رسالة ماجستير

الْمُتَطَلَّبَاتُ التَّرْبَوِيَّةُ لِلْخِطَابِ الدِّيْنِيِّ الإِسْـلامِيِّ فِي ظِلِّ التَّحَدِّيَاتِ الْعَالَمِيَّةِ الْمُعَاصِرَةِ

الباحث

إِسْلام مَحْمُود عِزّ الدِّيْنِ عَبْد الرَّحِيْمِ مُحَمَّد

مصر

جَامِعَـةُ سُـوهَاجِ

كليَّـةُ التَّربِيةٍِِِ

قسمُ أصولِ التربيةِ

1431هـ - 2010م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة :

عنوان الدِّراسة :          " المتطلبات التربويَّة للخطاب الديني الإسلامي في ظلِّ التحديات العالميَّة المعاصرة " .

مقدِّمة الدِّراسة :

         بتوفير المتطلبات التَّربويَّة اللازمة في الخطاب الدِّينيِّ الإسلاميِّ يستطيع الخطاب الدِّينيّ الإسلاميّ المعاصر أنْ يصمد أمام أمواج الهجوم العاتية ، وأنْ يرد عليها ردّاً مقنعاً متناسباً مع العقل الإنسانيِّ ومع التَّقدم الحضاريِّ ، فإذا عرضت قوى الإسلام وقوى خصومه عرضاً يناسب العصر الحديث ، فالَّذي يتقدم هو الإسلام والَّذي يرتد أو يذعن للحقيقة هو الخصم المستعد للإنصاف .

مشكلة الدِّراسة :

         تتلخص مشكلة الدِّراسة في محاولة التَّوصُّل للتَّقويم التَّربويِّ لمدى توفر المُتَطلبَاتُ التَّربويَّةُ في الخِطَابِ الدِّيْنِيِّ الإِسْلامِيِّ فِي ظِلِّ التَّحدِّيَاتِ العَالميَّةِ المعَاصِرة ، ومعرفة المعوقات الَّتي يمكن أن تؤثر في هذا الخطاب ، والَّتي تعوق الخطاب الحالي ، من أجل محاولة التَّأصيل التَّربويِّ الإسلاميِّ للخطاب الدِّيْنِيِّ الإِسْلامِيِّ المعاصر الَّذي يتوافق مع حاجات الأفراد والمجتمعات على المستوى المحلِّي وعلى المستوى العالميِّ .

أسئلة الدِّراسة : يمكن تحديد السُّؤالِ الرئيسيِّ لهذه الدِّراسة كما يأتي : 

" مَا المُتَطلَّبَاتُ التَّربويَّةُ للخِطَابِ الدِّيْنِيِّ الإِسْلامِيِّ فِي ظِلِّ التَّحدِّيَاتِ العَالميَّةِ المعَاصِرةِ ؟ "

منهج الدِّراسة :

         استخدم الباحث في دراسته : المنهج الوصفيِّ التَّحليليِّ , وأُسْلُوب تَحْلِيْلِ الْمُحْتَوَى .

أدوات الدِّراسة :

         استمارة تحليل محتوى بعض نماذج الخطابِ الدينِيِّ الإسلامِيِّ المعاصرِ وفقاً لبعض المتطلبات التربويَّة المعاصرة ، هذه الاستمارة من إعداد الباحث ، تم تحكيمها من عدد من أساتذة التربية في مصر ، وهي موضحة في الجزء الخاص بملاحق الدِّراسة .

عينة الدِّراسة :

         اختار الباحث عينة الدراسة العشوائيَّة من خطابات إذاعة القرآن الكريم المصريَّة , وخطابات مجلة الأزهر .

نتائج الدِّراسة :                                                                                                                                  

  • لوحظ على خطابات بعض القائمين على الخطاب الديني الإسلامي المعاصر تقصيرها في التعامل مع الجانب الوجداني وقلة توفيرها للمتطلبات الوجدانيَّة ؛ لذلك يرى الباحث أنَّ توفير هذه المتطلبات من أهم مهام الخطاب الدِّيني الإسلامي المعاصر ، لاسيَّما في ظلِّ هذا الفيض الهائل من أشكال التحديات المعاصرة .
  • وقد تضمنت نتائج تحليل محتوى عينة الخطاب الديني الإسلامي المعاصر المأخوذة من إذاعة القرآن الكريم ومن مجلة الأزهر العديد من المتطلبات التربويَّة التي وُضِعَتْ في استمارة التحليل المحكمة .
  • احتذى خطاب إذاعة القرآن الكريم أسلوب الوعظ والإرشاد الذي كان يتكرر في الحديث المباشر الذي يتخذ شكل المحاضرة ، كما احتذي كثيراً الأسلوب العلمي الموضوعي الذي اهتمَّ دائماً بتقديم الأمثلة والأدلة والبراهين ، وقد تكرر هذا الأسلوب كثيراً في الحديث الحواري الذي يهتم بتبادل المناقشات أو طرح الأسئلة الحواريَّة .
  • كما احتذى خطاب مجلة الأزهر الأسلوب العلمي الموضوعي الذي اهتمَّ دائماً بتقديم الأمثلة والأدلة والبراهين ، ولم يستخدم أسلوب الوعظ والإرشاد إلا في مقال واحد من مقالات العينة .

 

     The name of this study is (Educational Requirements of Islamic Religious Discourse in the Light of Contemporary International Challenges), which includes nine

chapters and the searcher summerizes it as the following:

*First chapter,which it’s title “Study Plan” and here are some of its elements: 

-Study Introduction .

-Study Problem ,which tries to find Educational Evaluation about the existence of the Educational Requirements in the Islamic Religious Discourse in the Light of Contemporary Internatioal Challenges .

-Study Questions ,the main question of this study can be limited as:  What are the Educational Requirements of the Islamic Religious Discourse in the Light of Contemporary International Challenges ?”

-Study Curriculm :searcher used in his study :

-Analaytic Descriptive Curriculm .

-Content Analaysis method .

-Study instruments: Content Analaysis of some models about the sheet  of Contemporary Islamic Religious Discourse according to some contemporary Educational Requirements .

         This sheet is prepared by the searcher and it had gudiged by anumber of Education  professors  in Egypt and it’s also shown in the appendixeses part of the study.

*seconde chapter: ,which it’s title “The Philosophy of the Islamic Religious Discourse From  Educational view ”.

         In this chapter searcher speaks about the Education’s Philosophy and the Philosophy of Islamic Education which includes it’s view of Human being, world, Universe, Existen tialism, society, values and Knowledge.

         He also speaks about  Philosophy in Contemporary Islamic Religious Discourse From  Educational view, which it’s advantages:

-The Socialism Cluturalism Pluralism in the Philosophy of   Islamic Religious Discourse.

-The variety of Discours method in the Philosophy of  Islamic Religious Discourse.  

-Capacity and Holisticis  in the Philosophy of  Islamic Religious Discourse.

-The constasnt Reference in the Philosophy of  Islamic Religious Discourse.

-Politics in the Philosophy of  Islamic Religious Discourse.

-Education role in the Philosophy of  Islamic Religious Discours.

         The searcher also criticies the Philosophy in the Contemporary Islamic Religious Discourse From  Educational view, showing it’s positivies and negatives.

*Third chapter: , which it’s title Educational Orginal Philosophy of Contemporary Islamic Religious Discourse “

         Through it the searcher speaks about the meaning of Educational Original of Contemporary Islamic Religious Discourse . he identifies it and mentions thinkers attitudes towards it . He also speaks about the problems of Educational Contemporary Islamic Religious Discourse and about the reasons of the Educational Orginal of Contemporary Islamic Religious Discourse.

         The searcher mentions in this chapter the Educational original curriculms  of Contemporary Islamic Religious Discourse and he separtes between Curriculm and Paradigm . he also mentions the priniciples of Educational original  of Contemporary Islamic Religious Discourse , Then he mentions some of Educational original features of Contemporary Islamic Religious Discourse .        

*Fourth chapter: , which it’s title “Philosophy of renew the Education features in the Contemporary Islamic Religious Discourse “ which in it searcher indicaties the two division of the innovated view of Islamic Religious Discourse and they are:

-The Eastern Islamic view.

-The American Eureopean Weastern view.

         He also indicates the cores of the Contemporary Islamic Religious Discourse Innovation process and it’s basicis, Reasons and of it’s features.

*fifth chapter:  : which it’s title “ Challenges which face Contemporary Islamic Religious Discourse.”

         He speaks about the situation of Contemporary Islamic Religious Discourse from Challenges which face it ,and the reactions of Musulimes thinkers towards these Challenges . and he divides these Challenges into ternal, external, individual and social.

         Then he mentions  some forms of  these Challenges which face Contemporary Islamic Religious Discourse like Globlization,

Civilizations conflict , Tourrism and Laissezal Pluraism.

*sixth chapter: which it’s title “The most important Educational Requirements of Contemporary Islamic Religious Discourse.

        In this chapter searcher speaks about the Philosophy of  Educational Requirements of Islamic Religious Discours    

and their division into :

 -The individual  Educational Requirements of Islamic Religious Discourse such as;Intellectual Requirements , Behaviorism Requirements and Affective Requirements.

-The Socialism Educational Requirements of Islamic Religious Discourse as; Political Requirements, Economical Requirements and Cultural Requirements . and in the end of the chapter the searcher suggests amodel to applicate the Educational Requirements of Contemporary Islamic Religious Discourse.

*Seventh chapterwhich it’s title The Reality of accesibility

the Educational Requirements of Contemporary Islamic Religious Discourse “Content analysis”.

         Searcher shows in this chapter some of the models of the Contemporary Islamic Religious Discourse according to some Contemporary Educational Requirements:

- Content analysis of a simple from  the Holly Quran  Radio Discourses.

-Content analysis of a simple from El-Azhar magazine Discourses.

*Eighth chapterwhich it’s title “ study results , it’s recommandations and it’s suggestions”.

         Searcher shows in this chapter the answers of the suggested questions about this study and it’s results ,  He also offers the study recommandations , then he

mentions the suggested studies.

 

         The most important results are :

  • Thinker divide towards Remake movement into three divisions :
  • First division .
  • Second division .
  • Third division .

 

  • Methods which help to achieve the remake in it’s correct turn :
  • Facility .
  • Honest and Subjectivity .
  • Completivity .

 

  • The view of Islamic Religious Discourse is divided into :
  • The Eastern Islamic view.
  • The American Eureopean Weastern view.

 

  • Challenges which face the Islamic Religious Discourse are:
  • ternal, external .
  • individual and social.

 

  • also the simple of the Contemporary Islamic Religious Discourse content analysis results which taken from the Holy Quran radio and Al-Azhar magazine had included a lot of Educational Requirements which have put in the judjed analysis sheet.