رسالة دكتوراه

فاعلية برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية فى تنمية بعض مفاهيم الويب3 ومهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى اخصائيى تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات

إعداد الباحث

د. سيد محمد سيد محمد فرغلى طنطاوي

مصر 

جامعة سوهاج 

كلية التربية 

قسم تكنولوجيا التعليم 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث

عنوان البحث : فاعلية برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية فى تنمية بعض مفاهيم الويب3 ومهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى اخصائيى تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات.

اسم الباحث : سيد محمد سيد محمد فرغلى طنطاوي

جهة البحث : كلية التربية – جامعة سوهاج

مجموعة البحث : تكونت مجموعة البحث من( 40) من أخصائيي تكنولوجيا التعليم .

 مواد وأدوات البحث :

  • برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية
  • اختبار مفاهيم web3 قائم على النظرية التواصلية .
  • اختبار تحصيلي إلكتروني .
  • بطاقات ملاحظة لتحديد مدى تنمية مهارات انشاء البيئات الافتراضية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم.
  • مقياس إلكتروني لاتجاهات أخصائيى تكنولوجيا التعليم نحو تكنولوجيا المعلومات .

نتائج البحث

  1. فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية  بعض مفاهيم web3 لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم عند مستوى دلاله 0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .
  2. فاعلية البرنامج التدريبي فى تنمية بعض مهارات إنشاء البيئات الافتراضية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم عند مستوى دلاله0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .
  3. فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية اتجاهات اخصائيى تكنولوجيا التعليم نحو تكنولوجيا المعلومات عند مستوى دلاله 0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .

التوصيات

  • توفير البيئة اللوجستية لتلبية متطلبات توظيف أدوات الويب (Web 3) فى عمليتي التعليم والتعلم والقدرة على استيعاب تلك المفاهيم الخاصةweb3.
  • تجهيز مقررات الكترونية وإعداد برمجيات توضح كيفية بناء الويب الدلالي لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم

الكلمات المفتاحية

النظرية التواصلية- الويب 3  - أخصائيي تكنولوجيا التعليم – البيئات الافتراضية - تكنولوجيا المعلومات

 

 

Research abstract

Research Title:

The Effectiveness of a Training Program Using the Connectivism Theory in Developing Some Web3 Concepts and Skills of Establishing Virtual Environments Of Educational Technology Specialists And Their Attitudes toward Information Technology

Researcher Name: Sayed Mohamed Sayed Mohamed Farghly Tantawy.

Place of Research: Faculty of Education -  Sohag University

Research Group: it consists of forty education technology specialists

Material and Tools:

  • A training program based on the Connectivism theory
  • Web concepts test 3.0 based on the Connectivism theory
  • Electronic Achievement Test
  • Observation cards to know the development of the education technology specialist’s skills to create virtual environments.
  • Electronic Rubrics for the Attitudes of the Education Technology Specialist Towards the Education Technology.

Research Results:

  • The effectiveness of the training program in developing some web concepts 3.0 with the education technology specialist to the level 0.05 % for the post application of the research group.
  • The effectiveness of the training program in developing some of the education technology specialist’s skills to create virtual environments to the level 0.05 % for the post application of the research group.
  • The effectiveness of the training program in developing some of the education technology specialist’s skills towards the education technology to the level 0.05 % for the post application of the research group.

Recommendations         

  • Provide the logistics environment to meet the requirements of the use of Web tools in the teaching and learning processes and the ability to absorb these concepts.
  • The preparation of electronic courses and the preparation of software to demonstrate how to build the web in the eyes of educational technology specialists

key words: The Connectivism theory- The web 3- The education technology specialist- The virtual environments- The education technology