رسالة ماجستير

 

التخطيط الاستراتيجي لمدارس المرحلة المتوسطة بدولة الكويت في ضوء بعض الاتجاهات المعاصرة

 

إعداد الباحث

 

خالد عبدالعزيز عبد العريز عبدالله المطيري

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية

قسم اصول التربية 

 

1440هـ / 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

 

وبالتوفيق

 

المستخلص:

 

عنوان البحث: التخطيط الاستراتيجي لمدارس المرحلة المتوسطة بدولة الكويت في ضوء بعض الاتجاهات المعاصرة.

اسم الباحث : خالد عبدالعزيز عبد العريز عبدالله المطيري

لجنة الاشراف: أ.د/ محمود السيد عباس – أ.د/ حامد حماده أبو جبل

الدرجة العلمية: ماجستير          

الجهة المانحة: كلية التربية – جامعة سوهاج

سنة المنح: 2019م

هدفت الدراسة الى التعرف على مفهوم التخطيط الاستراتيجي، وأهم مبررات تطبيقه بالمؤسسات التعليمية، والتعرف على أهمية تطبيق التخطيط الاستراتيجى بالمؤسسات التعليمية، وأهم مميزاته، تحديد مراحل تطبيق التخطيط الاستراتيجى بالمدارس المتوسطة بدولة الكويت، توضيح بعض الاتجاهات المعاصرة و الحديثة للتخطيط الاستراتيجي بالمؤسسات التعليمية ، والوقوف على متطلبات ومعوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجى بالمدارس المتوسطة بدولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس، وضع تصور مقترح  لكيفية تطبيق التخطيط الاستراتيجى بالمدارس المتوسطة بدولة الكويت، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، واستخدمت الدراسة الاستبيان وطبقت على عينة بلغ عددها ( 207) مدير ومعلم من مدارس المرحلة المتوسطة بمحافظة العاصمة الفروانية ، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول"التخطيط الاستراتيجي لمدارس المرحلة المتوسطة بدولة الكويت في ضوء بعض الاتجاهات المعاصرة" ، ومنها ما يلى :

  1. وجود رؤية واضحة ومحددة بالمدرسة
  2. وجود رسالة تترجم الرؤية واضحة ومحددة
  3. اقتناع إدرة المدرسة برؤية المدرسة .
  4. انسجام رسالة المدرسة مع عمليات التخطيط الاستراتيجى.
  5. انعكاس الأهداف التوجه الاستراتيجى للمدرسة.
  6. أنظمة التقويم غير مرنة وتستوعب المستجدات فى بيئة المدرسة.
  7. لا تهتم عملية التقويم فى المدرسة بتقييم الأداء الكلى.
  8. غموض فى مفاهيم التخطيط الاستراتيجى لدى الادارة المدرسية.
  9. قلة توافر الكوادر المتخصصة فى مجال التخطيط الاستراتيجى.
  10. عدم توفر نظام معلومات كفىء لممارسة التخطيط الاستراتيجى بشكل جيد.

كما أوصت الدراسة بما يلى :

  • توفير كافة الإمكانات التي تساعد المدرسة في القيام بعملية تحليل لمعطيات البيئة الداخلية (القوة والضعف) والبيئة الخارجية (الفرص والتهديدات).
  • نظام محاسبي يحاسب على الأداء والنتائج ومعاقبة المقصرين في الأعمال المنوطة بهم.
  • التحديد الدقيق لمسئوليات وأدوار كل فرد والمهام المناط به.
  • عقد الدورات التدريبية اللازمة لمساهمة جميع العاملين بالمدرسة ومشاركتهم فى صياغة رؤية المدرسة ورسالتها.
  • التعاون بين المدرسة والمجتمع المحلي وتركيز المدرسة على قضايا المسؤلية الاجتماعية أثناء ممارسة التخطيط الاستراتيجى

 

Abstract

Research Title: Strategic planning of the intermediate stage schools in Kuwait in the light of some contemporary trends..

Researcher name: Khaled Abdelaziz Abdelaziz Abdullah Almotairi

Supervisory Committee:  Prof/ Dr. Mahmoud El Sayed Abbas

                                         Prof/ Dr. Hamed Hamada Abu Jabal

Degree: Master

Donor: Faculty of Education - Sohag University

Year of grant: 2019

    The study aimed to identify the concept of strategic planning, the most important reasons for its implementation in the educational institutions, and to identify the importance of implementing strategic planning in educational institutions and its main advantages, to determine the stages of implementing the strategic planning in the intermediate schools in Kuwait, to clarify some of the modern trends and modern strategic planning in educational institutions, and to identify the requirements and obstacles to the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait from the point of view of intermediate school principals. The study adopted the descriptive approach. The study used the questionnaire which was applied to a sample of (207) principals and teachers from intermediate schools in Al-Asema and Farwaniya governorates. The study revealed many conclusions about" The Strategic planning of the intermediate stage schools in Kuwait in the light of some contemporary trends, including the following:

  1. The existence of a clear and specific vision of the school
  2. The existence of a mission that indicates a clear and specific vision
  3. The school administration is convinced with the school vision.
  4. The coherence of the school's mission with the strategic planning processes.
  5. Reflection of the objectives of the strategic orientation of the school.
  6. Calendar systems are not flexible and accommodate the latest developments in the school environment.
  7. The evaluation process in the school does not care about evaluating overall performance.
  8. Ambiguity in the concepts of strategic planning for the school administration.
  9. Lack of availability of specialized cadres in the field of strategic planning.
  10. Lack of adequate information system to practice strategic planning well.

The study also recommended the following:

  • Providing all the potentials that help the school to conduct an analysis of the data of the internal environment (strength and weakness) and the external environment (opportunities and threats).
  • An accounting system that is responsible for performance and results and punishing those who fail in their work.
  • The precise identification of the responsibilities and roles of each individual and the tasks entrusted to him.
  • Arrangement of the necessary training courses for the contribution of all school staff and their participation in the formulation of the school vision and mission.
  • School-community collaboration and school focus on social responsibility issues in the practice of strategic planning.

 

الملخص باللغة العربية:

التخطيط الاستراتيجي لمواجهة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

مقدمة :

يعد استخدام التخطيط الإستراتيجي فى المؤسسات التعليمية عملية ضرورية لأنه يؤدى إلى رفع وتحسين الكفاءة فى الأداء، بالإضافة إلى أنه يتناسب ومتطلبات الإدارة الإستراتيجية التي تسعى إليها كل المؤسسات، ويستلزم استخدام التخطيط الإستراتيجي أن تكون لدى إدارة المدرسة المعرفة بكيفية تحديد رؤية ورسالة المدرسة والتي يجب أن تنبع من قيم وفلسفة المجتمع الذي تُعد المؤسسة جزءاً منه ووجدت لخدمته، كذلك تكمن أهمية التخطيط الإستراتيجي في تركيزه على الربط الفعال بين المؤسسة وبين بيئتها المحيطة بشكل يضمن نجاحها في تحقيق رسالتها .

والكشف عن واقع الأزمات التعليمية في المدارس الثانوية بهدف البحث عن الخطط والأساليب العلمية ودور القيادات المدرسية في إدارتها والتصدي لها وتجنب حدوثها، هو من التحديات التي تفرضها ثورة المعلومات والتقدم التكنولوجي المذهل في القرن الحادي والعشرين علي جميع المؤسسات ، وعلي الأخص المؤسسات التعليمية والتي ينبغي معها أن تضع خططا علمية منظمة ومدروسة وواعية لمواجهة الأزمات ثم التدريب علي مواجهة الأزمات في ضوء المستوي الأمثل وفقا لإمكانيات كل مدرسة. 

وفي ضوء الأزمات التعليمية التي يتعرض لها النظام التعليمي وبخاصة المدارس الثانوية والتي أثرت بالسلب على فاعليته وجودة مخرجاته، فإن الأمر يتطلب ضرورة تبني مدخل التخطيط الاستراتيجي في إدارة ومواجهة ما يستجد من أزمات تعليمية ووضع الخطط والاستراتيجيات وبدائلها المحتملة للتغلب على هذه الأزمات، ومن هنا نبعت فكرة الدراسة الحالية.

مشكلة الدراسة :

تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيس التالي: ما دور التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بالكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة؟

تساؤلات الدراسة:

ينبثق عن التساؤل الرئيس مجموعة من التساؤلات الفرعية كالتالي:

  1. ما مفهوم التخطيط الاستراتيجي؟ و مبرراته و مراحلة بالمؤسسات التعليمية ؟
  2. ما مفهوم الأزمات التعليمية ؟ وما أسبابها ؟ وما العوامل المؤثرة فيها؟
  3. ما العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي و ادارة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ظل مجتمع المعرفة ؟
  4. ما واقع واهمبة التخطيط الاستراتيجى في إدارة الأزمات التعليمية من وجهة نظر مديري ووكلاء المدارس الثانوية؟
  5. ما الاستراتيجية المقترحة لاستخدام التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة؟

أهداف الدراسة:

  1. التعرف على مفهوم التخطيط الاستراتيجي، وأهم مبرراته و مراحله بالمؤسسات التعليمية.
  2. التعرف على مفهوم الأزمات التعليمية، وأسباب حدوثها، والعوامل المؤثرة فيها.
  3. تحديد العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي و ادارة الازمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ظل مجتمع المعرفة ؟
  4. تحديد أهمية وفوائد التخطيط الاستراتيجى في إدارة الأزمات التعليمية من وجهة نظر مديري ووكلاء المدارس الثانوية.
  5. تحديد معوقات استخدام التخطيط الاستراتيجى كمدخل في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت.
  6. صياغة استراتيجية مقترحة لاستخدام التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة.

أهمية الدراسة:

تتشكل أهمية هذه الدراسة في جانبين رئيسين هما: الأهمية النظرية والأهمية التطبيقية، ويمكن الإشارة إليهما فيما يأتي :

أولا: الأهمية النظرية:

  1. يعد موضوع استخدام التخطيط الاستراتيجي في تطوير التعليم من الموضوعات المهمة لذاتها، وذلك نتيجة للنقد الذي يتعرض له الأسلوب التخطيطي التقليدي القائم حاليًا؛ لعدم قدرته على النهوض بالعملية التعليمية وتحقيق أهدافها .
  2. تأتى هذه الدراسة لتلقى الضوء على طبيعة الوضع الراهن للتعليم الثانوي في دولة الكويت.

 

ثانيا: الأهمية التطبيقية:

  1. تستحوذ الدراسة الحالية اهتمام مدارس المدارس الثانوية والقائمين عليها، حيث يسعى هؤلاء إلى تطوير التعليم وإصلاحه.
  2. قد تفيد الدراسة الهيئات المشرفة والمسئولة عن المدارس الثانوية في الوقوف على الأزمات التي تواجه الإدارة المدرسية وإمكانية التخطيط والإسهام في حل تلك الأزمات.
  3. كذلك يثير موضوع التخطيط الاستراتيجي اهتمام كل من رجال التخطيط التربوي وجميع القائمين على العملية التعليمية، لاسيما في ضوء التحديات التي فرضتها طبيعة مجتمع المعرفة والتي أفرزت العديد من الأزمات التعليمية.

منهج البحث:

يعتمد البحث على في منهجيته على المنهج الوصفي ؛ لملائمته لطبيعة الدراسة، حيث يمكّن الباحث من وصف وتحليل أبعاد المشكلة، ودراسة الواقع أو الظاهرة كما توجد، ويهتم بوصفها وصفاً دقيقاً، ويعبر عنها تعبيراً كيفياً أو تعبيراً كمياًوذلك من خلال الإطلاع والبحث في أدبيات البحث التربوي والدراسات السابقة المتعلقة بموضع الدراسة (التخطيط الاستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة)، ويستخدم الباحث هذا المنهج بغرض وصف ما هو قائم وفهم الظواهر التربوية وتحليلها وتحديد واستنباط العلاقات بينها وذلك من خلال جمع الدراسات ذات الصلة بموضوع الدراسة وتحليلها و الإفادة منها في معالجة مشكلة البحث.

حدود الدراسة:

  1. الحدود الموضوعية : وهي ما تتناوله الدراسة من أسس نظرية لموضوع استخدام التخطيط الاستراتيجي في إدارة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية في ضوء تحديات مجتمع المعرفة
  2. الحدود البشرية: سيتم تطبيق الدراسة علي عينة من مديري ووكلاء المدارس الثانوية بدولة الكويت .
  3. الحدود المكانية : سيتم تطبيق الدراسة علي بعض بالمدارس الثانوية بدولة الكويت.

أداة الدراسة:

للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة لإتمام الدراسة وتحقيقاً لأهدافها سيقوم  الباحث بإعداد استبانة موجهة لمديرى ووكلاء ومعلمى المدارس الثانوية  بدولة الكويت لمعرفة مدى إدراكهم لآلية استخدام مدخل التخطيط الإستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية وتحديد المعوقات التي تواجه عملية الاستخدام وكيفية التغلب عليها.

عينة الدراسة:

سيتم تطبيق أداة الدراسة على عينة من مديري ووكلاء ومعلمى  بعض المدارس الثانوية بدولة الكويت سيتم اختيارها بالطريقة العشوائية.

ملخص النتائج :

توصلت الدراسة للعديد من النتائج التي من أهمها:

  1. ضرورة وعي وإدراك إدارة المدرسة بأهمية التخطيط لمواجهة الأزمات لأن عدم الوعي يؤدي إلى الكسل والتراخي وعدم تحمل المسئولية.
  2. التخطيط الاستراتيجي للمدرسة يوضح كافة الأمور وتوقع الأزمات وتجهيز الحلول لها وإدارتها بشكل فعال مما يساعد في تحقيق الاستقرار الداخلي للمدرسة.
  3. أن المدرسة التي لديها خطة إستراتيجية قد تكون على علم بما لديها من موارد وإمكانيات قد تستغلها الاستغلال الامثل بما يوفر الموارد المادية والبشرية، وقد تتوقع الأزمات مما يجعلها على استعداد لمواجهتها وبالتالي يكون الفاقد أو الآثار الناتجة عن الأزمات أقل مما يمكن.
  4. التخطيط الاستراتيجي يجعل المؤسسة على علم ودراية بنقاط القوة ونقاط الضعف لدى كل من العاملين بها، وبالتالي تعمل على تحقيق رغبات جميع العاملين بها وتحقيق التوازن.
  5. تقويم الخطة والتعرف على نتائجها يتم بعد الانتهاء من حل الأزمة والتخلص من جميع العقبات، ويتم من خلال مقارنة النتائج الفعلية التي تم تحقيقها بالأهداف التي كانت وضعتها المدرسة عند عمل الخطة الاستراتيجية.
  6. عند وضع الخطة الإستراتيجية لابد من وضع قاعدة بيانات للتعرف على كافة المعلومات اللازمة وضرورة مراجعتها باستمرار للتأكد من صلاحيتها ومدى تحقيق الاهداف التي وضعت في ضوءها، ومن الممكن تبديل أدوار بعض الأفراد والمسئولين في الخطة الاستراتيجية حسب أداء كل فرد وحسب الظروف الطارئة.
  7. لابد من وجود فريق مدرب على التعامل مع الأزمات وضرورة وجود الخبرة لدى القائمين على التخطيط الاستراتيجي لأنه قد يسهم في حل الأزمات بأسرع وقت.
  8. جمع المعلومات قبل الأزمة يسهم في اتخاذ القرارات الصحيحة وفي الوقت المناسب، مع معاقبة المخطئ والمقصر عن تنفيذ دوره في مواجهة الأزمة.

    كما تم التوصل الى استراتيجية مقترحة استراتيجية مقترحة  للتخطيط الإستراتيجي في مواجهة الأزمات التعليمية بالمدارس الثانوية بدولة الكويت في ضوء تحديات مجتمع المعرفة

 

 

Summary

Introduction:

   The school's strategic planning helps the school principal and the staff together to identify the basic issues that form the core of the school work and influence the school work. It also helps to make decisions which are appropriate to the issues in the school work, and to develop a vision for the future of the school and reach a high level towards achieving the school's mission and objectives, put its management in an active and distinct position consistent with the changes of the environment permanently, and develop the school reality to meet the difficulties of success and excellence in school.

Despite it is important to apply strategic planning to intermediate schools, its application faces several obstacles, such as inability to predict the future accurately, and internal resistance from the institution because the old systems and methods are rooted to lead to biases and resistance, planning cost in terms of time and money, the presence of specialists, and the manager's belief that planning is not his responsibility or that he will not be rewarded for the strategic planning process.

The main factors which confront the implementation of strategic planning are: the external environment disorder, which makes planning ineffective before it starts, weak available resources, difficult access to raw materials, difficulty in employing technology, lack of qualified administrative capacity, and planning requires a large amount of information and statistics , as well as the existence of a mistake in the management of strategic plans which makes the principal believes that the idea is useless, and the lack of clarity and familiarities of responsibilities among the planning bodies and economic units, and the belief that strategic planning is the responsibility of a specialized body and not the responsibility of management at all levels.

Based on the mentioned above, according to the orientation of the intermediate schools in the State of Kuwait towards the implementation of the strategic planning approach, it is necessary to state the obstacles that can be confront the application process to give the solutions and necessary alternatives to overcome them

 

 

The study Problem:

The problem of study is determined by the following main question:

What is the reality of the strategic planning of the schools of the intermediate stage in Kuwait in light of some contemporary trends?

The study Questions:

  1. What is the concept of strategic planning? And what are the most important reasons and characteristics of its application in educational institutions?
  2. What are the stages of implementing strategic planning in the intermediate schools in Kuwait?
  3. What are the most important trends of contemporary strategic planning in educational institutions?
  4. What is the reality and obstacles to the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait?
  5. What is the proposed strategy for implementing strategic planning in the intermediate schools in Kuwait?

Objectives of the Study:

  1. To identify the concept of strategic planning, and the most important reasons for its application in the educational institutions.
  2. To identify the importance of implementing strategic planning in educational institutions and its main advantages.
  3. To determine the stages of the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait.
  4. To clarify some of the recent and modern trends of strategic planning in the educational institutions
  5. To identify the requirements and obstacles to the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait from the point of view of school principals.
  6. To develop a proposed paradigm for how to implement strategic planning in the middle schools in Kuwait.

 

Study Significance:

  1. The study may help those who are responsible for planning and developing education to identify the mechanisms necessary to confront the obstacles to the implementation of strategic planning in intermediate schools, and to address them for the success of the implementation process.
  2. The importance of research lies in the role of the school strategic planning for school principals, which requires them to undertake multiple, various, and complex tasks to meet the challenges of the age, and to respond to the processes of change and development in the surrounding school environment.
  3. Reveal of the difficulties and obstacles faced by school principals in the implementation of strategic planning in schools will help them to follow this type of planning for its importance in the conduct of daily school work, especially we live under different variables have affected the educational p sponsor rocess of learning.
  4. The current study takes into account the interest of intermediate schools and their sponsors, as they seek to develop and reform education.

Study Method:

The study based on the descriptive approach to its relevance to the nature of the study. It enables the researcher to describe and analyze the dimensions of the problem and to study the reality or phenomenon as it exists. It is concerned with describing it precisely and expresses qualitatively and quantitatively through revising the literature of the study and previous studies related to the study (obstacles of the implementation of strategic planning in the middle schools in Kuwait from the point of view of the school principals). The researcher uses this method to describe what exists and understand the educational phenomena and analyze and identify the relationships between them, by collecting the studies related to the subject matter of the study, analyzing and making use of them in addressing the research problem.

 

 

Delimitations of the study:

  1. The objective delimitations: This is the theoretical foundations of the issue of the obstacles to the implementation of strategic planning in the middle schools in Kuwait from the point of view of the school principals.
  2. Human delimitations: The study was applied to a sample of intermediate school principals.
  3. Spatial boundaries: The study was implemented in the intermediate schools in Kuwait.
  4. Temporal limits: The study was applied during the first semester of the academic year 2017/2018.

Study tool:

To obtain the data and information necessary to complete the study and to achieve its objectives, the researcher prepared a questionnaire directed to the intermediate school principles to identify the obstacles to the implementation of the strategic planning in the intermediate schools in Kuwait from their point of view and identify the necessary requirements for the implementation of the strategic planning in the intermediate schools in Kuwait.

Study Sample:

 The study tool was applied to a sample of middle school principals in Kuwait and was randomly selected.

Procedures of the Study:

To accomplish this study, the researcher followed a series of steps which were as follows:

First: The first chapter of the study entitled "Introduction of the study"

This chapter is an introductory chapter that explains the problem of the study, its objectives and its significance, as well as determining the methodology used in the study and its delimitations and also its terms.

Second : To answer the first question entitled: "What is the concept of strategic planning? What are the most important reasons and advantages of its application in the educational institutions?

The researcher prepared a theoretical framework for the study of the strategic planning from the Islamic perspective and the modern  perspective and then reviewed some of the concepts of strategic planning and its foundations and the principles of strategic planning and its components as well as the reasons of the use of the strategic planning and finally review of some of the constraints of the strategic planning.

To answer the second question, entitled: What are the stages of implementing strategic planning in intermediate schools in Kuwait?

In this chapter, the researcher tackled the various stages necessary to implement strategic planning in the educational institutions in general, which included several stages, namely the stage of environmental analysis, the stage of identifying the vision and the mission, the stage of formulation of the strategic objectives, the stage of stating and formulating the implementation plan, and the evaluation and follow-up stage.

To answer the third question, entitled: What are the most important trends of contemporary strategic planning in educational institutions?

In this chapter, the researcher reviewed the most recent trends in strategic planning in the recent period, the most important of which is the linear model, the adaptive model, the explanatory model, the quantitative model, the environmental model, the competitive model, and other modern trends used in strategic planning and strategies in educational institutions.

To answer the fourth question, entitled: What is the reality and obstacles to the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait?

This chapter is considered the field and application chapter of the study. The study tools were applied to the sample of the teachers and principals of the intermediate schools in Kuwait, as well as the results obtained from this study.

To answer the fifth question, entitled: What is the proposed strategy for implementing strategic planning in the intermediate schools in Kuwait

The proposed strategy was based on the results of the study conducted in the previous chapter. The researcher presented a proposed strategy that contributes to the implementation of strategic planning in the middle schools in Kuwait. This strategy includes its philosophy and objectives as well as its basic principles and stakeholders of this strategy

Summary of the results:

  1. The existence of a clear and specific vision of the school
  2. The existence of a mission that indicates a clear and specific vision
  3. The school administration is convinced with the school vision.
  4. The coherence of the school's mission with the strategic planning processes.
  5. Reflection of the objectives of the strategic orientation of the school.
  6. Calendar systems are not flexible and accommodate the latest developments in the school environment.
  7. The evaluation process in the school does not care about evaluating overall performance.
  8. Ambiguity in the concepts of strategic planning for the school administration.
  9. Lack of availability of specialized cadres in the field of strategic planning.
  10. Lack of adequate information system to practice strategic planning well.

The study also reached a proposed strategy for the implementation of strategic planning in the intermediate schools in Kuwait.