technology, both in the preparation and implementation of lessons.
  • Preparation of training courses for teachers on how to implement the strategy of flipped classroom.
  • Developing the teacher's skills in the use of some educational video production programs.
  • Teacher’s training to produce electronic tests, which serve as banks for questions and to facilitate the evaluation of the learner himself.
  1. In the domain of teaching methods:
  • Encourage teachers to use the flipped classroom strategy.
  • Pay attention to the use of the web.2 tools, especially (YouTube - Facebook - blogging) in the educational process.
  • Taking advantage of the technological which are available with learners (such as smart phones) and employing that in the educational process.

D- In the domain of evaluation:

  • Attention by the evaluation methods, especially what cares about skill and sentimental side.
  • Using technology to build electronic tests, helping the learner to evaluate himself.
  • Using programs or sites to create electronic tests, tasks and exercises, correcting and monitoring grades automatically, facilitating for teachers, and providing immediate feedback to the learner.
  1. In the domain of ​​ responsible attention for the educational process:
  • To enlighten the community thinking about the advantages of using technology in the educational process.
  • To work on providing the internet in educational institutions, and beyond because of its importance in the field of education in general and teaching in particular.
  • To provide material and human resources to train the teacher and learner to use technology in the educational process.
  • To follow-up within educational institutions to activate the use of technology in education.
  • To create private channels on YouTube to learn geography.
  • Second: Research Suggestions:
  • The use of the flipped classroom in the development of other types of thinking (Critic - Reflective…).
  • Procedure studies on the obstacles/ hurdles for the application of the flipped classroom strategy and treatment methods.
  • Effectiveness of the flipped classroom strategy using "Learning Platforms" on different geographical variables.
  • The effect of using the flipped classroom strategy in geography teaching on the development of environmental awareness.
  • A study of teachers' attitudes about using flipped classroom strategy.
  • A comparative study of flipped classroom strategy, and one of the other active learning strategies and their effect on the other geographical variables.
  • Procedure similar researches using the flipped classroom in the Egyptian environment for other curricula.