رسالة دكتوراه

 

دراسة مقارنة للجامعات الافتراضية في استراليا وكندا واسكتلندا وإمكانية الإفادة منها في مصر

 

إعداد

محمد مصطفى محمود مصطفى

معلم أول (أ) بإدارة الخارجة التعليمية

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

كلية التربية - جامعة سوهاج - مصر

تخصص (تربية مقارنة)

 

إشــــــــراف

الأُستاذ الدُّكتور

نبيـــل سعــد خليــل      

   أُستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية المتفرغ كُلِّية التَّربية - جامعة سوهاج

 

الأستاذ الدُّكتور

عنتر محمد أحمد عبد العال

أُستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية

كُلِّية التَّربية -جامعة سوهاج       

  

1441 هـ  /  2020م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

هدفت الدراسة إلى التعرف على الجامعة الافتراضية (المفهوم، والمقومات، والأنماط، والمميزات والعيوب، وأبرز ملامح الجامعات الافتراضية الأجنبية موضع الدراسة، والوقوف على واقع التعليم الجامعي الافتراضي بمصر، وتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين تلك الجامعات الافتراضية الأجنبية، التوصل إلى تصور مقترح لتطوير التعليم الجامعي الافتراضي بمصر في ضوء خبرات كل من أستراليا وكندا وأسكتلندا وبما يتناسب وواقع المجتمع المصري.

استخدم الدراسة المنهج المقارن كمسار منهجي شامل يتضمن مداخل متعددة للمعالجة التربوية المقارنة، والذى يتبع الخطوات التالية: الوصف، والتفسير، والمقارنة.

وتوصلت الدراسة إلى وضع التصور المقترح للدراسة، والذي يهدف إلى تطوير التعليم الجامعي الافتراضي في جمهورية مصر العربية، بما يتفق مع السياق الثقافي وإمكانيات المجتمع المصري ويمكن عرض هذا التصور وفقًا للخطوات التالية: فلسفة وأهداف التصور المقترح، وأسس ومرتكزات التصور المقترح، ومحاور التصور المقترح، وتمثلت في: رؤية ورسالة الجامعة الإفتراضية، أهداف الجامعة الإفتراضية، والدرجات العلمية، وبرامج الجامعة الإفتراضية، وسياسة القبول، إدارة وتمويل الجامعة، ودعم الطلاب، وأساليب التقويم، ثم متطلبات تنفيذ التصور المقترح، وخطوات وآليات تطبيق التصور المقترح، معوقات تنفيذ التصور المقترح وسبل التغلب عليها.

الكلمات المفتاحية: التعليم الإفتراضي، التعليم الإلكتروني، الجامعة الإفتراضية بدول مصر، واستراليا، وكندا، وأسكتلندا.

 

 

Study Abstract

       The study aimed to identify the virtual university (concept, components, patterns, advantages and disadvantages), the most prominent features of foreign virtual universities under study, and to identify the reality of virtual university education in Egypt, and to identify similarities and differences between those foreign virtual universities, to arrive at a proposed vision for the development of university education Egypt in the light of the experiences of Australia, Canada and Scotland and commensurate with the reality of Egyptian society.

        The study used the comparative approach as a comprehensive systematic approach that includes multiple approaches to comparative pedagogical treatment, which follows the following steps: description, interpretation, and comparison.        The study came up with the proposed conceptualization of the study, which aims to develop the virtual university education in the Arab Republic of Egypt, in accordance with the cultural context and the possibilities of the Egyptian society.          This concept can be presented according to the following steps: philosophy and objectives of the proposed concept, the foundations and pillars of the proposed concept, They were: Virtual University Vision and Mission, Virtual University Objectives, Degrees, Virtual University Programs, Admission Policy, University Management and Financing, Student Support, Evaluation Methods, and then the Requirements for Implementing the Proposed Visualization, Steps and Mechanisms Proposed, obstacles to the implementation of the proposed perception and ways to overcome them.        

 

Keywords: virtual Education, E-learning, Virtual University in

Egypt, Australia, Canada, Scotland.

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

شهد العالم خلال العقود الماضية تغيرات سريعة ومتلاحقة في مختلف ميادين الحياة، وخاصةً ميدان تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، كما شهد نموًا وإقبالاً متزايدًا على التعليم، وخاصة التعليم الجامعي، نتيجةً لزيادة أعداد السكان، فالتغيرات التي شهدها المجتمع العالمي مع دخول عصر المعلومات وثورة الاتصالات تجعل المؤسسات التعليمية التقليدية بحاجة إلى إعادة النظر والتطوير لتواكب هذه التغيرات باستخدام تقنيات متقدمة في مجال التعليم، فقد حولت ثورة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات مكونات المجتمع المعاصر إلى معرفة رقمية، ومدارس ذكية، وبيئات إفتراضية، ويعد ظهور التعليم الجامعي عن بُعد حلاً لبعض مشكلات التعليم الجامعي النظامي إلا أنَّ التحديات التي يشهدها العالم الآن سواء كانت عالمية أو محلية فرضت ضرورة التطوير والتحديث لهذه النظم بما يتوافق مع فكرة ديمقراطية التعليم والتعلم الذاتي.

على هذا يُعد التعليم الإفتراضي ثورة كاملة قامت على أكتاف ثورة تكنولوجيا المعلومات التي هي حصاد دمج ثلاثة أنواع من التكنولوجيا هي تكنولوجيا الكمبيوتر، وتكنولوجيا البرمجيات، وتكنولوجيا الاتصالات أو نقل البيانات، وهذا النوع من الدمج ليس فقط مجموع حسابي لهذه التكنولوجيات، لكن له قدرة تضاعفية كبيرة في الإنتاج العلمي من حيث الكم والكيف.

وهكذا يمكن القول بأن الجامعة الإفتراضية صارت حقيقة واقعية فرضت نفسها في ميدان التعليم الجامعي من بُعد والتعليم المفتوح، بل والتعليم الجامعي بشكلٍ عام، لذا تسعى الدراسة الحالية إلى عرض وتحليل بعض الجامعات الإفتراضية الأجنبية، وبيان إمكانية الإفادة منها في تطوير التعليم الجامعي الإفتراضي في مصر.

مشكلة الدراسة:

ومن الصعوبات والمشكلات التي تواجه التعليم الجامعي التقليدي، والتي ظهرت آثارها واضحة في الصدمة التي أخذتها الجامعات المصرية، والتي لم تحظ أية واحدة منها بأية نسبة في تقرير أفضل خمسمائة جامعة على مستوى العالم، والذى أجراه معهد التعليم العالي بجامعة جياوتونج بشنغهاي في الصين عام2004م، وكذلك تأخر ترتيبها حتى على مستوى الجامعات الأفريقية ذات النشأة الحديثة، حيث حصلت أقدم جامعة مصرية وهى جامعة القاهرة على الترتيب رقم (18) في التقييم العلمي للجامعات الأفريقية، وهو ما يؤكد فقدانها القدرة على مسايرة التطور المعاصر وقصور استفادتها من الصيغ والنماذج العالمية الحديثة مثل الجامعات الإفتراضية مما أسهم في قصور أدائها.

وعلى الرغم من الجهود التي تبذل للتوسع المستمر في مؤسسات التعليم الجامعي، إلا أنه ما يزال يعاني من العديد من المشكلات التي تعوق تقدمه، وتعرقل تحقيق أهدافه في الاستيعاب الكامل للطلاب من جهة، والوفاء بمتطلبات سوق العمل من جهة ثانية، ومسايرة التقدم المعرفي والتكنولوجي من جهة ثالثة

وفي ضوء هذه المشكلات والمعوقات التي تعاني منها المؤسسات الجامعية أصبح مطلب التجديد والتطوير، والحاجة إلى استحداث صيغ وأنماط للتعليم الجامعي عن بُعد ضرورة عصرية ملحة خاصةً في ظل ما تشهده المجتمعات المعاصرة من تحديات رقمية ومعرفية هائلة يصعب على المؤسسات التعليمية خاصةً الجامعات مجابهتها بوضعها التقليدي الراهن، ولهذا نمت رغبة الباحث بإجراء هذه الدراسة رغبةً في الاستفادة من خبرات وتجارب الدول الرائدة في استحداث أنماط تعليمية جديدة تتواكب مع ثورة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، والاستفادة منها إلى أقصى حدٍّ ممكن للتغلب على مشكلاتها الآنية، وتفي بتطلعاتها المستقبلية.   

أسئلة الدراسة

    يمكن تحديد مشكلة الدراسة الحالية في الإجابة عن الأسئلة التالية:

  1. ما ملامح الجامعة الافتراضية، وما دوافع ومبررات الأخذ بها في الأدبيات التربوية المعاصرة؟
  2. ما ملامح الجامعة الافتراضية في استراليا في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة؟
  3. ما ملامح الجامعة الافتراضية في كندا في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة؟
  4. ما ملامح الجامعة الافتراضية في اسكتلندا في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة؟
  5. ما واقع التعليم الجامعي الافتراضي في جمهورية مصر العربية في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة؟
  6. ما أوجه الشبه والاختلاف بين الجامعات الافتراضية في كل من استراليا وكندا واسكتلندا في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة؟
  7. ما التصور المقترح لتطوير التعليم الجامعي الافتراضي بمصر في ضوء خبرة كل من استراليا وكندا واسكتلندا في هذا المجال؟

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة إلى:

  1. التعرف على الجامعة الافتراضية (المفهوم، والمقومات، والأنماط، والمميزات والعيوب).
  2. التعرف على أبرز ملامح الجامعات الافتراضية الأجنبية موضع الدراسة.
  3. الوقوف على واقع التعليم الجامعي الافتراضي بمصر.
  4. تحديد أوجه التشابه والاختلاف بين تلك الجامعات الافتراضية الأجنبية.
  5. التوصل إلى تصور مقترح لتطوير التعليم الجامعي الافتراضي بمصر في ضوء خبرات كل من استراليا وكندا واسكتلندا وبما يتناسب وواقع المجتمع المصري.

أهمية الدراسة:

 

 

تتضح أهمية الدراسة في النقاط التالية:

  • يساهم في وضع السياسات والإجراءات والخطط اللازمة لتطبيق نظام التعليم الإفتراضي على قطاع التعليم الجامعي، نظرًا لأهميته القصوى في تحقيق التنمية.
  • تقدم الدراسة تأصيلاً نظريًا يفيد المهتمين بالجامعة الإفتراضية، ويتعرض البحث بتوضيح خبرات كل من أستراليا وكندا وأسكتلندا في مجال الجامعات الإفتراضية.
  • تفيد الدراسة في تطوير التعليم الجامعي الافتراضي بمصر ليتناسب مع الأساليب التكنولوجية والاتجاهات العالمية المعاصرة ولتلبية الطلب الاجتماعي على التعليم الجامعي.
  • تأتي هذه الدراسة تلبيةً لتوصية كثيرٍ من الدراسات والبحوث، والتي تؤكد على ضرورة إعادة النظر في التعليم التقليدي، ومحاولة تطويره من خلال التعليم الإفتراضي باعتباره ضرورة تفرض نفسها لتحسين عملية التعلم وتجويد الخدمات والمخرجات.
  • تفيد الدراسة بعض أفراد المجتمع إذ يقدم تصورًا لتطوير التعليم الجامعي الإفتراضي بمصر حيث يمكن أن يتيح فرصًا متنوعة للتعليم الجامعي وللتدريب والتنمية المهنية ومجالات تعليم الكبار والفئات الخاصة ويفتح مجالاً للتوسع في التعليم المستمر.
  • تعد هذه الدراسة محاولة للتخطيط لجامعة إفتراضية في بيئة مصرية ذات خصائص وإمكانات معينة بحيث تصاغ جميع أبعادها صياغة محلية بدلاً من استيراد هذه الأبعاد من جهة أجنبية.
  • قد تسهم الدراسة في استنباط دراسات جديدة تتناول الأبعاد المختلفة للجامعة الإفتراضية بصورة أكثر تفصيلاً، وبما يساهم في التوسع في هذا النوع من التعليم على المستوى المحلي.

حدود الدراسة:

تتحدد أبعاد الدراسة فيما يأتي:

أولا: الحدود الموضوعية:

تقتصر الحدود الموضوعية على دراسة الجامعات الافتراضية في (استراليا، وكندا، واسكتلندا) من خلال سبعة محاور وهى:النشأة والتطور، والأهداف، والإدارة والتمويل، وسياسة القبول، والدرجات العلمية، ودعم الطلاب، وأساليب التقويم.

ثانيا: الحدود المكانية:

تقتصر الحدود المكانية على دراسة الجامعة الافتراضية فى استراليا (جامعة موناش، وكندا (الجامعة الافتراضية الكندية)، واسكتلندا (الجامعة الإفتراضية) وبيان إمكانية الإفادة منها فى تطوير التعليم الجامعي الإفتراضي بمصر فى ضوء معطيات واقع المجتمع المصري.

ثالثا: الحدود الزمانية:

اقتصر الحدود الزمانية على دراسة الواقع الحالي للجامعات الافتراضية في (استراليا، وكندا، واسكتلندا)، وكذلك الواقع الحالي المعاصر للتعليم الجامعي الافتراضي بمصر.

منهج الدراسة:

استخدم الدراسة المنهج المقارن كمسار منهجي شامل يتضمن مداخل متعددة للمعالجة التربوية المقارنة، والذى يتبع الخطوات التالية: الوصف، والتفسير، والمقارنة.

 

مبررات اختيار دول المقارنة:

تعددت مبررات اختيار الباحث لكل من أستراليا وكندا وأسكتلندا، وتمثلت أهم هذه المبررات فيما يلي:

  • تعد الدول الثلاث (عينة الدراسة) من الدول المتقدمة بصفة عامة، وفى مجال التعليم الجامعي على وجه الخصوص.
  • تمثل كل دولة من الدول الثلاث (عينة الدراسة) مثالاً لقارة مختلفة من قارات العالم الست، مما يتيح التعرف على نظام الجامعات الإفتراضية في دول مختلفة للاستفادة من هذه التجارب وتطبيقها في مصر.
  • تعد أستراليا من الدول الحديثة التي انتهجت نظام الجامعات الإفتراضية في تعليمها، فخلال ثلاثة عقود حققت تعليمًا يعتمد على تقنيات الجيل الرابع المتمثلة بالوسائط التفاعلية التزامنية على الإنترنت بأسلوب التعليم التفاعلي التعاوني، وهى مثال للجامعات الخاصة الربحية الإفتراضية، وتحتاج مصر في تلك المرحلة الانتقالية الفاصلة في تاريخها للتعرف على نموذج كهذا النموذج الأسترالي الذي استطاع الانفتاح على العالم والتعامل مع تحدياته.
  • كندا دولة ديمقراطية، وتعد الجامعات الإفتراضية فيها من الجامعات ثنائية اللغة، نظرًا لتقديمها البرامج الدراسية باللغتين الفرنسية والإنجليزية، وهى من الدول التي حققت تنمية اقتصادية وسياسية واجتماعية وثقافية من خلال الاهتمام بوسائل الاتصال الحديثة ومواكبة مستجدات العصر ومتطلباته.
  • تُعد كندا نموذجًا لأمريكا الشمالية، وقد استطاعت تكنولوجيا الحاسوب والاتصالات التي تميزت بها أن تحق الأهداف التربوية المنشودة، الأمر الذي جعل التعليم عن بُعد فيها أمرًا حتميًا ضروريًا.
  • تُعد الجامعة الكندية الإفتراضية اتحادًا فريدًا للجامعات الكندية، والذي يقدم الشهادات والدرجات العلمية عبر الإنترنت.
  • كما تُعد كندا واحدة من أهم ثلاث دول في مجال التعليم الجامعي.
  • تقدم الجامعة الإفتراضية الكندية حوالي 2500 مقررًا عن بُعد، وأكثر من 350 درجةً وشهادةً، تتضمن: البكالوريوس، والدبلومات، والماجستير في تخصصات مختلفة.
  • تحتل أسكتلندا موقعًا متميزًا بين الدول المتقدمة، وتمتلك نظامًا تعليميًا متقدمًا، وهى واحدة من أكثر دول العالم احترامًا لنظم التعليم، وقد تربعت أسكتلندا على العرش في مجال الجامعات والكليات لأكثر من خمسمائة عام، ولا تزال إلى الآن في مصاف الدول المتقدمة علميًا وخصوصًا بعد إنشاء البرلمان الأسكتلندي في عام 1999م، لذا تبدو أهمية دراسة النموذج الأسكتلندي في الجامعات الإفتراضية، والتعرف على أهم خصائصه وملامحه مما يسهم في تقديم نموذج لإنشاء جامعة إفتراضية مصرية في ضوء التجربة الأسكتلندية.

وفي ضوء الدراسة النظرية للجامعة الافتراضية ومبررات إنشائها ومتطلباتها، وفي ضوء دراسة خبرات بعض الجامعات الافتراضية وهي: جامعة موناش الافتراضية بأستراليا والجامعة الافتراضية بكندا والجامعة الافتراضية بإسكتلندا يمكن وضع التصور المقترح للدراسة، والذي يهدف إلى تطوير التعليم الجامعي الافتراضي في جمهورية مصر العربية، بما يتفق مع السياق الثقافي وإمكانيات المجتمع المصري ويمكن عرض هذا التصور وفقًا للخطوات التالية: فلسفة وأهداف التصور المقترح، وأسس ومرتكزات التصور المقترح، ومحاور التصور المقترح، وتمثلت في:  رؤية ورسالة الجامعة الإفتراضية، أهداف الجامعة الإفتراضية، والدرجات العلمية، وبرامج الجامعة الإفتراضية، وسياسة القبول، إدارة وتمويل الجامعة، ودعم الطلاب، وأساليب التقويم، ثم متطلبات تنفيذ التصور المقترح، وخطوات وآليات تطبيق التصور المقترح، معوقات تنفيذ التصور المقترح وسبل التغلب عليها.

وأخيرًا يأمل الباحث أن يتم مستقبلاً تبني الجامعة الإفتراضية في التعليم الجامعي المصري كصيغة إستراتيجية لها قيمتها المضافة لمنافع التعليم التقليدي، على أن يتم هذا التبني وفقًا لمتطلبات التعليم الجامعي في ضوء المستجدات العالمية، والاحتياجات المجتمعية للمجتمع المصري.

 

SUMMARY:      

Over the past decades, the world has witnessed rapid and successive changes in various fields of life, especially in the field of information and communication technology. It has also witnessed an increasing growth and demand for education, especially university education, as a result of the increase in the population. Traditional needs to be reviewed and developed to keep pace with these changes using advanced technologies in education, it has transformed the ICT revolution The emergence of distance education is a solution to some of the problems of formal university education, but the challenges facing the world now, whether global or local, imposed the necessity of development and modernization of these systems in line with the idea of ​​democracy teaching and learning Self.      Thus, virtual education is a complete revolution based on the shoulders of the information technology revolution, which is the harvest of the integration of three types of technology are computer technology, software technology, communications technology or data transmission, and this type of integration is not only a computational sum of these technologies, but has a large multiplier capacity In scientific production in terms of quantity and quality.          Thus, it can be said that the virtual university has become a real reality imposed itself in the field of distance education, open education, and even university education in general, so the present study seeks to present and analyze some foreign virtual universities, and to demonstrate the possibility of using them in the development of virtual university education in Egypt.        The study Problem:       Among the difficulties and problems facing traditional university education, the effects of which are evident in the shock taken by the Egyptian universities, and none of which got any percentage in the report of the top 500 universities in the world, which was conducted by the Institute of Higher Education, Jiaotong University, Shanghai, China in 2004, as well as Its ranking was delayed even at the level of African universities with modern origins, where the oldest Egyptian University, Cairo University, received the ranking No. (18) in the scientific evaluation of African universities, which confirms the loss of ability to keep pace with contemporary development and the lack of benefit from the formulas and models Modern Maiya such as virtual universities, which contributed to the lack of performance.     In spite of the efforts being made to continuously expand the institutions of higher education, it still suffers from many problems that hinder its progress, and hinder the achievement of its objectives in the full absorption of students on the one hand, and meet the requirements of the labor market on the other hand, and keep pace with the knowledge and technological progress on the one hand. Third.     In light of these problems and constraints experienced by university institutions, the demand for innovation and development, and the need to develop formulas and forms of university education remotely urgent, especially in light of the challenges faced by modern societies and the huge digital and knowledge difficult for educational institutions, especially universities to face the current traditional situation, Therefore, the desire of the researcher to conduct this study grew in order to benefit from the experiences and experiences of the leading countries in the development of new educational patterns in line with the revolution of information and communication technology, and to use them as much as possible to overcome their immediate problems, And meet its future aspirations.             Study Questions:    The current study problem can be identified in answering the following questions:1.    What are the features of the virtual university, and what are the motives and justifications for its introduction in contemporary educational literature?2.    What are the features of the Virtual University of Australia in the light of cultural forces and influences?3.    What are the features of the Virtual University of Canada in the light of cultural forces and influences?4.    What are the features of the virtual university in Scotland in the light of cultural forces and influences?5.    What is the reality of virtual university education in the Arab Republic of Egypt in the light of cultural forces and factors?6.    What are the similarities and differences between virtual universities in Australia, Canada and Scotland in the light of cultural forces and influences?7.    What is the proposed vision for the development of virtual university education in Egypt in light of the experience of Australia, Canada and Scotland in this field?Objectives of The Study:     The study aimed to:1.    Identify the virtual university (concept, components, patterns, features and disadvantages).2.    Identify the main features of foreign virtual universities under study.3.    Standing on the reality of virtual university education in Egypt.4.    Identify similarities and differences between those foreign virtual universities.5.    Achieving a proposed vision for the development of virtual university education in Egypt in the light of the experiences of Australia, Canada and Scotland, in accordance with the realities of the Egyptian society.The Importance of Studying:     The importance of the study is illustrated in the following points:1.    Contributes to the development of policies, procedures and plans necessary for the application of the virtual education system to the university education sector, given its paramount importance in achieving development.2.     The study provides a theoretical rooting useful to those interested in the virtual university, and the research is illustrated by the experiences of Australia, Canada and Scotland in the field of virtual universities.3.     The study is useful in the development of virtual university education in Egypt to suit the technological methods and contemporary global trends and to meet the social demand for university education.4.     This study comes in response to the recommendation of many studies and research, which emphasizes the need to review the traditional education, and try to develop it through virtual education as a necessity to improve the process of learning and improve services and outputs.5.    The study benefits some members of the community as it provides a vision for the development of virtual university education in Egypt, where it can provide a variety of opportunities for university education and training and professional development and areas of adult education and special groups and opens room for expansion in continuing education.6.    This study is an attempt to plan a virtual university in an Egyptian environment with certain characteristics and possibilities so that all dimensions are formulated locally instead of importing these dimensions from a foreign side.7.    The study may contribute to the development of new studies dealing with the different dimensions of the virtual university in more detail, and contribute to the expansion of this type of education at the local level. Limits of the study:The dimensions of the study are determined as follows:First: Objective Limits:   Objective limits are limited to the study of virtual universities in Australia, Canada and Scotland through seven themes: development and objectives, objectives, management and finance, admission policy, degrees, student support, and assessment methods.Second: Spatial Limits:      The spatial limits are limited to the study of the Virtual University in Australia (Monash University), Canada (Canadian Virtual University) and Scotland (Open University) and the possibility of using it in the development of virtual university education in Egypt in the light of the realities of the Egyptian society.Third: Time Limits:   Time limits were limited to the study of the current reality of virtual universities in Australia, Canada and Scotland, as well as the current reality of virtual university education in Egypt.Study Approach:The researcher used the comparative approach as a comprehensive methodological approach that includes multiple approaches to comparative pedagogical treatment, which follows the following steps: description, interpretation, and comparison. Rationale for Selecting Comparative Countries:        There are many reasons for selecting the researcher for Australia, Canada and Scotland.1)   The three countries (sample of study) are developed countries in general, and in the field of university education in particular.2)   Each of the three countries (sample study) is an example of a different continent from the six continents of the world, which allows to identify the system of virtual universities in different countries to benefit from these experiences and applied in Egypt.3)   Australia is one of the modern countries that have adopted the system of virtual universities in its education, during three decades achieved education based on the technologies of the fourth generation of interactive media simultaneous interactive online cooperative learning, an example of private universities virtual profitability, and Egypt needs in that transition Its history is to identify such an Australian model that has been able to open up to the world and deal with its challenges.4)   Canada is a democratic country, and its virtual universities are bilingual universities, due to the provision of study programs in French and English, which is one of the countries that have achieved economic, political, social and cultural development through attention to modern means of communication and keep abreast of the developments of the times and requirements.5)   Canada is a model for North America, and its computer and communications technology has been able to achieve the desired educational goals, which made distance education inevitable necessary.6)   Virtual Canadian University is a unique association of Canadian universities, which offers degrees and degrees online.7)   Canada is also one of the top three countries in university education.8)   The Virtual Canadian University offers about 2500 distance courses and more than 350 degrees and certificates, including: Bachelor's, Diploma and Master's in various disciplines.9)    Scotland occupies a privileged position among the developed countries, and has an advanced educational system, and is one of the most respected countries in the world of education systems, and Scotland has been on the throne in the field of universities and colleges for more than five hundred years, and is still in the ranks of scientifically developed countries, especially after the establishment The Scottish Parliament in 1999, so it seems important to study the Scottish model in virtual universities, and to identify the most important characteristics and features, which contributes to provide a model for the establishment of an Egyptian virtual university in the light of the Scottish experience.     In the light of the theoretical study of the virtual university and the justification for its establishment and requirements, and in the light of the study of the experiences of some virtual universities, namely: Monash Virtual University in Australia and Virtual University in Canada The cultural context and possibilities of Egyptian society can be presented according to the following steps: The philosophy and objectives of the proposed concept, and the foundations and pillars of the proposed concept, and the axes of the proposed concept, and were: the vision and mission of the virtual university, the objectives of the virtual university, degrees, and programs of the virtual university, the policy of acceptance, management and funding of the university, student support, methods of evaluation, and then the requirements of the implementation of the concept Proposals, steps and mechanisms for implementing the proposed vision, obstacles to implementing the proposed vision and ways to overcome it.       Finally, the researcher hopes that in the future the adoption of the virtual university in Egyptian university education as a strategic formula has added value to the benefits of traditional education, provided that this adoption in accordance with the requirements of university education in the light of global developments, and the societal needs of the Egyptian society.