بحوث تربوية متنوعة

 

فاعلية تدريس وحدة تعليمية مقترحة في الدراسات الاجتماعية لتحقيق بعض أهداف الثقافة الانتخابية لدي تلاميذ الصف الثالث الإعدادي.

 

إعداد

أ.د/ خالد عبد اللطيف محمد عمران

د. نجاة عبده عارف إسماعيل

 

المجلة التربوية -  كلية التربية - جامعة سوهاج

العدد (40)، أبريل 2015م 

الصفحات (495 – 568)

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص البحث:

العنوان: فاعلية تدريس وحدة تعليمية مقترحة في الدراسات الاجتماعية لتحقيق بعض أهداف الثقافة الانتخابية لدي تلاميذ الصف الثالث الإعدادي.

إعداد: د/خالد عبد اللطيف محمد عمران –  أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية – كلية التربية – جامعة سوهاج.

د/ نجاة عبده عارف إسماعيل - دكتوراه الفلسفة في التربية تخصص مناهج وطرق تدريس وموجه دراسات اجتماعية - إدارة دشنا التعليمية - مديرية قنا للتربية والتعليم

جهة النشر: المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، ع (40)، الصفحات (495 – 568) .

تاريخ النشر : أبريل 2015م .

استهدفت هذه الدراسة : التعرف علي فاعلية تدريس وحدة مقترحة في الدراسات الاجتماعية علي تحقيق بعض أهداف الثقافة الانتخابية (المفاهيم الانتخابية والوعي الانتخابي) لدي تلاميذ الصف الثالث الإعدادي.

وقد أجابت الدراسة عن الأسئلة التالية:

  • ما أبعاد الثقافة الانتخابية اللازمة لتلاميذ الصف الثالث الإعدادي من خلال منهج الدراسات الاجتماعية؟
  • ما المفاهيم الانتخابية اللازمة لتلاميذ الصف الثالث الإعدادي؟
  • ما التصور لوحدة مقترحة في الدراسات الاجتماعية لتحقيق بعض أهداف الثقافة الانتخابية لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي؟
  • ما فاعلية وحدة مقترحة في تدريس الدراسات الاجتماعية علي تنمية بعض المفاهيم الانتخابية لدي تلاميذ الصف الثالث الإعدادي؟
  • ما فاعلية وحدة مقترحة في تدريس الدراسات الاجتماعية علي تنمية الوعي الانتخابي لدي تلاميذ الصف الثالث الإعدادي؟

وللإجابة عن هذه الأسئلة قام الباحثان بإعداد المواد والأدوات التالية:

  • قائمة بأبعاد الثقافة الانتخابية اللازمة لتلاميذ الصف الثالث الإعدادي .
  • قائمة بالمفاهيم الانتخابية اللازمة لتلاميذ الصف الثالث الإعدادي .
  • وحدة مقترحة في الدراسات الاجتماعية في ضوء أبعاد الثقافة الانتخابية، وقد تضمنت: كتيب التلميذ، و مرجع للوحدة (دليل المعلم) يوضح له كيفية تنفيذ دروس الوحدة المقترحة.
  • اختبار تحصيل لقياس بعض المفاهيم الانتخابية في مستويات التذكر والفهم والتطبيق .
  • اختبار مواقف لقياس الوعي الانتخابي.

وتم بعد ذلك تطبيق اختبار تحصيل المفاهيم الانتخابية ومقياس الوعي الانتخابي علي عينة تكونت من (50) تلميذًا من تلاميذ الصف الثالث الإعدادي بمدرسة"صلاح سالم الإعدادية بنين" بإدارة سوهاج التعليمية، وقد استخدام البحث المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة.

نتائج الدراسة وتوصياتها: قد أسفرت الدراسة عن نتائج منها:

  • وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثالث الإعدادي مجموعة الدراسة قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعده في تحصيل المفاهيم الانتخابية لصالح التطبيق البعدي.
  • وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثالث الإعدادي مجموعة الدراسة قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعده في الوعي الانتخابي لصالح التطبيق البعدي.
  • وجود فاعلية كبيرة للوحدة المقترحة "انزل .. شارك .. صوتك أمانة" في تنمية تحصيل المفاهيم الانتخابية والوعي الانتخابي لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي.

وأوصت الدراسة: بضرورة تضمين القضايا والمشكلات الانتخابية الحالية والمستقبلية في المقررات الدراسية الأكاديمية التي يدرسها الطلاب المعلمين خلال سنوات دراستهم الجامعية، وتوزيع هذه القضايا والمشكلات على تلك المقررات طبقا لنوعية ومتطلبات كل مقرر، واستخدام الاستراتيجيات والمداخل التدريسية التي تساعد في تنمية الوعي الانتخابي والمفاهيم الانتخابية لدى التلاميذ, ومن أمثلة هذه الطرق التدريسية: استراتيجية حل المشكلات, واستراتيجية التعلم التعاوني ، استراتيجية عجلة المستقبلات، مدخل الأحداث الجارية, والمدخل الوقائي والتي تم استخدامها في تنفيذ دروس الوحدة المقترحة.

كلمات مفتاحية :

1- وحدة مقترحة:   Proposed Unit     2- الثقافة الانتخابية :   Electoral Culture                   

3- المفاهيم الانتخابية: Electoral Concepts         4 - الوعي الانتخابي:       Electoral Awareness

 

Abstract

 

Title : The Effectiveness Of Teaching A Proposed Instructional Unit In The Social Studies To achieve some of the objectives Of The Electoral Culture For Third Year Preparatory’s Pupils .

 

Prepared By :  DR. Khaled Abdel-Latif Mohamed Omran  Assistant Professor Curriculum and Methods of teaching Social Studies - Faculty of Education - Sohag University.

 

 

DR./ Najat Abdo Arif Ismail 

PhD in Education in Curriculum and Instruction and Social Studies Supervisor - Dishna Educational Administration 

  - Qena Educational Directorate.

 

 

Publisher : Educational Journal, Faculty of Education, University of Sohag, No. (40), Pages (495-568)

 

 Publishing Date: April 2015.

 

This study aimed to: 

 Identify The Effectiveness Of Teaching A Proposed Instructional Unit In The Social Studies To achieve some of the objectives Of The Electoral Culture ( Electoral Concepts And Electoral Awareness ) For Third Year Preparatory’s Pupils .

 

The study has answered the following questions:

 

  1. What are the electoral culture dimensions necessary for Third Year Preparatory’s Pupils through social studies curriculum?
  2. What are the electoral concepts necessary for Third Year Preparatory’s Pupils ?
  3. what is the perception of a proposed unit In social studies to achieve some of objectives Of The Electoral Culture For Third Year Preparatory’s Pupils ?

 

  1. What is the effectiveness of the proposed unit in social studies teaching on the development of some electoral concepts For Third Year Preparatory’s Pupils ?

     

  2. What is the effectiveness of the proposed unit in social studies teaching on the development of Electoral Awareness For Third Year Preparatory’s Pupils ?

 

For answering these questions, the researcher prepared the following tools and materials:

 

  • A list of the dimensions of the electoral culture necessary for Third Year Preparatory’s Pupils .

     

  • A list of electoral concepts necessary for Third Year Preparatory’s Pupils .

     

  • A proposed unit in social studies in the light of the electoral culture dimensions , included: the student handbook, and a reference unit (Teacher's Guide) shows how to implement the proposed unit lessons.

     

  • An achievement test to measure some electoral concepts in remembering and understanding and application levels.

     

  • A test to measure the situations of electoral awareness.

 

Then It was applied  An Achievement test of the Electoral concepts and  A scale for electoral awareness on a sample  consisted of (50) pupils from Third Year Preparatory’s Pupils .

 , Salah Salem Preparatory School For boys , 

 Sohag Educational Administration.

Research has been used quasi-experimental approach with a single group.

 

Results of the study and its recommendations:

The study resulted in many results , including:

 

  1. An Existence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the Average degrees of the Third Year Preparatory’s Pupils (The Study Group ) before and after Studying the proposed unit in the achievement of the Electoral concepts in favor of the post application.

     

  2. An Existence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the Average degrees of the Third Year Preparatory’s Pupils (The Study Group ) before and after Studying the proposed unit in the electoral awareness in favor of the post application.

     

  3. An Existence of a great effectiveness of the proposed unit 

    ( Go ...Participate ...Your Voice is An integrity ) 

    on the development of the electoral concepts and electoral awareness achievement for Third Year Preparatory’s Pupils.

 

The study recommended:

 

The need for including the current and future electoral issues and problems in academic courses that students taught by teachers during  their university studies’ years, And distribute  these issues and problems on those courses according to the quality of the courses and the requirements of each course, and using teaching strategies and teaching prefaces that help in the development of the electoral concepts  and the electoral awareness for the pupils , Examples of these teaching methods:

Problem-solving strategy ,a strategy of cooperative learning ,Wheel receptors strategy, Current events entrance , and protective entrance , which was used in the implementation of the proposed unit lessons.