مشكلة البحث:

إنَّ واقع الجامعات المصرية يُعاني الكثير من المُشكلات التي ترتبط بعضها بالمُناخ التَّنظيمي السَّائد، وما يتضمنه من قيم ومُعتقدات وثقافة وبيئة مادية وتجهيزات وحوافز، ومنها ما يرتبط بنوع العلاقات بين الأعضاء، وكثرة الصِّراعات وضَعف العمل الجماعي، بالإضافةِ إلى المُشكلات المُرتبطة ببرامج التَّنمية المهنية وأساليبها المُتنوعة، وضَعف المُشاركة في صُنع القرارات، وضَعف تمكين الأعضاء، وغياب الشَّفافية، الأمر الذي ينعكس بالسَّلب على رؤساء الأقسام الأكاديمية فى مُمارسات أدوارهم وكذلك في تحفيز الإبداع الإداري لديهم.

ولذلك تحددت مُشكلة البحث في أنَّ هُناك العديد من العوامل التي أدت إلى ضَعف أداء رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات ، الأمر الذي يفرض حتمية الاهتمام بتلك القيادات الأكاديمية من خلال تبني أفكار ومداخل إدارية حديثة، وهي: التَّمكين الإداري والإبداع الإداري ،حيث إنَّهما من المداخل التى تسهم بدرجةٍ كبيرة في رفع المُستوى المهني والقيادي والإداري لديهم.

أسئلة البحث:

يمكن صياغة مُشكلة البحث في السُّؤال الرَّئيسي التَّالي: ما التَّصور المُقترح للتَّمكين الإداري لرُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم؟

ويتفرع من هذا السُّؤال الرَّئيسي عدَّة أسئلة فرعية على النَّحو التَّالي:

  • ما التَّمكين الإداري وأبعاده ومُتطلباته لدى رُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات في الأدبيات الإدارية المُعاصرة؟
  • ما الإبداع الإداري ودواعيه وأساليبه ومُتطلباته لدى رُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات في الأدبيات الإدارية المُعاصرة ؟
  • ما الممارسات والمسئوليات الفنية والإدارية والتَّنظيمية لرُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات ؟
  • ما واقع التَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة سوهاج ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم؟
  • ما التصور المقترح للتمكين الاداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية و دوره في تحفيز الإبداع الاداري لديهم؟

أهداف البحث:

 تحددت أهداف البحث في الأهداف التَّالية:

  • التَّعرف على مفهوم وأبعاد وخصائص التَّمكين الإداري، ومراحله وخُطواته ومُتطلباته، والمُعوقات التي تحول دون تطبيقه لدى رُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات في الأدبيات الإدارية المُعاصرة.
  • التَّعرف على ماهية الإبداع الإداري ودواعيه وأساليبه ومُتطلباته لدى رُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات في الأدبيات الإدارية المُعاصرة.
  • التَّعرف على الممارسات والمسئوليات الفنية والإدارية والتَّنظيمية لرُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات.
  • التَّعرف على واقع التَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة سوهاج ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم.
  • وضع تصور مُقترح لتفعيل التَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم.

منهج البحث:

استخدم البحث الحالي المنهج الوصفي، وسار البحث من خلال هذا المنهج وفقًا للخطوات التالية:

الخطوة الأولى: تناول الباحث عرضًا لمفهوم التمكين الإداري وأبعاده ومتطلباته لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية في ضوء الأدبيات الإدارية المعاصرة، وبذلك يكون الباحث قد أجاب عن السؤال الأول من أسئلة البحث.

الخطوة الثانية: وفيها يقوم الباحث بعرض مفهوم الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية في ضوء الأدبيات الإدارية المعاصرة ، وخصائصه، ومراحله، وأساليبه، ومعوقاته، والعوامل المؤثرة فيه، وأهم معوقاته، وبذلك يكون الباحث قد أجاب عن السؤال الثانى من أسئلة البحث.

الخطوة الثالثة: تناول الباحث الممارسات والمسئوليات الفنية والإدارية والتَّنظيمية لرُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية، من خلال عرض  معايير اختيار رئيس القسم وأهم أدواره ومسئولياته في ضوء اللوائح والقوانين و الأدبيات الإدارية، وبذلك يكون الباحث قد أجاب عن السؤال الثالث من أسئلة البحث.  

الخطوة الرابعة: تناول الباحث تحليل وتفسير النتائج المرتبطة بتطبيق الإستبانة المتعلقة بواقع التمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة سوهاج ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم، وبذلك يكون الباحث قد أجاب عن السؤال الرابع من أسئلة البحث.

الخطوة الخامسة: قام الباحث بوضع تَّصور مُقترح للتَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم، وبذلك يكون الباحث قد أجاب عن السؤال الخامس من أسئلة البحث.

حدود البحث:

تضمنت حدود البحث الحالي الحدود التالية:

  • الحدود الموضوعية: اقتصر البحث على دراسة مفهوم التمكين الإداري وأبعاده ومتطلباته لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات، وكذلك مفهوم الإبداع الإداري، وخصائصه، ومراحله، وأساليبه، ومعوقاته، والعوامل المؤثرة فيه، وأهم معوقاته لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات، بالإضافة إلى الممارسات والمسئوليات الفنية والإدارية والتَّنظيمية لرُؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات.
  • الحدود البشرية: اقتصر البحث الحالي على عينة مُمثلة من رؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة سوهاج.
  • الحدود المكانية: اقتصرت الدِّراسة الميدانية على رُؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة سوهاج.
  • الحدود الزَّمانية: تمَّ إجراء الدِّراسة الميدانية لهذا البحث بدءًا من العام الجامعي 2015/2016م.

نتائج البحث:

لقد حفل البحث بالعديد من النتائج تم عرضها على النَّحو التَّالي:

  • نتائج تتعلق بواقع التَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية.
  • نتائج تتعلق بمُتطلبات التَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية.
  • نتائج تتعلق بالمُمارسات الإدارية والفنية لرؤساء الأقسام الأكاديمية.
  • نتائج تتعلق بالعوامل المُؤثِّرة في الإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية.
  • نتائج تتعلق بمُعوقات التَّمكين الإداري والإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية.

ثم قدم البحث تصوُّراً مُقترحاً للتَّمكين الإداري لرؤساء الأقسام الأكاديمية ودوره في تحفيز الإبداع الإداري لديهم, والذي تتحدد محاوره الأساسية فى أهداف التَّصور المُقترح وأهميته، والأسس التي يقوم عليها هذا التَّصور المُقترح، وقضايا ومحاور التصور المقترح، ومُتطلبات تنفيذه، ومُعوقات تنفيذه وسُبُل التغلب عليها، ومجالات ووسائل تنفيذه.

 

 

 

 

 

 

 

A proposed perspective for administrative empowerment of heads of academic departments at Egyptian universities  and its role in stimulating creativity among them (Sohag University as a model)

Problem of the Research:

              Egyptian universities are suffering from a lot of problems, some of which are related to the prevailing organizational climate, and values ​​and beliefs, culture and physical environment, equipment and incentives, some of which are related to the type of relations between members, frequent conflicts and poor teamwork, in addition to the problems associated with professional development programs and varied methods, and lack of participation in decision-making, and the weakness of members' empowerment, and a lack of transparency, which is reflected negatively on the roles of  heads of academic departments in their practices as well as in stimulating their administrative creativity.

            Therefore the problem of the research that there are many factors that led to the poor performance of the heads of academic departments in universities, which forces to pay inevitable attention to academic leaders by adopting the ideas of modern management and approaches, namely: administrative empowerment and administrative creativity, as they are approaches that contribute to a significant degree in increasing the professional, leadership, and management level among them

Questions of the research:

The problem of the research can be formulated in the following main question: What is the proposed perspective of administrative empowerment for the heads of academic departments at Egyptian universities, and its role in stimulating the their administrative creativity?

This main question can be divided to several sub-questions as follows:

  1. What is administrative empowerment and its dimensions and requirements of the heads of academic departments at universities in contemporary management literature?
  2. What is administrative creativity and its motive, methods and requirements of the heads of academic departments at universities in contemporary management literature?
  3. What are technical, administrative and regulatory practices and responsibilities of the heads of academic departments in universities?
  4. What is the reality of administrative empowerment of the heads of academic departments at Sohag University and its role in stimulating their administrative creativity?
  5. What is the proposed perspective of administrative empowerment of heads of academic departments at Egyptian universities, and its role in stimulating their administrative creativity?

Objectives of the Research:

The current research aims to achieving the following objectives:

  1. Identify the concept, dimensions and characteristics of the administrative empowerment, its stages, steps and requirements, and the obstacles to its implementation among the heads of academic departments at universities in contemporary management literature.
  2. Identify the nature of the administrative creativity and its motive, methods and requirements among the heads of academic departments at universities in contemporary management literature.
  3. Identify the technical, administrative and regulatory practices and responsibilities of heads of academic departments in universities.
  4. recognize the reality of the administrative empowerment of the heads of academic departments at Sohag University and its role in stimulating their administrative creativity.
  5. introduce a proposed perspective to activate the administrative empowerment of the heads of academic departments at Egyptian universities, and its role in stimulating their administrative creativity.

Methodology of the Research:

The current research adopted the descriptive approach, according to the following steps:

  • The first step: includes presenting the concept of administrative empowerment and its dimensions and requirements among the heads of academic departments at Egyptian universities in the light of contemporary management literature.
  • The second step: includes presenting the concept of administrative creativity among the heads of academic departments at Egyptian universities in the light of contemporary management literature, its characteristics and stages, and its methods, and its obstacles, and the factors influencing it.
  • The third step: includes presenting technical, administrative and regulatory practices and responsibilities of the heads of academic departments at Egyptian universities, through presenting the criteria for selecting the department head and his most important roles and responsibilities in light of the regulations, laws and administrative literature.
  • The fourth step: includes analyzing and interpreting the results associated with the implementation of the questionnaire related to administrative empowerment of the heads of academic departments at Sohag University and its role in stimulating their administrative creativity.
  • The fifth step: includes introducing a proposed perspective of administrative empowerment of the heads of academic departments at Egyptian universities, and its role in stimulating their administrative creativity.

Limits of the Research:

The Current search includes the following limits:

  • Objective limits: the research was limited to the study of the concept of administrative empowerment and its dimensions and requirements among the heads of academic departments in universities, as well as the concept of administrative creativity, its characteristics, stages, methods, and its obstacles, and the factors affecting it, the most important obstacles among the heads of academic departments in universities, in addition to the technical ,administrative and regulatory practices and responsibilities among heads of academic departments in universities.
  • Human limits: the research was limited to a representative sample of the heads of academic departments at Sohag University.
  • Spatial limits: The field study was limited to the heads of academic departments at Sohag University.
  • Time limits: the field study was conducted in the academic year 2015/2016.

Results of the Research:

The researcher has concluded to many results, include the followings:

  • The results related to the actual administrative empowerment of the heads of academic departments.
  • The results relate to the requirements of the administrative empowerment of the heads of academic departments.
  • The results related to the administrative and technical practices of the heads of academic departments.
  • The results of related factors affecting the administrative creativity of the heads of academic departments.
  • The results of administrative obstacles related to administrative empowerment and creativity of the heads of academic departments.

           Then, the researches introduce a proposed perspective for administrative empowerment of  the heads of academic departments and its role in stimulating their administrative creativity, through the following Axes:

  • The objectives of the proposed perspective.
  • The foundations of the proposed perspective.
  • The issues that need to be addressed when applying school- based management in Egypt.
  • Fields and means of implementing the proposed perspective.
  • Opportunities to activate the implementing of school based management.
  • Obstacles of implementing the proposed perspective.