رسالة ماجستير

فاعلية المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في تنفيذ منهج رياض الأطفال المطور على اكتساب بعض المفاهيم العلمية وتنمية الحس الجمالي لدى أطفال الروضة

إعداد

مرفت أمين محمود عبد الغني

- مصر- جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

اسم الباحثة: مرفت أمين محمود عبد الغني.

الدرجة: الماجستير في التربية تخصص (مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال).

عنوان البحث: فاعلية المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في تنفيذ منهج رياض الأطفال المطور على اكتساب بعض المفاهيم العلمية وتنمية الحس الجمالي لدى أطفال الروضة.

أهداف البحث: هدف البحث إلى التعرف على فاعلية المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة على اكتساب بعض المفاهيم العلمية وتنمية الحس الجمالي لدى أطفال الروضة، وتكونت مجموعة البحث من ثمانين طفلاً وطفلة من أطفال المستوي الثاني برياض الأطفال من (6-5) سنوات، بمدرسة النيل لرياض الأطفال، إدارة سوهاج التعليمية، (محل عمل الباحثة)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين (40) تجريبي، و(40) ضابطة.

ولتحقيق هدف البحث الرئيس، تم استخدام مواد وأدوات البحث التي أعدتها الباحثة، وقد تمثلت في:

  • كتيب الطفل لتنفيذ أنشطة العلوم مصاغاً وفقاً للمدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة.
  • دليل المعلمة لتنفيذ أنشطة العلوم مصاغاً وفقاً للمدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة.
  • اختبار المفاهيم العلمية المصور، وذلك للتعرف على فاعلية المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في اكتساب بعض المفاهيم العلمية المستهدف اكتسابها لدى أطفال الروضة.
  • مقياس الحس الجمالي المصور، وذلك للتعرف على فاعلية المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في تنمية أبعاد الحس الجمالي المستهدف تنميتها لدى أطفال الروضة.

وقد أسفر البحث عن النتائج التالية:

  • التوصل لقائمة ببعض المفاهيم العلمية، وقائمة ببعض أبعاد الحس الجمالي المناسبة لأطفال الروضة.
  • أوضحت النتائج فاعلية استخدام المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في تنفيذ منهج رياض الأطفال المطور على اكتساب بعض المفاهيم العلمية لدي أطفال الروضة.
  • أوضحت النتائج فاعلية استخدام المدخل البصري المكاني المدعم بالوسائط المتعددة في تنفيذ منهج رياض الأطفال المطور على تنمية الحس الجمالي لدي أطفال الروضة.

 

 

Summary of the research

 

Researcher name: Mervat Amin Mahmoud Abdel Ghani.

Degree: Master in Education (Curricula and Methods of Teaching Kindergartens).

 

Title of the study:

The effectiveness of Visual Spatial Approach Supported with Multimedia in the implementation of Developed Kindergarten Curriculum on Acquire some of the Scientific Concepts and the Developing of aesthetic sense for Kindergarten children.

 

The objectives of the research: The aim of the research is to identify the effectiveness of the spatial visual input supported by the multimedia in acquire some scientific concepts and the development of aesthetic sense among Kindergarten children, The sample consisted of (80) children and children from the second level in kindergartens (5-6) years (The researcher's work place) and they were divided into two experimental groups (40) and (40) female officers.to achieve the main research objective, the research materials and tools prepared by the researcher were used as follows:

 

  • The child's booklet, written according to the multimedia visual input, in the implementation of science activities in the developed curriculum.
  • Guide parameter.
  • Test the concepts of scientific photographer, in order to recognize the effectiveness of the visual input spatial supported by multimedia in the acquisition of some scientific concepts intended to be acquired by kindergarten children.
  • The visual aesthetic senseometer, in order to recognize the effectiveness of spatial input supported by multimedia in the development of dimensions of the aesthetic sense targeted development of kindergarten children.

The search resulted in the following results:

  • A list of some scientific concepts, and a list of some dimensions of the aesthetic sense of kindergarten children.
  • The results demonstrated the effectiveness of the use of the multimedia-supported spatial visual input in the implementation of the advanced kindergarten curriculum to acquire some scientific concepts.
  • The results demonstrated the effectiveness of the use of the spatial visual input supported by the multimedia in the implementation of the curriculum of the kindergartens developed on the development of aesthetic sense.