رسالة ماجستير

فاعلية تدريس وحدة تعليمية مقترحة في الدراسات الاجتماعية في ضوء مدخل الأحداث الجارية على تنمية الانتماء الوطني ومفاهيم الأمن الفكري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

الباحثة

منال صلاح رمضان عبد الرحيم

مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية

قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث

العنوان: فاعلية تدريس وحدة تعليمية مقترحة في الدراسات الاجتماعية في ضوء مدخل الأحداث الجارية على تنمية الانتماء الوطني ومفاهيم الأمن الفكري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

إعداد : منال صلاح رمضان عبد الرحيم.

الدرجة : ماجستير في التربية، تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية .

القسم: المناهج وطرق التدريس .

إشراف : أ.د / خالد عبد اللطيف محمد عمران           أ.د/ مصطفى زايد محمد زايد

الكلية :  التربية- جامعة سوهاج.                    التاريخ: 1438 ﻫ - 2016 م

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية وحدة مقترحة على تنمية الانتماء الوطني ومفاهيم الأمن الفكري لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، و تحددت مشكلة البحث في ضعف مفاهيم الأمن الفكري والانتماء الوطني لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي . وتمثلت أدوات ومواد البحث في وحدة تعليمية مقترحة في ضوء مدخل الأحداث الجارية ، دليل إرشادي للمعلم، دليل التلميذ متضمنا الوحدة المقترحة ، واختبار مواقف الانتماء الوطني ، واختبار مفاهيم الأمن الفكري. وتكونت عينة البحث من عدد (35) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة عنيبس الإعدادية الجديدة .

وتوصل البحث الحالي إلى أنه:

  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ مجموعة البحث قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعدها في اختبار مواقف الانتماء الوطني لصالح التطبيق البعدي.
  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ مجموعة البحث قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعدها في اختبار مفاهيم الأمن الفكري لصالح التطبيق البعدي.
  • أن الوحدة المقترحة التي تم تدريسها باستخدام مدخل الأحداث الجارية لها فاعلية في تنمية الانتماء الوطني ومفاهيم الأمن الفكري لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي .

وأوصى البحث الحالي بضرورة تضمين الوحدة المقترحة "معاً نبنى بلدنا" ضمن مناهج الدراسات الاجتماعية في المرحلة الإعدادية، وبضرورة أن يربط المعلم منهج الدراسات الاجتماعية بالأحداث الجارية والقضايا المعاصرة في المراحل التعليمية المختلفة، وضرورة تنمية وتعزيز الأمن الفكري لدى التلاميذ في المراحل التعليمية المختلفة .

الكلمات المفتاحية: وحدة تعليمية مقترحة – الأحداث الجارية – الانتماء الوطني – مفاهيم الأمن الفكري – الدراسات الاجتماعية.

 

 

Abstract

The title: The Effectiveness  of  Teaching a suggested Educational   Unite  of  Social  Studies in The Light  of  Current Events Approach To develop National Belonging and Concepts of  Intellectual Security among preparatory  Stage Pupils

The research by: manal Salah Ramadan abdul-Rahem

department of : Curriculum and teaching Methods

The degree: the master degree-Curriculum and Methods of Teaching Social Studies.

User the observation of: Prof. Dr: Khaled Abd-Ellatif Mohammed Omran

                                          Dr: Mustafa Zaid Mohammed Zaid.

The faculty: faculty of education - sohag university

the current research aims to introduce the effectiveness of teaching and a proposed learning unit  in social studies in the light of current events for development the national belonging and intellectual  of the concepts of national security Of  preparatory school students.

Research Problem: The problem of the research is  the weak sense of national belonging and intellectual concepts of security  for the second prep students, and represented research tools in the material and the following tools: educational unit proposed in the light of current events, heuristic teacher's guide, student guide, including the proposed unit , national belonging scale test for intellectual security concepts, The research sample consisted of (35),  pupil of second graders preparatory pupils.

The current research found out that :

- There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in test security concepts of intellectual in favour of the dimensional application.

-There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in National affiliation scale in favour of the dimensional application.

- The proposed unit that has been taught using the entrance to the on-going effectiveness of its events in the development of national belonging and intellectual concepts of security at the second prep students.

Recommendations of the Current search:

The need for adding the proposed unity "together we build our country" to the social studies curriculum in middle school.- The need the teacher to link  social studies curriculum to current events and issues in the various stages of education.- The need to develop and strengthen the intellectual insecurity among students in different educational levels.- The need to become acquainted with the political orientations of teachers, pre-service  and Correcting it's path in order to achieve  intellectual security, which in turn is reflected on the pupils. -  developing of the social studies curriculum to include local issues and global contemporary.

  • Key words: Proposed Instructional Unit - current events - national identity - the intellectual concepts of security - Social Studies.

 

ملخص البحث باللغة العربية:

يتناول هذا الجزء ملخص البحث من حيث مشكلة البحث وخطة دراستها ، والنتائج التي تم التوصل إليها ، ثم توصيات ومقترحات البحث ، وذلك على النحو التالي:

مشكلة البحث:

تحددت مشكلة البحث  فى ضعف مفاهيم الأمن الفكرى والانتماء الوطنى لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى.لذا يحاول هذا البحث علاج هذا الضعف من خلال اقتراح وحدة تعليمية فى ضوء الأحداث الجارية وتدريسها ضمن مناهج الدراسات الإجتماعية .

فروض البحث:

اختبر البحث الحالي مدى تحقق هذه الفروض:

  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05‚0) بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثاني الإعدادي - مجموعة البحث - على اختبار مواقف قيم الانتماء الوطني في القياس القبلي والبعدي.
  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (05‚0) بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثاني الإعدادي - مجموعة البحث - على اختبار مفاهيم الأمن الفكري في القياس القبلي والبعدي.

أهداف البحث:

هدف البحث الحالي إلى إعداد وتدريس وحدة تعليمية مقترحة في الدراسات الاجتماعية في ضوء مدخل الأحداث الجارية وذلك من أجل:

  • تنمية الانتماء الوطني لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
  • تنمية مفاهيم الأمن الفكري لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

حدود البحث:

التزم البحث بالحدود التالية:

  • عينه عشوائية من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة عنيبس الإعدادية التابعة لإدارة جهينة التعليمية بمحافظة سوهاج للعام الدراسي 2015-2016م.
  • المحتوى يتضمن "وحدة مقترحة بعنوان معناً نبنى بلدنا".
  • أبعاد الانتماء الوطني التالية: (الانتماء للوطن ، المحافظة على المرافق العامة ، تحمل المسؤولية، إتقان العمل ، الاعتزاز بحضارة وتاريخ الوطن ، حرية الاعتقاد ، الحرية، العدالة الاجتماعية ، المحافظة على أسرار الوطن ، التسامح ، والتضحية ).
  • مفاهيم الأمن الفكري التالية: (التطرف والإرهاب)، وعند مستويات (التذكر، الفهم، والتطبيق).

منهج البحث:

اقتضت الدراسة الحالية استخدام المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة والقياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث .

نتائج البحث :

  • يوجدفرق دال إحصائياً عند مسوى (0.05) بين متوسطى درجات التلاميذ مجموعة البحث قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعدها فى اختبار مواقف الانتماء الوطنى لصالح التطبيق البعدى
  • يوجدفرق دال إحصائياً عند مسوى (05) بين متوسطى درجات التلاميذ مجموعة البحث قبل دراسة الوحدة المقترحة وبعدها فى اختبارا مفاهيم الأمن الفكرى لصالح التطبيق البعدى
  • أن الوحدة المقترحة التى تم تدريسها بإستخدام مدخل الأحداث الجارية لها فاعلية فى تنمية الانتماء الوطنى ومفاهيم الأمن الفكرى لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى .

توصيات البحث:

  • ضرورة تضمين الوحدة المقترحة "معاًنبنى بلدنا" ضمن مناهج الدراسات الاجتماعية فى المرحلة الإعدادية.
  • ضرورة أن يربط المعلم منهج الدراسات الاجتماعية بالأحداث الجارية والقضايا المعاصرة فى المراحل التعليمية المختلفة.
  • ضرورة تنمية وتعزيز الأمن الفكري لدى التلاميذ فى المراحل التعليمية المختلفة.
  • ضرورة التعرف على التوجهات السياسية للمعلمين قبل الخدمة وتصحيح مسارها بما يحقق الأمن الفكرى الذى ينعكس على التلاميذ.
  • تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية لتتضمن قضايا محلية وعالمية معاصرة.

بحوث مقترحة:

  • إعداد وحدة تعليمية مقترحة باستخدام الوسائط الفائقة فى تعزيز الأمن الفكري لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.
  • تقويم مناهج الدراسات الاجتماعية للمرحلة الإبتدائية لتحديد مدى تضمنها لمفاهيم الأمن الفكري.
  • فاعلية وحدة مقترحة فى تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية الوعى السياسى والانتماء الوطني لدى طلاب المرحلة الثانوية .
  • إعداد برنامج مقترح فى تدريس الدراسات الاجتماعية لإكساب قيم المواطنة والأمن الفكري لتلاميذ المرحلة الثانوية.

 

Summary Research:

This section deals with a summary of the research from where the problem of search and plan its study, the results reached alluded to the proposals of the research, as follows:

problem of The Study:

The research problem: identified as the weak sense of national belonging and security concepts of intellectual  for Second Prep pupils . Therefore this research tries to address this weakness by proposing an educational unit in light of current events and taught within the social studies curriculum.

Hypotheses Of The Study:

-There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in test security concepts of intellectual in favour of the dimensional application.

- There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in National affiliation scale in favour of the dimensional application.

Aims of the study:

 the goal of the current research to the development of the values of national affiliation and concepts intellectual security to Second prep Students.

Limitation Of The Study:

-A random sample of second prep Students from Enibs Preparatory  school of the Educational Administration of johyna in Sohag for the academic year 2014-2015,and their number was (35) thirty five students

- The Content includes "a proposed unit called together to build our country.

 -The dimensions of national belonging are as follows (belonging to the homeland - Maintaining the public utilities - bear responsibility - a good job - pride of civilization and the history of the country - freedom of religion - freedom - social justice - to maintain the secrets of home - tolerance - sacrifice).

-Measuring the effectiveness of the proposed unit in the development of national belonging - to strengthen intellectual security in the following concepts (extremism - terrorism

Research Methodology

The use of quasi-experimental method with one group and tribal measurement and dimensional variables Search.

Results Of Study:

-There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in test security concepts of intellectual in favour of the dimensional application.

- There are statistical differences at level (0.05) between the mean scores of the research sample pupils before and after studying the proposed unit in National affiliation test in favour of the dimensional application.

-The proposed unit that has been taught using the entrance to the on-going effectiveness of its events in the development of national belonging and intellectual concepts of security at the second prep students

 Recommendations Of The Study:

- The need for adding the proposed unity "together we build our country" to the social studies curriculum in middle school.

- The need the teacher to link  social studies curriculum to current events and issues in the various stages of education.

- The need to develop and strengthen the intellectual insecurity among students in different educational levels.

- The need to become acquainted with the political orientations of teachers, pre-service  and Correcting it's path in order to achieve  intellectual security, which in turn is reflected on the pupils.

-  developing of the social studies curriculum to include local issues and global contemporary.

Proposed Of  The Study:

- Preparation an proposed educational unit  using hypermedia in promoting intellectual security at high school students.

- evaluating the social studies curriculum for the elementary stage to determine the extent guaranteed by the concepts of intellectual security.

- The effectiveness of a proposed unit in the teaching of social studies for the development of political awareness and sense of national belonging among secondary school students.

- Preparation of a proposed program in the teaching of social studies for the Acquisition of citizenship and intellectual security for high school students values.