رسالة دكتوراه

فاعلية برنامج مقترح قائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وشاير في تدريس العلوم علي التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز و الحسي العلمي  لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الاعدادية

إعاداد الباحثة 

د. صفاء محمد إبراهيم عبد الرحيم 

مصر - جامعة سوهاج 

قسم المناهج وطرق التدريس 

تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم

1438هـ/2018م

تفضلوا في المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث : ":فاعلية برنامج مقترح قائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وشاير في تدريس العلوم علي التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز و الحسي العلمي  لدي التلاميذ المعاقين سمعياً المرحلة الاعدادية" .

تحددت مشكلة البحث الحالي في عدم ملائمة مناهج العلوم للمعاقين سمعياً من حيث, أهدافها, ومحتواها, وطرق تدريسها وأساليب تقويمها لطبيعة الإعاقة  السمعية , مما دفع الباحثة الي إعداد برنامج مقترح في تدريس العلوم قائم علي البنائية بإستخدام نموذج آدي وشاير وقياس فاعليته علي التحصيل المعرفي, وتنمية الدافعية للإنجاز والحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بمدارس الأمل. 

وقامت الباحثة بإعداد مادتى البحث وهما البرنامج المقترح فى العلوم  والقائم على البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" ودليل المعلم وأيضا إعداد مواد البحث وهى اختبار التحصيل المعرفى ومقياس الدافعية للإنجاز ومقياس الحس العلمى والضبط الإحصائى لهم. واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى وتصميم المجموعة الواحدة والتى اشتملت على جميع تلاميذ الصف الأول الاعدادي بمدرسة الأمل للصم بطهطا وعددهم31 تلميذاً وتلميذة, وتم تطبيق أدوات البحث قبليا ثم تدريس البرنامج المقترح ثم تطبيق الأدوات بعديا، ثم المعالجة الإحصائية، وقد أسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج المقترح في تدريس العلوم القائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وبشاير فى زيادة مستوى التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز والحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الاعدادية. وفي ضوء ذلك أوصت الباحثة بضرورة الإهتمام بالتلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية وتوفير البرامج والمناهج التعليمية التي تناسب طبيعة إعاقتهم السمعية و خصائصهم.

الكلمات المفتاحية: البرنامج المقترح، البنائية، المعاقين سمعياً، نموذج آدي و شاير، التحصيل المعرفي، الدافعية للإنجاز، والحس العلمي.

 

 

Research abstract

Research Title: The effectivness of a suggested program based on constructivism using ”Adey& Shayer” model in teaching science on congnitive achievement, developing, achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for prep school students

Research problem: The problem of the research was represented in unsuitable of the science curriculum's at Alamal School for impaired hearing student in aims, content, teaching strategies and their follow-ups ways to the nature of impaired hearing and lead to specific defects in the level of students' cognitive achievement, achievement motivation and scientific sense. .

Research objective: The present study aimed at increasing the congnitive achievement and developing achievement motivation and scientific sense for impaired hearing student in the first grade of preparatory school.

The research group:The  group of this study was represented in all of first prep grade at Al Amal school for deaf in Tahta city.

The sample consisted of 31 students submitted to the "one group semi experimental treatment"

The research results: The presented research found the following results:

  • there is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the congnitive achievement before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model. in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the achievement motivation before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the scientific sense before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer " model in favour of the post application .
  • The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using "Adey & Shayer" model in increasing the cognitive achievement and developing achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for prep school students.

Due to the results of the research the researcher recommended:

  • Talking care of prep school impaired hearing students.
  • Providing educational programs and curriculum the fit their characteristics.

Key Words:Suggested program – constructivism –theory – hearing impaired students - Adey & Shayer model – cognitive achievement – achievement motivation – scientific sense