رسالة ماجستير

تصور مقترح لتطوير الصحة المؤسسية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة سوهاج

إعداد الباحث 

محسن محمد قبيصي حسب النبي 

مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية 

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

تخصص إدارو تعليمية 

1440هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

يهدف البحث إلي محاولة تطوير الصحة المؤسسية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة سوهاج، وذلك من خلال التعرف علي واقع الصحة المؤسسية بالمدارس الابتدائية، والمشكلات التي تواجهها، ومحاولة وضع تصور مقترح لتطويرها. وتم استخدام المنهج الوصفي في معالجة أهداف ومحاور البحث، كما استخدم الاستبانة كأداة لجمع البيانات من عينة البحث التي بلغت (1200) فردًا من مديري ووكلاء ومعلمي المدارس الإبتدائية بمحافظة سوهاج من خلال (349) مدرسة ابتدائية ، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية، حيث اقتصر البحث علي الحلقة الابتدائية من التعليم الأساسي في حدود البحث.

  وكان من بين النتائج التي أسفر عنها البحث ما يلي:

  • أن المدرسة الابتدائية المصرية تفتقر إلي نظم اتصال فعالة تدعم العلاقات الإيجابية بين أفراد المجتمعين المدرسي والمحلي.
  • تتعرض المدرسة الابتدائية لضغوط كبيرة من المستويات الإدارية الأعلي مثل الإدارة والمديرية والوزارة.
  • ضعف قدرة مدير المدرسة الابتدائية في التأثير في القرارات التي يصدرها رؤساؤه.
  • ضعف حصول المعلمين علي المتطلبات الصفية الضرورية في الوقت المناسب.
  • حاجة المدارس الابتدائية إلي نظام فعال لتقييم الأداء بها.
  • ضعف إمكانات البيئة المدرسية مما يجعلها غير مشجعة علي العمل بحماس.
  • أن المدرسة الابتدائية تفتقر لوجود نظم مشجعة علي الأداء المتميز لمعلمي التعليم الإبتدائي.
  • افتقار المدرسة الابتدائية لروح المنافسة بين التلاميذ ، وعدم تقدير الإنجاز الأكاديمي الذي يحققه التلاميذ.

   كما قام الباحث بوضع تصور مقترح في ضوء نتائج البحث بشقيه النظري والميداني يمكن الاستفادة منه في تطوير الصحة المؤسسية بالمدارس الابتدائية بمحافظة سوهاج بصفه خاصة والمدارس الابتدائية في جمهورية مصر العربية بصفة عامة .

الكلمات المفتاحية : الصحة المؤسسية ، مدارس التعليم الأساسي  ، المدرسة الابتدائية .

 

 

A Suggested Proposal to Develop Organizational Health in Basic Education Schools in Sohag Governorate

Abstract

 

The aim of the research is to try to develop organizational health in primary schools in Sohag  governorate  by identifying the problems of organizational health in primary schools and the problems they face. The questionnaire was used as a tool to collect data from a sample of 1200 principals, agents and teachers of primary schools in Sohag governorate through 349 primary schools. They were randomly selected. The primary cycle of basic education within the limits  of  research.

 Among the results of the study were the following:

  • The Egyptian primary school lacks effective communication systems that support the positive relations between the members of the school and local communities.
  • The primary school is under great pressure from higher administrative levels, e.g. the administration, directorate, and Ministry.
  • Poor ability of primary school principal to influence the decisions of his or her superiors.
  • Poor access by teachers to the necessary classroom requirements in a timely manner.
  • The need of primary schools to have an effective performance assessment system.
  • -The weak potential of the school environment, which makes it discouraging to work with enthusiasm.
  • Primary school lacks an encouraging system for the outstanding performance of primary education teachers.
  • The lack of competition among students, and the lack of academic achievement achieved by students.

 The researcher also developed a suggested scenario in light of the results of research in both theoretical and field, which can be used in the development of organizational health in elementary schools in Sohag governorate in particular and primary schools in the Arab Republic of Egypt in general.

Keywords Organizational Health ,  Basic Education Schools, Primary School.