رسالة ماجستير

التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم وفاعلية برنامج إرشادي سلوكي في خفضه

إعداد الباحثة

نبيلة محمد السيد عثمان

معيدة بقسم الصحة النفسية 

مصر 

جامعة سوهاج 

كلية التربية 

قسم الصحة النفسية 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

 هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على معدلات انتشار التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم, والفروق بينهم تبعًا لمتغير الجنس, وفاعلية برنامج إرشادي سلوكي في خفضه, وتكونت عينة الدراسة شبه التجريبية من(10) أطفال ذكور بمتوسط عمري قدره (10.6), وانحراف معياري قدره(1.019), وتم تقسيمهم إلى مجموعتين وهما المجموعة الإرشادية وعددها(5)أطفال, والمجموعة الضابطة وعددها(5)أطفال, وقد تم انتقائهم من بين أفراد العينة الأساسية والتي بلغ قوامها(90) طفلاً وطفلة, وذلك بحصولهم على أعلى الدرجات على مقياس  التَنمُّر المدرسي, واستخدمت الدراسة مقياس التَنمُّر المدرسي(إعداد/الباحثة), وبرنامج إرشادي سلوكي(إعداد/الباحثة), وأسفرت نتائج الدراسة عن انتشار التَنمُّر المدرسي بين الأطفال المعاقين عقليًا بصورة مرتفعة نسبيًا, وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور  ومتوسطات درجات الإناث على مقياس  التَنمُّر المدرسي, وفاعلية البرنامج الإرشادي السلوكي في خفض  التَنمُّر المدرسي لدى أفراد عينة الدراسة, واستمرار فاعليته بعد فترة المتابعة.

الكلمات المفتاحية:( التَنمُّر المدرسي- المعاقين عقليًا القابلين للتعلم- الإرشاد السلوكي).

 

Abstract

The present study is an attempt to identify the prevalence of school bullying in a sample of educable mentally handicapped children, differences among them according to gender and the effectiveness of a behavioral counseling program in reducing this phenomenon. The quasi-experimental group comprised (10) males with an age mean of (10.6) and a standard deviation of (1.019). They were divided into two groups, i.e. counseling and control, each of which comprising (5). The population of the study covered (90) male and female children with the highest scores on school bullying scale. The study utilized school bullying scale (by the researcher) and a behavioral counseling program (by the researcher). It concluded that school bullying prevailed among mentally handicapped children with a high degree; there are no statistically significant differences between the means of scores of males and females on school bullying scale; the effectiveness of the behavioral counseling program in reducing school bullying among the participants; and the continuity of its effectiveness in the follow-up period.

Keywords: (School bullying -educable mentally handicapped children- behavioral counseling).

 

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

 مقدمة:

    يعد التَنمُّر المدرسي بما يحمله من عدوان موجه من المتنمرين إلى الضحايا من المشكلات السلوكية التي باتت تؤرق القائمين على العملية التعليمية في كافة المراحل التعليمية, لما لها من آثار سلبية على كل من المتنمر والضحية, وتنتشر هذه المشكلة عبر المراحل العمرية المختلفة وبين مختلف الفئات وخاصة بين الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم الملتحقين بمدارس التربية الفكرية وذلك وفقًا لما أشارت إليه نتائج الدراسات السابقة حيث كشفت نتائج هذه الدراسات عن انتشار مشكلة التَنمُّر المدرسي بين المعاقين عقليًا بدرجة أكبر من انتشارها بين العاديين.

    ومن ثم كان توجه الباحثة نحو إعداد برنامج إرشادي سلوكي لخفض التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم.

مشكلة الدراسة:

  تحددت مشكلة الدراسة الحالية  في الأسئلة الآتية:

  • ما مستوى انتشار التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم؟
  • ما أكثر أشكال التَنمُّر المدرسي انتشاراً بين أفراد عينة الدراسة؟
  • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التَنمُّر المدرسي بين الذكور والاناث من أفراد عينة الدراسة؟
  • هل توجد فروق في التنمر المدرسي ترجع لاختلاف متغير العمر بين أفراد عينة الدراسة.
  • هل توجد فروق في التنمر المدرسي ترجع لاختلاف متغير الذكاء بين أفراد عينة الدراسة
  • ما فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في خفض التَنمُّر المدرسي لدى أفراد عينة الدراسة؟
  • هل تستمر فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في خفض سلوك التَنمُّر المدرسي لدى أفراد عينة الدراسة, وذلك بعد فترة المتابعة ؟

أهداف الدراسة:

   هدفت الدراسة الحالية إلى تحقيق ما يلي:

  • التعرف على معدل انتشار التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم الذين تتراوح أعمارهم بين (9-12) سنة.
  • التعرف على الفروق بين متوسطات درجات الذكور ومتوسطات درجات الإناث على مقياس التَنمُّر المدرسي والتي تعزى للجنس.
  • التعرف على الفروق بين متوسطي الرتب لدرجات أفراد المجموعة الإرشادية على مقياس التَنمُّر المدرسي قبل تطبيق البرنامج الإرشادي وبعده.
  • التعرف على الفروق بين متوسطي الرتب لدرجات أفراد المجموعتين الإرشادية والضابطة على مقياس التَنمُّر المدرسي بعد تطبيق البرنامج الإرشادي.
  • التعرف على الفروق بين متوسطي الرتب لدرجات أفراد المجموعة الإرشادية على مقياس التَنمُّر المدرسي في القياسين البعدي والتتبعي.

أهمية الدراسة:

   تتضح أهمية الدراسة على المستويين النظري والتطبيقي فيما يلي:-

  • الأهمية النظرية:
  • استمدت الدراسة الحالية أهميتها النظرية من تناولها لمشكلة على درجة من الخطورة وهى ”التَنمُّر المدرسي”، حيث أظهرت الدراسات ما لهذه المشكلة من تأثير سلبي على الجوانب النفسية والانفعالية والعقلية لكل من المتنمرين والضحايا بل وعلى المجتمع بأسره.
  • التوجه العام للدراسة من حيث الاهتمام بالفئات الخاصة لكونهم يحتاجون إلى برامج وطرق خاصة في تربيتهم وتعليمهم.
  • أهمية الفئة التي تتناولها الدراسة وهى المعاقين عقليًا القابلين للتعلم, والتي تمثل حوالي (75%)من المعاقين عقليًا, وتتميز هذه الفئة بالقابلية للتعليم, والقدرة على النجاح في المدرسة واكتساب المهارات الاجتماعية والخبرات العملية إذا ما توفر لهم الدعم والمساعدة, والخدمات الإرشادية المناسبة التي تساعدهم على التغلب على المشكلات التي تواجههم, فاذا كان الأطفال العاديون يحتاجون إلى الخدمات الإرشادية فإن الأطفال المعاقين عقليًا أكثر احتياجًا لهذه الخدمات.
  • الأهمية التطبيقية:
  • تُسهم الدراسة الحالية في توفير برنامج إرشادي سلوكي لخفض سلوك التَنمُّر المدرسي لدى عينة الدراسة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم, ومن ثم يمكن للمؤسسات المختلفة التي تهتم برعاية الأطفال المعاقين عقليًا الإفادة منه في خفض سلوك التَنمُّر وما يترتب عليه من مشكلات باتت تؤرق أولياء الأمور والقائمين على العملية التعليمية وعلى المجتمع بأسره.
  • تستخدم نتائج الدراسة التطبيقية لهذا البرنامج أساسًا لبناء وتطبيق برامج إرشادية أخرى، تعتمد على مداخل ارشادية أخري يمكن تطبيقها للاستفادة منها على عينات مختلفة من الأطفال والمراهقين المعاقين عقليًا وعلى فئات الإعاقة العقلية الأخرى.

محددات الدراسة:

  تمثلت محددات الدراسة فيما يلي:

1- منهج الدراسة:

اتسمت الدراسة الحالية بالتعددية المنهجية حيث جمعت بين المنهج الوصفي للتحقق من صحة الفروض السيكو مترية للدراسة والمنهج شبه التجريبي الذي يقوم على التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين وهما المجموعة الإرشادية والمجموعة الضابطة للتحقق من صحة الفروض شبه التجريبية للدراسة.

2-عينة الدراسة:

تكونت عينة الدراسة الأساسية من (90) طفلاً وطفلة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم الملحقين بمدارس التربية الفكرية بسوهاج، وتكونت العينة شبه التجريبية من (10) أطفال من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم في المرحلة العمرية من(9-12) عامًا، بمتوسط عمري قدره (10.6) وانحراف معياري قدره(1.019)، وتم تقسيمهم إلي مجموعة إرشادية وعددها (5) أطفال ومجموعة ضابطة وعددها(5) أطفال, وتم اختيارهم من العينة الأساسية من الارباعي الأعلى على مقياس التَنمُّر المدرسي.

3-أدوات الدراسة:

   تحددت أدوات الدراسة المستخدمة في الأدوات التالية:

  • ‌أ- مقياس التَنمُّر المدرسي.                   إعداد/ الباحثة
  • ‌ب- مقياس ستانفورد –بينيه الصورة الرابعة .                           ترجمة/ لويس مليكه 1998                         
  • ‌ج- برنامج ارشادي سلوكي لخفض التَنمُّر المدرسي لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم.                                                              إعداد/ الباحثة

 4-أساليب المعالجة الاحصائية:

    اعتمدت الدراسة على الأساليب الإحصائية التالية:

  • الإحصاءات الوصفية (المتوسط الحسابي – الانحراف المعياري-المئينيات-النسب المئوية).
  • معاملات الصدق(معامل الارتباط البسيط لبيرسون)
  • معاملات الثبات(التجزئة النصفية "لسبيرمان-براون", معادلة "جتمان" العامة للتجزئة النصفية, معادلة ألفا كرونباخ)
  • اختبار "ت"t-test للكشف عن الفروق بين الذكور والإناث.
  • اختبار "ويلكوكسن"Wilcoxon للأزواج المتماثلة المرتبة ذات الإشارة، للمقارنة بين نتائج المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدي والتتبعي.
  • اختبار "مان – وتني"Mann-Whitney للمقارنة بين عينتين مستقلتين, للمقارنة بين نتائج المجموعتين الإرشادية والضابطة في القياسين القبلي والبعدي.

فروض الدراسة:

  • يُظهر الأطفال المعاقون عقليًا القابلون للتعلم مستوىً مرتفعًا نسبيًا من التَنمُّر المدرسي على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور ومتوسطات درجات الإناث من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية, وذلك في اتجاه القياس القبلي.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين الإرشادية والضابطة على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في جانب المجموعة الضابطة.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية, وذلك بعد مرور شهرين من التطبيق.

نتائج الدراسة:

 أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:

  • يُظهر الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم مستوى مرتفع نسبيًا من التَنمُّر المدرسي على مقياس التَنمُّر المدرسي وأبعاده الفرعية.
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور ومتوسطات درجات الإناث من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية ، وذلك في اتجاه القياس القبلي لتطبيق البرنامج.
  • توجد فروق ذات دلالة بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين الإرشادية والضابطة على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في اتجاه المجموعة الضابطة .
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس التَنمُّر المدرسي بأبعاده الفرعية, وذلك بعد مرور شهرين من التطبيق.

               Summary:

 Introduction

With the aggression included and directed to the victims, school bullying is a behavioral problem that disturbs those in charge of education in all stages because of its negative effects on both the bully and victim. It prevails in the different age groups, especially among mentally- handicapped children in intellectual education schools. Literature reveals that this problem prevails more among the mentally handicapped than the normal. Therefore, the researcher aimed to develop a behavioral program to reduce school bullying in a sample of educable mentally- handicapped children.

Problem of the Study

  It has been defined in asking the following questions:

  1. What is the prevalence level of school bullying in a sample of educable mentally handicapped children?
  2. What is the most prevalent form of school bullying in the study sample?
  3. Are there differences in school bullying between males and females (i.e. participants)?
  4. What is the effectiveness of a behavioral counseling program in reducing school bullying in the study sample?
  5. Does the effectiveness of the behavioral counseling program in reducing school bullying in the study sample continue in the follow-up period?

Objectives:

   The present study aimed to:

  • Identify the prevalence of school bullying in a sample of educable mentally handicapped children aged (9-12 years).
  • Identify the differences between the mean scores of males and females on school bullying scale due to gender.
  • Identify the differences between the means of the participants’ scores in the counseling group on school bullying scale in the pre-and post-test of the counseling program.
  • Identify the differences between the means of the participants’ scores in the counseling and control groups on school bullying scale in the post-test of the counseling program.
  • Identify the differences between the means of the participants’ scores in the counseling group on school bullying scale in the post and follow-up tests.

Significance of the Study:

It is a significant study on both the theoretical and applied aspects, as follows:

  1. Theoretical Significance
  • It is a significant study because of the problem it addressed, i.e. school bullying, because literature revealed the negative impact it has on the psychological, emotional and mental aspects on the bullies, victims and society.
  • The study focused on special groups because they need special programs and approaches in upbringing and education.
  • The group covered by the study, i.e. the educable mentally handicapped representing (75%) of the mentally handicapped children. They are educables and can succeed in school and acquire the social skills and practical experiences if they receive adequate support, help and counseling services that help them overcome the problems they face. In other words, if the normal children need counseling services, the mentally-handicapped need them more.
  1. Applied Significance
  • The present study provided a behavioral counseling program to reduce school bullying in a sample of educable mentally handicapped children. The various institutions that are interested in caring for the mentally handicapped children may utilize this program to reduce bullying behavior and its problems that bother the guardians, those in charge of the educational process and the whole society.
  • Basically, the results of the study are used to develop, apply, implement and assess other counseling programs that are based on other approaches and dedicated for different samples of mentally handicapped children and adults, as well as the other groups of the handicapped.

 

 

Limitations of the Study:

  The study has been limited to:

  1. Methodology

The present study adopted different approaches. While the descriptive approach was used to verify the validity of psychometric hypotheses, the quasi-experimental based on the quasi-experimental design of two equal groups; experimental and control was adopted to verify the quasi-experimental hypotheses.

  1. Sampling

The population of the study comprised (90) educable mentally-handicapped children enrolled in intellectual education schools in Sohag. The quasi- experimental group comprised (10) of them aged (9-12) years with a mean age of (10.6) and a standard deviation of (1.019). It was divided into two groups, i.e. counseling and control, each of which comprising (5). They were selected according to the highest scores on school bullying scale.

  1. Tools of the study
  2. School bullying scale By the researcher
  3. Stanford-Binet Intelligence Scale (4th) By Lewis Malika, 1998                        
  4. A behavioral counseling program to reduce school bullying in a sample of educable mentally-handicapped children by the researcher
  5. Methods of Statistical Processing:

  The study adopted the following statistical methods:

  • Descriptive statistics (arithmetic means-standard deviation-percentiles-percentages).
  • Validity coefficients (Pearson's correlation coefficient)
  • Reliability coefficients (Spearman-Brown Split Half, Guttman Split-Half and Cronbach's alpha).
  • T-Test to define differences between males and females.
  • Wilcoxon signed-rank test used when comparing the results of the counseling group in the pre, post and follow-up tests.
  • Mann-Whitney test to compare between two independent samples on comparing the results of the counseling and control groups in the pre-and post-tests.

 

Hypotheses of the Study:

  • Educable mentally handicapped children show a relatively high level of school bullying on school bullying scale with its minor aspects.
  • There are no statistically significant differences between the means of scores of educable mentally handicapped male and female children on school bullying scale with its minor aspects.
  • There are statistically significant differences between the means of scores of the counseling group members in the pre-and-post-tests of school bullying scale with its minor aspects, in favor of the pre-test.
  • There are statistically significant differences between the means of scores of the counseling and control group members in the post-test of school bullying scale with its minor aspects, in favor of the control group.
  • There are no statistically significant differences between the means of scores of the counseling group members in the post and follow up tests of school bullying scale with its minor aspects after two months of the application.

Results of the Study:

 The study concluded that:

  • Educable mentally handicapped children show a relatively high level of school bullying on school bullying scale with its minor aspects.
  • There are no statistically significant differences between the means of scores of educable mentally handicapped male and female children on school bullying scale with its minor aspects.
  • There are statistically significant differences between the means of scores of the counseling group members in the pre-and-post-tests of school bullying scale with its minor aspects, in favor of the pre-test.
  • There are significant differences between the means of scores of the counseling and control group members in the post-test of school bullying scale with its minor aspects, in favor of the control group.
  • There are no statistically significant differences between the means of scores of the counseling group members in the post and follow up tests of school bullying scale with its minor aspects after two months of the application.