هدفت الدراسة الحالية إلي بحث الفروق في حالات ما وراء الدافعية حسب نظرية التحول الدافعي (الجدية، الأريحية، تجنب الإثارة، البحث عن الإثارة، التعارض، التوافق، الإتقان/ التواجه نحو الذات، التعاطف/ التوجه نحو الذات، الإتقان/التوجه نحو الآخرين، التعاطف/ التوجه نحو الآخرين) من حيث التوجهات والهيمنة والأهمية والمعاملات، وكذلك الميل نحو التفكير الناقد بأبعاده الأربعة (التوجه نحو التعلم، حل المشكلات إبداعيا، التركيز العقلي، التكامل المعرفي) تبعا لمتغيري الجنس (ذكور/إناث)، ونوع المدرسة (حكومية، خاصة)، ودراسة الفروق في الميل نحو التفكير الناقد بأبعاده الأربعة تبعا لمستويات الهيمنة ما وراء الدافعية (مرتفعة، منخفضة)، وبحث العلاقة بين التوجهات ما وراء الدافعية العشرة والميل نحو التفكير الناقد بأبعاده، وإمكانية التنبؤ بالميل نحو التفكير الناقد وأبعاده الأربعة من خلال التوجهات ما وراء الدافعية العشرة، لدي عينة من طلاب الصف الثاني الإعدادي، قوامها (514) طالبا وطالبة (252 ذكور، 262 إناث) بالمدارس الإعدادية الحكومية (257)، والخاصة (257) بمدينة سوهاج، وقد بلغ متوسط أعمارهم (13.92) بانحراف معياري (0.280). وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوبية المقارن والارتباطي، وتم جمع البيانات باستخدام بروفيل أسلوب الدافعية للأطفال من (9-15) سنة & (Sit, Lindner, Apter, Michel & Mallows, 2010) ومقياس كاليفورنيا للدافعية العقلية (الصورة المختصرة) (Giancarlo, Blohm & Urdan, 2004) وقد تم إدخال البيانات ومعالجتها بالأساليب الإحصائية المناسبة باستخدام برنامج SPSS v23. وقد كشفت نتائج اختبار تحليل التباين الثنائي عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في حالات ما وراء الدافعية من حيث التوجهات والهيمنة والأهمية والمعاملات لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي تبعا لنوع المدرسة (حكومية، خاصة)، في حين لا توجد فروق ذات دلالة في حالات ما وراء المعرفة تبعا لمتغير الجنس (ذكور- إناث)، كما أنه لا يوجد تأثير دال إحصائيا لتفاعل متغيري الجنس ونوع المدرسة في حالات ما وراء الدافعية، وقد كشفت نتائج تحليل التباين الأحادي عن وجود فروق في الميل نحو التفكير الناقد ومكوناته الأربعة تبعا لمستوى هيمنة حالات ما وراء الدافعية (مرتفع، منخفض)، وقد تم حساب مربع إيتا لحجم التأثير لقيم "ف" الدالة. كما كشفت نتائج تحليل التباين الثنائي عن وجود فروق في الميل نحو التفكير وأبعاده الأربعة لدي طلاب عينة الدراسة تبعا لنوع المدرسة (حكومية، خاصة)، في حين لا يوجد فروق ذات دلالة في الميل نحو التفكير الناقد وأبعاده الأربعة تبعا لمتغير النوع (ذكور، إناث)، كما أنه لا يوجد تأثير دال إحصائيا لتفاعل متغيري الجنس ونوع المدرسة في الميل نحو التفكير الناقد بأبعاده الأربعة. وقد كشفت نتائج معامل الارتباط عن وجود ارتباط دال إحصائيا بين التوجهات ما وراء الدافعية العشرة، والميل نحو التفكير الناقد بأبعاده الأربعة. وأخيرا كشفت نتائج تحليل الانحدار الخطي المتعدد بالطريقة المتدرجة عن إمكانية التنبؤ بالميل نحو التفكير الناقد وأبعاده الأربعة من خلال بعض التوجهات ما وراء الدافعية. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة.

The purpose of this study is to investigate the differences in the metamotivational states according to the metamotivational reversal theory: telic, paratelic, arousal-avoidance, arousal-Seeking, negativism, conformity, autic-mastery, autic-sympathy alloic- mastery, alloic-sympathy (in terms of orientations, dominances, saliences and transactions), as well as the critical thinking dispositions in its four dimensions (learning orientation, creative problem solving, mental focus, cognitive integration) depending on the gender (males I females), and the type of school (governmental, private), examining differences in critical thinking dispositions in its four dimensions according to the levels of metamotivation dominances (high, low), examine the relationship between the ten metamotivation states orientations and critical thinking dispositions in its four dimensions, and investigate possibility of predicting the critical thinking dispositions and its four dimensions through the ten metamotivation orientation, amongst a group of second grade preparatory students (N=514) including both males(N=252) and females(262), distributed equally between governmental schools (N=257) and private schools (age mean = 13.92, SD = 0.280). To achieve this objective the researchers adopted the descriptive research design, both correlational and comparative. Data collection was conducted using the Motivational Style Profile for Children (Sit, Lindner, Apter, Michel & Mallows, 2010) and The California Measure of Mental Motivation (CM3) Short Form (Giancarlo, Blohm & Urdan, 2004). Results were statistically treated using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS, v.23). Two-way ANOVA results indicated that there were significant difference ((P< =01) between mean scores of the private schools students and those of their governmental counterparts in metamotivational states in terms of orientations, dominances, saliences (telic/parateic only) and transactions, favoring private schools students, While there were no significant differences between male and female and the effect of interactions between the participants’ gender and school types were not statistically significant in these metamotivational states. One-way ANOVA results indicated that there were significant effect ((P≤ =01) for the level metamotivational dominances (high-low) in critical thinking dispositions in its four dimensions. Two way ANOVA results indicated that there were significant difference ((P≤ =01) between mean scores of the private schools students and those of their governmental counterparts in critical thinking dispositions in its four dimensions, favoring private schools students, While there were no significant differences between male and female and the effect of interactions between the participants’ gender and school types were not statistically significant in critical thinking dispositions in its four dimensions. Findings also revealed a statistically significant correlation (p≤ 0.05) between participants’ degrees of metamotivational orientations and critical thinking dispositions in its four dimensions. Finally, the results of the simple linear regression analysis revealed that the degree of metamotivational orientations can predict critical thinking dispositions in its four dimensions. KEYWORDS: metamotivational states (orientations, dominances, saliences and transactions), reversal theory, critical thinking dispositions, gender, preparatory school students (governmental, private)