رسالة ماجستير

برنامج  مقترح في الدراسات الإجتماعية قائم علي أبعاد ومخاطرحروب الجيل الرابع لتنمية قيم الهُوية الوطنية لدي الطالب المعلم.

بحث مقدم من

أحمد عربي سلامة

المعيد بالقسم

للحصول علي درجة الماجستير في التربية
تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الإجتماعية

 

إشراف

    .م.د/هبة الله حلمي عبد الفتاح

 

أ.م.د/ مروي حسين إسماعيل

أستاذ المناهج وطرق تدريس التاريخ المساعد

 كلية التربية - جامعة عين شمس

 

أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا المساعد

كلية التربية - جامعة عين شمس

 

 

 

 

 

 

 

 

2021م

 

مستخلص البحث باللغة العربية

برنامج  مقترح في الدراسات الإجتماعية قائم علي أبعاد ومخاطرحروب الجيل الرابع لتنمية قيم الهُوية الوطنية لدي الطالب المعلم".

الباحث : أحمد عربي سلامه عيد ، إشراف أ.م.د/ هبة الله حلمي عبد الفتاح ، أ.م د/  مروي حسين إسماعيل ، بحث لدرجة الماجستير، كلية التربية ، جامعة عين شمس ،2021م.

هدف البحث إلى قياس فاعلية برنامج مقترح في الدراسات الإجتماعية قائم علي أبعاد ومخاطر حروب الجيل الرابع لتنمية قيم الهوية الوطنية ، ولتحقيق هذا الهدف تم بناء قائمة بأبعاد ومخاطر حروب الجيل الرابع ، وكذلك إعداد إطار عام لبرنامج قائم علي أبعاد ومخاطر حروب الجيل الرابع في الدراسات الإجتماعية ، وإختيار موضوعات البرنامج ، وإعداد إحدي وحداته تفصلياً، وتم إعداد مقياس قيم الهوية الوطنية وتطبيقه علي مجموعة البحث قبل وبعد تدريس موضوعات البرنامج ، وهم مجموعة من طلاب الفرقة الرابعة تخصص الدراسات الاجتماعية بكلية التربية جامعة عين شمس والذي بلغ عددهم (40) طالباً وطالبة، وقد توصلت نتائج البحث الي وجود فرق دال احصائياً عند مستوي (1.,.) بين متوسطي درجات الطلاب مجموعة البحث فى التطبيق القبلي والبعدي لمقياس قيم الهوية الوطنية لصالح التطبيق البعدي للمقياس ككل ولكل بعد من أبعاد المقياس، لذا أوصي البحث بضرورة إعادة النظر في فلسفة ومبادئ إعداد برامج إعداد الطالب المعلم شعبة  الدراسات الاجتماعية في المراحل المختلفة ، بما يعمل علي زيادة معارف الطلاب المعلمين عن أبعاد ومخاطر حروب الجيل الرابع، وبما يدعم تنمية قيم الهوية الوطنية لديهم .   

الكلمات المفتاحية: (أبعاد ومخاطر حروب الجيل الرابع ، الدراسات الاجتماعية ، قيم الهوية الوطنية ، الطالب المعلم) .

  

Abstract

 

" A proposed program in social studies based on the Dimensions and dangers of  the fourth generation wars to develop the national identity values  of the teacher student"

 

Researcher: Ahmed araby slama Eed ,Specialization: curricula and teaching methods, Discussion date: 2021

This research aimed to evaluating the effectiveness of a proposed program in social studies based on the dimensions and dangers of the fourth generation wars for developing the national identity values, To achieve this aim, a list of the dimensions and dangers of the fourth generation wars was designed. In addition, a general framework for a program based on the dimensions and dangers of the fourth generation wars in social studies was created, the topics of the program were selected, and one of the program’s units was prepared in detail. A group of 40 male and female students at the 4th year, Department of Social Studies, Faculty of Education, Ain Shams University participated in the study. A scale of the national identity values was designed and administered to the research group before and after administration of the program’s topics.

The results of the research indicated that there is a statistically significant difference at the 0.01 level between the mean scores of the research group on the pre and post application of the national identity values scale in favor of the post application and in favor of each of the scale’s dimensions. Hence, the research recommends the necessity to review the philosophy and principles of designing preparation programs of social studies student-teachers at the different stages. This would increase the knowledge of student-teachers about the dimensions and dangers of the fourth generation wars, develop the different aspects of thinking for them, and support the development of their national identity values.

 

Key words : Dimensions and dangers of  the fourth generation wars - social studies - the national identity values - teacher student.