رسالة ماجستير

التخطيط لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقًا للتطورات المجتمعية المعاصرة

الباحثة

وفاء محمود على محمود 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية 

2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

 تدور الدراسة الحالية حول التخطيط لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، واستهدفت الوقوف على أهم تداعيات مواكبة التعليم الجامعي في مصر للتطورات المجتمعية المعاصرة وأهم متطلباته، كما استهدفت إلقاء الضوء على أهم التطورات المجتمعية التي طرأت على المجتمع المصري، وكيفية استيعابها بالجامعات المصرية، للتعرف على أهم التحديات الداخلية التي تواجه منظومة التعليم الجامعي في مصر والتي تعوقها عن استيعاب التطورات المجتمعية المعاصرة، واستهدفت أيضا إلقاء الضوء على أهم المداخل الحديثة لتطوير التعليم الجامعي لتحسين مخرجاته، كما سعت الدراسة إلى تقديم استراتيجية مقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة.

 وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة، وفي إطار استخدام الباحثة للمنهج الوصفي قامت بإعداد أدوات الدراسة وهي : استمارة تحليل بيئي لواقع التعليم الجامعي في مصر، طبقت على عينة قوامها (158) أستاذ وأستاذ مساعد بالجامعات المصرية وعينة من خبراء التخطيط بالجامعات الآتية (عين شمس، والإسكندرية، والسويس، وسوهاج)، واستبانة للوقوف على واقع تعليم الطالب الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، طبقت على عينة قوامها (500) طالب وطالبة بنفس الجامعات السابق ذكرها.

 وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها ما يلي:-

  • تنمي الجامعات المصرية قدرات الطلاب على التفاعل مع أجهزة الحاسب الآلي.
  • تحرص الجامعات المصرية على توفير أنشطة للطلاب الخريجين لتنمية شعورهم بأهمية المشاركة الفعالة في تنمية المجتمع.
  • وجود تنوع في البرامج التعليمية علمياً وبحثياً وتقنياً بالجامعات المصرية.
  • ضعف حرص الجامعات المصرية على مراجعة برامج التعليم بشكل مستمر.
  • ضعف وجود رؤية ورسالة واضحة بمتطلبات سوق العمل لدى الجامعات المصرية.
  • ضعف توفير الجامعات المصرية للدعم المالي (أجهزة ومعامل وتكنولوجيا حديثة.... الخ) لخريج جيل قادر على مواكبة احتياجات سوق العمل المستمر.
  • قلة تنظيم الجامعات المصرية للمؤتمرات وندوات لتوعية طلابها بكيفية التعامل مع التطورات المجتمعية المعاصرة واحتواء متغيراتها.
  • ضعف إسهام أعضاء هيئة التدريس في إرشاد الطلاب الخريجين مهنياً وتوجيههم بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل.
  • المصرية.
  • ضعف حرص أعضاء هيئة التدريس على توعية الطلاب بمشكلات المجتمع وكيفية التغلب عليها.
  • ضعف مراعاة المناهج الدراسية بالجامعات المصرية احتياجات المجتمع وفلسفته وأهدافه وتراثه الثقافي.
  • وجود طلب مجتمعي على التعليم الجامعي.
  • زيادة هجرة الكفاءات العلمية والتكنولوجية للبلدان المتقدمة.
  • قلة توفير بيئة تعليمية مناسبة لزيادة القدرات العلمية والتكنولوجية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس.
  • قلة وجود وحدة متخصصة لمتابعة الخريجين والاستفادة من تجاربهم لتطوير البرامج التعليمية لدى الجامعات المصرية.
  • قلة وجود دراسات مستقبلية لتحديد التخصصات التي يحتاجها سوق العمل لدى الجامعات المصرية.

 وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية تم وضع خطة استراتيجية مقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته، تضمنت هذه الخطة الرؤية والرسالة والغايات الإستراتيجية والأهداف الإستراتيجية، بالإضافة إلى الخطة التنفيذية التي يمكن من خلالها تطبيق هذه الخطة، بالإضافة إلى آليات التطبيق والمتابعة لتنفيذ الخطة.

 

                                                      Abstract

The current study revolves around the planning for developing university education in Egypt in order to improve its outputs according to the contemporary societal developments and its most important requirements and barriers. The study aimed to  stand on the most important contemporary societal developments which appeared on the Egyptian society and the manner of dialing them in the Egyptian universities, reveal for the most important inner challenges which face the university educational system in Egypt that blocking it from reaching the technological scientific developments and absorbing the contemporary societal developments, and offer a proposed strategy to develop the university education to improve its outcomes according to the contemporary societal developments.

The study also depended on the descriptive approach as an appropriate approach to the nature of the study. Also, the researcher did a form for the environmental analysis as a tool to study the actual events for the university education in Egypt. This form applied on a sample formed from (158) professor and assistant professor across the Egyptian universities and a sample of experts in the following universities (Ain Shams, Alexandria, Suez and Sohag).  Also the researcher prepared a questionnaire to analyze the reality of educating universitys' students in Egypt according to the contemporary societal developments, it applied on a sample consisted of (500) students in the same previous universities.

The study reached to several conclusions including the following:

  • Egyptian universities develop students' abilities to interact with computers.
  • Egyptian universities keen to provide activities for graduated students to develop their sense of the importance of effective participation in the development of society.
  • Egyptian universities permit the Existence of clear Programs and systems for evaluating the educational process.
  • The weakness of the Egyptian universities keenness to review the continuing education programs.
  • The weakness of a clear vision and mission for the requirements of the work market in Egyptian universities.
  • The weakness of the university financial support (scientific instruments and labs and modern technology.... etc.) for graduating a generation that able to keep up with the constant work market needs.
  • The fewness of the Egyptian university organizing conferences and seminars to inform students how to deal with the contemporary societal developments and to contain their variables.
  • The weakness of the faculty members' contribution in guiding graduated students and directing them professionally according to the work market requirements.
  • The weakness of the faculty members' keenness to educate students of the society problems and how to overcome them.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, philosophy, objectives, and cultural heritage of the society.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, interests, and characteristics of students.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in helping to provide suitable answers for the society problems.
  • The lack of the existence of a specialized unit to follow up the graduated students and to benefit from their experiences to develop educational programs in the Egyptian universities.
  • The lack of the existence of future studies in the Egyptian universities to determine the specializations which are needed in the work market.

In light of the results of the field study, a strategy plan was proposed for developing the university education in Egypt to improve its outcomes. The strategy plan included the vision, mission, strategic goals, in addition to the operational plan and the applying and following mechanisms by which to implement this strategy plan.

 

 

ملخص الدراسة باللغة العربية

 

مقدمة :

في ظل الأوضاع السياسية والاقتصادية والاجتماعية والمعرفية والتكنولوجية الراهنة للمجتمع المصري يمكن القول إن التعليم الجامعي في مصر في حاجة ماسة إلى التطوير، وذلك لمساعدة خريجي التعليم الجامعي على استيعاب التغيرات المجتمعية والتكيف معها ؛ حتى يصبحوا قادرين على المساهمة في تنمية المجتمع المصري والنهوض به.

 فالجامعة تحمل على عاتقها النهوض بالأمة من جميع الاتجاهات الفكرية والعلمية والمعرفية والتقنية، وهي تمد المجتمع بالأيدي العاملة المؤهلة والمتعلمة لمواجهة احتياجات المجتمع الحالية والمستقبلية، والعمل على تحقيق تنمية المجتمع في كافة المجالات.

 والتعليم الجامعي يقوم بعدة أدوار في المجتمع منها : التعليم والبحث العلمي المتمثل في بناء تراكم معرفي وعلمي متجدد ونقل هذا البناء المعرفي إلى طلابه لتطوير المعرفة الإنسانية وأيضا يقوم بخدمة المجتمع والمساهمة في بنائه بشكل فعال وذلك بتخريج أجيال قادرة على تلبية احتياجات المجتمع الاجتماعية والاقتصادية والتكنولوجية والمعرفية.

ولقد توصلت دراسة " أسماء منصور جاد الرب عبد الرحمن، 2009 " ([1]) إلى إنَّه مع تواجد علم اقتصاديات المعرفة وتطبيقه في الدول المتقدمة إلا أن هناك ضعفاً في المواءمة بين مخرجات التعليم العالي والجامعي المصري واحتياجات سوق العمل وهذا يؤكد على عدم توافر هذا العلم لدى الجامعات المصرية وضعف القائمين والمعنيين بشئون التعليم في مصر بطرق حديثة لتطويره وربطه باحتياجات المجتمع المصري.

فالتعليم الجامعي يجب أن يوفر المتطلبات العلمية والتكنولوجية اللازمة للتنمية الشاملة، وإلاَّ أصبح خريجو التعليم الجامعي عبئاً على المجتمع، من خلال جمهور العاطلين عن العمل، الذين يولدون مشاكل سياسية واقتصادية واجتماعية، قد تعجز الدولة عن مواجهتها، ووضع الحلول اللازمة لها.

بناءً على ما هو موجود من السلبيات التي يعاني منها التعليم الجامعي في مصر وتعرقله عن القيام بدوره فـي مساعدة الخريجين لكـي يتمكنوا من التعامل مع التغيرات المجتمعية المعاصرة والتفاعل معها للوصول إلى التنمية الشاملة للمجتمع تحددت المشكلة في ضرورة التخطيط لتطوير التعليم الجامعي في مصر لتحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة.

تساؤلات الدراسة :-

تحددت تساؤلات الدراسة الحالية فيما يلي :-

  1. ما التطورات المجتمعية المعاصرة التي طرأت على المجتمع المصري ؟
  2. ما أهم المداخل الحديثة لتطوير التعليم الجامعي في مصر لتحسين مخرجاته ؟
  3. ما متطلبات مواكبة التعليم الجامعي في مصر للتطورات المجتمعية المعاصرة لتحسين مخرجاته ؟
  4. ما واقع تعليم الطالب الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة ؟
  5. ما الإستراتيجية المقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر لتحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة ؟

أهداف الدراسة :-

 سعت الدراسة الحالية إلى تحقيق الأهداف التالية :-

  1. التعرف على أهم تداعيات مواكبة التعليم الجامعي في مصر للتطورات المجتمعية المعاصرة وأهم متطلبات ومعوقات ذلك.
  2. استنتاج أهم التطورات المجتمعية المعاصرة التي طرأت على المجتمع المصري، وكيفية استيعابها بالجامعات المصرية.
  3. التعرف على لأهم التحديات الداخلية التي تواجه منظومة التعليم الجامعي في مصر والتي تعوقه عن استيعاب التطورات المجتمعية المعاصرة.
  4. الوقوف على أهم الاتجاهات الحديثة لتطوير التعليم الجامعي لتحسين مخرجاته.
  5. تقديم إستراتيجية مقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر ؛ قد تسهم في تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة.

أهمية الدراسة :-

نبعت أهمية الدراسة الحالية من أنها :-

  1. محاولة لرفع مستوى التعليم الجامعي في مصر من الناحية العلمية والتكنولوجية، وتزويد الخريجين بالعلم والتكنولوجيا للتعامل مع مستجدات العصر.
  2. محاولة لتطوير التعليم الجامعي في مصر لإيجاد قوى بشرية تمتلك قدرات علمية وتكنولوجية عالية.
  3. محاولة لتبصير القائمين على التعليم الجامعي باحتياجات سوق العمل المعرفية والتكنولوجية ومحاولة توفيرها لدى خريجي الجامعات المصرية ؛ وذلك لمواجهة التحديات المتزايدة.
  4. قد تسهم نتائجها في توجيه نظر القائمين على التعليم الجامعي في مصر إلى ما تعاني منه جامعاتنا المصرية من قصور في مواكبة الثورة العلمية والمعرفية، ومساعدتها في تقديم حلول وبدائل علمية للتغلب على هذه القصور.
  5. قد تساعد الإستراتيجية المقترحة قيادات الجامعات المصرية وأعضاء هيئة التدريس بها على تطوير منظومة التعليم الجامعي وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة واحتياجات سوق العمل.

 

منهج الدراسة :-

استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية " المنهج الوصفي " وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة.

وتم استخدام المنهج الوصفي في الدراسة الحالية من خلال الخطوات والإجراءات التالية:-

  1. تجميع المادة العلمية ذات العلاقة بموضوع الدراسة وتصنيفها وكتابة الفصول النظرية للدراسة.
  2. إعداد أدوات الدراسة واختيار عينة الدراسة وتطبيق هذه الأدوات.
  3. تطبيق أدوات الدراسة الميدانية.
  4. تفسير النتائج التي تم التوصل إليها من تطبيق أدوات الدراسة الميدانية.
  5. تقديم إستراتيجية مقترحة في ضوء ما تم الاطلاع عليه من أدبيات تتعلق بهذا المجال وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية.

أدوات الدراسة :-

  1. استمارة تحليل بيئي للتعليم الجامعي من إعداد الباحثة.
  2. استبانة من إعداد الباحثة للتعرف على واقع تعليم الطالب الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة.

حدود الدراسة :-

تمثلت حدود الدراسة الحالية فيما يلي :-

أولاً :الحدود الموضوعية:-

 اقتصرت الباحثة في الحدود الموضوعية على التخطيط للتعليم الجامعي في مصر وذلك فيما يتعلق بـ (فلسفة التعليم الجامعي – أعضاء هيئة التدريس – الطالب والبرامج الدراسية – الموارد المالية والإدارة).

ثانياً: الحدود البشرية:-

  • اقتصر تطبيق استمارة التحليل البيئي على عينة من أعضاء هيئة التدريس والعاملين بوحدات التخطيط بـ الجامعات الآتية: (سوهاج – عين شمس – السويس – الإسكندرية).
  • اقتصر تطبيق الاستبانة على عينة من طلاب الفرقة الرابعة بالجامعات السابق ذكرها شملت بعض الكليات العملية وبعض الكليات النظرية.

ثالثاً : الحدود المكانية:-

اقتصرت الدراسة في حدوها المكانية على الجامعات الآتية : (جامعة سوهاج – جامعة عين شمس – جامعة السويس – جامعة الإسكندرية).

 

خطوات السير في الدراسة:

في ضوء أسئلة الدراسة، وفي سبيل الإجابة عنها، سارت الدراسة وفقاً للخطوات التالية:-

  • أولاً: البنية الهيكلية للدراسة والتي اشتملت على : مقدمة الدراسة، ومشكلتها وأسئلتها، وأهدافها، وأهميتها، وحدودها، ومنهجها، ومصطلحاتها . وقد اتضح هذا من خلال الفصل الأول من فصول الدراسة .
  • ثانياً : للإجابة عن السؤال الأول من أسئلة الدراسة والمتعلق بأهم التطورات المجتمعية المعاصرة التي طرأت على المجتمع المصري، خصصت الباحثة الفصل الثاني من فصول الدراسة لعرض هذه التطورات، ولقد تناولت الباحثة التطورات السياسية المتمثلة في قيام ثورة 25 يناير، و التطورات المعرفية المتمثلة في ظهور مجتمع المعرفة مجتمع المعلومات ومجتمع التعلم، والتطورات الاجتماعية المتمثلة في ظهور مواقع التواصل الاجتماعي وزيادة هجرة العقول القادرة على تطوير المجتمع المصري، والتطورات الاقتصادية المتمثلة في ظهور اقتصاد المعرفة، والتطورات التكنولوجية المتمثلة في ظهور ثورة تكنولوجيا المعلومات.
  • ثالثاً : للإجابة عن السؤال الثاني من أسئلة الدراسة والمتعلق بأهم المداخل الحديثة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته، خصصت الباحثة الفصل الثالث من فصول الدراسة لعرض أهم هذه المداخل ، ولقد تناولت الباحثة أهم هذه المداخل وهي ( مدخل التخطيط الاستراتيجي للتعليم الجامعي في مصر – مدخل تدويل التعليم الجامعي – مدخل إقامة التحالفات بين الجامعات – مدخل حاضنات الأعمال التكنولوجية ) .
  • رابعاً : للإجابة عن السؤال الثالث من أسئلة الدراسة والمتعلق بمتطلبات مواكبة التعليم الجامعي في مصر للتطورات المجتمعية المعاصرة لتحسين مخرجاته ومعوقات ذلك خصصت الباحثة الفصل الرابع من فصول الدراسة لعرض هذه المتطلبات ومعوقاتها، ولقد تناولت الباحثة سمات التعليم الجامعي في مصر ودوره في إصلاح المجتمع وأسباب إعادة هيكلته والمخاطر التي الناجمة عن عدم قدرته على استيعاب للتطورات المجتمعية المعاصرة، والمتطلبات التي يجب أن يوفرها التعليم الجامعي لمواكبة هذه التطورات .
  • خامساً : للإجابة عن السؤال الرابع من أسئلة الدراسة والمتعلق بمعرفة واقع تعليم الطالب الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، خصصت الباحثة الفصل الخامس من فصول الدراسة لعرض واقع تعليم الطالب الجامعي، وهو ما يتعلق بجانب الدراسة الميداني ولقد شمل على استمارة تحليل بيئي للتعليم الجامعي في مصر وأيضا شمل على استبانة دارت حول واقع تعليم طلاب التعليم الجامعي في مصر وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة .
  • سادساً: للإجابة عن السؤال الخامس من أسئلة الدراسة والمتعلق بالخطة الإستراتيجية المقترحة لتطوير التعليم الجامعي في مصر من أجل تحسين مخرجاته وفقاً للتطورات المجتمعية المعاصرة، خصصت الباحثة الفصل السادس من فصول الدراسة لعرض ملامح هذه الإستراتيجية المقترحة، ولقد تكونت الخطة الإستراتيجية من القيم الحاكمة لها وكذلك الرؤية والرسالة والغايات والأهداف الإستراتيجية المراد تحقيقها وكذلك الخطة التنفيذية لتحقيق هذه الأهداف .

نتائج الدراسة :-

 وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها ما يلي :-

  • تنمي الجامعات المصرية قدرات الطلاب على التفاعل مع أجهزة الحاسب الآلي.
  • تحرص الجامعات المصرية على توفير أنشطة للطلاب الخريجين لتنمية شعورهم بأهمية المشاركة الفعالة في تنمية المجتمع.
  • وجود تنوع في البرامج التعليمية علمياً وبحثياً وتقنياً بالجامعات المصرية.
  • ضعف حرص الجامعات المصرية على مراجعة برامج التعليم بشكل مستمر.
  • ضعف وجود رؤية ورسالة واضحة بمتطلبات سوق العمل الجامعات المصرية.
  • ضعف توفير الجامعات المصرية للدعم المالي (أجهزة ومعامل وتكنولوجيا حديثة.... الخ) لخريج جيل قادر على مواكبة احتياجات سوق العمل المستمر.
  • قلة تنظم الجامعات المصرية للمؤتمرات وندوات لتوعية طلابها بكيفية التعامل مع التطورات المجتمعية المعاصرة واحتواء متغيراتها.
  • ضعف إسهام أعضاء هيئة التدريس في إرشاد الطلاب الخريجين مهنياً وتوجيههم بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل.
  • ضعف حرص أعضاء هيئة التدريس على توعية الطلاب بمشكلات المجتمع وكيفية التغلب عليها.
  • ضعف مراعاة المناهج الدراسية بالجامعات المصرية احتياجات المجتمع وفلسفته وأهدافه وتراثه الثقافي.
  • اهتمام الدولة بدعم مشروعات تطوير التعليم الجامعي
  • زيادة هجرة الكفاءات العلمية والتكنولوجية للبلدان المتقدمة.
  • قلة توفير بيئة تعليمية مناسبة لزيادة القدرات العلمية والتكنولوجية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس.
  • قلة وجود وحدة متخصصة لمتابعة الخريجين والاستفادة من تجاربهم لتطوير البرامج التعليمية لدى الجامعات المصرية.
  • قلة وجود دراسات مستقبلية لتحديد التخصصات التي يحتاجها سوق العمل لدى الجامعات المصرية.

 

 

Summary:

Introduction:

According to the current political, economic, social and Technology situations of the Egyptian society it can be said that university education in Egypt in a need to development, so as to help graduates of university education to accommodate societal changes; so that they will be able to contribute in the Egyptian society and renaissance development.

The university bears upon itself the advancement of the nation intellectually, scientifically, cognitively and technically. It provides society with qualified and educated manpower to face the current and future needs of society, and works to achieve the development of society in all fields.

University education does several roles in society including: Education and Scientific Research which represented in the scientific and renewed intellectual construction and transferring this intellectual construction to students for the development of human knowledge. And also, it contributes effectively in constructing the community by graduating generations who are able to meet the social, economic, cultural and cognitive needs of the society.

The study of " Gad El Rab,A.(2012)"([1]) reached that  although the presence of the science of knowledge economics and applying it in the developed countries, there is weakness in the harmonization of the Egyptian university education outputs and the needs of the work market. This means that there is an absence of this science in the Egyptian universities, and there is no modern ways to develop it and linking it to the needs of the Egyptian society.

University Education must provide the scientific and technological requirements, if this not happened, the graduates of university education will become a burden in society through unemployed audience who make political, economic and social problems, and the state may be unable to face them or develop appropriate solutions.

 The problem of the study based on the existing of negatives that the university education in Egypt is suffering from them, and is hindered from playing its role in helping the graduates to be able to deal with contemporary societal changes and interact with them to get to the development of society. From these the problem of the study was identified.

 

Questions of the study: -

 The questions of the current study are Identified as follows: -

  1. What is the contemporary societal developments that have occurred in the Egyptian society?
  2. What are the most important modern Entrances of the development of university education in Egypt to improve outcomes?
  3. What are the requirements to keep up with university education in Egypt for contemporary societal developments to improve its output? What are the obstacles?
  4. What is the reality of university student's education in Egypt, according to contemporary societal developments?
  5. What is the proposed strategy to develop university education in Egypt in order to improve its output accordance to the contemporary societal developments?

Aims of the study:-

 The current study aimed to: -

  1. Standing on the most important requirements of university education in Egypt to keep pace the contemporary societal developments and their obstacles.
  2. Shedding light on the most important contemporary societal developments in the Egyptian society, and how to accommodate them in the Egyptian universities.
  3. Knowing the most important internal challenges which facing the higher education system in Egypt, which absorb it from constraining the contemporary societal developments.
  4. Standing on the most recent trends of the development of university education to improve outcomes.
  5. Providing a proposed strategy for the development of university education in Egypt, which may contribute to improve outcomes according to contemporary societal developments.

Importance of studying:-

The importance of the current study comes from the following: -

  1. An attempt to improve the level of university education in Egypt from the scientific and technological side.
  2. A Try to develop university education in Egypt to find the manpower that have high scientific and technological capabilities.
  3. An attempt to enlighten the managers of university education with the intellectual and technological  needs of the work market and try to provide them to the graduates of Egyptian universities; in order to meet the increasing challenges.
  4. The results may contribute to draw the attention  of who stand for the  university education in Egypt to what our  Egyptian universities suffer from such as: the lack of absorbing  the contemporary scientific  progress  and the lack  in the educational aspects, and To provide solutions and scientific alternatives to overcome this shortage.
  5. The suggested strategy may help the leaders of the Egyptian universities and the faculty members to improve the university education system according to the requirements of the scientific and technological progress, the contemporary societal developments, and the needs of the work market.

Methodology of the study:-

The researcher used in the current study "descriptive method" because of its suitability to the nature of the study:-

It was used descriptive method in the current study through the following steps and procedures:

  1. Compiling the relevant and scientific materials to the study, classifying them, and writing the theoretical seasons.
  2. Preparing the study Tools, selecting the study sample, and applying these tools.
  3. Applying the field study tools.
  4. Explaining the results that were reached by applying the field study tools.

    Providing a proposed strategy in the light of what was viewed from the previous studies which related to the study and in the light of the results of the field study.

Study tools:-

  1. An Environmental analysis Form for the University education Prepared by the researcher.
  2. A questionnaire prepared by the researcher to know the reality of the student of university education in Egypt, according to contemporary societal developments.

The limits of the study: -

The limits of the current study are represented as follows: -

First: the objectives limits: -

  • The researcher at the objective limits confined on planning for university education in Egypt and with regard to (the philosophy of university education- Faculty members- Student and study programs- Funding and Administration)

 

Second: human limits: -

  • The applying of the environmental analysis form limited on a sample of faculty members and staff units in the following universities: (Sohag - Ain Shams - Suez - Alexandria).
  • The application of the questionnaire limited on a sample of fourth-year students at universities which are mentioned above included some practical and theoretical colleges.

Third: the spatial limits: -

  • The study limited in the following universities: (Sohag University - Ain Shams University - University of Suez - Alexandria University).

Steps of the study: -

  • In light of the study questions, and in order to answer them, the study went according to the following steps: -
  • First: The structure of the study, which included: Introduction to the study, its problem, questions, objectives, importance borders, methodology, and terminology. This was shown through the first chapter of classes.
  • Second: To answer the first question from the study questions which associated with the most important contemporary societal developments in the Egyptian society, the researcher dedicated chapter two of the study to view these developments. The researcher dealt with the political developments of the January 25 revolution, intellectual developments of the emergence of knowledge society, information society and learning society, social developments of the emergence of social networking sites, economic developments of the emergence of the knowledge economy, and Technology developments of the emergency of the revolution of information technology.
  • Third: To answer the second question of the study questions which related to the most important modern Entrances for the development of university education in Egypt to improve outputs. The researcher dedicated chapter four of the study to view the most important trends. She covered the most important of these trends (entrance strategic planning of university education in Egypt - entrance the internationalization of higher education - entrance the establishment of alliances between universities - entrance technological business incubators).
  • Fourth: To answer the third question of the study questions which related to keeping up the requirements of university education in Egypt of contemporary societal developments to improve the outputs and their obstacles, the researcher dedicated chapter three of the study to view these requirements and constraints. The researcher dealt with the characteristics of university education in Egypt, its role in reforming society , the reasons for restructuring it , the risks of its inability to accommodate contemporary societal developments, and requirements that must be provided by the university education to keep pace with these developments.
  • Fifth: To answer the fourth question of the study questions which related with knowing of the reality of university student's education in Egypt according to contemporary societal developments. The researcher dedicated chapter five of the study to view the reality of university student's education. It included an environmental analysis form for the university education in Egypt and a questionnaire that was revolved around the reality of university education students in Egypt, according to contemporary societal developments.
  • Sixth: To answer the fifth question of the study questions which related to the proposed strategic plan for the development of university education in Egypt in order to improve outputs according contemporary societal developments. The researcher dedicated chapter Six to view the features of this proposed strategy, and form the strategic plan of values as well as the vision, mission, goals and the operational plan to achieve these goals.

Results of the study :-

The  most important results of the field study summarized  in the following: -

  • Egyptian universities develop students' abilities to interact with computers.
  • Egyptian universities keen to provide activities for graduated students to develop their sense of the importance of effective participation in the development of society.
  • Egyptian universities permit the Existence of clear Programs and systems for evaluating the educational process.
  • The weakness of the Egyptian universities keenness to review the continuing education programs.
  • The weakness of a clear vision and mission for the requirements of the work market in Egyptian universities.
  • The weakness of the university financial support (scientific instruments and labs and modern technology.... etc.) for graduating a generation that able to keep up with the constant work market needs.
  • The fewness of the Egyptian university organizing conferences and seminars to inform students how to deal with the contemporary societal developments and to contain their variables.
  • The weakness of the faculty members' contribution in guiding graduated students and directing them professionally according to the work market requirements.
  • The weakness of presenting loans and scholarships to enable the distinguished students scientifically and technically from continuing their studies at Egyptian universities.
  • The weakness of the faculty members' keenness to educate students of the society problems and how to overcome them.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, philosophy, objectives, and cultural heritage of the society.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in considering the needs, interests, and characteristics of students.
  • The weakness in Egyptian universities curricula in helping to provide suitable answers for the society problems.
  • The lack of the existence of a specialized unit to follow up the graduated students and to benefit from their experiences to develop educational programs in the Egyptian universities.
  • The lack of the existence of future studies in the Egyptian universities to determine the specializations which are needed in the work market.