رسالة ماجستير


التخطيط الاستراتيجي لمواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة


إعداد الباحث
حربي الحميدي محسن ديجان المطيري 
رئيس قسم حاسب آلى
مدرسة طارق السيد رجب المتوسطة بنين


1440هـ / 2019م


مصر - جامعة سوهاج
كلية التربية - قسم أصول التربية


تفضلوا في المرفقات المستخلص


وبالتوفيق للجميع

 

المستخلص:

عنوان البحث: التخطيط الاستراتيجي لمواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

اسم الباحث: حربي الحميدي محسن ديجان المطيري

لجنة الاشراف: أ.د/ محمود السيد عباس – أ.د/ حمــدي السيد عبـداللاه

الدرجة العلمية: ماجستير          

الجهة المانحة: كلية التربية – جامعة سوهاج

سنة المنح: 2019م

  هدفت الدراسة التعرف على مفهوم التخطيط الاستراتيجي، وأهم مبرراته ومراحله بالمؤسسات التعليمية، والتعرف على مفهوم الأزمات التعليمية، وأسباب حدوثها، والعوامل المؤثرة فيها، وتحديد العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي وادارة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ظل مجتمع المعرفة، وتحديد أهمية وفوائد التخطيط الاستراتيجى في إدارة الأزمات التعليمية من وجهة نظر مديري ووكلاء المدارس الثانوية، وتحديد معوقات استخدام التخطيط الاستراتيجى كمدخل في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت ، وصياغة التصور المقترح لاستخدام التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، واستخدمت الدراسة الاستبيان وطبقت على عينة بلغ عددها (161) معلم من معلمى مدارس التعليم الثانوى بمحافظة الجهراء، والعاصمة، والفروانية، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول" التخطيط الاستراتيجي لمواجهة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة" ، ومنها ما يلى :

  1. التخطيط الاستراتيجي يجعل المؤسسة على علم ودراية بنقاط القوة ونقاط الضعف لدى كل من العاملين بها، وبالتالي تعمل على تحقيق رغبات جميع العاملين بها وتحقيق التوازن.
  2. جمع المعلومات قبل الأزمة يسهم في اتخاذ القرارات الصحيحة وفي الوقت المناسب، مع معاقبة المخطئ والمقصر عن تنفيذ دوره في مواجهة الأزمة.
  3. تقويم الخطة والتعرف على نتائجها يتم بعد الانتهاء من حل الأزمة والتخلص من جميع العقبات، ويتم من خلال مقارنة النتائج الفعلية التي تم تحقيقها بالأهداف التي كانت وضعتها المدرسة عند عمل الخطة الاستراتيجية.
  4. التوصل الى استراتيجية مقترحة لدورالتخطيط الاستراتيجي لمواجهة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

كما أوصت الدراسة بما يلى :

  1. التخطيط لأزمة في المدارس الثانوية وتوفير كافة الإمكانات اللازمة.
  2. تمكين العاملين بالمدرسة من مواجهة الأزمة في المدارس الثانوية:

 

Abstract:

Research Title: Strategic planning to face the educational crises in the secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society.

Researcher name: Harby Al-Hemeidy Al Moteary

Supervisory Committee:  Prof/ Dr. Mahmoud El Sayed Abbas

                                         Prof/ Dr. Hamdy El Sayed Abullah

Degree: Master

Donor: Faculty of Education - Sohag University

Year of grant: 2019

The study aimed to identify the concept of strategic planning, the most important justification and stages in educational institutions, and identify the concept of educational crises, the causes of their occurrence, and the factors affecting them, and determine the relationship between strategic planning and management of educational crises in secondary schools in the State of Kuwait under the knowledge society and determine the importance and benefits of strategic planning in The management of educational crises from the point of view of secondary school principals and agents, the identification of obstacles to the use of strategic planning as an input in the face of educational crises in secondary schools in the State of Kuwait, The study used the descriptive method. The study used the questionnaire and applied it to a sample of (161) teachers from secondary school schools in Jahra governorate, the capital, and Farwaniya. The study reached many Results on "strategic planning to address educational crises in secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society", including the following:

  1. Strategic planning makes the institution aware of the strengths and weaknesses of each of its employees, and thus works to achieve the wishes of all employees and achieve balance.
  2. Gathering information before the crisis contributes to making the right decisions in a timely manner, while punishing the wrongdoer and failing to carry out his role in the face of the crisis.
  3. Evaluate the plan and identify its results after completion of the solution of the crisis and the elimination of all obstacles, and by comparing the actual results achieved with the objectives set by the school when the work of the strategic plan.
  4. To reach a proposed strategic planning strategy to address educational crises in secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society

The study also recommended  the following:

  1. Planning a crisis in secondary schools and providing all the necessary resources.
  2. Enable school staff to face the crisis in secondary schools.

 

 

 

الملخص باللغة العربية:

التخطيط الاستراتيجي لمواجهة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

مقدمة :

يعد استخدام التخطيط الإستراتيجي فى المؤسسات التعليمية عملية ضرورية لأنه يؤدى إلى رفع وتحسين الكفاءة فى الأداء، بالإضافة إلى أنه يتناسب ومتطلبات الإدارة الإستراتيجية التي تسعى إليها كل المؤسسات، ويستلزم استخدام التخطيط الإستراتيجي أن تكون لدى إدارة المدرسة المعرفة بكيفية تحديد رؤية ورسالة المدرسة والتي يجب أن تنبع من قيم وفلسفة المجتمع الذي تُعد المؤسسة جزءاً منه ووجدت لخدمته، كذلك تكمن أهمية التخطيط الإستراتيجي في تركيزه على الربط الفعال بين المؤسسة وبين بيئتها المحيطة بشكل يضمن نجاحها في تحقيق رسالتها .

والكشف عن واقع الأزمات التعليمية في المدارس الثانوية بهدف البحث عن الخطط والأساليب العلمية ودور القيادات المدرسية في إدارتها والتصدي لها وتجنب حدوثها، هو من التحديات التي تفرضها ثورة المعلومات والتقدم التكنولوجي المذهل في القرن الحادي والعشرين علي جميع المؤسسات ، وعلي الأخص المؤسسات التعليمية والتي ينبغي معها أن تضع خططا علمية منظمة ومدروسة وواعية لمواجهة الأزمات ثم التدريب علي مواجهة الأزمات في ضوء المستوي الأمثل وفقا لإمكانيات كل مدرسة. 

وفي ضوء الأزمات التعليمية التي يتعرض لها النظام التعليمي وبخاصة المدارس الثانوية والتي أثرت بالسلب على فاعليته وجودة مخرجاته، فإن الأمر يتطلب ضرورة تبني مدخل التخطيط الاستراتيجي في إدارة ومواجهة ما يستجد من أزمات تعليمية ووضع الخطط والاستراتيجيات وبدائلها المحتملة للتغلب على هذه الأزمات، ومن هنا نبعت فكرة الدراسة الحالية.

مشكلة الدراسة :

تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيس التالي: ما دور التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة؟

تساؤلات الدراسة:

ينبثق عن التساؤل الرئيس مجموعة من التساؤلات الفرعية كالتالي:

  1. ما مفهوم التخطيط الاستراتيجي؟ و مبرراته و مراحلة بالمؤسسات التعليمية ؟
  2. ما مفهوم الأزمات التعليمية ؟ وما أسبابها ؟ وما العوامل المؤثرة فيها؟
  3. ما العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي و ادارة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ظل مجتمع المعرفة ؟
  4. ما واقع واهمبة التخطيط الاستراتيجى في إدارة الأزمات التعليمية من وجهة نظر مديري ووكلاء المدارس الثانوية؟
  5. ما الاستراتيجية المقترحة لاستخدام التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة؟

أهداف الدراسة:

  1. التعرف على مفهوم التخطيط الاستراتيجي، وأهم مبرراته و مراحله بالمؤسسات التعليمية.
  2. التعرف على مفهوم الأزمات التعليمية، وأسباب حدوثها، والعوامل المؤثرة فيها.
  3. تحديد العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي و ادارة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ظل مجتمع المعرفة ؟
  4. تحديد أهمية وفوائد التخطيط الاستراتيجى في إدارة الأزمات التعليمية من وجهة نظر مديري ووكلاء المدارس الثانوية.
  5. تحديد معوقات استخدام التخطيط الاستراتيجى كمدخل في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت.
  6. صياغة استراتيجية مقترحة لاستخدام التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة.

أهمية الدراسة:

تتشكل أهمية هذه الدراسة في جانبين رئيسين هما: الأهمية النظرية والأهمية التطبيقية، ويمكن الإشارة إليهما فيما يأتي :

أولا: الأهمية النظرية:

  1. يعد موضوع استخدام التخطيط الاستراتيجي في تطوير التعليم من الموضوعات المهمة لذاتها، وذلك نتيجة للنقد الذي يتعرض له الأسلوب التخطيطي التقليدي القائم حاليًا؛ لعدم قدرته على النهوض بالعملية التعليمية وتحقيق أهدافها .
  2. تأتى هذه الدراسة لتلقى الضوء على طبيعة الوضع الراهن للتعليم الثانوي في دولة الكويت.

ثانيا: الأهمية التطبيقية:

  1. تستحوذ الدراسة الحالية اهتمام مدارس المدارس الثانوية والقائمين عليها، حيث يسعى هؤلاء إلى تطوير التعليم وإصلاحه.
  2. قد تفيد الدراسة الهيئات المشرفة والمسئولة عن المدارس الثانوية في الوقوف على الأزمات التي تواجه الإدارة المدرسية وإمكانية التخطيط والإسهام في حل تلك الأزمات.
  3. كذلك يثير موضوع التخطيط الاستراتيجي اهتمام كل من رجال التخطيط التربوي وجميع القائمين على العملية التعليمية، لاسيما في ضوء التحديات التي فرضتها طبيعة مجتمع المعرفة والتي أفرزت العديد من الأزمات التعليمية.

منهج البحث:

يعتمد البحث على في منهجيته على المنهج الوصفي ؛ لملائمته لطبيعة الدراسة، حيث يمكّن الباحث من وصف وتحليل أبعاد المشكلة، ودراسة الواقع أو الظاهرة كما توجد، ويهتم بوصفها وصفاً دقيقاً، ويعبر عنها تعبيراً كيفياً أو تعبيراً كمياًوذلك من خلال الإطلاع والبحث في أدبيات البحث التربوي والدراسات السابقة المتعلقة بموضع الدراسة (التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة)، ويستخدم الباحث هذا المنهج بغرض وصف ما هو قائم وفهم الظواهر التربوية وتحليلها وتحديد واستنباط العلاقات بينها وذلك من خلال جمع الدراسات ذات الصلة بموضوع الدراسة وتحليلها و الإفادة منها في معالجة مشكلة البحث.

حدود الدراسة:

  1. الحدود الموضوعية : وهي ما تتناوله الدراسة من أسس نظرية لموضوع استخدام التخطيط الاستراتيجي في إدارة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية في ضوء تحديات مجتمع المعرفة
  2. الحدود البشرية: سيتم تطبيق الدراسة علي عينة من مديري ووكلاء المدارس الثانوية بدولة الكويت .
  3. الحدود المكانية : سيتم تطبيق الدراسة علي بعض بالمدارس الثانوية بدولة الكويت.

أداة الدراسة:

للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة لإتمام الدراسة وتحقيقاً لأهدافها سيقوم  الباحث بإعداد استبانة موجهة لمديرى ووكلاء ومعلمى المدارس الثانوية  بدولة الكويت لمعرفة مدى إدراكهم لآلية استخدام مدخل التخطيط الإستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية وتحديد المعوقات التي تواجه عملية الاستخدام وكيفية التغلب عليها.

عينة الدراسة:

سيتم تطبيق أداة الدراسة على عينة من مديري ووكلاء ومعلمى  بعض المدارس الثانوية بدولة الكويت سيتم اختيارها بالطريقة العشوائية.

ملخص النتائج :

توصلت الدراسة للعديد من النتائج التي من أهمها:

  1. ضرورة وعي وإدراك إدارة المدرسة بأهمية التخطيط لمواجهة الأزمات لأن عدم الوعي يؤدي إلى الكسل والتراخي وعدم تحمل المسئولية.
  2. التخطيط الاستراتيجي للمدرسة يوضح كافة الأمور وتوقع الأزمات وتجهيز الحلول لها وإدارتها بشكل فعال مما يساعد في تحقيق الاستقرار الداخلي للمدرسة.
  3. أن المدرسة التي لديها خطة إستراتيجية قد تكون على علم بما لديها من موارد وإمكانيات قد تستغلها الاستغلال الامثل بما يوفر الموارد المادية والبشرية، وقد تتوقع الأزمات مما يجعلها على استعداد لمواجهتها وبالتالي يكون الفاقد أو الآثار الناتجة عن الأزمات أقل مما يمكن.
  4. التخطيط الاستراتيجي يجعل المؤسسة على علم ودراية بنقاط القوة ونقاط الضعف لدى كل من العاملين بها، وبالتالي تعمل على تحقيق رغبات جميع العاملين بها وتحقيق التوازن.
  5. تقويم الخطة والتعرف على نتائجها يتم بعد الانتهاء من حل الأزمة والتخلص من جميع العقبات، ويتم من خلال مقارنة النتائج الفعلية التي تم تحقيقها بالأهداف التي كانت وضعتها المدرسة عند عمل الخطة الاستراتيجية.
  6. عند وضع الخطة الإستراتيجية لابد من وضع قاعدة بيانات للتعرف على كافة المعلومات اللازمة وضرورة مراجعتها باستمرار للتأكد من صلاحيتها ومدى تحقيق الاهداف التي وضعت في ضوءها، ومن الممكن تبديل أدوار بعض الأفراد والمسئولين في الخطة الاستراتيجية حسب أداء كل فرد وحسب الظروف الطارئة.
  7. لابد من وجود فريق مدرب على التعامل مع الأزمات وضرورة وجود الخبرة لدى القائمين على التخطيط الاستراتيجي لأنه قد يسهم في حل الأزمات بأسرع وقت.
  8. جمع المعلومات قبل الأزمة يسهم في اتخاذ القرارات الصحيحة وفي الوقت المناسب، مع معاقبة المخطئ والمقصر عن تنفيذ دوره في مواجهة الأزمة.

    كما تم التوصل الى استراتيجية مقترحة استراتيجية مقترحة  للتخطيط الإستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

 

 

 

Summary:

Introduction:

The use of strategic planning in the educational institutions is a necessary process because it leads to rise and improve the efficiency of performance, as well as it is suited to the strategic management requirements pursued by all institutions. The use of strategic planning requires the school administration to know how to determine the vision and mission of the school, which should stems from the values and philosophy of the community that the institution is part of and found to serve. The importance of strategic planning lies in its focus on the effective linkage between the institution and its surrounding environment in a way that ensures its success in achieving its mission.

Identifying the reality of educational crises in secondary schools in order to look for plans and scientific methods and the role of school leaders in managing, addressing and avoiding them, is one of the challenges posed by the information revolution and technological development in the twenty-first century on all institutions, especially the educational institutions with which developing  organized scientific plans should be organized, to be aware of crises and then training to face crises in light of the optimal level according to the possibilities of each school.

In light of the educational crises facing the educational system, especially secondary schools, which have negatively affected the effectiveness and the quality of its outputs, it is necessary to adopt the strategic planning approach in managing and coping with the emerging educational crises and developing plans and strategies and possible alternatives to overcome these crises.

The Study Problem:

The problem of the current study is determined by the following main question: What is the role of strategic planning in facing the educational crises in secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society?

 

The Study Questions:

From the main question arise a number of sub-questions:

  1. What is the concept of strategic planning? And What are its reasons and stages in the educational institutions?
  2. What is the concept of educational crises? What are its causes? What are the factors affecting it?
  3. What is the relationship between strategic planning and the management of educational crises in secondary schools in the State of Kuwait in the knowledge society?
  4. What is the reality and importance of strategic planning in the management of the educational crises from the perspective of principals and principals deputes of the secondary schools?
  5. What is the suggested strategy to use strategic planning in facing the educational crises in the secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society?

The Study Objectives:

  1. Identifying the concept of strategic planning, and its most important reasons and stages in the educational institutions.
  2. Identifying the concept of educational crises, the causes of their occurrence, and the factors affecting them.
  3. Determining the relationship between strategic planning and management of educational crises in secondary schools in the State of Kuwait in the knowledge society?
  4. Determining the importance and benefits of strategic planning in the management of educational crises from the point of view of principals and principals deputes of secondary schools.
  5. Identifying obstacles to the use of strategic planning as an input in the face of educational crises in secondary schools in Kuwait.
  6. Formulation of a suggested strategy for the use of strategic planning in facing the educational crises in secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society.

 

The Study Significance:

The significance of this study is determined in two main aspects: the theoretical importance and the practical importance, and can be referred to as follows:

The Theoretical Significance:

  1. The use of strategic planning in the development of education is an important subject for itself, as a result of the critique of the current traditional planning method, because it is unable to advance the educational process and achieve its objectives.
  2. This study is intended to shed light on the nature of the current status of secondary education in the State of Kuwait.

The Practical Significance:

  1. The current study is of interest to secondary schools and their teachers, as they seek to develop and reform education.
  2. The study may benefit the supervising bodies which are responsible for secondary schools in identifying the crises facing the school administration and the possibility of planning and contributing to solving these crises.
  3. The issue of strategic planning also arouses the interest of both educational planning men and all those involved in the educational process, especially in the light of the challenges imposed by the nature of the knowledge society, which resulted many educational crises.

Study Method:

       The study is based on the descriptive approach to its relevance to the nature of the study. It enables the researcher to describe and analyze the dimensions of the problem and to study the reality or phenomenon as it exists. It is concerned with describing it precisely and expresses qualitatively and quantitatively through revising the literature of the study and previous studies related to the topic of the study (Strategic planning in the face of educational crises in secondary schools in Kuwait in the light of the challenges of the knowledge society). The researcher uses this method to describe what exists and understand the educational phenomena and analyze and identify the relationships between them, by collecting the studies related to the subject matter of the study, analyzing and making use of them in addressing the study problem.

Delimitations of the study:

  • The objective delimitations: This is the theoretical foundations of the issue of the use of the strategic planning in the management of educational crises in secondary schools in light of the challenges of the knowledge society.
  1. Human delimitations: The study was applied to a sample of secondary school principals and deputy principals in the state of Kuwait.
  2. Spatial delimitations: The study was implemented in the intermediate schools in Kuwait.

Study tool:

 To obtain the data and information necessary to complete the study and to achieve its objectives, the researcher prepared a questionnaire directed to the secondary school principals and deputy principals in the state of Kuwait to identify the extent to which they are aware of the mechanism of using the strategic planning approach in facing educational crises and identifying the obstacles facing the use process and how to overcome them.

The Study Sample:

The study tool was applied to a sample of the secondary school principals and deputy principals in Kuwait and was randomly selected.

Procedures of the Study:

To accomplish this study, the researcher followed a series of steps which were as follows:

First: The first chapter of the study entitled "Introduction of the study"

     This chapter is an introductory chapter that explains the problem of the study, its objectives and its significance, as well as determining the methodology used in the study and its delimitations and also its terms.

Second: To answer the first question entitled: "What is the concept of strategic planning? What are the most important reasons and stages of its application in the educational institutions?

The researcher has prepared a theoretical framework for the study of strategic planning, addressing many concepts related to strategic planning and then reviewing the similarities and differences between traditional strategic planning and modern strategic planning and the significance of strategic planning, benefits and gains achieved by the use of strategic planning in education, the reasons of the use of strategic planning and finally reviewing the steps and stages of the implementation of strategic planning in the educational institutions.

To answer the second question, entitled: What is the concept of educational crises? What are its causes? What are the factors affecting it?

In this chapter, the researcher tackled the concept of educational crisis and the development of this concept in the recent period, and then the researcher elaborated the different classifications of the educational crises as well as the causes of educational crises and how to treat them.

To answer the third question, entitled: What is the relationship between strategic planning and the management of educational crises in secondary schools in the State of Kuwait in the knowledge society?

In this chapter, the researcher reviewed the role of strategic planning in the management of educational crises in light of the requirements of the knowledge society. The researcher tackled the concept of knowledge society and its characteristics and requirements. Finally, he clarified the role of strategic planning in the management of educational crises under the challenges of the knowledge society

To answer the fourth question, entitled: What is the reality and importance of strategic planning in the management of the educational crises from the perspective of principals and principals deputes of the secondary schools?

This chapter is considered the field and application chapter of the study. The study tools were applied to the sample of the principals and principals deputes of the secondary schools in Kuwait, as well as the results obtained from this study.

To answer the fifth question, entitled: What is the suggested strategy to use strategic planning in facing the educational crises in the secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society?

The proposed strategy was based on the results of the study conducted in the previous chapter. The researcher presented a proposed strategy that contributes to the implementation of strategic planning in the secondary schools in Kuwait to reduce the educational crises. This strategy includes its philosophy and objectives as well as its basic principles and stakeholders of this strategy.

results:

The study revealed results, the most important of which are:

  1. The need for awareness and recognition of the school management of the importance of planning to cope with crises because lack of awareness leads to laziness and laxity and irresponsibility.
  2. The strategic planning of the school explains all matters and anticipates crises and prepares solutions to them and management them effectively, which helps in achieving the internal stability of the school.
  3. The school that has a strategic plan may be aware of the resources and possibilities which may be exploited optimally, which provides material and human resources, and may expect crises, which makes them ready to face them and therefore the loss or the effects of the crises become less than possible.
  4. Strategic planning makes the institution aware of the strengths and weaknesses of each of its employees, and thus works to achieve the wishes of all employees and achieve balance.
  5. Evaluating the plan and identifying its results takes place after completion of the solution of the crisis and the elimination of all obstacles, and by comparing the actual results achieved with the objectives set by the school when the work of the strategic plan.
  6. When developing the strategic plan, it is necessary to develop a database to identify all the necessary information and the need to review it constantly to ascertain its validity and the achievement of the objectives set in light of it. It is possible to change the roles of some individuals and officials in the strategic plan according to the performance of each individual according to the emergency circumstances.
  7. There must be a team trained in dealing with crises and the need to have experience with those who have strategic planning because it may contribute to resolving crises as soon as possible.
  8. Collecting information before the crisis contributes to making the right decisions in a timely manner, while punishing the wrongdoer and failing to carry out his role in facing the crisis.

A proposed strategy was also proposed for the strategic planning in facing the educational crises in secondary schools in Kuwait in light of the challenges of the knowledge society.