رسالة ماجستير

 

المساندة الاجتماعية وعلاقتها برتب الهوية لدى عينة من المراهقين المكفوفين: دراسة سيكومترية– كلينيكيه

 

إعداد الباحثة

هبه محمد سعد طه

أخصائي اجتماعي

كلية التربية - جامعة سوهاج 

 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية

قسم الصحة النفسية 

 

 1440 هـ / 2019م

 

تفضلوا في المرفقات

 

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص الدراسة:

أسم الباحثة: هبه محمد سعد طه

عنوان الدراسة: المساندة الاجتماعية وعلاقتها برتب الهوية لدى عينة من المراهقين المكفوفين: دراسة سيكو مترية– كلينيكيه

المؤسسة البحثية:كلية التربية – جامعة سوهاج

هدفت الدراسة إلي التعرف على العلاقة بين المساندة الاجتماعية ورتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين، والكشف عن الفروق بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية، والتحقق من الفروق بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية، والتعرف علي تأثير التفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية،و التعرف على البناء النفسي و ديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية، وتكونت عينة الدراسة من (50 ) طلبة وطالبات المرحلة الإعدادية والمرحلة الثانوية الطلاب المكفوفين بالمرحلة الاعدادية و الثانوية بمدرسة النور للمكفوفين بسوهاج منهم (30) ذكور و(20) إناث، طبقت عليهم أدوات الدراسة المتمثلة في :- مقياس  المساندة الاجتماعية(إعداد الباحثة)، ومقياس رتب الهوية في مرحلتي المراهقة والرشد المبكر(إعداد" محمد السيد عبد الرحمن (1998) "، واختبار ساكس لتكملة الجمل من إعداد "جوزيف م.ساكس" ترجمة:أحمدعبد العزيز سلامة(1971)، وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات المساندة الاجتماعية ودرجات رتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين ، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية لصالح الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية، عدم وجود تأثير دال إحصائيا للتفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية، اختلاف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية، وقد فسرت الباحثة نتائج الدراسة في ضوء معطيات الدراسة استناداً إلي الإطار النظري والدراسات ذات الصلة، وبناء علي ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج قدمت الباحثة عدداً من التوصيات..

الكلمات المفتاحية: ( المساندة الاجتماعية- رتب الهوية- المراهقين المكفوفين)

 

 

Abstract

  Researcher's name: Heba Mohamed Saad Taha

Title of study: Social Support and it's Relation to The Rank of Identity among  a Sample of Blind Adolescence Psychometric – Clinical Study

Research institution: Faculty of Education, Sohag University.

The study aimed to identify the relationship between social support and the levels of identity of blind teenagers, to reveal the differences between male and female averages on the scale of social support, and to ascertain the differences between the average grades of adolescents who are less aware of social welfare And their peers who are more aware of the social support in the ranks of the identity, the impact of the bilateral interaction between sex and how much social supports on the grades of adolescents in the ranks of the identity, and the identification of psychological building and personality dynamics in the blind adolescents high and low support Social and identity classes, the sample of the study was made up of (50) students of the preparatory and secondary level, students who are blind in the preparatory and secondary school in the light schools for the blind in Sohag, of whom (30) males and (20) females, applied the tools of study:-The measure of support Social (researcher preparation), the scale of identification in the adolescence and early adulthood (preparation  "Mohamed El Sayed Abdel Rahman (1998) ", the Sax Test to supplement the sentences of the preparation  "Joseph M. Sachs " Translation: Ahmedabdul Aziz Salama (1971), and the results of the study reached a positive correlation relationship with the A statistical indication between the degrees of social support and the grades of identity in blind adolescents, the absence of statistically significant differences between the averages of males and females on the scale of social support, the existence of statistically significant differences between the average grades of adolescents less aware of And their peers who are most aware of social support in the ranks of the identity for the benefit of the most aware of social welfare, the lack of statistically significant effect of the bilateral interaction between sex and how much social backing on the grades of adolescents at the levels of identity, different psychological construction and personality dynamics The visually impaired adolescents have high and low social support and identity levels, and the researcher explained the results of the study in the light of the study's data based on the theoretical framework and relevant studies, and based on the results of the study, the researcher presented a number of recommendations.

Keywords: (Social support-identity classes-blind teens)

 

 

 

ملخص الدراسة:

مقدمة:

    المراهقة فترة ميلاد جديدة للمراهق، ميلاد النفس كذات فريدة تعي لأول مرة وجودها، وهذا الميلاد الجديد(الميلاد بالمعنى الكيفي) يجعل من المراهقة صراعاً بين جيلين:- جيل الأبناء وجيل الآباء، إنه صراع بين فكر جديد نامٍ، وفكر مفروض من الآباء يراه الأبناء حجر عثرةٍ أمام رغبتهم في الاستقلال.

    والمراهقة هي فترة " توتر " بصفة عامة ؛ فهي تمثل أرضاً خصبة لظهور كثير من المشكلات السلوكية، ويزداد التوتر لدي المكفوفين، حيث إن حياة الكفيف داخلها صراعات متعددة بين أن يعيش عالم المبصرين أو عالمه الخاص المحدود، فهو يرغب في الخروج من عالمه الضيق المحدود ، والاندماج في عالم المبصرين ولكنه يصطدم بآثار عجزه التي تدفعه مرة أخرى إلى عالمه المحدود. (عبد الرحمن إبراهيم حسين ، 2003: 41)

      ويترتب على أي نوع من أنواع الإعاقة سواء كانت جسمية أو حسية أو عقلية آثار بالغة على نمط شخصية المعاق، حيث إن شعور الإنسان بالإعاقة الجسمية يترك مدى من التأثير النفسي على سلوك وتصرفات مثل هذا الفرد سواء كان هذا القصور ناتجا عن عدم استكمال نموه أو عطل وإصابة أحد الأعضاء او ببتر أحد الأعضاء نتيجة إصابته في حادث معين مما يؤدي إلى إحساسه بالعجز وعدم كفاءته الوظيفية. ( طارق عبد الرؤوف عامر ،و ربيع عبد الرؤوف محمد ، 2008 : 114)

     ومن ثم فإن الكفيف في حاجة إلى إدراك المساندة الاجتماعية والوعي بها، وهذا يشعره بالمودة والقبول من الآخرين، وبالتالي فإنه سيصبح شخصاً واثقاً من نفسه، وأقل عرضه للضغوط النفسية، وأكثر مقاومةً للإحباط وقادراً على حل مشكلاته بشكل ٍإيجابي.

مشكلة الدراسة:

 تحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية:

  • ما العلاقة بين المساندة الاجتماعية ورتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين ؟
  • ما الفرق بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية؟
  • ما الفرق بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية ؟
  • ما تأثير التفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية؟
  • ما الاختلاف في البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية؟

أهداف الدراسة :

 هدفت هذه الدراسة إلى تحقيق ما يلي:

  1. التعرف على العلاقة بين المساندة الاجتماعية ورتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين.
  2. الكشف عن الفروق بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية.
  3. التحقق من الفروق بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية .
  4. التعرف علي تأثير التفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية.
  5. التعرف على البناء النفسي و ديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية.

أهمية الدراسة : تكمن أهمية الدراسة الحالية فيما يلي :    

 (أ) الأهمية النظرية:

تتمثل في أهمية متغيرات الدراسة حيث إن المساندة الاجتماعية والتي تعتبر مصدراً من مصادر الصحة الجسدية والنفسية والعقلية للفرد، كما أنها تلعب دوراً هاماً في الشفاء من الاضطرابات النفسية، وتسهم بشكل إيجابي فعال في عمليات التوافق النفسي والاجتماعي للفرد، وكذلك يمكن أن تقي الفرد من الآثار السلبية الناتجة عن أحداث الحياة اليومية الضاغطة، أو تخفض من حدتها حتى يستطيع أن يواجهها الفرد بشكل إيجابي.     

    كما أن هوية الأنا والتي تعتبر من مطالب النمو في مرحلة المراهقة والمؤثرة على شخصية المراهق ، وانتشار أزمة هوية الأنا بين المراهقين نظرا  لزيادة الاختيارات المرتبطة بالقِيم والسلوك وأنماط الحياة، وزيادة الصراع بين المراهق، وقِيم رفاقه ووالدَيه، والقِيم الاجتماعية، إضافة إلى أن وسائل الإعلام والتعليم، تعرض لعديد من التناقضات، سواء الأخلاقية أو السـلوكية  .

كما تستمد أهمية هذا البحث من أهمية عينة البحث والمرحلة العمرية وهى مرحلة المراهقة وما يعتريها من تغيرات فسيولوجية ونفسية وتوتر انفعالي شديد قد تؤدي إلى العديد من الضغوط والصراعات والاضطرابات.

 (ب) الأهمية التطبيقية:       

  1. الاستفادة من نتائج البحث وتوصياته في بناء برامج إرشادية قد تسهم في الوقاية من اضطراب الهوية لدى المراهقين المكفوفين أو فئات أخرى.

 

محددات الدراسة :

تمثل مجتمع الدراسة في عينة مكونة من (50 ) طالبا وطالبة من المراهقين المكفوفين من المرحلة الإعدادية والثانوية، ممن تراوحت أعمارهم ما بين ( 12– 19 ) عامًا، و استخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي القائم على الوصف العلمي للظاهرة موضوع الدراسة في وضعها الراهن، ودراسة العلاقة القائمة بينها وبين الظواهر الأخرى، كما استخدمت المنهج الإكلينيكي القائم على الدراسة المتعمقة للحالات الفردية، حتى يزودنا بفهم أعمق عن هذه الظاهرة، و استخدمت الدراسة مقياس  المساندة الاجتماعية  من إعداد الباحثة، و مقياس رتب الهوية في مرحلتي المراهقة والرشد المبكر  من إعداد" محمد السيد عبد الرحمن     ( 1998) "، و اختبار ساكس لتكملة الجمل إعداد "جوزيف م.ساكس" ترجمة :أحمد عبد العزيز سلامة ( 1971)، و اعتمدت الدراسة علي الأساليب الإحصائية التالية:المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري و الوسيط، معامل ألفا كرونباخ Alpha Cronbach، معامل الارتباط لبيرسون person’s Coefficient، اختبار (ت) T-Test ، استخدام تحليل التباين متعدد المتغيرات التابعة Multivariate Analysis of variance (MANOVA) ذو التصميم العاملي        (2 × 2).

فروض الدراسة:

  • توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات المساندة الاجتماعية ودرجات رتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية لصالح الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية.
  • لا يوجد تأثير دال إحصائيا للتفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية.
  • يختلف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية.

 

 

 

نتائج الدراسة:

أسفرت الدراسة الحالية عن النتائج التالية:

  1. وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات المساندة الاجتماعية ودرجات رتب الهوية لدى المراهقين المكفوفين.
  2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس المساندة الاجتماعية
  3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المراهقين الأقل إدراكا للمساندة الاجتماعية وأقرانهم الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية في رتب الهوية لصالح الأكثر إدراكا للمساندة الاجتماعية.
  4. عدم وجود تأثير دال إحصائيا للتفاعل الثنائي بين الجنس وكم المساندة الاجتماعية على درجات المراهقين في رتب الهوية.
  5. اختلاف البناء النفسي وديناميات الشخصية لدى المراهقين المكفوفين مرتفعي ومنخفضي المساندة الاجتماعية ورتب الهوية.

 

 

Summary

Introduction

     Adolescence a new birth period for a teenager, the birth of self as a unique self aware for the first time its existence, this new birth (birth in qualitative sense) makes adolescence a conflict between two generations:-The generation of sons and the generation of fathers, it is a struggle between new thinking of Nam, and the thought imposed by the fathers the sons stumbling block to their desire That independence.

     Adolescence is a period of "tension" in general; it represents a fertile ground for the release of many behavioural problems, and the tension among the blind is heightened, as the life of the blind in it has multiple conflicts between the living of the sighted world and its limited private, it desires to emerge from the narrow world of limited, and to integrate into The world of the sighted, but it is colliding with the effects of its helplessness that pushes it back into its limited world. (Abdulrahman Ibrahim Hussain, 2003:41)

      Any type of disability, whether physical, sensory or mental, has severe effects on the personality of the disabled, as the human feeling of physical disability leaves a degree of psychological impact on the behaviour and conduct of such an individual, whether this deficiency is the result of incomplete growth, failure and injury of a member or  The amputation of a member as a result of a particular accident resulting in a feeling of incapacity and functional incompetence. (Tarek Abdel Raouf Amer, Rabih Abdel Raouf Mohamed, 2008:114)

     Thus, a blind person needs to be aware of and aware of social support, and this makes him feel friendly and acceptable to others, and thus he will become a self-confident, less susceptible to psychological pressure, more resistant to frustration and able to solve his problems in a positive way.

Study PROBLEM:

The problem of the study was determined in the following questions:

  1. What is the relationship between social support and the levels of identity of blind adolescents?
  2. What is the difference between male and female averages on the social support scale?
  3. What is the difference between the average grades of adolescents who are less aware of social support and their peers who are more aware of social support at the levels of identity?
  4. What has been the impact of the bilateral interaction between sex and how much social support on the grades of adolescents at the level of identity?
  5. What is the difference in the psychological structure and personality dynamics of blind, high-and low-level adolescents with social support and identity levels?

Objectives of the study:

 The purpose of this study was to:

  1. Identify the relationship between social support and the identity levels of blind teenagers.
  2. Detecting differences between male and female averages on the social support scale.
  3. Ascertain the differences between the average grades of adolescents who are less aware of social support and their peers who are more aware of social support at the levels of identity.
  4. To recognize the impact of the bilateral interaction between sex and how much social support is on the grades of adolescents at the levels of identity.
  5. To identify the psychological structure and personality dynamics of blind and high-level teenagers and low social support and identity levels.

Importance of the study:

the importance of the present study lies in the following:

  (A) theoretical significance:

The importance of study variables is that social support, which is a source of physical, psychological and mental health of the individual, plays an important role in the healing of mental disorders, and contributes positively to the processes of psychological and social harmony of the individual, as well as can meet Or reduce the severity of the adverse effects of daily stressful events so that the individual can face them positively.     

    The identity of the ego, which is one of the demands of adolescent growth and affecting the personality of the teenager, and the spread of the crisis of the identity of the ego among teenagers due to the increase of choices associated with values, behaviour and lifestyles, and the increase of conflict between the adolescent, the values of his companions and parents, and social values, In addition, the media and education have been subjected to many contradictions, both moral and ethical.

The importance of this research is also derived from the importance of the research sample and the age stage, which is adolescence, and its physiological and psychological changes and intense emotional tension that may lead to many pressures, conflicts and disturbances.

 (B) Applied importance: 

  1. Make use of the research findings and recommendations in building indicative programs that may contribute to the prevention of identity disorder in blind adolescents or other groups.

Study parameters:

The study community is represented in a sample of (50) students from blind adolescents from the preparatory and secondary level, who ranged from (12 – 19) years, and used the descriptive method based on the scientific description of the phenomena of the subject of study in its current situation, and study the relationship Between them and other phenomena, and used the clinical approach based on the in-depth study of individual cases, to provide us with a deeper understanding of this phenomenon, the study used the measure of social support from the preparation of the researcher, and the scale of identity in the adolescence and early adulthood of Set up  "Mohamed El Sayed Abdulrahman (1998) ", the Sax test to supplement the camel's preparation  "Joseph M. Sachs " Translation: Ahmed Abdulaziz Salama (1971), the study was based on the following statistical methods: arithmetic averages, standard deviation and median, alpha Cronbach alpha Cronbach coefficient, The link coefficient for Pearson person's coefficient, test (v) t-test, use a multi-variable variance analysis multivariate analysis of variance (MANOVA) with a working desig (2 × 2).

Study assignments:

  1. There is a positive correlation that is statistically significant between the degrees of social support and the grades of identity in blind adolescents.
  2. There are no statistically significant differences between male and female averages on the social support scale
  3. There are statistically significant differences between the average grades of adolescents who are less aware of social support and their peers who are more aware of social support at the levels of identity in favour of the most aware of social support.
  4. There is no statistically significant effect of the bilateral interaction between sex and the degree of social support for adolescents at the levels of identity.
  5. The psychological structure and personality dynamics of blind adolescents are of high and low social support and identity levels.

Study results:

The present study yielded the following results:

  1. A positive, statistically significant correlation between the degrees of social support and the grades of identity in blind teenagers.
  2. There are no statistically significant differences between male and female averages on the social support scale
  3. The existence of statistically significant differences between the average grades of adolescents who are less aware of social support and their peers who are more aware of social support in the ranks of the identity in favour of the most aware of social support.
  4. There is no statistically significant effect of the bilateral interaction between sex and how much social support is being put on the grades of adolescents at the level of identity.
  5. Differences in the psychological structure and personality dynamics of blind teenagers are high and low social support and identity levels.