رسالة ماجستير

الجوانب الاقتصادية للتعليم المتَضَمّنة في كتاب الدارس في تاريخ المدارس للإمام النعيمي الدمشقي(ت927هـ)

إعداد

حموده عبدالرحمن على محمد 

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية - قسم اصول التربية

- 1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الرسالة:

اسم الباحث: حمودة عبد الرحمن علي محمد

عـنــوان الـرســالــة: الجوانب الاقتصادية للتعليم المُتَضَمنَة في كتاب" الدارس في تاريخ المدارس"للإمام النعيمي الدمشقي(ت927هـ)

جهة البحث: كلية التربية - جامعة سوهاج

الدرجة العلمية: ماجستير في التربية (تخصص أصول تربية)

هدفت الرسالة إلى دراسة الجوانب الإقتصادية  للتعليم المتضمنة في كتاب الدارس في تاريخ المدارس للإمام النعيمي الدمشقي (ت927هـ)،وقد استخدمت الرسالة إسلوب تحليل المحتوى بنوعيه الكمّي والكيّفي ،كما قامت بعرض إطار نظري تضمّن الإطار العام للبحث وترجمة وافية لشخصية المؤلف الإمام النعيمي (ت927هـ)، وكذلك دراسة حديثة لأهم الجوانب الاقتصادية للتعليم المعاصر في مصر، وقد عرضت الرسالة طريقة التحليل وإجراءاته في الفصل الرابع قبل عرض نتائج التحليل في الفصل الخامس ،ثم جاء التصور المقترح في الفصل الآخير0

وجاء من أبرز نتائج الدراسة وجود فلسفة واضحة للتعليم تقوم على المذهب الشافعي ومقاومة المذهب الشيعيّ ،كما حددت أهدافا ًواضحة ًللتعليم أكّدت على تدريس العلوم الدينيّة واللُغَوّية والعقليّة والتطبيقيّة، واهتم التعليم بالمعلّم وذلك بتوحيد المصادر التي يستقي منها علمه،وحول التنظيمات المالية والإدارية للتعليم في هذه الفترة أفاد التحليل بوجود نظام الوقف على طلبة العلم،كما أنّ المؤسسات التعليمية قد خضعت لهيكل إداري حدد شروطه الواقفون في لائحة داخلية للمؤسسة، وأشار التحليل إلى وجود تنوع في مدارس التعليم كلٌ حسب الهدف الذي أنشئت من أجله ،فمنها مدارس القرآن الكريم ،ومدارس الحديث الشريف ،ومدارس الفقه،والبيمارستانات ،والزوايا ،والخوانق ، والرّبُط ،وأظهر التحليل وجود مشاركة مجتمعية من فئات الشعب ،وكذلك مشاركة المرأة ،وكفالة المدرسة لطلابها وإسهامها في خدمة المجتمع، وذُيّلت الرسالة بتقديم تصور مقترح لتطوير الجوانب الاقتصادية للتعليم في مصر في ضوء ما ورد من نتائج التحليل0

الكلمات المفتاحية : 1- الجوانب الاقتصادية للتعليم0        2 -الدارس0


Abstract

Researcher name: Hamoda Abd el Rahman Ali MohamedThesis Title: Economic aspects of education included in the book of the student in the history of schools for Imam Al  Noemi Damascene (d. 927 ah)Research Authority: Faculty of Education  So hag UniversityDegree: Master of Education (Assets of education assets)The thesis aimed to study the economic aspects of education included in the book of the student in the history of the schools of Imam AlNuaimi AlDamashqi (d. 927aH). The thesis used the method of analysis of the content in quantitative and qualitative terms, and presented a theoretical framework that included the general framework of research, As well as a recent study of the most important economic aspects of contemporary education in Egypt. The thesis presented the method of analysis and its procedures in the fourth chapter before presenting the results of the analysis in Chapter v, and then came the proposed scenario in the last chapter.The most prominent results of the research were the existence of a clear philosophy of education based on the Shafi'i doctrine and resistance to the Shiite sect. It also set clear objectives for education that emphasized the teaching of religious, linguistic, mental and applied sciences. The education concerned the teacher by unifying the sources from which he draws his knowledge. The analysis of the existence of the waqf system on students of science, and the educational institutions have been subjected to an administrative structure set the conditions that stand in the internal regulation of the institution, The analysis indicated that there is a diversity in the schools of education, each according to the purpose for which it was established. These include schools of the Holy Quran, Hadith schools, schools of jurisprudence, School and its contribution to the service of society, and the message was accompanied by a presentation of a proposed scenario to develop the economic aspects of education in Egypt in the light of the results of the analysis.Keywords: 1- Economic aspects of education  2- student