رسالة دكتوراه

حـاضنـات الإبـداع العلـمي بالجـامعات المصــرية لتفعيــل دور الجامعـة في خـدمـة المجتمـع في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة

"رؤية مستقبلية"

 

 

     رسالة مقدمة من

سحر فتحي عبد الحي يوسف

معلم المواد الفلسفية بمدرسة الشاعر علي الجندي الثانوية

بإدارة المراغة التعليمية

للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

"تخصص أصول التربية"

 

إشراف

 

            الأستاذ الدكتور                         الأستاذ الدكتور

    عبد المعين سعد الديـن هـندي              عماد صموئيل وهبة

أستاذ أصول التربيـة ووكيل كلية التربية          أستاذ أصول التربية ووكيل كلية التربية

 الأسبق لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة          لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة 

            كلية التربية- جامعة سوهـاج               كلية التربية- جامعة سوهاج

1441ﻫ  / 2020م

 

مستخلص الدراسة

استهدفت الدراسة الوقوف على فلسفة اقتصاد المعرفة وأهم متطلباته المتعلقة ببيئة حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات، بالإضافة إلى الوقوف على طبيعة أدوار الجامعة المعاصرة، وآلياتها المختلفة لتحقيق التكامل بين الجامعة والمجتمع، وكذلك الوقوف على الأطر الفكرية والتربوية لحاضنات الإبداع العلمي، بالإضافة إلى الوقوف على أهداف ومتطلبات إنشاءها وأدوارها المأمولة في تفعيل دور الجامعة في خدمة المجتمع في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة، وكذلك الوقوف على التحديات التي تواجه إنشاء حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية.

واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي والمنهج الاستشرافي لملائمتهما لطبيعة الدراسة، كما قامت الباحثة بإعداد استبانة كأداة للدراسة طبقت على عينة قوامها( 108) عضو هيئة تدريس من أساتذة الجامعات المصرية وهي جامعات: القاهرة، والأزهر بالقاهرة، وبنها، وسوهاج.

وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها ما يلي:

  • اتفاق عينة الدراسة على مجموعة من الأهداف لإنشاء حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية من بينها: وإيجاد بيئة تدعم الاستثمار في رأس المال الفكري الموجود بالجامعة، وتحويل الجامعات المصرية إلى جامعات ريادية تسهم في التنمية الاقتصادية في المجتمع،
  • كذلك اتفاق عينة الدراسة على توافر مجموعة من المتطلبات اللازمة والضرورية لإنشاء حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية من بينها: تبنى السياسة العامة للدولة حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية كمشروع قومي للتنمية المجتمعية، ونشر ثقافة حاضنات الإبداع العلمي.
  • يتلخص الدور المأمول لحاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية لتفعيل دور الجامعة في خدمة المجتمع في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة في استثمار وتسويق المعرفة العلمية الموجودة بالجامعات، وتنمية رأس المال الفكري الموجود بالمؤسسات الإنتاجية والخدمية.
  • وجود عديد من التحديات والمعوقات التي تواجه إنشاء حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية ومن بينها نقص معرفة القطاعات الإنتاجية بالقدرات البحثية المتوفرة داخل الجامعات، وغياب ثقافة احتضان المبدعين والموهوبين من قبل المؤسسات الإنتاجية في المجتمع المصري.

وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم رؤية مستقبلية لإنشاء حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية لتفعيل دور الجامعة في خدمة المجتمع في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة.

الكلمات المفتاحية: حاضنات الإبداع العلمي بالجامعات المصرية- دور الجامعة في خدمة المجتمع- متطلبات اقتصاد المعرفة.

 

Abstract

The study aimed to identify the philosophy of the knowledge economy and its most important requirements related to the environment of incubators for scientific creativity in universities, in addition to standing on the nature of the roles of the contemporary university, and its various mechanisms to achieve integration between the university and society, as well as standing on the intellectual and educational frameworks for incubators of scientific creativity, in addition to standing on the goals and requirements of their establishment and its hoped-for roles in activating the university’s role in community service in light of the requirements of the knowledge economy, as well as standing up to the challenges facing the establishment of incubators for scientific innovation in Egyptian universities.

The current study relied on the descriptive approach and the prospective approach to suit the nature of the study, and the researcher also prepared a questionnaire as a study tool that was applied to a sample of (108) faculty members from the professors of the Egyptian universities, namely: Cairo, Al-Azhar in Cairo, Benha and Sohag.

The study reached several results, the most important of which are the following:

  • The study sample agreed on a set of goals for establishing incubators for scientific creativity in Egyptian universities, including: creating an environment that supports investment in the intellectual capital at the university, and transforming Egyptian universities into pioneering universities that contribute to economic development in society.
  • The study sample also agreed on the availability of a set of essential and necessary requirements to establish incubators for scientific creativity in Egyptian universities, including: The state's general policy adopting incubators for scientific creativity in Egyptian universities as a national project for community development, and spreading the culture of incubators for scientific creativity.
  • The hoped-for role of incubators for scientific creativity in Egyptian universities to activate the university’s role in serving society in light of the requirements of the knowledge economy is summarized in the investment and marketing of scientific knowledge in universities, and the development of the intellectual capital in the productive and service institutions.
  • The presence of many challenges and obstacles facing the establishment of incubators for scientific creativity in Egyptian universities, including the lack of knowledge of the productive sectors of the research capabilities available within universities, and the absence of a culture of embracing creative and talented people by productive institutions in the Egyptian society.

In light of the results of the study, a futuristic vision was presented to establish incubators for scientific innovation in Egyptian universities to activate the university’s role in community service in light of the requirements of the knowledge economy.

Key Words: Scientific Incubators in Egyptian Universities - The Role of the University in Serving Society - Requirements for Knowledge Economy.