مشكلة البحث:

تعاني إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية  العديد من المشكلات والتحديات ومنها ما يلي :

  • وجود قصور في قيام مديرات الروضة بأدوارها في الوظائف الإدارية ،التخطيط ، والإشراف ،والتوجيه والتقويم.
  • قيام مديرات مؤسسات ريا جهاز إداري متخصص.
  • افتقار غالبية مؤسسات رياض الأطفال إلي مديرة متخصصة في الطفولة مما يعوق الروضة عن أداء دورها الإداري بشكل جيد.
  • وجود فجوة في الواقع الإداري لمؤسسات رياض الأطفال.
  • نمطية الإدارة بهذه المؤسسات.
  • افتقار إدارة هذه المؤسسات لمسايرة التطورات والتقنيات الحديثة في تربية الطفل.
  • عدم قيام الجمعيات الأهلية بدورها في اختيار مديرات رياض الأطفال.
  • ضعف الاعانات المالية الحكومية للجمعيات الأهلية للإنفاق على رياض الأطفال.
  • قلة توافر المهارات الإدارية لدي بعض مديرات مؤسسات رياض الأطفال.
  • حاجة إدارة مؤسسات رياض الأطفال إلي تطبيق الإدارة الإستراتيجية لمعالجة القضايا والمشكلات الداخلية والخارجية.

ويمكن تحديد مشكلة البحث في الإجابة عن الأسئلة الآتية:

  • ما ملامح إدارة مؤسسات رياض الأطفال في بعض دول الاتحاد الأوروبي في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها؟
  • ما ملامح إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية في ضوء القوي والعوامل الثقافية  فيها؟
  • ما أوجه الشبه والاختلاف بين إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية وبعض دول الاتحاد الأوروبي؟
  • ما التصور المقترح لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي؟

أهداف البحث:

هدف البحث الحالي إلي ما يلي:

  • التعرف علي ملامح إدارة مؤسسات رياض الأطفال في ضوء خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي.
  • التعرف علي ملامح إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية.
  • التعرف علي أوجه الشبه والاختلاف في إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية وبعض دول الاتحاد الأوروبي.
  • تقديم تصوراً مقترحاً يسهم فى تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي.

منهج البحث:

اعتمد البحث الحالي علي استخدام المنهج المقارن، حيث يتم من خلاله التعرف علي خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي في مجال إدارة مؤسسات رياض الأطفال مثل ألمانيا، والسويد ،ورومانيا، وبلجيكا، وقبرص، وكذلك التعرف علي ملامح إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية، ثم المقارنة بين هذه الدول للتعرف علي أوجه الشبه والاختلاف بينها، وذلك من أجل تقديم تصوراً مقترحاً يُسهم في تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية فى ضوء هذه الخبرات الدولية.

سار البحث من خلال هذا المنهج وفق الخطوات التالية:

الخطوة الأولي: تتضمن الإطار العام للبحث ويشمل مقدمة البحث، مشكلة البحث وأهدافه، وأهميته، ومنهج البحث، والدراسات السابقة العربية والأجنبية ،وخطوات البحث.

الخطوة الثانية: للإجابة عن السؤال الأول من أسئلة البحث ، قام الباحث بعرض إدارة مؤسسات رياض الأطفال في بعض دول الاتحاد الأوروبي في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.

الخطوة الثالثة: للإجابة عن السؤال الثاني ، قام الباحث بعرض إدارة  مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.

الخطوة الرابعة:  للإجابة عن السؤال الثالث قام الباحث بعرض أوجه الشبه والاختلاف في إدارة مؤسسات رياض الأطفال في مصر وبعض دول الاتحاد الأوروبي.

الخطوة الخامسة: للإجابة عن السؤال الرابع، قام الباحث بتقديم تصور مقترح لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي.

 التصور مقترح:

قدم الباحث تصوراً مقترحاً لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية ،في ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة مثل ألمانيا ، والسويد ،ورومانيا ، وبلجيكا، وقبرص، وهذا التصور المقترح يتضمن عدداً من المحاور المهمة والأساسية التي تحقق هدفه الرئيس، وأهم هذه المحاور هى فلسفة التصور المقترح، وأهداف التصور المقترح، والأسس التي يقوم عليها التصور المقترح، والقضايا التي يجب الاهتمام عند وضع التصور المقترح، ومجالات ووسائل تنفيذ التصور المقترح، والاستفادة من خبرات بعض دول الاتحاد الأوروبي في التصور المقترح، والجهات و الهيئات القائمة على تنفيذ التصور المقترح، ومعوقات تطبيق التصور المقترح، وأخيراً المستفيدون من التصور المقترح.

The development of Kindergarten institutions management in Egypt in light of the experiences of some European Union countries

 

Problem of the Research:

Kindergarten institutions management in Egypt face many problems and challenges, including the followings:

  • The existence of shortcomings in the roles of kindergarten directors in administrative functions, planning, supervision, guidance and evaluation.
  • Lack of special administrative body in Kindergarten institutions.
  • Lack of the majority of kindergarten institutions to director specializing in childhood education which impedes the kindergarten from well performing the administrative role.
  • There is a gap in the administrative reality in Kindergarten institutions.
  • Traditional management of these institutions.
  • Lack of Kindergarten institutions to keep pace with developments and new technologies in childhood education.
  • The failure in Civil associations role in choosing directors of kindergarten institutions.
  • The weakness of the governmental finance for Civil associations for spending on kindergarten institutions.
  • The limited availability of management skills among some directors of kindergarten institutions.
  • Kindergarten institutions need to manage the application of strategic management to address the issues of internal and external problems.

The problem of the research can be determined in answering the following

  1. What are the features of kindergarten institutions management in some EU countries in the light of the cultural factors that affecting it?
  2. What are the features of kindergarten institutions management in Egypt in the light of the cultural factors that affecting it?
  3. What are similarities and differences between kindergarten institutions management in Egypt and some European Union countries?
  4. What is the proposed perspective for the development of kindergarten institutions management in Egypt in light of the experiences of some EU countries?

Objectives of the Research:

The current research aims to achieving the following objectives:

  • Identify features of kindergarten institutions management in some EU countries in the light of the experiences of some EU countries.
  • Identify features of kindergarten institutions management in Egypt.
  • Identify similarities and differences between kindergarten institutions management in Egypt and some European Union countries.
  • Introduce a proposed perspective for the development of kindergarten institutions management in Egypt in light of the experiences of some EU countries.

Methodology of the Research:

The current research adopted the comparative approach, through identifying the experiences of some EU countries in the field of kindergarten institutions management, such as Germany, Sweden, Romania, Belgium, Cyprus, as well as identifying the features of kindergartens institutions management  in Egypt, then make a comparison between these countries to identify the similarities and differences between them, in order to provide a proposed perspective contributes to the development of kindergarten institutions management in Egypt in the light of these international experiences.

The current research uses comparative approach according to the following steps:

The first step: includes the general framework of the research, which includes an introduction, problem of the research, importance, methodology, limits, tools, terms of the research, Arab and foreign previous studies, and finally steps of the research.

The second step: includes presenting the kindergarten institutions management in some EU countries in the light of the cultural factors that affecting it.

The third step: includes presenting kindergarten institutions management in Egypt in light of the cultural factors that affecting it.

The fourth step: includes presenting the similarities and differences in kindergarten institutions Management in Egypt and some European Union countries.

  • The fifth step: includes: introducing a proposed perspective for the development of kindergarten institutions management in Egypt in light of the experiences of some EU countries.

The proposed perspective:

            The researches introduce a proposed perspective for managing  kindergarten institutions in Egypt in light of the experiences of some developed countries such as Germany, Sweden, Romania, Belgium, and Cyprus. The proposed perspective includes some important axes which are: the Philosophy of the proposed perspective, objectives of the proposed perspective, foundations of the proposed perspective, issues that need to be addressed, fields and means of implementing the proposed perspective, and benefits from the experiences of some EU contraries, the actors and existing bodies for implementing the proposed perspective, obstacles of implementing the proposed perspective, and finally beneficiaries of the proposed perspective.