رسالة دكتوراه

 

فاعلية المدخل التفاعلي في تدريس النصوص الأدبية لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية والتحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

 

إعداد

منى عبد العزيز محمد خليل

معلمة أولي لغة عربية والتربية الإسلامية

بمدرسة محمد فريد الابتدائية بسوهاج

 

قسم البحوث والدراسات التربوية

معهد البحوث والدراسات العربية -

جامعة الدول العربية - القاهرة

 

إشراف

أ.د. هدى مصطفى محمد عبد الرحمن

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية

رئيس قسم المناهج وطرق التدريس

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

2018م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث :

هدف  البحث الحالي التعرف علي فاعلية استخدام المدل التفاعلي في تدريس النصوص الأدبية لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية والتحصيل المعرفي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

   وقد تحددت مشكلة البحث الحالي  في ضعف مهارات الكتابة الإقناعية لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي , ومع التطور التكنولوجي الهائل والتعليم الإلكتروني  المتاح , حاولت الباحثة معالجة هذا الضعف من خلال التدريس بإستخدام المدخل التفاعلي في تدريس النصوص الأدبية .

مواد البحث وأدواته :

     أعدت الباحثة المواد والأدوات الآتية .

  • كتيب التلميذ لتدريس النصوص الأدبية لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي , وقد تم إعداده وفقاً لمدخل التفاعلي .
  • دليل المعلم لتدريس النصوص الأدبية لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي وفقاً لمدخل التفاعلي .
  • قائمة مهارات الكتابة الإقناعية المناسبة لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي .
  • اختبار الكتابة الإقناعية للتعرف لقياس مهارات الكتابة الإقناعية لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي .

مجموعة البحث :

    تكونت مجموعة البحث من تلاميذ الصف الثاني بمدرسة ناصر الإعدادية بمحافظة سوهاج , وتم اختيار مجموعة البحث من فصل من فصول الصف الثاني الإعدادي فصل (2/1) , وقسم الفصل إلي مجموعتين كالأتي .

  • مجموعة تجريبية : عددها (20 تلميذة ) من فصل 2/1 بمدرسة ناصر الإعدادية بنات بسوهاج .
  • مجموعة ضابطة : عددها (20 تلميذة) من فصل 2/1 بمدرسة ناصر الإعدادية بنات بسوهاج .

نتائج البحث :

  • وجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية التي تدرس موضوعات النصوص الأدبية بإستخدام المدخل التفاعلي ودرجات تلميذات المجموعة الضابطة التي تدرس موضوعات النصوص الأدبية نفسها بالطريقة المعتادة في تنمية التحصيل المعرفي لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي .
  • وجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية التي تدرس موضوعات النصوص الأدبية بإستخدام المدخل التفاعلي , ودرجات تلميذات المجموعة الضابطة التي تدرس موضوعات النصوص نفسها بالطريقة المعتادة في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة .

 

 

Abstract of the research in English:                                                                                                                     

The current research aims to identify the effectiveness of the use of interactive input in the teaching of literary texts to develop the skills of persuasive writing among students in the preparatory stage.

 

Research questions :                                                                      

 

The current research attempts to answer the following questions:

 

1-What is the effectiveness of the interactive approach in teaching literary texts to develop the persuasive writing skills of middle school students?

 

2-What is the effectiveness of the interactive portal in the teaching of literary texts for the development of achievement among students in the preparatory stage?

 

Research problem :                                                            

 

The problem of the present research was determined by the weakness of the writing skills of second-grade students. With the great progress in the field of technology and its progress, the researcher attempted to address this weakness through teaching using the interactive approach in teaching literary texts to develop the skills of persuasive writing and achievement in second grade students.

 

Hypothesis Search:                                                                 

 

1-There is a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental group studying the subjects of the literary texts and the grades of the students of the control group studying the subjects of the texts themselves in the usual way in the development of cognitive achievement for the experimental group in the post-application of the cognitive achievement test.

 

2-There is a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental group studying the subjects of the literary texts and the grades of the female students in the control group

 

 

 

 

research importance :

 

The importance of research in:

 

1-That it is a response to the recommendations of previous studies that recommended the use of different teaching methods in Arabic.

 

2-The authors of Arabic language curricula in the preparatory stage can benefit from the possibility of using the interactive approach to teaching literary texts.

 

3-Provide those responsible for planning Arabic language curricula the importance of interactive entry in the development of persuasive writing skills in the second grade.

 

4-Provide those responsible for planning the curricula of literary texts the importance of interactive input in the development of achievement in the second grade preparatory.

 

5-To draw the attention of teachers and specialists in Arabic to the importance of innovation in the use of the latest strategies and different methods in teaching Arabic language using the interactive portal in the teaching of literary texts.

 

6-The current research has been concerned with various skills such as the development of persuasive writing skills and cognitive achievement.

 

Research Methodology :

 

The use of the current research is a semi-empirical approach based on the design of the (experimental - control) with the existence of a tribal measurement, and another dimension for each of the two groups.

 

search limits :

 

The current search complies with the following limits:

 

1-A group of second grade students in one of Sohag governorate schools.

 

2-Using Interactive Portal (Facebook) 

 

3-Decision of the Ministry of Education in the literary texts on the students of the second grade preparatory second semester 2017/2018.

 

4-Some persuasive writing skills that the arbitrators see as suitable for second-year students.

 

 

  • Search Group:

    5-The current research included a group of second grade students in one of Sohag governorate schools. The sample was randomly selected and included two groups as follows:

     

    1-Experimental group: It includes female students (2/1) at Nasser Preparatory School for girls in Sohag governorate.

     

    2-Experimental group: It includes female students (2/1) at Nasser Preparatory School for girls in Sohag governorate.

     

    Materials and measuring tools:

     

    The researcher prepared the following materials and tools:

     

    1-Rephrasing the contents of the literary texts subjects to the students of the second grade preparatory to the teaching using the interactive portal.

     

    2-Create a group on Facebook and the participation of female students.

     

    3-A guide for female students prepared according to the interactive portal.

     

    4-Guidance for the teacher includes some guidance and guidance that instructs the teacher to teach according to the interactive approach.

     

    Search steps:

    First: Theoretical Framework:

    1-Research and studies relevant to the field of research to be used in the theoretical framework and building tools for research.

     

    2-Preparation of educational materials and tools, including: 

     

    Student Worksheets. 

    Teacher's Guide. 

    Preparation of measuring tools include: 3-3-33-List of persuasive writing skills for second grade students. 4-

    Induction writing test.

     

    Test literary texts.

 

 

 

 

  • -1-Conducting the Pilot experiment to Control the Study tools
  • 2-Which studies the subjects of the texts themselves in the usual way in the development of cognitive achievement for the experimental group in the post-application of the cognitive achievement test.

     

    research importance :

     

    The importance of research in:

     

    1-That it is a response to the recommendations of previous studies that recommended the use of different teaching methods in Arabic.

     

    2-The authors of Arabic language curricula in the preparatory stage can benefit from the possibility of using the interactive approach to teaching literary texts.

     

    3-Provide those responsible for planning Arabic language curricula the importance of interactive entry in the development of persuasive writing skills in the second grade.

     

    4-Provide those responsible for planning the curricula of literary texts the importance of interactive input in the development of achievement in the second grade preparatory.

     

    5-To draw the attention of teachers and specialists in Arabic to the importance of innovation in the use of the latest strategies and different methods in teaching Arabic language using the interactive portal in the teaching of literary texts.

     

    6-The current research has been concerned with various skills such as the development of persuasive writing skills and cognitive achievement.

     

    Research Methodology :

    The use of the current research is a semi-empirical approach based on the design of the (experimental - control) with the existence of a tribal measurement, and another dimension for each of the two groups.

     

    search limits :

    The current search complies with the following limits:

  • A group of second grade students in one of Sohag governorate schools.

    Using Interactive Portal (Facebook)Decision of the Ministry of Education in the literary texts on the students of the second grade preparatory second semester 2017/2018.