رسالة ماجستير

دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية "دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج"

إعداد الباحث

محمد عبد البديع آدم حسين

مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية 

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

تخصص إدارة تعليمية

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص البحث:

عنوان الدراسة: دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية

مشكلة الدراسة:

تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التعرف على دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية.

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى :

  1. التعرف على أشكال ودوافع وأسباب وآثار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  2. تحديد متطلبات مكافحة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  3. التعرف على واقع التزام مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج وكيفية تفعيلها لتطبيق الشفافية الإدارية.
  4. التعرف على واقع تفعيل المساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  5. تحديد المعوقات التي تحد من تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي ومحاولة التغلب عليها.
  6. وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية لمكافحة ظاهرة الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج .

منهج الدراسـة:

استخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يعبر عن دراسة الظاهرة المراد دراستها كما توجد في الواقع الفعلي ويهتم بوصفها وصفًا دقيقًا.

نتائج الدراسة:

توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

  1. أن مستوى تطبيق الشفافية الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  2. أن مستوى تطبيق المساءلة الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  3. أن مستوى شيوع أنماط الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي مرتفع.
  4. أن مستوى معوقات تطبيق الشفافية الإدارية والمسائلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي كان عالي بدرجة كبيرة.
  5. إن درجة الموافقة على متطلبات تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة للحد من الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي عالي جدًا.
  6. توجد علاقة عكسية بين تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة وانتشار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي.

التصور المقترح

تم وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر.

 

Abstract of the study

Title of the study

    The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution.

A field study in Sohag governorate

The problem of the study

the: problem of the present study in  the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in  Sohag governorate?

Study approach

The researcher has used the descriptive method that depends on studying the phenomenon as it in real case and describe it accurately.

This study aimed to:

  1. Realizing the reality of the formats, reasons , motivations and the effect of the administrative corruption in pre- university education in  Sohag governorate and how to effect it.
  2. Identify the fighting requirements of the administrative corruption in pre- university education in Sohag governorate.
  3. Identify the reality of commitment the pre- university education in Sohag governorate.
  4. Identify the reality of activating the accountability in pre- university education in  Sohag governorate.
  5. Identify the most important obstacles that limit the application of administrative transparency and questioning in pre- university education and trying to come over it.
  6. Putting proposal scenario to affect the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education

The most important study results:

 The study reached the following results:

  1. The application level of administrative transparency in pre- university education institution is very low.
  2. The application level level of administrative transparency pre- university education is very low.
  3. The level of commonality of the administrative corruption in pre- university education institution is very high.
  4. The level of constrictions that limit the application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  5. Aggregate approval requirements of application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  6. There is an inverse relationship between administrative transparency and activate accountability spread the administrative corruption in pre- university education institution . The more  application  the administrative transparency and accountability  the less the administrative corruption and vice versa.

the proposal scenario

The proposal scenario has been put to activate the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in  Egypt.

 

 

ملخص الرسالة باللغة العربية:

 

عنوان الدراسة

دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية "دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج"

مقدمة:

تعد الممارسات المرتبطة بظاهرة الفساد الإداري بأشكالها المختلفة سلوكيًا وتنظيميًا وماليًا وجنائيًا من أهم العقبات التي تحد من فاعلية السياسات العامة في المؤسسات التعليمية عند انتقالها من مستوى القرار والتخطيط إلى حيز التطبيق والتنفيذ، نظرًا للأهمية التي تمثلها السياسة التعليمية وقطاع التعليم بالنسبة لعملية التطوير وبخاصة ما يتعلق بتوفير احتياجات سوق العمل، ومن المعروف أن الخطاب السياسي الرسمي يولي السياسة التعليمية اهتمامًا خاصًا، بل وأن النظام السياسي يعتبر تطوير التعليم هو المشروع القومي لمصر، إلا أنه بالرغم من ذلك فإن المؤسسات التعليمية تعاني من بعض ممارسات الفساد الإداري والتي تحد من فعاليتها، وتعظم من الآثار السلبية التي أصبحت تؤكد على وجود فجوة بين التعليم والتنمية، لذا تناولت هذه الدراسة دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري في المؤسسات التعليمية في ستة فصول وهي:

الفصل الأول: فصل تمهيدي. يبين الإطار العام للدراسة، الفصل الثاني: الإطار الفكر والفلسفي لمدخل الشفافية الإدارية بالمؤسسات التعليمية، الفصل الثالث: الإطار الفكري والفلسفي لمدخل المسائلة التعليمية بالمؤسسات التعليمية، الفصل الرابع: الإطار الفكري والفلسفي للفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية، الفصل الخامس: إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها، الفصل السادس: التصور المقترح.

مشكلة الدراسة:

على الرغم من الجهود المبذولة للحد من ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية في مصر إلا أن هناك العديد من الدراسات أشارت إلى أن مؤسسات التعليم قبل الجامعي تعاني من وجود بعض أشكال الفساد الإداري، كالرشوة والمحاباة والمحسوبية والإهمال واستغلال السلطة، كما أكد ذلك واقع القضايا الفعلية للفساد الإداري والتي تشوب مؤسسات التعليم قبل الجامعي، والمدونة في سجلات النيابة العامة والإدارية ومجلس الدولة والشئون القانونية مما أثر سلبًا على تحقيقها لأهدافها المحددة، وجودة مخرجاتها التعليمية، الأمر الذي يفرط حتمية الاهتمام بمكافحة هذه الظاهرة والحد منها، من خلال تبني مداخل وأفكار حديثة من أهمها الشفافية الإدارية والمساءلة، حيث أن هذين المدخلين يسهمان بدرجة كبيرة في الحد من الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي، لذا تتحدد مشكلة الدراسة في دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية بمحافظة سوهاج.

   

أسئلة الدراسة:

تتحدد أسئلة الدراسة في الأتي:

  1. ما الإطار الفكري والفلسفي لمدخل الشفافية الإدارية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة؟
  2. ما الإطار الفكري والفلسفي لمدخل المساءلة التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة؟
  3. ما الإطار الفكري والفلسفي للفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعى في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة؟
  4. ما واقع تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بمحافظة سوهاج ؟
  5. ما التصور المقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج من وجهة نظر كل من؟

أ-القائمين على إدارة التعليم.

ب-المعلمين.

ج-القائمين على مراقبة ومتابعة الفساد الإداري.

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى :

  1. التعرف على أشكال ودوافع وأسباب وآثار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  2. تحديد متطلبات مكافحة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  3. التعرف على واقع التزام مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج وكيفية تفعيلها لتطبيق الشفافية الإدارية.
  4. التعرف على واقع تفعيل المساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  5. تحديد المعوقات التي تحد من تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي ومحاولة التغلب عليها.
  6. وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية لمكافحة ظاهرة الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج .

أهمية الدراسة:

تتحدد أهمية الدراسة فى الآتي :

  • تعالج الدراسة موضوعاً على قدر كبير من الأهمية وهو دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر وهذا يعد أحد المداخل الفاعلة للحد من الفساد الإداري في هذه المؤسسات .
  • اكتسبت هذه الدراسة أهميتها العلمية في أنها من الدراسات القليلة جداً إن لم تكن الأولى على حد علم الباحث والتى تناولت دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي فى مصر، وذلك فى محاولة من الباحث بالإسهام بجهد علمى تراكمي متواضع للمكتبتين المحلية والعربية من خلال ما تم التوصل إليه من نتائج .
  • توعية القائمين على إدارة المؤسسات التعليمية للدور الفعال للشفافية الإدارية والمساءلة في الحد من الفساد الإداري بها .
  • تبرز أهمية الدراسة من خلال النتائج والمقترحات التى توصلت إليها وتوثيقاً للنظريات وآراء المختصين علمياً وعملياً للتصدى لظاهرة الفساد الإداري والحد من آثارها السلبية .
  • مواصلة جهود الباحثين الذين اهتموا بدراسة هذا المجال.
  • تساهم نتائج هذه الدراسة في وضع تصور مقترح يفيد فى تفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة للحد من الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصر.
  • تفيد الدراسة الحالية الفئات التالية:

- القائمين على إدارة التعليم.

- المسئولين عن السياسة التعليمية والتخطيط التربوي.

- القائمين على مراقبة ومتابعة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي.

- مديري ومعلمي المدارس.

- مؤسسات المجتمع المدني. 

منهج الدراسـة:

استخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يعبر عن دراسة الظاهرة المراد دراستها كما توجد في الواقع الفعلي ويهتم بوصفها وصفًا دقيقًا.

 

أداة الدراسة:

استخدام الباحث الاستبانة كاداة بحثة للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة لإتمام الدراسة وتحقيق أهدافها.

مجتمع وعينة الدراسة:

لطبيعة هذه الدراسة اختار الباحث عينة عشوائية من كل من:

  • القائمين على إدارة التعليم بديوان عام المديرية، الإدارات التعليمية التابعة لها، مدراء ووكلاء المدارس التابعة للإدارات التعليمية وعددهم (191) إداري.
  • المعلمين بمدارس التعليم الثانوي العام والفني في التعليم الأساسي وعددهم (200) معلم.
  • القائمين على مراقبة ومتابعة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي من المحققين بالشئون القانونية بديوان عام مديرية التربية والتعليم بسوهاج وكذلك هيئة التفتيش بمديرية التنظيم والإدارة وعددهم (40) محقق.

وبذلك يكون العدد الإجمالي لعينة الدراسة هو (431) شخص طبقت عليهم الاستبانة.

نتائج الدراسة:

توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

  • أن مستوى تطبيق الشفافية الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  • أن مستوى تطبيق المساءلة الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  • أن مستوى شيوع أنماط الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي مرتفع.
  • أن مستوى معوقات تطبيق الشفافية الإدارية والمسائلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي كان عالي بدرجة كبيرة.
  • إن درجة الموافقة على متطلبات تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة للحد من الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي عالي جدًا.
  • توجد علاقة عكسية بين تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة وانتشار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي.

التصور المقترح

تم وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر.

 

Summary:

Title of the study

The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution.

A field study in Sohag governorate

Introduction

Practices phenomenon that related to the administrative corruption in its different shapes  behavioral, organizational; financial and generational  are considered  one of the most important that limit the effectiveness the public policy .in the educational institutions . when changing from level of decision and planning into  application and carrying out bias due to the importance they represent the educational policy and the education sector for development specially what regard to the needs of the labor market. It's known that the official political discourse assigns  the educational policy special attention .  It is even the political system considered that developing education is the national project for Egypt .However, the educational institutions suffer from Practices phenomenon that related to the administrative corruption that limit its effectiveness and maximize the negative effects that have empresses the gap between education and development, So this study deals with. The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution in six chapters. the first one is a preface between the general framework of the study. chapter two is the thoughtful and philosophy form to entrance of administrative transparency in education institution.

chapter three is the thoughtful and philosophy form to entrance of administrative transparency in educational accountability.

 Chapter four is the thoughtful and philosophy form of administrative corruption in educational institution

 Chapter five is about the procurers of the field study and its results chapter six is the scenario of the proposed to affect  The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution

The problem of the study

Although the efforts that have been done to limit the phenomenon of administrative corruption in education institution in Egypt ,there are some studies refer to pre- university education  education institution. Suffer from  some  forms of administrative corruption such as bribery, nepotism, carelessness and authority abuse.as confirmed by the reality of the actual cases . in administrative corruption that copied down in records of the public prosecution, the administrative prosecution and the state council, and the legal offers whivh has negatively objectives and  its educational outputs that imperative imposes attention in fighting this phenomenon through adapting modern approach and ideas  the most of them administrative trasparencey and accountabilitythat share greatly in limiting . of administrative corruptionin  pre- university education institution. So the problem has become in The role of administrative trasparencey and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution. in  Sohag governorate?

The question of the study

 The question of the study include the following:

  1. What are the thoughtful and philosophy form to entrance of administrative transparency in pre- university education institution In the view of contemporary educational literature.
  2. What are the thoughtful and philosophy form to entrance of educational accountability n pre- university education institution. corruption in  pre- university education institution. institution In the view of contemporary educational literature.
  3. What are the thoughtful and philosophy form of administrative corruption in pre- university education institution. In the view of contemporary educational literature
  4. What is the reality of commitment pre- university education institution in Sohag governorate to apply the. administrative transparency?
  5. What is the proposal scenario to activate the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in Sohag governorate?

Aims of the study

This study aimed to:

  1. Realizing the reality of the formats, reasons , motivations and the affect of the administrative corruption in pre- university education in  Sohag governorate and how to effect it.
  2. identify the fighting requirements of the administrative corruption in pre- university education in Sohag governorate.
  3. Identify the reality of commitment the pre- university education in Sohag governorate.
  4. Identify the reality of activating the accountability in pre- university education in  Sohag governorate.
  5. Identify the most important obstacles that limit the application of administrative transparency and questioning in pre- university education and trying to come over it.
  6. Putting proposal scenario to affict the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education .

The importance  of the study

The importance  of the present study in the following:

  1. The present study cures an important subject that is the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in 
  2. This study gains its scientific importance because it's one of the least studies if not the first one to the knowledge of the researcher that deals with this subject in an attempt to share with a scientific ,cumulative part for the Arabic and local libraries through a mechanism of results has been reached.
  3. Raisingthe awareness of the people who are in charge of the , educational institution to the effective role of of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption
  4. Highlights the importance of the study through the results and the suggestions that has reached and presented to officials in in pre- university education institution and the relevant regulatory and aerospace bodes in fighting the administrative corruption to be supporter for them .
  5. Continue the efforts of researchers who have been interested in this field.
  6. The study participate through the results in putting proposal scenario to activate the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in
  7. The present study benefit us in the following:
  • The ones who are in charge of administrators of education.
  • The principals of the planning the educational policy
  • The supervisors who are in charge of watching the administrative corruption in pre- university education
  • the Directorates and teachers at schools.
  • The institution of the civil society.

Study approach

The researcher has used the descriptive method that depends on studying the phenomenon as it in real case and describe it accurately

Society and sample of the study

  Due to this study the researcher chose a random sample of each of the:

Administrators of education at the Directorate general ,educational departments joined to it .school principals and agents of departments and their number is(191)one.

Teachers in  general ,technical secondary schools .The basic education their number is(200)teachers

The supervisors who are in charge of watching the administrative corruption in pre- university education such as  legal investigators at the Directorate general in Sohag also the directorate of administration and management their number is (40) . Thus the total of the sample is (431)that include the questionnaire.

The study tool :

The researcher has used the questionnaire .as a research tool to get  the basic and information to complete the study and achieving its aims,

 

The most important study results:

Through studying , analyzing , changing the theoretical framework and field study. The study reached the following results:

  1. The application level of administrative transparency in pre- university education institution is very low.
  2. The activating level of administrative transparency pre- university education is very low.
  3. The level of commonality of the administrative corruption in pre- university education institution is very high.
  4. The level of constrictions that limit the application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  5. Aggregate approval requirements of application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  6. There is an inverse relationship between administrative transparency and activate accountability spread the administrative corruption in pre- university education institution .The results of the study showed that the more application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution the less pread the administrative corruption in pre- university education institution  .

According to what has been exposed through contemporary educational literature also what the study has in field reached . referring to the questionnaire items we have reached a proposal scenario to activate the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in  Egypt. Which a conversation is determined as following:

Objectifies of visualization ,its importance, aims, cases, axes requires to achieve it, the barriers preventing it and how to overcome it . to activate.

The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in e pre- university education institution in Egypt.