رسالة ماجستير

التخطيط لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقًا للتطورات المجتمعية المعاصرة

الباحثة

وفاء محمود على محمود 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية 

2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

 تدور الدراسة الحالية حول التخطيط لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، واستهدفت الوقوف على أهم تداعيات مواكبة التعليم الجامعي في مصر للتطورات المجتمعية المعاصرة وأهم متطلباته، كما استهدفت إلقاء الضوء على أهم التطورات المجتمعية التي طرأت على المجتمع المصري، وكيفية استيعابها بالجامعات المصرية، للتعرف على أهم التحديات الداخلية التي تواجه منظومة التعليم الجامعي في مصر والتي تعوقها عن استيعاب التطورات المجتمعية المعاصرة، واستهدفت أيضا إلقاء الضوء على أهم المداخل الحديثة لتطوير التعليم الجامعي لتحسين مخرجاته، كما سعت الدراسة إلى تقديم استراتيجية مقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة.

 وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة، وفي إطار استخدام الباحثة للمنهج الوصفي قامت بإعداد أدوات الدراسة وهي : استمارة تحليل بيئي لواقع التعليم الجامعي في مصر، طبقت على عينة قوامها (158) أستاذ وأستاذ مساعد بالجامعات المصرية وعينة من خبراء التخطيط بالجامعات الآتية (عين شمس، والإسكندرية، والسويس، وسوهاج)، واستبانة للوقوف على واقع تعليم الطالب الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، طبقت على عينة قوامها (500) طالب وطالبة بنفس الجامعات السابق ذكرها.

 وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها ما يلي:-

  • تنمي الجامعات المصرية قدرات الطلاب على التفاعل مع أجهزة الحاسب الآلي.
  • تحرص الجامعات المصرية على توفير أنشطة للطلاب الخريجين لتنمية شعورهم بأهمية المشاركة الفعالة في تنمية المجتمع.
  • وجود تنوع في البرامج التعليمية علمياً وبحثياً وتقنياً بالجامعات المصرية.
  • ضعف حرص الجامعات المصرية على مراجعة برامج التعليم بشكل مستمر.
  • ضعف وجود رؤية ورسالة واضحة بمتطلبات سوق العمل لدى الجامعات المصرية.
  • ضعف توفير الجامعات المصرية للدعم المالي (أجهزة ومعامل وتكنولوجيا حديثة.... الخ) لخريج جيل قادر على مواكبة احتياجات سوق العمل المستمر.
  • قلة تنظيم الجامعات المصرية للمؤتمرات وندوات لتوعية طلابها بكيفية التعامل مع التطورات المجتمعية المعاصرة واحتواء متغيراتها.
  • ضعف إسهام أعضاء هيئة التدريس في إرشاد الطلاب الخريجين مهنياً وتوجيههم بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل.
  • المصرية.
  • ضعف حرص أعضاء هيئة التدريس على توعية الطلاب بمشكلات المجتمع وكيفية التغلب عليها.
  • ضعف مراعاة المناهج الدراسية بالجامعات المصرية احتياجات المجتمع وفلسفته وأهدافه وتراثه الثقافي.
  • وجود طلب مجتمعي على التعليم الجامعي.
  • زيادة هجرة الكفاءات العلمية والتكنولوجية للبلدان المتقدمة.
  • قلة توفير بيئة تعليمية مناسبة لزيادة القدرات العلمية والتكنولوجية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس.
  • قلة وجود وحدة متخصصة لمتابعة الخريجين والاستفادة من تجاربهم لتطوير البرامج التعليمية لدى الجامعات المصرية.
  • قلة وجود دراسات مستقبلية لتحديد التخصصات التي يحتاجها سوق العمل لدى الجامعات المصرية.

 وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية تم وضع خطة استراتيجية مقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته، تضمنت هذه الخطة الرؤية والرسالة والغايات الإستراتيجية والأهداف الإستراتيجية، بالإضافة إلى الخطة التنفيذية التي يمكن من خلالها تطبيق هذه الخطة، بالإضافة إلى آليات التطبيق والمتابعة لتنفيذ الخطة.

 

                                                      Abstract

The current study revolves around the planning for developing university education in Egypt in order to improve its outputs according to the contemporary societal developments and its most important requirements and barriers. The study aimed to  stand on the most important contemporary societal developments which appeared on the Egyptian society and the manner of dialing them in the Egyptian universities, reveal for the most important inner challenges which face the university educational system in Egypt that blocking it from reaching the technological scientific developments and absorbing the contemporary societal developments, and offer a proposed strategy to develop the university education to improve its outcomes according to the contemporary societal developments.

The study also depended on the descriptive approach as an appropriate approach to the nature of the study. Also, the researcher did a form for the environmental analysis as a tool to study the actual events for the university education in Egypt. This form applied on a sample formed from (158) professor and assistant professor across the Egyptian universities and a sample of experts in the following universities (Ain Shams, Alexandria, Suez and Sohag).  Also the researcher prepared a questionnaire to analyze the reality of educating universitys' students in Egypt according to the contemporary societal developments, it applied on a sample consisted of (500) students in the same previous universities.

The study reached to several conclusions including the following:

  • Egyptian universities develop students' abilities to interact with computers.
  • Egyptian universities keen to provide activities for graduated students to develop their sense of the importance of effective participation in the development of society.
  • Egyptian universities permit the Existence of clear Programs and systems for evaluating the educational process.
  • The weakness of the Egyptian universities keenness to review the continuing education programs.
  • The weakness of a clear vision and mission for the requirements of the work market in Egyptian universities.
  • The weakness of the university financial support (scientific instruments and labs and modern technology.... etc.) for graduating a generation that able to keep up with the constant work market needs.
  • The fewness of the Egyptian university organizing conferences and seminars to inform students how to deal with the contemporary societal developments and to contain their variables.
  • The weakness of the faculty members' contribution in guiding graduated students and directing them professionally according to the work market requirements.
  • The weakness of the faculty members' keenness to educate students of the society problems and how to overcome them.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, philosophy, objectives, and cultural heritage of the society.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, interests, and characteristics of students.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in helping to provide suitable answers for the society problems.
  • The lack of the existence of a specialized unit to follow up the graduated students and to benefit from their experiences to develop educational programs in the Egyptian universities.
  • The lack of the existence of future studies in the Egyptian universities to determine the specializations which are needed in the work market.

In light of the results of the field study, a strategy plan was proposed for developing the university education in Egypt to improve its outcomes. The strategy plan included the vision, mission, strategic goals, in addition to the operational plan and the applying and following mechanisms by which to implement this strategy plan.