رسالة ماجستير

الأداء الوظيفي الأسري كمــــا يدركــه الأبنــــاء كمنبـــئ

 ببـعــض اضـطـرابـات القلـــــق لــدى عينــة من

 تلاميــذ المرحلــة الإعــداديـــة  

 

 

رسالة مقدمة من:

الباحـــث / أحمد نشـــــأت إسماعيل أحمد

معلم أول "أ" العلوم الشرعية بالأزهر الشريف

 

 للحصول على درجة الماجستير في التربية

"تخصص صحة نفسية"

 

 إشــــــــــراف  

أ . د / خلف أحمد مبـارك السيـد

أستــاذ الصحـــة النفســـــــية المتفرغ

بكلية التربية جامعة سوهاج

د/آمنــــه قاســم اسماعيل قاسم

مــــــــدرس الصحـة النفســـــــــية

بكلية التربية جامعة سوهاج

 

1442 هـ  –  2021 م

 

مستخلص الدراسة

 عنوان الدراسة : الأداء الوظيفي الأسري كما يدركه الأبناء كمنبئ ببعض اضطرابات القلق لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية

إعداد : أحمد نشأت إسماعيل أحمد

         هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأداء الوظيفي الأسري المدرك لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية من حيث مستوياته ومدى انتشار اضطرابات القلق لديهم وتحديد الفروق بين الذكور والإناث في إدراكهم للأداء الوظيفي الأسري وفي اضطرابات القلق وكذا طبيعة العلاقة الارتباطية بين الأداء الوظيفي الأسري كما يدركه الأبناء من تلاميذ المرحلة الإعدادية واضطرابات القلق لديهم بالإضافة إلى تحديد مدى إسهام الأداء الوظيفي الأسري في التنبؤ باضطرابات القلق لدى أفراد عينة الدراسة وقد تكونت عينة الدراسة من (405) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية (195ذكور و 210 الإناث) حيث تراوحت أعمارهم ما بين (13-15) عام  ومتوسط عمري 13,55 عام وانحراف معياري بلغ 2,25 وتكونت أدوات الدراسة من مقياس القابلية للتكيف والتماسك الأسري (FACES-IV) (إعداد ديفيد أولسون وآخرون، 2006 وترجمة الباحث) ومقياس اضطرابات القلق (إعداد  الباحث) وقد توصلت الدراسة إلى ارتفاع مستويات الأداء الوظيفي الأسري السوي أما الأبعاد التي تمثل خلل وظيفي فقد جاءت ما بين متوسطة إلى منخفضة وهو ما يشير إلى انخفاض مستويات خلل الأداء الوظيفي الأسري لدى أفراد العينة أما مستويات انتشار اضطرابات القلق لدى أفراد العينة  فكانت متوسطة كما توصلت الدراسة إلى وجودعلاقة موجبة بين الأبعاد التي تمثل خللاً في الأداء الوظيفي الأسري واضطرابات القلق وسالبة بين الأبعاد التي تمثل الأداء الوظيفي الأسري السوي وبين اضطرابات القلق وقد أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,01 بين الذكور والإناث في الجمود لصالح الذكور والفوضوية لصالح درجات الإناث والمرونة عند مستوى 0,05 لصالح الذكور كما أشارت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,01 على كافة أبعاد اضطرابات القلق لصالح الإناث وأخيرًا أشارت الدراسة إلى أن الأداء الوظيفي الأسري ذو قدرة تنبؤية باضطرابات القلق وكانت أقوى العوامل التنبؤية الفوضوية الأسرية يليها التشابك الأسري ثم الجمود الاسري وأخيراً الرضا عن الأداء الوظيفي الأسري.

      الكلمات المفتاحية: ( الأداء الوظيفي الأسري – اضطرابات القلق – تلاميذ المرحلة الإعدادية)

Abstract

The Family functional performance as realized by children predicting some of the Anxiety disorders of middle school student's subject

BY: Ahmed Nashat Ismail Ahmed

         The studying aimed to identify the levels of perceived family functioning among middle school students and the prevalence of anxiety disorders in Them, As well as the differences between males and females in their realization of family functional performance and the differences between them in anxiety disorders, also the nature of the correlation between family functional performance as realized by adolescents and disorders Their anxiety, and the extent of the contribution of family functional performance in anxiety disorders among the study sample, and it is consisted of (405) male and female in middle school students by (195) males and (210) females, whose ages ranged between (13-15) years average age of (13.55) years and a standard deviation of (2.25), and the studying used the Family Adaptability and Cohesion Scale (FACES-IV) (preparation / David Olson et al., 2006) (translation / researcher), and the Scale of Anxiety Disorders (Preparation / Researcher), the studying found high levels of normal family performance, while the dimensions that represent dysfunction from intermediate to low, which indicates a decrease in the levels of dysfunction in the family performance of the sample, as for the prevalence of anxiety disorders among  the adolescents from the study sample. The studying was also indicating that the sample does not suffer from anxiety disorder on average, and the studying found a correlation between most dimensions of family functioning and anxiety disorders, as there was a positive relationship between the dimensions that represent a disfunction in the family and anxiety disorders, also a negative relatonship between the dimensions that represent Normal performance of family function and between anxiety disorders, The studying showed statistically significant differences at a significance level of 0.01 between mals and females in rigidity for mals and chaotic for females and flexibility at a significance level of 0.05 in favor of mals, as the studying indicated that there are statistically significant differences on all dimensions of anxiety disorders in favor of females, and finally the studying showed that family functional performance is predictive of anxiety disorders and the strongest predictive factors were chaotic followed by Enmeshed, then Rigid and finally Satisfaction with family function performance.

 

Key words: (Family functioning - Anxiety  Disorder - Middle School Students)