مستخلص الرسالة

أرضية التصوير باللوحات الزيتية هي أحد المكونات الأساسية لتركيب اللوحات الزيتية، وهي الطبقة الوسطى باللوحة، ولذلك فهي تتأثر وتؤثر بشدة بالطبقات الموجودة أسفلها وأعلاها باللوحة.

كما أن أرضيات التصوير تختلف باختلاف نوع الحامل، كذلك تختلف في مكوناتها كثيرًا وأنواعها على كل حامل. كما أنها تؤثر وبقوة في قوة اللوحة وبقائها، ومدى مقاومتها لعوامل التلف المختلفة، وهي التي تعمل على الإبقاء والاحتفاظ بطبقة الألوان التي تحمل موضوع اللوحة في حالة إصابة حامل اللوحة بالتلف الشديد، الذي يجعله غير قادر على أداء وظيفته كحامل اللوحة، وتناولت الدراسة نشأة التصوير الزيتي وتطوره، والمدارس الفنية الغربية المختلفة كما تمت دراسة التركيب  المورفولوجي لطبقات اللوحات الزيتية؛ كما تمت دراسة أنواع حوامل اللوحات الزيتية المختلفة، و هو الأساس الذي تبنى عليه اللوحة الزيتية،أيضًا تمت دراسة الألوان الزيتية و هي التي تكون فيها المادة الملونة معلقةً في وسيط حامل من أحد الزيوت القابلة للجفاف؛ كذلك تمت دراسة أنواع الزيوت التي استخدمت في التصوير الزيتي في إعداد الألوان أو كوسيط عند التلوين، ولكل زيت منها خصائصه ومميزاته،والذي يعمل على ربط حبيبات الألوان ببعضها البعض، وبأرضية التصوير،

كما تمت دراسة عوامل التدهور التي تؤثر على بقاء اللوحات الزيتية دراسة تفصيلية، وتأثير كل عامل تلف على مكونات اللوحة المختلفة وخاصة أرضيات التصوير، ومدى إمكانية إحداث تدهور بها يمكن أن يؤثر في طبقة، أو يمتد لأكثر من طبقة، ومن الممكن أن يمتد التأثير المدمر ليقضي على اللوحة كما تمت دراسة طرق التسجيل الفحص والتحليل  والتي يمكن من خلالها تشخيص حالة اللوحة والكشف عن مظاهر التلف والتدهور الموجودة بمكونات وطبقات اللوحة المختلفة قبل البدء في عمليات العلاج. كما تم إجراء دراسة تجريبية على أرضيات تصوير مختلفة استخدمت في اللوحات الزيتية الأثرية بمكونات مختلفة ومقادير نسب مختلفة للوصول لأنسب مكونات لأرضية التصوير التي تعمل على التأثير بقدر كبير في قوة اللوحة ومقاومتها لعوامل التدهور للحفاظ على اللوحة كما تم عمل دراسة تطبيقية لعلاج وصيانة احدي اللوحات الزيتية. 

.

SUMMARY

Oil painting is considered one of the most important existing monuments, which must be preserved; for it contains the history and heritage of high art, and it registers artistic and historical, and political, asocial themes. It is also characterized with a high sensitivity to the surrounding atmosphere; for the different attributes and characteristics of its structure, hence the importance of studying the restoration and maintenance of oil paintings. As the painting ground of oil paintings is  an essential component for the installation of paintings, a middle-layer paintings, and therefore strongly influenced and affected  by the layers at the bottom and top of the painting .

A painting ground differs according to the difference of its supports and the kinds and components of each support. It also affects the strength of painting, its stay and the extent it resists the difference damage factors. It keeps the layer of colors which carries the subject of the painting  in case of the great damage of the support which makes it unable to do its function as a support of the painting .In this case its possible to a process of giving up the layer of painting ground and transmit it to another support.

Further the painting ground protects the support from the oil which is found in colors and which weakens the canvas and makes it fragile during the oil drying process. Such oxidation and polymerization processes damage the fibers.

The study is so significant as it examines the paintings, their history and development, their installation and their various components. It also examines different painting grounds; the impact of damage factors on them; manifestations of damage; and how to treat them, as well as study the different components of the painting ground imaging used oil paintings and downs, and the extent of resistance and the strength of each installation of factors damage and its effect. Further, the study examines the extent of painting grounds’ resistance to binding and puncture; two of the most dangerous things that affect oil paintings causing cuts and holes in the painting. The study is meant also to know the structure of the painting ground which is suitable for certain paintings’ canvas which gives them strength and flexibility and makes the painting resistant to the damage factors.