تُعد الطبقة اللونية أهم طبقات اللوحة الزيتية حيث أنها تحمل فكرة ورؤية وموضوع الفنان الذي من اجله نفذ اللوحة وتتكون اللوحات الزيتية من طبقات مختلفة عن بعضها البعض وتنفذ بمكونات مختلفة منها مكونات عضوية ومكونات غير عضوية ومن هنا فإن مظاهر التلف التي تتعرض لها طبقة اللون كثيرة ومتعددة لاختلاف الخواص الفيزيائية والكيميائية لهذه المكونات وكان لابد من دراسة مظاهر التلف التي تتعرض لها الطبقة اللونية والتي بدورها تؤثر في باقي طبقات اللوحة ودراسة عوامل التلف الرئيسية والثانوية التي تتسبب في حدوث هذه المظاهر والوقوف على أسباب التلف تحديداً أو تحديدها بدقة ودراسة ميكانيكية حدوث هذا التلف وكذلك أحدث طرق علاجه بناء على دراسة نظرية وتجريبية والوقوف على أحدث طرق العلاج والصيانة بعد الفحص والتحليل لمكونات اللوحة وخاصة الطبقة اللونية. SUMMARY The painting layer is the most important layer in oil paintings, for it reflects the theme the painter desires to show in an oil painting. It carries the idea, vision and the topic the painter wants to express, and it casts all these according to the artistic inclinations of its painter. So this painting layer with its components represents what the painter sees and thinks of. Therefore, it's important to examine and study the composition and the hypersensitive contents of such layer by artists, oil painting students, or students of repairing and restoration of oil paintings. They can examine this layer and its chemical and physical properties that play a big role in producing the oil painting as the painter imagined it. It also plays a big role in producing the oil painting properly to last for the possible longest time without change, for if any change occurs to the painting layer or to its components will consequently impact the vision and the theme of the painting that may deform it, and also impact directly or indirectly all the layers in the painting.