رسالة ماجستير

أثر استخدام القصص الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية علي التحصيل المعرفي وتنمية التفكير الناقد لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

إعداد الباحث

أشرف حسن علي حسن سرور

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث " أثر استخدام القصة الالكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية علي التحصيل المعرفي، وتنمية التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي".

الباحث: أشرف حسن على حسن سرور.

الدرجة : الماجستير في التربية – تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية .

لجنة الإشراف :      أ. د/ مصطفى زايد محمد.           د/ أحمد يوسف عبد العزيز

الكلية المانحة : كلية التربية – جامعة سوهاج .

بتاريخ :    /     /2017م.

مشكلة البحث :

تحددت مشكلة البحث الحالي في ضعف مستوى طلاب الصف الثانى الإعدادي في تحصيلهم المعرفي للدراسات الاجتماعية، وفي انخفاض مستوى أدائهم لمهارات التفكير الناقد .

منهج البحث :

استخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين ، حيث يهتم بدراسة أثر استخدام القصة الالكترونية (متغير مستقل) على التحصيل المعرفي، وتنمية التفكير الناقد (متغيرات تابعة) لدى طلاب الصف االثانى الإعدادي في مادة الدراسات الاجتماعية .

مواد وأدوات البحث  :

تم إعداد الأدوات والمواد التالية :

  • كتيب التلميذ في وحدة "قصة بناء أمة" معد وفقاً لاستراتيجية القصة الالكترونية.
  • دليل المعلم في وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية.
  • اختبار تحصيلي في وحدة الدراسة .
  • اختبار مهارات التفكير الناقد.

نتائج البحث :

من خلال الدراسة التجريبية تم التوصل إلي النتائج التالية :

  • وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية)، و تلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة )، في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  • وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية)، وتلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة)، في التطبيق البعدي لاختبار التفكير التباعدي لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  • وجود أثر ذي فاعلية مرتفعة لتدريس وحدة "قصة بناء أمة" باستخدام القصة الإلكترونية في رفع مستوى التحصيل، وتنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

 

ABSTRACT

 

The Effect of Using the Electronic Story in Teaching Social Studies on the Cognitive Achievement and the Development of Critical Thinking of Second Year Prep Students

 

By

Ashraf Hasan Ali Hasan Sorour

 

Supervised by

Dr. Mostafa Zayed Mohammed                  Dr. Ahmed Yousef Abdul-Aziz

 

Problem of the Study

     The problem of the current study lies in the low level of second year prep students in their cognitive achievement of Social Studies and their low level of performance of critical thinking skills.

 

Methodology

     The current research used the semi-experimental approach of the two equal groups. It focuses on studying the effect of the using the electronic story (independent variable) on cognitive achievement and the development of critical thinking (dependent variable) among the second year preparatory students in Social Studies subject.

 

Educational Materials and Tools of the Study

The following materials and tools were employed:

  1. A student's book; unit "the story of building a nation" was prepared according to the strategy of the electronic story.
  2. A teacher's guide in the study unit using the electronic story.
  3. An achievement test in the study unit.
  4. A critical thinking skills test.

 

Findings of the Study

 

Through the experimental study, the following findings were obtained:

  1. There was a statistically significant difference (0.05) between the mean scores of students of the experimental group (who studied the study unit using the electronic story), and the students of the control group (which studied the same unit in the usual way), in the post-test of the achievement test favoring the students of the experimental group.
  2. There was a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group (which studied the study unit using electronic) story, and the students of the control group (which studied the same unit usual) way, in the post-test of divergent thinking favoring the students of the experimental group.
  3. The existence of a highly effective impact of teaching the unit " Story of building a nation " in raising the level of achievement and the development of critical thinking skills of students in the second year Preparatory students