رسالة ماجستير

دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية "دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج"

إعداد الباحث

محمد عبد البديع آدم حسين

مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية 

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

تخصص إدارة تعليمية

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص البحث:

عنوان الدراسة: دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية

مشكلة الدراسة:

تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التعرف على دور الشفافية الإدارية والمساءلة في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بالمؤسسات التعليمية.

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى :

  1. التعرف على أشكال ودوافع وأسباب وآثار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  2. تحديد متطلبات مكافحة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  3. التعرف على واقع التزام مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج وكيفية تفعيلها لتطبيق الشفافية الإدارية.
  4. التعرف على واقع تفعيل المساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي في محافظة سوهاج.
  5. تحديد المعوقات التي تحد من تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي ومحاولة التغلب عليها.
  6. وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية لمكافحة ظاهرة الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج .

منهج الدراسـة:

استخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يعبر عن دراسة الظاهرة المراد دراستها كما توجد في الواقع الفعلي ويهتم بوصفها وصفًا دقيقًا.

نتائج الدراسة:

توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

  1. أن مستوى تطبيق الشفافية الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  2. أن مستوى تطبيق المساءلة الإدارية في مؤسسات التعليم قبل الجامعي منخفض.
  3. أن مستوى شيوع أنماط الفساد الإداري في مؤسسات التعليم قبل الجامعي مرتفع.
  4. أن مستوى معوقات تطبيق الشفافية الإدارية والمسائلة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي كان عالي بدرجة كبيرة.
  5. إن درجة الموافقة على متطلبات تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة للحد من الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي عالي جدًا.
  6. توجد علاقة عكسية بين تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة وانتشار الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي.

التصور المقترح

تم وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في مكافحة ظاهرة الفساد الإداري بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر.

 

Abstract of the study

Title of the study

    The role of administrative transparency and accountability in fighting the phenomenon of administrative corruption in education institution.

A field study in Sohag governorate

The problem of the study

the: problem of the present study in  the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in  Sohag governorate?

Study approach

The researcher has used the descriptive method that depends on studying the phenomenon as it in real case and describe it accurately.

This study aimed to:

  1. Realizing the reality of the formats, reasons , motivations and the effect of the administrative corruption in pre- university education in  Sohag governorate and how to effect it.
  2. Identify the fighting requirements of the administrative corruption in pre- university education in Sohag governorate.
  3. Identify the reality of commitment the pre- university education in Sohag governorate.
  4. Identify the reality of activating the accountability in pre- university education in  Sohag governorate.
  5. Identify the most important obstacles that limit the application of administrative transparency and questioning in pre- university education and trying to come over it.
  6. Putting proposal scenario to affect the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education

The most important study results:

 The study reached the following results:

  1. The application level of administrative transparency in pre- university education institution is very low.
  2. The application level level of administrative transparency pre- university education is very low.
  3. The level of commonality of the administrative corruption in pre- university education institution is very high.
  4. The level of constrictions that limit the application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  5. Aggregate approval requirements of application of administrative transparency and accountability in pre- university education institution is very high..
  6. There is an inverse relationship between administrative transparency and activate accountability spread the administrative corruption in pre- university education institution . The more  application  the administrative transparency and accountability  the less the administrative corruption and vice versa.

the proposal scenario

The proposal scenario has been put to activate the role of administrative transparency and questioning in fighting the administrative corruption in pre- university education in  Egypt.