رسالة ماجستير

الثقة بالنفس وعلاقتها بالأمن النفسي وفاعلية برنامج ارشادي عقلاني انفعالي سلوكي في تنميتها لدي عينة من المراهقين المعاقين بصريًا

إعداد الباحثة

رانيا محمد أحمد عبد الله

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية  - قسم الصحة النفسية 

1439هـ 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

ملخص الدراسة:

مقدمة:

تعد الثقة بالنفس من السمات التي ترفع من شأن الإنسان، فكلما كان الفرد واثقًا من نفسه، ازداد نجاحًا وسعادة، فالجميع يسعى إلى أن يتسم بتلك الصفة، ولا شك من أن مرحلة المراهقة من المراحل التي يحتاج الفرد فيها أن يكون واثقًا من نفسه، لأنه يمر فيها بمشكلات نفسيه ومشكلات اجتماعية وتغيرات فسيولوجية تقلل لديه شعور الثقة بالنفس، وتؤثر في تعامله مع الآخرين، فيميل إلى الانطوائية والانعزال .

 وتعد الإعاقة من الاسباب التي تضعف ثقة الفرد بنفسه، فبعض المعاقين نجدهم يفتقرون إلى الثقة بالنفس بسبب شعورهم بالعجز والنقص، ولاسيما المراهقين المعاقين بصريًا، لذا فهم يحتاجون إلى تنمية وتقوية الثقة بالنفس لديهم.

 وقد تؤثر الإعاقة البصرية ليس فقط في نقص الثقة بالنفس، ولكن تؤثر في شعور الفرد بالأمن النفسي، فالثقة بالنفس والأمن النفسي يؤثر كلٌ منهما في الأخر سواءًا كان إيجابيًا أو سلبيًا، فمن ينقص لديه شعور بالثقة بالنفس نجد انه لا يشعر بالأمن النفسي، فإذا تم تقوية وتنمية الثقة بالنفس لدى الفرد يزيد لديه شعور بالأمن النفسي.

 لذا فالمراهقين المعاقين بصريًا يحتاجون إلى إعداد برامج لتنمية الثقة بالنفس زيادة الشعور بالأمن النفسي، ومن ثم فإن الدراسة الحالية سعت إلى معرفة العلاقة بين الثقة بالنفس والأمن النفسي وأيضًا إلى إعداد برنامج ارشادي عقلاني انفعالي سلوكي يسهم في تنمية الثقة بالنفس لديهم.

مشكلة الدراسة :

 تحددت مشكلة الدراسة في التعرف على العلاقة بين الثقة بالنفس والأمن النفسي وفاعلية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي سلوكي في تنميتها لدى عينة من المراهقين المعاقين بصريًا

وقد أثارت الدراسة عددًا من الأسئلة الفرعية، و التي تمثلت بدورها مشكلة الدراسة، وتسعى للإجابة عنها، وهذه الأسئلة هي :

  • ما طبيعة العلاقة الارتباطية بين الثقة بالنفس والأمن النفسي لدى المراهقين المعاقين بصريًا ؟
  • هل توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي والتتبعي على مقياس الثقة بالنفس ولصالح من؟
  • هل توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي والتتبعي على مقياس الأمن النفسي ولصالح من؟
  • ما مدى فاعلية برنامج إرشادي في تنمية الثقة بالنفس لدى عينه من المراهقات المعاقات بصريًا؟

 

أهمية الدراسة :

 اتضحت أهمية الدراسة الحالية من خلال الجوانب التالية:

أولًا: الجانب النظري:

  • أهمية المجال الذي تبحث فيه الدراسة، وهو مجال الاهتمام بالفئات الخاصة ورعايتهم، وخاصة فئة المعاقون بصريًا، وتوجد في المجتمع بنسبة كبيرة.
  • أهمية المرحلة العمرية التي تتعرض لها الدراسة، وهى مرحلة المراهقة، وهى أكثر المراحل النمائية التي تتميز بتغيرات فسيولوجية ونفسية من شأنها أن تولد لدى الفرد العديد من الضغوط والصراعات النفسية.
  • تناولت هذه الدراسة جانبين من جوانب الشخصية ذات تأثير فعال في شخصية المراهق، وعلى حياته، وعلى كيفية تفاعله ومواجهته للمواقف اليومية، وهما: الثقة بالنفس والأمن النفسي.

 ثانيًا: الجانب التطبيقي:

 يتمثل الجانب التطبيقي في إعداد برنامج يساهم في رفع مستوى الثقة بالنفس الذي من دوره يزيد من مستوى الأمن النفسي لدى المراهقين المعاقين بصريًا.

أهداف الدراسة:

 هدفت الدراسة الحالية إلى:

  • التعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين الثقة بالنفس والأمن النفسي لدى المراهقات المعاقات بصريًا.
  • التعرف على مدى فاعلية البرنامج الإرشادي في تنمية الثقة بالنفس والأمن النفسي لدى عينه من المراهقات المعاقات بصريًا.
  • التعرف على مدى استمرارية البرنامج الإرشادي في تنمية الثقة بالنفس والأمن النفسي لدى عينه من المراهقات المعاقات بصريًا، بعد إنهاء تطبيق البرنامج وإثناء فترة المتابعة.

حدود الدراسة :

  • ‌أ- عينة الدراسة :

 تكونت عينة الدراسة من (32) طالبًا وطالبة من ذوي الإعاقة البصرية، بواقع (11) ذكرًا بمتوسط عمري قدره (16.89) سنة، و(21) أنثى بمتوسط عمري قدره (17.56) سنة، من المرحلتين الإعدادية والثانوية بمدرسة النور للمكفوفين بسوهاج، ومن هذه العينة تم اختيار العينة التجريبية، وكان قوامها (16) طالبة تم تطبيق القياسين القبلي والبعدي عليهن لمعرفة مدى فاعلية البرنامج الإرشادي.

 

 

  • ‌ب- أدوات الدراسة :

 و تمثلت أدوات الدراسة في:

  • مقياس الثقة بالنفس لدي المعاقين بصريًا. من إعداد: غسان أبو فخر و لانا نجم الدين (2012).
  • مقياس الأمن النفسي لدي المعاقين بصريًا. من إعداد: وفاء سليمان عقل (2009).
  • برنامج إرشادي عقلاني انفعالي سلوكي. من إعداد الباحثة.
  • ‌ج- منهج الدراسة :

 أعتمدت الدراسة على المنهجي الوصفي و شبه التجريبي، لأنه يتناسب مع طبيعة الدراسة الحالية وأهدافها، وحيث استخدمت الباحثة الارشاد العقلاني الانفعالي السلوكي لتناسبه مع العينة، ومع متغير الدراسة، حيث تهتم الدراسة بتنمية الثقة بالنفس لدى المراهقات المعاقات بصريًا.

  • ‌د- الأساليب الإحصائية:
  • ﻣﻌﺎﻣﻞ ارتباط ﺑﻴﺮﺳﻮﻥ .Pearson Correlation Coefficient
  • اختبار ويلكوكسون Willocxon.

فروض الدراسة:

  • توجد علاقة ارتباطية موجبه بين الثقة بالنفس والشعور بالأمن النفسي لدى المراهقات المعاقات بصريًا.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين: القبلي، والبعدي على مقياس الثقة بالنفس، وذلك لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس الثقة بالنفس.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين : القبلي ،والبعدي على مقياس الأمن النفسي، وذلك لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس الأمن النفسي.

نتائج الدراسة :

 أسفرت الدراسة الحالية عن النتائج التالية:

  • وجود علاقة ارتباطية ذات دلاله إحصائية بين درجات أفراد عينه الدراسة من المراهقات المعاقات بصريًا على مقياس الثقة بالنفس ودرجاتهن على مقياس الأمن النفسي.
  • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين: القبلي، والبعدي على مقياس الثقة بالنفس، وذلك لصالح متوسط درجاتهن في القياس البعدي.
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس الثقة بالنفس.
  • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين: القبلي، والبعدي على مقياس الأمن النفسي، وذلك لصالح متوسط درجاتهن في القياس البعدي.
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس الأمن النفسي.

 وبالتالي أشارت تلك النتائج إلى فاعلية البرنامج الإرشادي العقلاني الانفعالي السلوكي في تنمية الثقة بالنفس مع زيادة الشعور بالأمن النفسي لدى عينة من المراهقات المعاقات بصريًا، واستمرارية فاعليته أثناء فترة المتابعة .

 

Summary

Introduction :

 Self-confidence is one of the traits that elevate a person. The more confident a person is, the more successful and happy he is. Everyone strives to be as such. There is no doubt that adolescence is one of the stages in which one needs to be confident, Through which psychological problems, social problems and physiological changes reduce his self-confidence, and affect the treatment of others tends to introversion and isolation.

Disability may be one of the reasons for a person's self-confidence. Some people with disabilities find themselves lacking in self-confidence because they feel helpless and deficient, especially visually impaired adolescents, so they need to develop and strengthen their self-confidence.

Visual impairment may affect not lack of self-confidence but affect the individual's sense of psychological security, self-confidence and psychological security affect each other, whether positive or negative, it lacks a sense of self-confidence we find that he does not feel psychological security, if the strengthening and development The self-confidence of the individual increases his sense of psychological security.

Therefore, adolescents with visual disabilities need to develop programs to develop self-confidence and increase the sense of psychological security, so the current study sought to know the relationship between self-confidence and psychological security and also to prepare a rational program of emotional and emotional behavioral contributes to the development of self-confidence.

Problem of  the study :

The problem of the study was identified in the study of the relationship between self-confidence and psychological security and the effectiveness of a rational, emotional and behavioral guidance program in developing a sample of visually impaired adolescent.

The study raised a number of sub-questions, which in turn was the problem of the study and seeks to answer them. These questions are:

- What is the relationship between self-confidence and psychological security among visually impaired adolescents?

- Are there statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measures on the self-confidence scale and for whom?

- Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measures on the security scale and for whom?

- How effective is a mentoring program in developing self-confidence in the eyes of visually impaired adolescents?

Significance of the study:

The importance of the current study has become clear through the following aspects:

First: Theoretical side:

- The importance of the field in which the study is being studied, namely, the field of interest and care for special groups, especially the visually impaired, and in the society at large.

- The importance of the age stage of the study, which is the stage of adolescence, the most developmental stages characterized by physiological and psychological changes that can generate the individual's many psychological pressures and conflicts.

- This study deals with two aspects of personality that have an effective influence on the personality of the adolescent and on his life, and on how he interacted and confronted with daily situations, namely self-confidence and psychological security.

  Second: Application:

 The practical aspect is the development of a program that contributes to raising the level of self-confidence, which in turn increases the level of psychological safety of visually impaired adolescents.

Aims of the study:

  The study aimed to:

- Understanding the nature of the relationship between self-confidence and psychological security among adolescent visually impaired.

- To identify the effectiveness of the extension program in developing self-confidence in the eyes of visually impaired adolescents.

- Identify the continuity of the extension program in developing self-confidence in the eyes of visually impaired adolescents, after the end of the implementation of the program and during the follow-up period.

Limitations of the study:

The Sample:

  The sample of the study consisted of 32 students with visual impaired, 11 males with an average age of 16.89 years and 21 females with an average age of 17.56 years of preparatory and secondary education at the Noor School for the Blind in Sohag. The experimental sample was selected. It consisted of (16) female students who applied the tribal and remote criteria to determine the effectiveness of the pilot program.

Tools of Study:

  The study tools were:

- Self-confidence measure for visually impaired adolescent . (Prepared by:  Ghassan Abu Fakhr and Lana Najmuddin).

- Psychometric security measure for visually impaired adolescent. (Prepared by: Wafaa Ali Sulaiman Aql).

- An orientation program based on rational, emotional and behavioral guidance. Of the researcher's Prepared.

Methodology:

   The study is based on the semi-empirical approach, because it is consistent with the nature of the present study and its objectives. And where the researcher used rational guidance emotional behavior to fit with the sample and with the variable study where the study is concerned with the development of self-confidence among adolescent visually impaired.

Statistical Methods:

  • Pearson Correlation Coefficient.
  • Wilcoxon test.

Study hypotheses:

- There is a positive correlation between the self-confidence and the sense of psychological security of adolescent visually impaired.

- There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the two dimensions: pre and post-self-confidence scale, in favor of post-measurement after application of the program.

- There were no statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the telemetry and the follow-up measure on the self-confidence scale.

- There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the two dimensions: pre and post-security  scale, in favor of telemetry after application of the program.

- There were no statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the telemetry and the follow-up measure on the psychological safety scale.

Results :

The present study has yielded the following results:

- There was a positive correlation between self-confidence and feeling of psychological security among adolescent visually impaired.

- There were statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the two dimensions: tribal and post-self-confidence, in favor of post-measurement after application of the program.

- There were no statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the telemetry and the follow-up measure on the self-confidence scale.

- There were statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the two dimensions: pre and post-security scale, in favor of post-measurement after application of the program.

- There were no statistically significant differences between the mean scores of the members of the extension group in the telemetry and the follow-up measure on the psychological safety scale.

  Thus, the results indicate the effectiveness of the rational, emotional and behavioral guidance program in developing self-confidence, increasing the sense of psychological security among a sample of visually impaired adolescents, and the continuity of its effectiveness during the follow-up period.